View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 06:23



Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Projekt Plexi 
Author Message
User avatar

Joined: 23 Sep 2004, 08:06
Posts: 278
Location: Hannas
Post Projekt Plexi
Hej hopp, kul att vara här!

Så snart julförkylningen lagt sig skall jag sätta igång med att återställa en Marshall JMP 50W som blivit söndermoddad.

Jag lovar att ta många bilder.

Börjar med en från leverantören på board-kitet, Metropoulus Amplification.
Jag lyckades lägga order #5000 [:D]

Image


27 Dec 2007, 13:06
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 20:36
Posts: 739
Location: Lund, Skåne, Sweden
Post 
Ser fram emot ett mustigt reportage med många detaljerade bilder Sven! [:)]

Behöver inspiration till mitt 1987-bygge!


27 Dec 2007, 20:47
Profile WWW

Joined: 17 Feb 2004, 03:24
Posts: 371
Location:
Post 
Det här ska verkligen bli kul och spännande! Berätta allt allt ALLT! [:p]


28 Dec 2007, 01:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 23 Sep 2004, 08:06
Posts: 278
Location: Hannas
Post 
Ok, då kör vi.

Först lite bilder på hur den ser ut idag. Det är alltså en '74 JMP som moddats med mer gain, tonswitch, effektloop etc.
Den låter helt ok, men har för mycket gain för vår smak. (Vi är jag och min son Oskar). Dessutom brusar den och rundar för mycket för att funka i studion.

Image

Det yttre få vänta till senare. Den är delvis slarvigt omklädd. Guldlisten kommer nog från någons mammas sybehörsskrin.

Image

Silikon:

Image

Boardkit från Metropoulus Amplification, inkl Sozo caps:

Image

Fortsättning följer...


28 Dec 2007, 16:25
Profile

Joined: 17 Feb 2004, 03:24
Posts: 371
Location:
Post 
Ser ju ut att vara ett skitbra material! (för en amatörs öga, i vilket fall) Inga jobbiga hål i fronten... [:)]

Varför denna silikon på komponenterna?


28 Dec 2007, 17:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Så kul projekt!! Det kommer säkert bli en jättefin stärkare.

Tänk på att en JMP 1987 i original har inte optimala lösningar i varje detalj. Det kan vara värt med en del modifikationer för att få den tyst, välljudande och funktionell (men en JMP i grunden förstås). Det där har du säkert koll på, men man kan pilla en del med jordning, biaskrets, filtrering etc.

Lycka till!

/Gunnar


28 Dec 2007, 19:59
Profile
User avatar

Joined: 23 Sep 2004, 08:06
Posts: 278
Location: Hannas
Post 
Gunnar, jag kan absolut inte säga att jag har full koll på JMP 1987. Det är ganska så obruten mark för mig.

Alla tips är välkomna.[:p]


28 Dec 2007, 20:29
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Sven Wickström wrote:

Gunnar, jag kan absolut inte säga att jag har full koll på JMP 1987. Det är ganska så obruten mark för mig.

Alla tips är välkomna.[:p]


Hej Sven!
Klart du får tips [;)]
Precis som Fender, så gjorde/gör Marshall vissa saker mer pga ekonomi än bästa lösningen.
Första som slår mig är avsaknad av skärmkabel från input och gridmotstånd på kort, skippa gärna detta o sätt motstånden direkt på rörsocklen istället.

En anna sak som gör mig nyfiken är, vet du vem som moddade stärkan? (har mina aningar [8D] )
Sen hoppas jag du ritar av kretsen och delar med dig [:p] sånt är ju alltid kul o diskutera [:p][:p][:p]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


28 Dec 2007, 22:14
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post 
Amp Healer wrote:
En anna sak som gör mig nyfiken är, vet du vem som moddade stärkan? (har mina aningar [8D] )


Dumble?

Alex


28 Dec 2007, 22:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
VacuumVoodoo wrote:

Amp Healer wrote:
En anna sak som gör mig nyfiken är, vet du vem som moddade stärkan? (har mina aningar [8D] )


Dumble?

Alex



Nja, eftersom den finns i Sverige så tror jag inte det (då hade den varit värd multum), men han Svenska kopia tror jag kan varit där [;)]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


28 Dec 2007, 22:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post 
Amp Healer wrote:


En anna sak som gör mig nyfiken är, vet du vem som moddade stärkan? (har mina aningar [8D] )


Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

Folkesson?


