View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:59



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Laney Lc15. ljudet dippar efter en stunds spelande 
Author Message

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Laney Lc15. ljudet dippar efter en stunds spelande
Tjena!
Nu har jag köpt en laney Lc15 för 100 spänn!!!
Blev impad av hur bra den lät mot vad jag trodde.
Säljaren berättade att ljudet på ena ingången brukar dippa efter en stunds spelande.


Jag googlade och klurade på om det kan vara trafo som är bränd och lindningar som kortsluter när det blir varmt.

Jag antog att det då måste vara Hi ingången.
Kopplade in och spelade 1h på medelhög volym utan att märka något.
Hur felsöker man detta?
Kopplar in multimeter på HT och spelar tills det dippar och kollar om spänningen sjunkit?


04 Nov 2019, 21:37
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Laney Lc15. ljudet dippar efter en stunds spelande
Nu vet jag ju inte hur den maskinen är byggd, men om den dippar "på ena ingången" så skulle man kunna tänka att "den andra ingången" inte dippar...? och då kan det inte vara nåt med strömförsörjning/trafo i grunden; då borde allt dippa, liksom. Självklart kan man göra som du säger, att mäta B+ under tiden man använder stärkaren och notera ändringar. Om det börjar strula men inte syns några ändringar i matningen, så får man mäta matningen till de specifika steg som är inblandade i den ingång/kanal som man använder. Efter detta steg finns en mängd mätningar att göra, men det funkar ju bara med felet aktivt, så att säga; att felsöka ett fel som inte manifesterar sig är knepigt... ;)


04 Nov 2019, 22:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Laney Lc15. ljudet dippar efter en stunds spelande
Kan ingenting om förstärkarmeck men jag är sen snart 20 år lycklig ägare till en Laney LC15R. När den var några år gammal så spelade jag på den för fullt vid några tillfällen alltså med både master och gain på eller nära max. Då la den av. Jag lämnade den till LH Musik som konstaterade att utgångstrafon hade gått sönder. De fixade en ny till mig (beställde en från England som inte var original) och sedan dess har förstärkaren rullat på utan problem. Den låter alldeles förträffligt bra.


05 Nov 2019, 00:04
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Laney Lc15. ljudet dippar efter en stunds spelande
Kolla volympotarna. Jag körde elektronikspray i mina och det löste samma problem på två av mina Laneys. Givetvis kan det vara som redan sagts i tråden, men man kan ju alltid börja med det enklaste och billigaste.

_________________
##################


05 Nov 2019, 10:23
Profile
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 653
Post Re: Laney Lc15. ljudet dippar efter en stunds spelande
Också glad ägare till en LC15R sedan några år. 100 pistoler är ju gratis, så absolut värt att se om detta kan åtgärdas.
Var det inte Jesper/Racing som i någon tråd svor över kallödningar i en Laney? skulle det kunna vara en sån som rör sig när stärkaren blir varm? Dom är ju inte så svåra att upptäcka och åtgärda.
Erik (som nästan kan läsa elscheman, typ....)


05 Nov 2019, 14:08
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Laney Lc15. ljudet dippar efter en stunds spelande
Tackar!
Ska kolla kall lödningar och potar.
Klurar på om det är värt ny trafo.
I sådana fall blir det annan som nämnts tidigare. Original verkar klena.
Blir det fason på den säljer jag fan min hot rod deville som är för stor att ha hemma.


07 Nov 2019, 09:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Laney Lc15. ljudet dippar efter en stunds spelande
Hm..vadå trafo? Den är ju knappast kass om bara den ena kanalen/ingången lägger av? Felsök nära ingångarna.

Schema verkar finnas här (PDF)
http://www.thetubestore.com/lib/thetube ... ematic.pdf


07 Nov 2019, 09:48
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Laney Lc15. ljudet dippar efter en stunds spelande
Själva ingångsjacket i sej eller lödningarna till dito
byt båda och gå sen igenom lödningarna på kortet, framför allt till potar, uttag och rörsocklar
så har du en skapligt bra stärkare sen

trafon ere nog inget problem med...

jag har lagat en handfull Laney, det har alltid handlat om dåliga lödningar eller lödningar som "släppt" tex till slutrören
eller då själva telejacken som varit kass

Kolla slutrörssockeln tex: (ser du?)

Image

Så här ser det ut/blir det i "alla" förstärkare när man monterar potar, uttag, rörsocklar etc direkt på kretskortet :evil:

_________________
tligen


07 Nov 2019, 11:50
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Laney Lc15. ljudet dippar efter en stunds spelande
Tackar!
Jag har inte kollat alls i den än.
Säljaren sa bara att en kanal dippar efter en stund och att han lämnat in den på rep utan att de hittade felet.
Därför tog jag för givet att det är något klurigare och googlade. Där hittade jag info om folk med samma problem där det var trafon.
Eftersom båda ingångarna går till första steget kopplade jag in mig i hi ingången då det är mest krut i den och har bara testat att spela 2x1h utan att märka något.
Kanske är lo ingången som strular eller också har jag för låg volym för att få fram felet.

