View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:55



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Vilka kablar bör vara skärmade i en fenderförstärkare? 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Vilka kablar bör vara skärmade i en fenderförstärkare?
Vill få ner lite brum i en fender twin -67:a. Vilka kabelsträckor kan få ned brumnivån om de är skärmade?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


18 Nov 2019, 15:29
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Vilka kablar bör vara skärmade i en fenderförstärkare?
Förhoppningsvis är det redan skärmat på det som bör vara skärmat...

När får du brum?
volymer på 0
bass treb mid på 0
reverb på 0
nån skillnad?
sitter det skärmkåpor över rören?

Min erfarenheter säger att det är bra att ha en "hum-balance" på glöden
ibland sitter det 2 x 100 ohm till jord
ibland är det center-tap på glöden

jag skulle prova en så lätt sak som att ersätta motstånden med en pot på typ 250 ohm eller så
vet inte hur det ser ut i din stärkare och vilket schema den är byggd efter

du får säker fler bra och kanske bättre förslag... :idea:

_________________
tligen


18 Nov 2019, 17:49
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Vilka kablar bör vara skärmade i en fenderförstärkare?
Det finns ju brum och så finns det brum...

Signalburet brum, om man får uttala sig så, är ju sådant som kan identifieras genom att man kortsluter signal mot jord på väl valda ställen. Blir det tyst har man en brumkälla före kortslutningen. Börja med ingången till PI, typ... Med lite tur hittar man nån signalledare, som kunde vara bättre dragen eller skärmad, eller en jord som inte sitter som den ska.

Det finns "loop-brum", som kan uppstå om man råkar skapa öppna "öglor" i jordplanet. Det vill säga, att man har två alternativa strömbanor mellan två punkter som båda ska vara "jord" och att dessa banor går på ett sådant avstånd från varandra, att de fångar upp magnetfält från nättrafon. Man kan då få potentialskillnader mellan olika jordade punkter, som leder till att man få in brumsignal på oväntade ställen.

Normalt jobbar man med att ha glödkretsarna jordade, åtminstone signalmässigt (de kan läggas på nån viss + DC om man så önskar, men ska INTE "flyta" DC-mässigt, de måste ha likströmsförbindelse till jord). Glödströmsledare bör tvinnas för att inte ge magnetiska ströfält. Finns mitt-tapp är det bra att jorda där. Finns det inte sådan tapp, kan man jorda med löparen i en 100 Ω potentiometer som kopplas över glödlindningen, exempelvis, det kan vara bra med en sådan "brumjustering".


18 Nov 2019, 20:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Vilka kablar bör vara skärmade i en fenderförstärkare?
Tack tligen och lampuradio för svar! Ska grunna på era tips. Brummet blir ej starkare vid volympådrag utan ligger konstant (ganska svagt men märkbart vid spel på låg volym).

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


19 Nov 2019, 10:20
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Vilka kablar bör vara skärmade i en fenderförstärkare?
Polytone wrote:
Tack tligen och lampuradio för svar! Ska grunna på era tips. Brummet blir ej starkare vid volympådrag utan ligger konstant (ganska svagt men märkbart vid spel på låg volym).

Om det verkligen är brum du har ? Så hjälper inte skärmade kablar.
Då handlar det mer som regel om:
Dåliga filterkondingar.
Dålig jordning.
Obalanse i glöden
Obalanse I slutrören.

Men vill du generellt ha en tystare Twin från den tiden, så byt till skärmad kabel från alla inputs och från volymerna.
Och byte sen ut kolmassa motstånden på anoderna på första o andra röret.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


19 Nov 2019, 12:24
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Vilka kablar bör vara skärmade i en fenderförstärkare?
SKärmad kabel...är ju i sej en maskburk man kan dra sej för att öppna.

I en gitarrstärkare ska den (skärmen) bara vara jordad i ENA änden, om jag minns rätt. Men vilken? Jag TROR ett skärmen ska vara jordad i den "heta" änden av kabeln, dvs skärmen jordad vid mikingången, skärmen ojordad vid gallret på röret. Jag KAN ha fel..rätta mej gärna.

Sen finns det ju mängder av olika skärmade kablar - enkelskärm, gles eller tätare...dubbelskärmad (innerledare>dielektrikum>innerskäm, ofta folie>ytterskärm>hölje)...

Sen är det där med deras impedanser, kapacitanser och förluster = risk för diskantförlust + signalförlust per 100m etc - fast det kan man nog lugnt ignorera i en stärkare, det är värre i UHF/SHF-sammanhang.

Jag brukar använda en ganska tunn koaxialkabel av typen RG174, den är tunn o smidig och jag tycker den funkar bra.

Glöm inte kolla att alla jordpunkter i stärkaren är ordentligt fastdragna i chassit, liksom pottar och transformatorer. Finns mycket grundbrum att bota med det.


19 Nov 2019, 20:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Vilka kablar bör vara skärmade i en fenderförstärkare?
Håller med Amp Healer the second. Mest troligt ett rippelproblem som antingen beror på att slutrören går olika och/eller att ripplet blivit för högt aka filtreringen försämrats eller att det dras för mycket ström.