28 Dec 2007, 22:33
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Tubis wrote:

Amp Healer wrote:


En anna sak som gör mig nyfiken är, vet du vem som moddade stärkan? (har mina aningar [8D] )


Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

Folkesson?


Nä min gissning ligger på MR mystik

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


28 Dec 2007, 22:38
Profile
User avatar

Joined: 23 Sep 2004, 08:06
Posts: 278
Location: Hannas
Post 
Image

Alltså inte Lee Marwin som jag av misstag sa till plankare woody. Han låter iofs också som en distande Marshall. [:)]
http://www.youtube.com/watch?v=2dEKDCwf9XU

Amp Healer wrote:
Första som slår mig är avsaknad av skärmkabel från input och gridmotstånd på kort, skippa gärna detta o sätt motstånden direkt på rörsocklen istället.

Bra! Det skall vi ändra på.

Kretsen blir nog annars standard 1987. Jag funderar dock på att utnyttja pottar och jack för effektloopen. Kretsen i Fig. 7-16 TUT 1 har jag testat innan, den är bra.


28 Dec 2007, 22:41
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Sven Wickström wrote:

Image

Alltså inte Lee Marwin som jag av misstag sa till plankare woody. Han låter iofs också som en distande Marshall. [:)]
http://www.youtube.com/watch?v=2dEKDCwf9XU

Amp Healer wrote:
Första som slår mig är avsaknad av skärmkabel från input och gridmotstånd på kort, skippa gärna detta o sätt motstånden direkt på rörsocklen istället.

Bra! Det skall vi ändra på.

Kretsen blir nog annars standard 1987. Jag funderar dock på att utnyttja pottar och jack för effektloopen. Kretsen i Fig. 7-16 TUT 1 har jag testat innan, den är bra.




Aha,funderade på Lee Jackson med (pga flerläges swithen) men trodde mest den var moddad i Sverige.
Med tanke den är moddad av Lee Jackson så är det nästan så jag skulle rekomendera att lämna den orörd, skit den kommer betinga många pengar rätt snart ( om inte redan) han håller ju inte på längre (vad jag vet) och är rätt välkänd o kultig över pölen.

Loopen i TUT är bra, men finns även andra i TUT5 som funkar lika bra och är enklare.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


28 Dec 2007, 22:54
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Sven Wickström wrote:
Amp Healer wrote:
Första som slår mig är avsaknad av skärmkabel från input och gridmotstånd på kort, skippa gärna detta o sätt motstånden direkt på rörsocklen istället.

Bra! Det skall vi ändra på.

Kretsen blir nog annars standard 1987. Jag funderar dock på att utnyttja pottar och jack för effektloopen. Kretsen i Fig. 7-16 TUT 1 har jag testat innan, den är bra.


Överväg att sätta en del av filterkondingara på kortet istället för burk-e-lyterna med gemensam jord och lång kabeldragning i vissa fall. Preampens filterkondingar är rätt lätt att sätt på kortet, liksom även fasvändarens konding.

Givetvis beroende på vilken feeling du vill uppnå, men det kan också vara värt att överväga lägre filtering än standard hårdfiltrerade 50uF överallt (ja dessutom 50+50uF på första). Ska du gå åt lite mer vintagefeeling och en stärkare som ska köras måttligt distad är 32uF i preamp och till fasvändare trevligt. Jag kör numera endast 50uF (halva första e-lytburken) som första filter, 32uF på kortet i övrigt, i min 1987:a

Efektloop + Marshall JMP = ? [;)][:)]

/Gunnar


29 Dec 2007, 10:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post 
Izzy wrote:
Effektloop + Marshall JMP = ? [;)][:)]

/Gunnar



Man måste älska internhumor ha ha


29 Dec 2007, 10:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 23 Sep 2004, 08:06
Posts: 278
Location: Hannas
Post 
Izzy wrote:
Överväg att sätta en del av filterkondingara på kortet istället för burk-e-lyterna med gemensam jord och lång kabeldragning i vissa fall. Preampens filterkondingar är rätt lätt att sätt på kortet, liksom även fasvändarens konding.