Ärligt talat så är den inte så prio just nu då jag inte spelar så ofta längre och har massa annat på G. Var mest nyfiken på tips och teorier så jag har ett hum om vad det handlar om när det väl är dags.
Men det som skrivits lagras i huvudet så det är lätt att gå bananas när tiden finns. Man lär sig bra mycket på det här forumet.
Prio ett just nu är: renovera klart ett rum, få fart på polares AC30 (beställt likriktarrör), fräscha till polares hagström 26, Cadda och planera egna rörtop bygget.
Det är därför jag startat var enda ny tråd här.
Det är mycket att sätta sig in i och lära sig men ibland trillar lite poletter ner.
Mycket snack å lite verkstad på mig :D


07 Nov 2019, 14:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Laney Lc15. ljudet dippar efter en stunds spelande
Om det bara är på ena ingången det strular så måste väl felet sitta i något av ingångsjacken. Borde i det här fallet inte bero på utgångstrafon. Har själv en Laney LC15 som jag har trivts bra med under många år, och på den pajade OT:n för typ 10 år sedan. Ersatte den med en Hammond 125E, och den funkar bättre än originalet. Helt klart en förbättring. Så det kan vara värt att byta OT även om den är hel. Hammond är rätt överkomliga i pris oxå (var då i alla fall). Har även bytt ut elementet, vilket också förbättrade stärkarn. Tycker att den är rätt kompetent numera.


07 Nov 2019, 17:50
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Laney Lc15. ljudet dippar efter en stunds spelande
Ok. Jag tänkte att han kanske har pushat på stärkaren lite extra med high ingången eftersom de går till samma steg och tagit trafo fel förgivet efter som inte tidigare reparatör hittat något. Kanske bara är dålig lödning på ingången.
Jag får lägga upp bild här om jag hittar felet sen. Om det inte försvunnit.
Ja fasen cool stärkare för att vara så liten.

Är det stereo pot på gain som styr katoden på första steget med? Eller fattar jag schemat fel?


07 Nov 2019, 18:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Laney Lc15. ljudet dippar efter en stunds spelande
Länge sen jag öppnade min LC15, men det är nog som du säger. Men du menar väl andra steget? Dock tror jag att schemat är felritat, för på min är det inte kopplat exakt som schemat säger. Funktionen är att C20 kopplas in mer när man drar på mera gain. VR1B (yttre öronen) är kopplad parallellt med R10. C20 är inkopplad mellan mittenörat på VR1B och jord. I alla fall på mitt exemplar.


07 Nov 2019, 18:31
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Laney Lc15. ljudet dippar efter en stunds spelande
tligen wrote:

Så här ser det ut/blir det i "alla" förstärkare när man monterar potar, uttag, rörsocklar etc direkt på kretskortet :evil:
Handlödda får betydligt bättre prestanda och handlödda med genomplätering kommer aldrig att faila. Ofta syns det tydligt att det är lött med alldeles för dålig värme, ser ut som maskinen bara kastat på en klump med lod som bara klistrat fast sockeln och inte lött den.

_________________
Johan Hansson


07 Nov 2019, 21:25
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Laney Lc15. ljudet dippar efter en stunds spelande
Tubis wrote:
tligen wrote:

Så här ser det ut/blir det i "alla" förstärkare när man monterar potar, uttag, rörsocklar etc direkt på kretskortet :evil:
Handlödda får betydligt bättre prestanda och handlödda med genomplätering kommer aldrig att faila. Ofta syns det tydligt att det är lött med alldeles för dålig värme, ser ut som maskinen bara kastat på en klump med lod som bara klistrat fast sockeln och inte lött den.


+1 på det. Lödning är nåt som måste göras seriöst. Man ska inte vara rädd för det, det är inte "svårt", men det måste bli "rätt" om det ska hålla.


07 Nov 2019, 22:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Laney Lc15. ljudet dippar efter en stunds spelande
tligen wrote:
Själva ingångsjacket i sej eller lödningarna till dito
byt båda och gå sen igenom lödningarna på kortet, framför allt till potar, uttag och rörsocklar
så har du en skapligt bra stärkare sen

trafon ere nog inget problem med...

jag har lagat en handfull Laney, det har alltid handlat om dåliga lödningar eller lödningar som "släppt" tex till slutrören
eller då själva telejacken som varit kass

Kolla slutrörssockeln tex: (ser du?)

Image

Så här ser det ut/blir det i "alla" förstärkare när man monterar potar, uttag, rörsocklar etc direkt på kretskortet :evil:

Dessa löningar ser misstänkta ut tycker jag. Värm och för på lite nytt blyat tenn.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


07 Nov 2019, 22:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Laney Lc15. ljudet dippar efter en stunds spelande
Quote:
Dessa löningar ser misstänkta ut tycker jag. Värm och för på lite nytt blyat tenn.


Fast detta är ju en reparation som JAG har gjort för flera år sen, där jag visade var felet var (trodde att jag var tydlig, detta var ett exempel hur dåligt det är med våglödda mekaniska komponenter som dessutom blir varma)

Var bara ett tips till TS :idea:

_________________
tligen


07 Nov 2019, 23:46
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.