View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 03:34



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Kondingbyte, to do or not to do??? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Kondingbyte, to do or not to do???
Håller på med en gammal 60-tals VOx, se annan tråd. Eftersom denna funderingen är mer universell så att säga lägger jag den i en separat tråd.

Jag mätte upp alla e-lytkondingar i slutsteget, till min förvåning mäter alla bra utom en av de stora, den har stuckit iväg uppåt, från 2500uF till 3700uF. Detta indikerar ju helt klart att den inte är frisk. Det är inte enkelt att hitta andra som passar där de gamla sitter, och det kan ju vara lite kul att hålla looken eftersom det är ett visst vintagevärde på förstärkaren vad jag förstår.

I preampen finns en massa småkondingar,, men de verkar vara mer off, så där är det nog bara att byta allt.

Det finns förslag på att gräva ur den gamla elektrolyten och fylla innanmätet med nya till samma värde, låter kletigt? Eller kan man över huvud taget lita på så gamla kondingar?

_________________
/Lennart


26 Dec 2019, 21:52
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Kondingbyte, to do or not to do???
2500uF ?? är det en transistorstärk?
isf vad?

_________________
tligen


26 Dec 2019, 22:05
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Kondingbyte, to do or not to do???
tligen wrote:
2500uF ?? är det en transistorstärk?
isf vad?


Japp, en Vox Defiant, här är tråden http://ljudbojen.se/viewtopic.php?f=24&t=124988&sid=cb65a81080b5eae1740a93c0b346df79

Tänker mer generellt, det är väl i praktiken samma sak oavsett om det är transistor eller rör vad gäller tänk kring elektrolyter? :(

_________________
/Lennart


26 Dec 2019, 23:31
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Kondingbyte, to do or not to do???
Klart man kan gröpa ur dom o ersätta med mindre invändigt.
Men:

Kolla hos Jan först - han har en del mer eller mindre vintage-korrekta kondingar (mått, kapacitanser, anslutningar)

http://askjanfirst.de/eindex.htm

/R


27 Dec 2019, 09:35
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Kondingbyte, to do or not to do???
Jag har inbillat mig att transistorstärkare är betydligt känsligare för att börja brumma ty jag tycker nästan alla äldre oservade brummar medan detta inte är fallet med rörhäckar som ibland även är betydligt äldre. Utan att veta säkert så killgissar jag att det beror på att man drar mycket mer ström vs spänning varav man behöver mer kapacitans varav systemet då blir mer känsligt för åldrade kondingar?

_________________
Johan Hansson


27 Dec 2019, 12:21
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Kondingbyte, to do or not to do???
Om en filterkonding driver iväg "uppåt", så beror det oftast på att det isolerande oxidskiktet har blivit tunnare. Därmed faller spänningståligheten. Koppla loss och utsätt den för ökande spänning, håll koll på läckströmmen. Ofta kan man "formera om" dessa objekt så de tål den angivna driftspänningen och då är det inga problem att använda dem, men ibland är de körda förstås.

Brumbenägenheten pga rippel är olika för olika slutstegskonstruktioner. Ren push-pull är väldigt okänslig, om rören är lika och har väl inställd arbetspunkt (bias). Transistorstärkare har ju oftas transformatorlösa slutsteg och där kan rippelkänsligheten vara större. Helt klart är det också så, att vid större strömuttag krävs proportionellt större kondingar för att få samma rippelspänning. Med lägre DC-nivå, blir en viss rippelspänning större procentuellt sett och ger mer oljud.


27 Dec 2019, 14:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Kondingbyte, to do or not to do???
lampuradio wrote:
Om en filterkonding driver iväg "uppåt", så beror det oftast på att det isolerande oxidskiktet har blivit tunnare. Därmed faller spänningståligheten. Koppla loss och utsätt den för ökande spänning, håll koll på läckströmmen. Ofta kan man "formera om" dessa objekt så de tål den angivna driftspänningen och då är det inga problem att använda dem, men ibland är de körda förstå.


Tack Lasse för den förklaringen !
Vetat att uppåt även är inte bra, men inte orsak.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


27 Dec 2019, 18:59
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Kondingbyte, to do or not to do???
Ja det är sådana där bra förklaringar som känns så värdefulla
Som det är lätt att bara stoppa in i lagringssystemet i hjärnan och spara tills man själv stöter på problemet istället för att behöva googla och läsa på 30 sidor tills man hittat det man söker. Skitbra!


28 Dec 2019, 16:42
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Kondingbyte, to do or not to do???
Tack alla för info!