Givetvis beroende på vilken feeling du vill uppnå, men det kan också vara värt att överväga lägre filtering än standard hårdfiltrerade 50uF överallt (ja dessutom 50+50uF på första). Ska du gå åt lite mer vintagefeeling och en stärkare som ska köras måttligt distad är 32uF i preamp och till fasvändare trevligt. Jag kör numera endast 50uF (halva första e-lytburken) som första filter, 32uF på kortet i övrigt, i min 1987:a

Intressant!
Man kanske kan gå ner till 20 uF i preampen också?

Vad jag också funderar över är bästa sättet att hantera jordningen i en 1987. Filterkondingarna på kortet gör ju det enklare om man vill göra en "bussground" ala Aiken (http://www.aikenamps.com/StarGround.html en bit ner på sidan).

Andra synpunkter på jordning?


29 Dec 2007, 12:57
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Sven Wickström wrote:
Intressant!
Man kanske kan gå ner till 20 uF i preampen också?

Vad jag också funderar över är bästa sättet att hantera jordningen i en 1987. Filterkondingarna på kortet gör ju det enklare om man vill göra en "bussground" ala Aiken (http://www.aikenamps.com/StarGround.html en bit ner på sidan).

Andra synpunkter på jordning?




Du kan testa hur långt ned som helst. Smaksak. Jag har testat 16 också, men landade åter i 32 i min.

Jord-buss är smidigt [^] Och med kondingarna på kortet blir det enkelt, som du skriver. Mitt kort såg ut så här när jag var klar, men jag har sedan gått ned från de 47uF du ser på bilden till 32uF (TAD har mkt nätta 500V-kondingar).

Image

/Gunnar


29 Dec 2007, 14:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post 
Amp Healer wrote:

Sven Wickström wrote:

Image

Alltså inte Lee Marwin som jag av misstag sa till plankare woody. Han låter iofs också som en distande Marshall. [:)]
http://www.youtube.com/watch?v=2dEKDCwf9XU

Amp Healer wrote:
Första som slår mig är avsaknad av skärmkabel från input och gridmotstånd på kort, skippa gärna detta o sätt motstånden direkt på rörsocklen istället.

Bra! Det skall vi ändra på.

Kretsen blir nog annars standard 1987. Jag funderar dock på att utnyttja pottar och jack för effektloopen. Kretsen i Fig. 7-16 TUT 1 har jag testat innan, den är bra.




Aha,funderade på Lee Jackson med (pga flerläges swithen) men trodde mest den var moddad i Sverige.
Med tanke den är moddad av Lee Jackson så är det nästan så jag skulle rekomendera att lämna den orörd, skit den kommer betinga många pengar rätt snart ( om inte redan) han håller ju inte på längre (vad jag vet) och är rätt välkänd o kultig över pölen.

Loopen i TUT är bra, men finns även andra i TUT5 som funkar lika bra och är enklare.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


tja owe ![;)] lee jacksson har faktist dragit i gång igen o tillverkar nu stärkare igen....[:D][:D] moddar gör han oxå...

o visst jag skulle nog spara kretsen [:p][:p] riv ur hela o spara gör gärna en ritning....

obs alla moddar han gjort på marshallstärkare är unika då han inte använde exakt samma lösningar på alla stärkare dvs komponent värden m.m skilde sig....han moddade stärkarna för kundens smak

så denna stärkare har nog spelats av någon med flis i fickan o den har def vart o vändit i usa....

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image


29 Dec 2007, 23:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post 
Du skriver att Du vill återställa den till orginal?

i så fall är det väl bara att utgå från schemat och riva bort modden? (eller är jag helt dum i huvet?) varför beöver man ett 'kit' till det, förklara gärna!

Grejen med dessa (och i princip alla tidiga Marshalls jag provat) är att de låter olika från ex till ex, fan vet hur och varför.

Den har ju en del hål i baken så den bli ju inte orginal igen, så vad är du ute efter? ett speciellt ljud eller en stärkare med orginal spec?

Förresten, det är väl inte en plexi om det är en 74, eller skall det bli en plexi reissue?


31 Dec 2007, 20:03
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 23 Sep 2004, 08:06
Posts: 278
Location: Hannas
Post 
Mike Leaf wrote:

Du skriver att Du vill återställa den till orginal?

Original har jag aldrig sagt. Jag har tänkt mig att återställa den till en omoddad Marshall 1987. Ett kit som är avsett att sättas i detta chassit kändes som den bästa lösningen.

