View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:44



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Grundig rörradio 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Grundig rörradio
hej,

är ganska nybliven pensionär och håller på att få min gamla igendammade rörverksad i bruksskick. Från röra till rör kan man säga. Satte igång min älskade lilla radioklenod, en Grundig, med 4-bandsEQ (!!!). Låter bara helt perfekt, jag smälter. Den bör vara runt 60 år. Har stått nu o surnat till, övergiven, sen ett par år, trodde jag. Självklart kass lyter tänkte jag men icke. Fjång i dem (ja, jag chansade), o fjång i ljudet. Å inte nog med det. Som 61-åring blir jag förbannad på så mkt i TV-rutan för att det måste vara ett stämningsljud som konkurrerar med talet, hör inte. Men inte bara det. Även när det inte finns konkurrens är det ofta svårt att höra om man inte drar på. Så intressant då, tänker jag nu, med min rörradio. Jag hör allt. Absolut inga problem. Dist med mkt övertoner? Inom gitarrförstärkarregistrets begränsade frekvensomfång med lite plus? Så, vad säger ni om rörljud i det perspektivet? Och vad säger ni om lyterna?

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


28 Jan 2020, 19:50
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Grundig rörradio
maglemer wrote:
hej,

är ganska nybliven pensionär och håller på att få min gamla igendammade rörverksad i bruksskick. Från röra till rör kan man säga. Satte igång min älskade lilla radioklenod, en Grundig, med 4-bandsEQ (!!!). Låter bara helt perfekt, jag smälter. Den bör vara runt 60 år. Har stått nu o surnat till, övergiven, sen ett par år, trodde jag. Självklart kass lyter tänkte jag men icke. Fjång i dem (ja, jag chansade), o fjång i ljudet. Å inte nog med det. Som 61-åring blir jag förbannad på så mkt i TV-rutan för att det måste vara ett stämningsljud som konkurrerar med talet, hör inte. Men inte bara det. Även när det inte finns konkurrens är det ofta svårt att höra om man inte drar på. Så intressant då, tänker jag nu, med min rörradio. Jag hör allt. Absolut inga problem. Dist med mkt övertoner? Inom gitarrförstärkarregistrets begränsade frekvensomfång med lite plus? Så, vad säger ni om rörljud i det perspektivet? Och vad säger ni om lyterna?

Välkommen !
Lyterna först, de kan ha torkat en del utan att det märks, ofta hade man ordentliga markinaler i nätdelarna.
Vad gäller ljudet i tv, för det första är det ett missbruk att så ofta man för på "störljud" eller muzak , får väl skylla det på samma ovanor som de som komprimerar musiken för att det skall låta "matare".
Sedan är ofta ( alltid?) tv-apparaters ljus erbarmligt. Kan man koppla till extra förstärkare och
högtalare blir det alltid bättre.

God fortsättning med din hobby !
( det är en DIYträff i mölnlycke i april, vill du komma ? )
peter h

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


28 Jan 2020, 20:20
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Grundig rörradio
Tjenare, doktorn, long time no see :-)

Feta Grundigmaskiner behöver faktiskt sällan bytas lytar på, förutsatt att man startat upp dom snällt under nåt dygn eller så. Men: signalkondingarna läcker rätt ofta. Det märker du på distorsion efter en stund, och ibland på frekvensdrift i FM-delen. Dom där pjäserna har svårt för nutida komprimerad FM, det KAN vara att du får trimma FM-detektorn lite bredare (se lämplig radioteknisk handbok). Sen har dom i regel oxid i rörhållarna, men det är ju en baggis. ECC85-rören (FM-detektor) kan vara slitna, men världen är full av dom.

Vad gäller det du säger om ljud o TV..jag är inte riktigt med där. SKitsamma. Välkommen till pensionärernas skara!

/Richard

Edit: snart har vi ingen analog radio längre. Läge att förse den där pjäsen med ett Bluetooth-interface! Då kan du dessutom lyssna på precis vilken musik du vill :-)


28 Jan 2020, 20:37
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Grundig rörradio
Det kan ju lätt hända att man tror att "äldre tiders" apparater vore nån form av primitiva föregångare till alla fina saker som finns idag. Som att äldre rörradios vore "sämre" på att förmedla det utsända ljudet, exempelvis. Personligen, som 60-plussare (och rörentusiast, får jag väl erkänna), har jag en helt annan åsikt.