Tack Ballz, Fragt Jan hade jag glömt bort, där fanns ganska liknande kondingar, samt motorkondingar till rörekon, något jag köpte på mig i samma vända som Vox-stärkaren. Ett Eminent S62, jag har redan ett som jag har renoverat, men kunde inte motstå detta renoveringsobjekt. Förra gången fick jag, på Fragt Jans inrådan, skapa en motorkonding av ett par mindre som kopplades på lämpligt sätt. Nu finns de som sagt att köpa, kul!

Vad gäller formering, Lampuradio, jag har läst på och ser att det är väldigt bra att ha ett labaggregat för ändamålet, vilket jag förstås inte har. Det ska dessutom kopplas i serie med ett motstånd, det har jag inte hittat någon bra dimensioneringsförklaring på heller.

Kondingen tål 50V, ska man ta en vanlig batteriladdare för småbatterier och börja med? Jag har en för laddbara batterier upp till 9V, ser ut som om den kan ge 13 mA som mest till 9V. Kan vara bra att börja med? Kretsen har 25V spänning där kondingen är monterad.

Här är en text jag plockade ur en tråd på Svenska Elektronikforumet:

"det simplaste sättet att FORMERA kondensatorer är att använda ett labagg, och helt enkelt rampa upp spänningen till märkspänning.
Man måste upp i märkspänning så 30v på en 100v duger inte om du inte enbart skall använda kondingen vid 30v

Det viktigaste man ska hålla koll på är läckströmmen, därför är det enklast att sätta en analog amperemeter i serie med kondensatorn så ser man snabbt om strömmen börjar rusa när man ökar spänningen, den bör vara ungefär samma för alla kondingar du provar. sedan kan du ju sätta ett motstånd paralellt om du vill ladda ur kondingen snabbt efter att du är klar."

Jag kan förstås köpa en ny konding, men det är ju en intressant tanke att se om man kan skrämma liv i den gamla...

Många delfrågor, ja, och jag tackar för eventuella svar på förhand. :-)

_________________
/Lennart


28 Dec 2019, 17:00
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Kondingbyte, to do or not to do???
Texten från Svenska Elektronikforumet är bra. Det är ett problem om man inte har ett aggregat att ta ut variabel spänning från, tyvärr. Att mata från en spänningskälla med för hög spänning kan bli onödigt spännande... Ett seriemotstånd är till för att hålla igen läckströmmen (eller genomslagsströmmen om det går åt skogen). Jag skulle kunna föreslå att man exempelvis sätter en gräns för läckström vid 100 mA för en så stor konding och för att räkna ut värdet måste man veta vad man matar med för spänning. Ett labbaggregat kan oftast ställas in för både spänning och maximal ström, så där är det enklare. Läckströmmens värde i sig är inte kritiskt, det viktiga är att den snabbt börjar minska (med konstant spänningsmatning), då vet man att kondingen börjar vakna till. Ligger man på en matning under märkspänningen och läckströmmen är konstant (hög) en bra stund, skulle jag nog överväga att kassera objektet.

Jag hittade för nåt år sen ett labbaggregat på Kjell & co för rätt bra pris, tvåkanal med 30V 3A som max per kanal; en bra investering.


28 Dec 2019, 19:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Kondingbyte, to do or not to do???
Lennart.
Jag har som du kan låna om du vill.
Ett rördrivet rent av :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


30 Dec 2019, 12:54
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Kondingbyte, to do or not to do???
Å andra sidan kostar nya kondingar inte särskilt mycket, driftsäkerheten ökar med några tusen procent och den låter garanterat bättre. Att ha kvar original "slitdelar" bara vettigt om man ska ställa pjäsen på museum, inte om man ska spela på den.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


30 Dec 2019, 19:48
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Kondingbyte, to do or not to do???
Såg nån ställbar transformator på Tradera idag.


30 Dec 2019, 20:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Kondingbyte, to do or not to do???
Custom Sam wrote:

Det finns förslag på att gräva ur den gamla elektrolyten och fylla innanmätet med nya till samma värde, låter kletigt?


Vill nog avråda från det om man inte har full koll på innehållet. Elektrolyter från den här perioden kan innehålla extremt giftiga kemikalier som t ex polyklorerade bifenyler.

Såna substanser ska inte kastas i vanliga sopor heller eftersom de inte bryts ner och påverkar bl a fertilitet hos människor och djur under lång framtid.