Jag ber om ursäkt ifall jag rör ihop olika beteckningar och kretsar. Projekt Plexi var kanske ett illa valt namn.


31 Dec 2007, 23:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Projekt Plexi är ett bra namn: Begreppet plexi kommer av plexiglas- (akrylplast) panelerna som satt på sextiotals Marshall. De finns inte här men mer typiskt för plexi och för initierade är point-to-point kompomentbord och liggande nätdel, 0.68mfd katodavkopplare på V2A osv.

På förekommen anledning har jag byggt en klon på temat (dock inte 1987 utan 1986.) Ett Ceriatonechassie är en bra utgångspunkt, så bra att man nästan kan byta ut ett orginalchassie och komma undan med det som orginal....
Image
Oavsett årgång är ändå ett orginal Marshall chasie mer äkta vara: Vill man ge en söndermoddad förstärkare en helt ny start är ett bra eftermarknads komponentbord helt OK. Å andra sidan är ett orginal ´74 komponentbord kanske bäst om man har en ´74:a, ett renoverat komponentbord är inte dumt det heller... Ägaren bestämmer, men bara kondensatorerna som finns kvar på det moddade orginalbordet är mer "Plexi" än något annat!

Byter du ut orginalbordet hoppas jag att du sparar mustard-kondensatorerna, skarvar ledarna och återanvänder dom på det nya komponentbordet. Sozokondensatorerna är skapade för att likna orginal mustards men orginal är alltid orginal men självklart vinner de som "låter bäst"..: Polyesterkondensatorer har impedans i sig själva, psykoakustik eller inte: Välj själv så här på nyårsnatten.

Image


01 Jan 2008, 07:12
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post 
Jag har några femtiowattare, däribland en som är gjord i december 1969. Den är i fint skick och är nästan helt original ända ner till Bulginkontakten på baksidan. Ett undantag är dock att den har en stående nättrafo. Tyvärr spelar jag inte på den så ofta. Den är litet för fin för att ta med på gig, åtminstone på små ställen.

Igår så drog jag igång den för första gången på länge. Något som slog mig var att den har ett slags "glasig" karaktär i diskanten. De toner som på en annan förstärkare skulle vara hårda och vassa, är istället distinkta och mjuka, inte i attacken, men i registret. Det finns en klar likhet med Vox just i det avseendet.

En kopia från Ceriatone har inte den karaktären, om än en förträfflig stärkare. Samma modell från 1972 har den, men dessutom mer dist.

Jag har ingen aning om vad den "hemliga" ingrediensen är, men om du lyckas få en mjuk övergång till kompression och dist som ger dig glasigheten i ljudet, så har du hittat rätt.

Mvh Ola


01 Jan 2008, 09:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Det där är spännande resonemang Ola! Det är så jag minns de riktigt bra 50-wattare jag spelat på. Men jag har hittat såväl Plexi som senare som låtit åt det hållet.

Den här eftersträvansvärda karaktären som jag vill kalla för skimmer (kanske att det är det du Ola menar med "glasighet"?) sitter mycket i förstärkarens förmåga att hantera diskantregistret. Och den förmågan tror jag är en kombination av alla delarna - kondingstyp (och hur väl inkörda de är), resistorer, trafos, rör...

Det närmaste "vintage" Marshall-ljud jag (hittills...) lyckats få fram har handlat om att igenom hela kretsen leda fram rejält med diskant, men att samtidigt balansera upp det med en trafo som inte är alltför hård och vass, kondingar som kanske färgar lite, rundar av, kanske ett eller annat kolmassamotstånd, lite mildare filtrering osv. Tycker jag kommit rätt nära med min JMP, men inte ända fram.

Kul med ett projekt i vår krets här på Ljudbojen som syftar till att försöka återskapa detta så gott det går. Kanske kommer ännu närmare Sven!?

När man såsar runt på Metroamps forum är ju alla lyriska över allt, hur illa det än låter, vilket det gör rätt ofta... "Great! That's the sound man! Wow!". Icke desto mindre är det ett jäkligt trevligt ställe för Marshall-intresserad och George säljer väldigt bra grejor.

