View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:09



Reply to topic  [ 26 posts ] 
Uppstart av vintage förstärkare efter 20 år? 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Uppstart av vintage förstärkare efter 20 år?
Finns det något bra sätt att väcka liv i gamla kondingar i en stärkare som inte varit i drift under längre tid? Detta handlar om en vintage Fender Champ och jag ser gärna att originalkondingar kan stanna i den i möjligaste mån. Exempelvis genom att använda variac och köra svag strömstyrka under en tid kanske? Ja, ni fattar. Jag har en "amp bulb tester" (heter den så?) för att kunna se om det är kortis när man startar första gången.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


28 Sep 2019, 14:14
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Uppstart av vintage förstärkare efter 20 år?
Polytone wrote:
Finns det något bra sätt att väcka liv i gamla kondingar i en stärkare som inte varit i drift under längre tid? Detta handlar om en vintage Fender Champ och jag ser gärna att originalkondingar kan stanna i den i möjligaste mån. Exempelvis genom att använda variac och köra svag strömstyrka under en tid kanske? Ja, ni fattar. Jag har en "amp bulb tester" (heter den så?) för att kunna se om det är kortis när man startar första gången.


variac 50Volt I timmen mätt på anoden.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


28 Sep 2019, 14:25
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Uppstart av vintage förstärkare efter 20 år?
Ett sätt att gymnastisera gamla filter-elektrolyter är att mata dem från ett likspänningsaggregat, om man har ett sådant. Man kopplar in aggeragatet efter apparatens likriktare och drar på spänning tills det läcker 10-30 mA (förstärkaren inte igång, alltså, rören kan tas ur). Vänta till läckaget upphör, dra på mer spänning. Ladda ur med ett motstånd då och då. Om kondingarna är räddningsbara, så bör man kunna komma upp till märkspänningen till slut, med nästan inget läckage. Om det finns ett bleedermotstånd i stärkaren, bör det kopplas ur eller så tar man hänsyn till att det ju drar ström hela tiden (som läggs till läckaget). Principen är samma som en variac-start, men man slipper ta hänsyn till ev likriktarrör och man ser hur behandlingen fortskrider (läckströmmen).


28 Sep 2019, 15:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Uppstart av vintage förstärkare efter 20 år?
Polytone wrote:
Finns det något bra sätt att väcka liv i gamla kondingar i en stärkare som inte varit i drift under längre tid? Detta handlar om en vintage Fender Champ och jag ser gärna att originalkondingar kan stanna i den i möjligaste mån. Exempelvis genom att använda variac och köra svag strömstyrka under en tid kanske? Ja, ni fattar. Jag har en "amp bulb tester" (heter den så?) för att kunna se om det är kortis när man startar första gången.


En yttre ireglerbar DC källa. Börja med 50V, öka med 50V efter några minuter, håll koll på strömförbrukningen
Kör långsammare och långsammare tills man är uppe i nominell spänning. ( gärna paus på några timmar mellan ökningarna)

Men en variac är en bra kompromiss. Kör inte hela på en gång, låt kondingarna vila mellan de sista höjningarna.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


28 Sep 2019, 16:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Uppstart av vintage förstärkare efter 20 år?
peterh wrote:

En yttre ireglerbar DC källa. Börja med 50V, öka med 50V efter några minuter, håll koll på strömförbrukningen
Kör långsammare och långsammare tills man är uppe i nominell spänning. ( gärna paus på några timmar mellan ökningarna)

Men en variac är en bra kompromiss. Kör inte hela på en gång, låt kondingarna vila mellan de sista höjningarna.

Har ingen yttre DC källa tyvärr (endast ett labaggregat som går upp till 30 VDC). Däremot en variac. Hur gör jag med min variac lämpligast? Räcker det om likriktarröret är i stärkaren? Vilka intervaller och tider är lämpligt att köra med min variac?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


28 Sep 2019, 17:04
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Uppstart av vintage förstärkare efter 20 år?
Polytone wrote:
peterh wrote:

En yttre ireglerbar DC källa. Börja med 50V, öka med 50V efter några minuter, håll koll på strömförbrukningen
Kör långsammare och långsammare tills man är uppe i nominell spänning. ( gärna paus på några timmar mellan ökningarna)

Men en variac är en bra kompromiss. Kör inte hela på en gång, låt kondingarna vila mellan de sista höjningarna.

Har ingen yttre DC källa tyvärr (endast ett labaggregat som går upp till 30 VDC). Däremot en variac. Hur gör jag med min variac lämpligast? Räcker det om likriktarröret är i stärkaren? Vilka intervaller och tider är lämpligt att köra med min variac?

Likriktarrörer monterat, ja. Övriga kan sitta i

Öka 10V intervall, kör 10 minuter på varje, paus en timma mellan varje steg ( eller över natten)
( om kondingen börjar läcka blir den varm, om man låter den kallna mellan varven kan oxidskiktet hela sig)

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


28 Sep 2019, 17:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Uppstart av vintage förstärkare efter 20 år?
Polytone wrote:


Har ingen yttre DC källa tyvärr (endast ett labaggregat som går upp till 30 VDC). Däremot en variac. Hur gör jag med min variac lämpligast? Räcker det om likriktarröret är i stärkaren? Vilka intervaller och tider är lämpligt att köra med min variac?