_________________
Johan Hansson


19 Nov 2019, 22:09
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Vilka kablar bör vara skärmade i en fenderförstärkare?
Ballz wrote:
SKärmad kabel...är ju i sej en maskburk man kan dra sej för att öppna.

I en gitarrstärkare ska den (skärmen) bara vara jordad i ENA änden, om jag minns rätt. Men vilken? Jag TROR ett skärmen ska vara jordad i den "heta" änden av kabeln, dvs skärmen jordad vid mikingången, skärmen ojordad vid gallret på röret. Jag KAN ha fel..rätta mej gärna.

Sen finns det ju mängder av olika skärmade kablar - enkelskärm, gles eller tätare...dubbelskärmad (innerledare>dielektrikum>innerskäm, ofta folie>ytterskärm>hölje)...

Sen är det där med deras impedanser, kapacitanser och förluster = risk för diskantförlust + signalförlust per 100m etc - fast det kan man nog lugnt ignorera i en stärkare, det är värre i UHF/SHF-sammanhang.

Jag brukar använda en ganska tunn koaxialkabel av typen RG174, den är tunn o smidig och jag tycker den funkar bra.

Glöm inte kolla att alla jordpunkter i stärkaren är ordentligt fastdragna i chassit, liksom pottar och transformatorer. Finns mycket grundbrum att bota med det.


Skärmad kabel i sig är nog inte längre "maskburk att öppna", inga hi end byggare av stärkare idag vad jag kan komma på har invändningar mot skärmad kabel. Utan det är mest okunniga personer som tror att Fender inte valde att använda skärmad kabel pga att det vara en ljudförsämring och inte den riktiga orsaken = att det tar längre tid att löda dit o kostar mer. Leo Fender var notorisk på att ta "genvägar" för att spara på komponenter o produktionstid/kostnad där det var möjligt.

Där emot så kan det vara "maskburk att öppna" kan själv sättet att jorda skärmen bli, speciellt om man förordar Hot skärm. Annas är det ena änden som gäller och det vanligaste (o vettigaste enligt mig) är att jorda vid inputens jord som i sin tur är jordad i det rörets katod jord.
Tror jag använder RG174 med :wink:

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


19 Nov 2019, 22:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Vilka kablar bör vara skärmade i en fenderförstärkare?
Fanns det ens skärmad kabel -67?

_________________
Johan Hansson


19 Nov 2019, 22:33
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Vilka kablar bör vara skärmade i en fenderförstärkare?
Tubis wrote:
Fanns det ens skärmad kabel -67?


Jodå Fender brukade använda en svart dylik på vibrator kanalen men inte på normalkanalen på Tvinnar.
Fast efter kollat lite med så var det inte så 65 och det kan vara att skärmad kom 68.
Min Superreverb från 68 hade skärmad kabel.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


19 Nov 2019, 22:38
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vilka kablar bör vara skärmade i en fenderförstärkare?
Ballz wrote:
SKärmad kabel...är ju i sej en maskburk man kan dra sej för att öppna.

I en gitarrstärkare ska den (skärmen) bara vara jordad i ENA änden, om jag minns rätt. Men vilken? Jag TROR ett skärmen ska vara jordad i den "heta" änden av kabeln, dvs skärmen jordad vid mikingången, skärmen ojordad vid gallret på röret. Jag KAN ha fel..rätta mej gärna.

Sen finns det ju mängder av olika skärmade kablar - enkelskärm, gles eller tätare...dubbelskärmad (innerledare>dielektrikum>innerskäm, ofta folie>ytterskärm>hölje)...

Sen är det där med deras impedanser, kapacitanser och förluster = risk för diskantförlust + signalförlust per 100m etc - fast det kan man nog lugnt ignorera i en stärkare, det är värre i UHF/SHF-sammanhang.

Jag brukar använda en ganska tunn koaxialkabel av typen RG174, den är tunn o smidig och jag tycker den funkar bra.

Glöm inte kolla att alla jordpunkter i stärkaren är ordentligt fastdragna i chassit, liksom pottar och transformatorer. Finns mycket grundbrum att bota med det.


Skärmen skall alltid,om möjligt,dras i mottagande ände.

En bra idé kan ibland vara att skilja på signaljord,skärm,kraftjord osv.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


21 Nov 2019, 15:16
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Vilka kablar bör vara skärmade i en fenderförstärkare?
En väldigt nyttig artikel, med hjälp av främst detta fick jag min Fenderstärkare med flera extra gainsteg i stort sett knäpptyst från brus.

http://www.geofex.com/article_folders/lead_dress/lead_dress_in_tube_amps.htm

_________________
/Lennart


22 Nov 2019, 10:40
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Vilka kablar bör vara skärmade i en fenderförstärkare?
Custom Sam wrote:
En väldigt nyttig artikel, med hjälp av främst detta fick jag min Fenderstärkare med flera extra gainsteg i stort sett knäpptyst från brus.

http://www.geofex.com/article_folders/lead_dress/lead_dress_in_tube_amps.htm

Ordet "brus" tycker jag dock vi ska använda angående det elektriska brus som uppstår i motstånd och förstärkare och det som man stoppar in i signal till brus förhållandet. Inte som term för upplockade störningar.

_________________
Johan Hansson


22 Nov 2019, 10:50
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.