30 Dec 2019, 22:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Kondingbyte, to do or not to do???
Obi wrote:
Custom Sam wrote:

Det finns förslag på att gräva ur den gamla elektrolyten och fylla innanmätet med nya till samma värde, låter kletigt?


Vill nog avråda från det om man inte har full koll på innehållet. Elektrolyter från den här perioden kan innehålla extremt giftiga kemikalier som t ex polyklorerade bifenyler.

Såna substanser ska inte kastas i vanliga sopor heller eftersom de inte bryts ner och påverkar bl a fertilitet hos människor och djur under lång framtid.


Håller med, jag minns när jag för snart 20 år sen ringde upp rifa och fick prata med en tekniker/ingenjör o fick möjligheten att ställa en massa frågor och nämner vilka e-kondningar jag köpt av LH-musik och får svaret: dom har vi inte gjort på över 20 år och deras "hylltid" är sen länge passerad.
Det är inte utan orsak det finns datum på E-kondingar eftersom dom har ett bäst före datum.
Något att tänka på :wink:

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


31 Dec 2019, 00:45
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Kondingbyte, to do or not to do???
Ellyter far ju som mest illa när de står utan spänning under lång tid (åratal, kanske) och sedan plötsligt tas i bruk - det är oftast i sådana omständigheter som de ger upp rent akut. Med en gammal pryl är det kanske enklast att testa/formera de befintliga kondingarna och sedan provköra; låter det bra kan det väl få vara. Att börja byta "bara-för-att" känns lite avigt för min del, speciellt större kannor som kanske har ett anpassat mekaniskt montage att ta hänsyn till. Och, om grejerna inte funkar som de ska, får man väl bita i äpplet och laga felet. I apparater som används regelbundet är det inte så ofta det krånglar med ellyter tycker jag, åtminstone inte om de har en vettig märkspänning i förhållande till faktisk drivspänning. "Bäst-före" gäller nog just om kondingarna ligger på hyllan utan att användas, för då äts oxidskiktet sakta upp. När det är spänning på bibehålls det på ett annat sätt.


31 Dec 2019, 11:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Kondingbyte, to do or not to do???
lampuradio wrote:
Ellyter far ju som mest illa när de står utan spänning under lång tid (åratal, kanske) och sedan plötsligt tas i bruk - det är oftast i sådana omständigheter som de ger upp rent akut. Med en gammal pryl är det kanske enklast att testa/formera de befintliga kondingarna och sedan provköra; låter det bra kan det väl få vara. Att börja byta "bara-för-att" känns lite avigt för min del, speciellt större kannor som kanske har ett anpassat mekaniskt montage att ta hänsyn till. Och, om grejerna inte funkar som de ska, får man väl bita i äpplet och laga felet. I apparater som används regelbundet är det inte så ofta det krånglar med ellyter tycker jag, åtminstone inte om de har en vettig märkspänning i förhållande till faktisk drivspänning. "Bäst-före" gäller nog just om kondingarna ligger på hyllan utan att användas, för då äts oxidskiktet sakta upp. När det är spänning på bibehålls det på ett annat sätt.


Jo så är det ju, det är bara hylltid som räknas när det gäller bäst före .
Men

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


31 Dec 2019, 16:03
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Kondingbyte, to do or not to do???
Ortens radiohandlare (som lärde mig mycket om rör och elektronik) berättade att hans verkstad var som fullast efter semestern. Alla TV-apparater, som stått på dag efter dag, fick vila en månad, och POFF, så small lytingarna som popkorn när de satte på dem igen.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


04 Jan 2020, 20:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Kondingbyte, to do or not to do???
Martin Kuhn wrote:
Ortens radiohandlare (som lärde mig mycket om rör och elektronik) berättade att hans verkstad var som fullast efter semestern. Alla TV-apparater, som stått på dag efter dag, fick vila en månad, och POFF, så small lytingarna som popkorn när de satte på dem igen.


Jodu.
Jag delar uppfattning med dig. Vi kan kontrollera ESR,vikt mm enl datablad men..med alla korten på bordet så kan en lyt då vara tex 30 år gammal och med det förstår jag faktiskt inte ens varför det förs debatt kring det.
Lytar är förbrukningsdetaljer och det är väl närmast vi som sysslar med gamla rörmaskiner som är de ENDA "ankare" som finns i svängen vs att byta ut de.
E ju samma,det finns klara besked kring hur lång livslängd vi har att förvänta. Som med kolbane pottar.. Varför ens överväga? Byt skiten och var framme.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


08 Jan 2020, 22:52
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.