View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Apr 2024, 00:25



Reply to topic  [ 9 posts ] 
sänka effekten i en FBJ 
Author Message
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post 
Det finns inget rör som direkt går att peta in, såvitt jag vet.

Du tar ju här upp ett "evigt" problem som diskuteras i det oändliga.
Problemet är att för att verkligen komma ner till "sovrumsvolym", så måsta man ner i effekt mycket mer än man normalt tror, troligen till under 1 Watt med normala högtalare.

Den enklaste och kanske bästa lösningen är att använda en trevlig och välljudande distpedal före förstärkaren. Då kan Du ställa volymen helt fritt till lämplig nivå.
En "strypt" förstärkare låter ändå aldrig likadant som när den får jobba normalt.

Trevligt förresten, att vi fick inviga det nya Rörsnack-forumet här på Bojen! [:)]

/Sixten
[url="http://www.edgaraudio.eu"]<b><font color="green">EDGAR Audio</font id="green"></b>[/url]


27 Dec 2007, 12:04
Profile WWW

Joined: 30 Nov 2007, 11:33
Posts: 210
Post 
Var det inte någon på det nu nedlagda plankets röravdelning som hade några socklar som gjorde att man kunde byta slutrör? Som att sätta i EL84 (läs vad jag lärt mig) som har en låg uteffekt iställlet för högwattare. Alternativet kan ju vara en sån där box man kopplar mellan stärkare och låda som får ner totalvolymen trots fullt pådrag på stärkarn.


27 Dec 2007, 12:32
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post 
Problemet i det här fallet är att Blues Junior redan är bestyckad med EL84:or.
Då skulle man behöva göra någon variant där man ersätter dem med ännu klenare rör, som t.ex. EL91, men jag tror inte att det skulle lösa problemet ändå. Grannarna skulle troligen fortfarande bli störda.

/Sixten
[url="http://www.edgaraudio.eu"]<b><font color="green">EDGAR Audio</font id="green"></b>[/url]


27 Dec 2007, 13:04
Profile WWW

Joined: 30 Nov 2007, 11:33
Posts: 210
Post 
Sustain wrote:

Problemet i det här fallet är att Blues Junior redan är bestyckad med EL84:or.
Då skulle man behöva göra någon variant där man ersätter dem med ännu klenare rör, som t.ex. EL91, men jag tror inte att det skulle lösa problemet ändå. Grannarna skulle troligen fortfarande bli störda.

/Sixten
[url="http://www.edgaraudio.eu"]<b><font color="green">EDGAR Audio</font id="green"></b>[/url]


Aha, då förstår jag (lärt mig en sak till). Men om jag har en liten låda, köpte en HK Crunchmaster för ett tag sedan och letar febrilt efter en till eftersom den inköpte gick till min bror och nu "måste" jag ha en också. Kan jag peta i dessa EL91 i en sådan för att få ännu mer slutstegsdist? Det är alltså en hughes and kettner halvrackspryl som visserligen redan nu ger tämligen kraftigt med slutstegsdist men jag vill ändå veta:)

Och Dee Ztorsion, det var såna prylar jag menade i mitt icke alltför tydliga svar, alltså weber, thd etc.. Hoppas du får till det.. slutstegsdist i rörstärkare är svårslaget i allra högsta grad!

"Perfections is invented by people who can't play"


27 Dec 2007, 22:09
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post 
De flesta gitarrister verkar ändå förlita sig på en massa pedaler för att forma sitt ljud. Det är ju sällan man har möjlighet att maxa sin förstärkare till slutstegsdist och att det samtidigt blir rätt ljudnivå i sammanhanget.
Om det är halvledare eller rör som står för disten spelar egentligen ingen roll, bara det låter bra. Det finns massor med pedaler som låter bra, verkar det som. Kruxet är väl att hitta den eller de man själv trivs med.

Hur det än är med det här, så tror jag att man aldrig får det riktigt "rätta" ljudet på låg nivå. Det krävs en viss ljudnivå inkl. den fysiska känslan det ger för att det ske bli "på riktigt". Tror jag...

F.ö. kan även slutstegsdist låta skit, så ni inte inbillar er att det alltid är det ultimata. Det är olika för olika förstärkare hur de beter sig när de pressas.

Men en Weber Mass eller liknande kan ju vara en lösning, men det kommer knappast att låta likadant som på "full patte".
Dessutom kostar de ju en slant...

EL91 är ett 7-pinnars rör och passar inte in i någon vanlig gitarrförstärkargrunka. Man skulle behöva konstruera en variant på temat Yellow Jackets och vad de heter, var min tanke.

/Sixten
[url="http://www.edgaraudio.eu"]<b><font color="green">EDGAR Audio</font id="green"></b>[/url]


27 Dec 2007, 22:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Vi är väl några som testat det mesta i ljuddämpningsväg [B)]

Julhelgens frid har i mitt fall bibehållits med den enklaste av enkla lösningar. Och jag skämtar inte nu. Håll i er: Feta kuddar [:0]

Det är så knäppt så man tror inte det är sant. Men jag har ju pillat ihop en Bandmaster 5E7 under julen. Och eftersom jag inte har någon master i den men ändå ville testa på rejält blås omslöt jag högtalaren (en öppen 2x12) med stora mjuka soffkuddar. Detta tog ned volymen grymt mycket. Men jag tyckte mig ändå behålla mkt av dynamik och feeling av stärkare på rejält blås. Genom att låta lite diskantljud läcka i någon springa fick jag rätt bra frekvensåtergivning.

Okej, det blir inte tyst. Inte ens sovrumsvolym, men fullt uthärdligt för familjen en timme eller två.

Jag vet inte om det kan vara skadligt för högtalarna elelr så. Men man kan givetivs labba hur mycket som helst med liknande arrangemang.

Idén knyter förstås an till varianten med skärmar när man kör live, några av oss har testat det. Låt stäkraren jobba som den ska, helst även högtalarna. Se istället till att örat får lagom volym med åtgärder utanför stärk och högtalare.

(EDIT: har man en kombo måste man förstås vara försiktig så att man inte stänger all ventilation! Men det hajjar ni ju själva...)

/Gunnar


27 Dec 2007, 23:20
Profile

Joined: 30 Nov 2007, 11:33
Posts: 210
Post 
Quote:
EL91 är ett 7-pinnars rör och passar inte in i någon vanlig gitarrförstärkargrunka. Man skulle behöva konstruera en variant på temat Yellow Jackets och vad de heter, var min tanke.

/Sixten
[url="http://www.edgaraudio.eu"]<b><font color="green">EDGAR Audio</font id="green"></b>[/url]


Hoppsan, låter för avancerat och kanske onödigt i mitt fall men för framtida bruk så kan det vara bra att ha informationen så jag tackar för den.

"Perfectionism is invented by people who can't play"


27 Dec 2007, 23:58
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.