/Gunnar


01 Jan 2008, 12:42
Profile

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
Izzy wrote:

När man såsar runt på Metroamps forum är ju alla lyriska över allt, hur illa det än låter, vilket det gör rätt ofta... "Great! That's the sound man! Wow!". /Gunnar



det är väl lite så stämningen är på många forum, ryggdunkar till höger o vänster utan mening, ingen vill stöta sig med någon, det har ju förekommit här med(ingen nämd, ingen glömd)

är det någon som testat Sozo Premium kondingar?

god fortsättning


01 Jan 2008, 13:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Sep 2004, 08:06
Posts: 278
Location: Hannas
Post 
Kul att projektet engagerar.

Jag och Oskar har inte satt ribban så högt i början. Det får gärna ta lite tid.
Vi har bestämt oss för att följa standard 1987 kretslösning och layout till att börja med. Då har vi något att jämföra med om vi senare väljer att göra förändringar, förbättringar eller förbättringsförsämringar.

Tyvärr saknas hälften av Mustard-kondingarna. I utgångsläget kör vi med Sozo överallt.

Rensat chassie:

Image

Provmonterat kort:

Image


01 Jan 2008, 21:54
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post 
Quote:
är det någon som testat Sozo Premium kondingar?

Personligen fattar jag inte den här grejen med Sozo-kondingar.
Kondingfetischist som jag är, beställde jag genast en näve, men mina lyssningstester visar inte den ringaste likhet med senapskondingar. Faktiskt.
Blir bara hårt och kantigt. Skumt.
Nån annan som verkligen jämfört?
Att de sen på hemsidan snackar om att bränna in kondingarna, att deras trådar låter som original, och annat audio-fool mombo-jumbo, gör mig en smula misstänksam...
Fast å andra sidan: i en så pissigt byggd stärkare som en gammal 1987, är kondingmärket ganska irrelevant.
Vill man få mer välljud i en sån, är ju kretsförbättring, layout, jordning och filtrering många magnituder viktigare.
Först när de sakerna är optimerade, kan man enligt min mening börja ägna sig åt komponentlyssning.

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com


02 Jan 2008, 19:30
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 23 Sep 2004, 08:06
Posts: 278
Location: Hannas
Post 
Martin Kuhn wrote:
Fast å andra sidan: i en så pissigt byggd stärkare som en gammal 1987, är kondingmärket ganska irrelevant.
Vill man få mer välljud i en sån, är ju kretsförbättring, layout, jordning och filtrering många magnituder viktigare.
Först när de sakerna är optimerade, kan man enligt min mening börja ägna sig åt komponentlyssning.
Det kan med andra ord inte bli sämre.
Då kan vi inte misslyckas.
Det känns tryggt.[8D]


02 Jan 2008, 20:34
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Så häre i juletid blir man ju lite nyfiken på senap. Är det inte någon som seriöst jämfört sådana pluttar med vanlig Elfa-plast, Orange drops, Mallory eller kanske Sozos?
Handlar det kanske mest om att kondingar helt enkelt ska köras in under lång tid?


Jag har ju kört en del med Sozo (tre-fyra stärkare nu). Kan inte säga att de låter annorlunda eller klart bättre än t.ex. Mallorys. Däremot har jag tyckt mig märka att ljudet förändrats med tiden, från att vara lite murriga när de är nya till en klarare ton efter ett bra antal timmars spelande (gissningsvis 30-60 timmar eller något sådant). Men det är en jäkligt subtil upplevelse som jag inte kan bevisa. Och det behöver ju inte sitta i kondingarna.

Fler erfarenheter från er som byggt många förstärkare!?

/Gunnar


02 Jan 2008, 22:37
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
Jag har testat sozo premium i en 18w och det var en rätt stor skillnad mellan de vanliga sozo som satt där innan bytet och de premium som sattes in senare. Premium lät mycket mer senap än de reguljära, de tillförde ett lägre mellanrister och en rundare topp. Helt klart ett steg i rätt riktning.

Har också joxat en hel del med en RI 100w, där jag först bytte ut originalkondingarna mot reguljära sozo vilket medförde en klar förbättring. Bytte senare igen mot riktiga mustards vilket gjorde en STOR skillnad mot sozos kondingar, faktiskt så stor att jag aldrig kan tänka mig en marshall utan riktiga mustards. Jag rekommenderar definitivt att skaffa riktiga mustardkondingar om du vill komma plexiljudet nära!


03 Jan 2008, 19:43
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 57 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.