På den tiden man konstruerade och byggde rörbestyckade radioapparater så var ju det den spjutspetsteknologi som nyblivna ingenjörer ville jobba med. Från det man började med rundradiosändningar (1920-talet) tills transistorn började bli kommersiellt gångbar (1960-tal) utvecklades en mängd olika, avancerade kretsar och idéer som hade med radiomottagare att göra. Apparaterna skulle vara känsliga, kunna hitta många stationer, låta bra trots att de inte alla skulle vara stora som möbler, och de skulle vara ekonomiska att driva (inte dra för mycket ström) och dessutom gå att reparera. Många finesser inkorporerades i kretsarna (tonkontroller, stördämpare) och apparatlådor och högtalarelement anpassades för att ge maximalt ljud för minimalt starka slutsteg (många apparater var ju batteridrivna!).

Att en äldre apparat ger god hörbarhet och njutbart ljud är inte alls en överraskning.

Det har inget med distorsion att göra - alla ingenjörer som jobbade med sådana kretsar hade linjära förstärkare som ledstjärna, och om inte ljuddelen i en gammal radio är trasig, så kan man räkna med att den är byggd för att ge rent ljud så långt det går. Att det låter tydligt har snarare med tonkurvan att göra; de frekvenser som ger mest information är de som kommer igenom på bästa sätt. Det är då en produkt av förstärkare, högtalarelement och låda. Och detta kunde man på den tiden lika väl som idag.

Om filterkondingarna är dåliga på riktigt, så blir det överström och förhoppningsvis finns en säkring som löser ut. Om de är bara lite dåliga, så lär det brumma lite även med volymen på noll. Då kan det vara dags att byta för bättre ljudupplevelse. Men vissa ellyter håller obegripligt länge och det är bara att tacka och ta emot.


28 Jan 2020, 21:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: Grundig rörradio
Hej alla,
o tack för fina svar. Och kul att höra av dig, Richard. Du var ju en av mina första ledsagare i rördjungeln, och då först på AX84.com. :) Lyterna först. Märkligt nog nästan inget brum alls. Har faktiskt sparat på en del såna riktigt gamla lyter, som jag mätt upp med förvånansvärt bra resultat. Och de filterkondingar som jag själv bytt genom åren har varit av betydligt senare årgång.

Mer brus än brum. Är nog värt att fundera på det du skriver, Richard, för distar gör den. Och visst är det en påkostad apparat. Minns inte beloppen nu men kollade upp en gång vad en rörradio i den klassen kostade på femtiotalet: en skaplig månadslön. Men distar gör den, som sagt, och det beror säkert på läckande kondingar. Samtidigt är det nåt jag gillar. Ingen fuldist. Och det är här jag funderar på tydlighet i ljudet/talet. En ren sinusvåg försvinner ju lätt i bakgrundsljud, men med övertoner träder den fram. Säkert beror tydligheten främst på konstruktion och val av högtalare med mera, men jag kan inte låta bli känslan att den lätta lilla skitigheten bidrar till tydligheten.

Tänker på inspelning av slagverk o trumljud. Min granne har en analog studio, och har som princip att spela in trummor med rejäl överstyrning. Visarna mer eller mindre parkerar på rött. Då får han förvisso inte bara en perfekt skitighet, utan också rejält med bandkompression. Men disten är helt klart en viktig del. Och trummorna inspelade på det sätt får inte bara en perfekt mustighet, utan de blir också tydliga i mixen.

Mölnlycke-träffen låter spännande. Vem håller i den, och är det nåt särskilt tema?

O blåtand, vore ju lite kul. Men mina elektronikkunskaper bygger främst på Hermods böcker från 50-talet, Kevin O'Connor och Radio Designer's handbook, och det är ju ett litet hopp till den moderna tekniken ... 8)

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


29 Jan 2020, 17:10
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: Grundig rörradio
Grundig 3097. Inte 50-tal som jag trodde, utan 40-tal.

