View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 05:55



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Jag har syndat... Vox Defiant, uppfräschningsdags 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Jag har syndat... Vox Defiant, uppfräschningsdags
Har av en slump fått tag i en Vox Defiant, en 50W transistorstärkare från årsskiftet 67-68 med tillhörande 2x12-låda. https://www.voxsupreme.org.uk/defiant_01.html

Skicket elektriskt var okänt för mig när jag köpte den, så det var med bävan jag kopplade in förstärkaren.

Den låter, absolut, brummar en hel del med. Gitarr inkopplat låter tunt och prassligt, inte sunt alls.

Kunde konstatera att de inbyggda effekterna, vibrato, reverb och distorsion verkar fungera.

Schema slutsteg ; https://www.voxsupreme.org.uk/images/schematics/closeups/jmi_def_found_power.jpg

Preamp; https://www.voxsupreme.org.uk/images/schematics/closeups/conqueror_preamp_adj.jpg


Jag misstänker att det är en reCap som ska till? Dvs elektrolyter främst till att börja med.

Någon som har erfarenhet av en sådan här tingest? Jag misstänker att det är ett visst vintagevärde i den, så då är frågan om man kan hitta komponenter som ser "rätt" ut?

_________________
/Lennart


16 Dec 2019, 23:07
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Jag har syndat... Vox Defiant, uppfräschningsdags
Har plockat isär förstärkaren delvis, det är behändigt när det finns isärmonteringsfilmer på Youtube...

Slutsteget från ovansidan, notera den lilla trafon till vänster, sitter på ingången till slutstegstransistorerna om jag har förstått det hela rätt.

Läste på något ställe att det var en tanke man hade hos Vox att få till ett bättre (rörigare) ljud?

De stora elektrolyterna är väl bara att byta ut till lämpliga ersättare, det lär inte finnas några liknande att få tag på idag vad gäller färg och form, dagens kondingar är ju mycket mindre normalt.

Image

Slutsteget från undersidan. I den diodbrygga som finns på ett litet kort mitt i bilden är samtliga dioder kass. Bredvid sitter en "bridge rectifier", en stor svart klump som jag får hitta ngt sätt att mäta upp även den. EDIT; Den mäter några ohm hur jag än lägger proberna, så då antar jag att den är kass även den...

Image

_________________
/Lennart


17 Dec 2019, 22:47
Profile
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: Jag har syndat... Vox Defiant, uppfräschningsdags
Ingen personlig erfarenhet mer än att jag byggt dist/mrb kanalen i pedalformat. Geofex hade en hel del info om dem, exempelvis drivtrafon till slutsteget.
Det gick en conquerer för flera år sedan minns jag men ganska ovanligt att de dyker upp till försäljning.

_________________
/Nicklas


20 Dec 2019, 14:16
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Jag har syndat... Vox Defiant, uppfräschningsdags
skumberg wrote:
Ingen personlig erfarenhet mer än att jag byggt dist/mrb kanalen i pedalformat. Geofex hade en hel del info om dem, exempelvis drivtrafon till slutsteget.
Det gick en conquerer för flera år sedan minns jag men ganska ovanligt att de dyker upp till försäljning.


Tack för informationen!

Just detta med trafon är en sådan sak som jag hoppas ska vara ok, det kom ljud men det var tunt och och spinkigt. Just så lät en Vox AC15 som jag fixade för en bekant, då var det utgångstransformatorn som var kass.

Jag hoppas förstås att de andra sakerna som är sönder ska vara orsaken till det dåliga ljudet, men vi får se.

Har mätt upp det mesta av de olika komponenterna, och det är främst dioderna som är kass. En av de stora kondingarna ligger på 3700 uF i stället för 2500 uF som den ska göra. Annars är det okej värden på de stora glättningskondingarna. En del småkondingar är förstås slut åxå.

Vad gäller antal tillgängliga förstärkare så har det tillverkats några tusen. Och många är förstås kastade av okunniga....

_________________
/Lennart


20 Dec 2019, 20:56
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 50 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.