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


29 Jan 2020, 17:26
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jun 2016, 21:07
Posts: 25
Post Re: Grundig rörradio
Den radion har FM och är därmed ingen 40-talare. Skulle gissa på slutet av 50-talet och framåt.
Dessa gamla Grundig känns välgjorda. Jag har en mindre modell i köket från samma tidsera.
Den hade en dålig selenlikriktare så anodspänningen blev för låg. Ett vanligt problem. På en så
gammal apparat tycker jag inte man ska chansa - byt elektrolyt i nätdelen. Även kopplingskondingen
mellan LF-försteget (är väl EABC80) och slutröret (säkert EL84) bör bytas. Det varierar väldigt i
sådana här apparater hur väl skyddade de är med säkringar. Ofta finns en tempsäkring i nättrafon
men den skyddar sällan tillräckligt, den skyddar mot brand men om det blir kortis i en filterlyt eller
om det börjar dra ohemult med ström genom slutröret pga kass kopplingskonding så är risken stor
att nättrafon inte överlever. De finns de som rensar gamla elektrolyter och sätter i en ny invändigt.
Var och en gör väl som man vill men det har jag aldrig besvärat mig med. Har svårt att tänka mig
att det är något större samlarvärde i en radio som påverkas av om originalkondensatorer finns kvar.
Bättre att radion funkar som den ska, är pålitlig och inte minst säker. Min köksradio brukar blir
uppmärksammad av besökare, i synnerhet om de får uppleva den in action. Magiska ögat var dött i
min radio, byttes mot ett bättre begagnat och ECC85 i FM-delen var trött och ersattes också med
ett beg ur junkboxen. Schema var lätt att hitta på nätet, annars är de flesta i princip byggda på
samma sätt med små variationer. Eftersom nätsladden var för kort och inte passade vägguttaget i
köket så bytte jag till en längre jordad nätsladd. Risken att få en stöt är kanske inte så stor, man kan
nog betrakta en sådan här radio som nästan dubbelisolerad men skyddsjord är säkert bra om det skulle
bli något fel.


29 Jan 2020, 20:13
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: Grundig rörradio
Tack Henrik! Blev lite ställd när jag googlade på den och den klassades som 40-talare. Kan säga att rören är bytta för några år sedan. Så den levererar nog som den ska där. Har för övrigt stort överskott på rör, så säljer gärna av lite, billigt. EL84. ECC81, ECC82, ECC83, 6SL7 o 6V6GT, t ex. Hör av er om nåt ni behöver så kommer vi nog överens. :)

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


29 Jan 2020, 21:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Grundig rörradio
maglemer wrote:
Hej alla,

<snip>
Mölnlycke-träffen låter spännande. Vem håller i den, och är det nåt särskilt tema?


DIY : kolla denna länk
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopi ... Y#p2086634

Och det skall bara vara att komma. Inget inträde

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


29 Jan 2020, 22:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: Grundig rörradio
Men djäklar så kul! Tack! Kanske läge inte bara att frossa i en massa kunnande (vet inte om jag kan bidra där så mkt dock ...) utan att också resonera kring mina gamla bandare: Revox G36 o Nagra mk3 (nåt litet sketet rör kanske det finns även i den tänker jag ... :-)) . Behålla, restaurera eller sälja ... Har f ö en hel det bråte att sälja; rör, trafos, andra komponenter ... . "Faktiskt" är väl i stort sett bara hifi-folk, men kan vara ett kul sammanhang ändå. Att smyga runt där bland alla guldöronen. Insupa lite. O le lite ibland. ;-)

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


29 Jan 2020, 22:49
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Grundig rörradio
När bärbara transistorradio blev populära försvann många rörradioapparater. Och med dem tycker jag att ljudet i apparaterna blev sämre. Radiomuseum har mycket info om äldre apparater. Inkl schema.

https://www.radiomuseum.org/r/grundig_k ... 097_1.html


29 Jan 2020, 23:08
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Grundig rörradio
maglemer wrote:
Men djäklar så kul! Tack! Kanske läge inte bara att frossa i en massa kunnande (vet inte om jag kan bidra där så mkt dock ...) utan att också resonera kring mina gamla bandare: Revox G36 o Nagra mk3 (nåt litet sketet rör kanske det finns även i den tänker jag ... :-)) . Behålla, restaurera eller sälja ... Har f ö en hel det bråte att sälja; rör, trafos, andra komponenter ... . "Faktiskt" är väl i stort sett bara hifi-folk, men kan vara ett kul sammanhang ändå. Att smyga runt där bland alla guldöronen. Insupa lite. O le lite ibland. ;-)

Mmmm G36 .. Har haft !!
Drar man bara ur ecl86- orna så är den brumfri .

Har du grejor att sälja / byta på söndagen blir du populär. Du har lördagen på dig att sniffa till vad som är gångbart.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


29 Jan 2020, 23:11
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.