Som jag skrev tidigare: 50Volt I timmen mätt på anoden.
Detta är rekomendationer som jag fick av RIFA:s tekniker/konstruktörer för över 25 år sedan när jag hade långt samtal med en av dom angånde andra frågor o "myter" som jag vill kolla upp.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


28 Sep 2019, 18:02
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Uppstart av vintage förstärkare efter 20 år?
peterh wrote:
Likriktarrörer monterat, ja. Övriga kan sitta i

Öka 10V intervall, kör 10 minuter på varje, paus en timma mellan varje steg ( eller över natten)
( om kondingen börjar läcka blir den varm, om man låter den kallna mellan varven kan oxidskiktet hela sig)

Ok, tack! Ska jag börja på 50 V med variac? Då blir det 18 pass a 10 minuter tills man är uppe på 230 VAC, plus en timmas paus mellan varje? Har jag förstått det rätt? Kanske man ska sätta i några skräprör då för att inte slita på dem?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


28 Sep 2019, 20:01
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Uppstart av vintage förstärkare efter 20 år?
Amp Healer II wrote:
Som jag skrev tidigare: 50Volt I timmen mätt på anoden.
Detta är rekomendationer som jag fick av RIFA:s tekniker/konstruktörer för över 25 år sedan när jag hade långt samtal med en av dom angånde andra frågor o "myter" som jag vill kolla upp.

Kan du utveckla? 50 Volt i timmen fattar jag inte riktigt vad du menar med?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


28 Sep 2019, 20:04
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Uppstart av vintage förstärkare efter 20 år?
Polytone wrote:
Amp Healer II wrote:
Som jag skrev tidigare: 50Volt I timmen mätt på anoden.
Detta är rekomendationer som jag fick av RIFA:s tekniker/konstruktörer för över 25 år sedan när jag hade långt samtal med en av dom angånde andra frågor o "myter" som jag vill kolla upp.

Kan du utveckla? 50 Volt i timmen fattar jag inte riktigt vad du menar med?


Låt säga du har 300Volt på slutrören, ja då startar du på 50V på slutrören för att sen öka 50V varje timma tills du kommer till 300V.
Du gör detta utan rör i, och har du likricktarrör får du temporärt sätta in dioder.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


28 Sep 2019, 20:30
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Uppstart av vintage förstärkare efter 20 år?
Polytone wrote:
peterh wrote:
Likriktarrörer monterat, ja. Övriga kan sitta i

Öka 10V intervall, kör 10 minuter på varje, paus en timma mellan varje steg ( eller över natten)
( om kondingen börjar läcka blir den varm, om man låter den kallna mellan varven kan oxidskiktet hela sig)

Ok, tack! Ska jag börja på 50 V med variac? Då blir det 18 pass a 10 minuter tills man är uppe på 230 VAC, plus en timmas paus mellan varje? Har jag förstått det rätt? Kanske man ska sätta i några skräprör då för att inte slita på dem?


Låt du rören sitta i, de skadas inte.
Ja, du har fattat rätt, öka spänningen steg för steg, men bara en kort stund och låt den pausa emellan.
Detta är för att en konding som tappat sin formering skall få en chans att formera sig och byga upp ett
nytt oxidsjikt.

Att pausa är för att inte det inte skall bli genomslag utan för att oxidskiktet skall bildas.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


28 Sep 2019, 21:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Uppstart av vintage förstärkare efter 20 år?
Amp Healer II wrote:

Låt säga du har 300Volt på slutrören, ja då startar du på 50V på slutrören för att sen öka 50V varje timma tills du kommer till 300V.
Du gör detta utan rör i, och har du likricktarrör får du temporärt sätta in dioder.

Ok, då är jag med på hur du tänker! Ingen paus mellan höjningarna?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


28 Sep 2019, 21:55
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Uppstart av vintage förstärkare efter 20 år?
peterh wrote:

Låt du rören sitta i, de skadas inte.
Ja, du har fattat rätt, öka spänningen steg för steg, men bara en kort stund och låt den pausa emellan.
Detta är för att en konding som tappat sin formering skall få en chans att formera sig och byga upp ett
nytt oxidsjikt.

Att pausa är för att inte det inte skall bli genomslag utan för att oxidskiktet skall bildas.

Tack och bock!

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


28 Sep 2019, 21:56
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Uppstart av vintage förstärkare efter 20 år?
lampuradio wrote:
Ett sätt att gymnastisera gamla filter-elektrolyter är att mata dem från ett likspänningsaggregat, om man har ett sådant. Man kopplar in aggeragatet efter apparatens likriktare och drar på spänning tills det läcker 10-30 mA (förstärkaren inte igång, alltså, rören kan tas ur). Vänta till läckaget upphör, dra på mer spänning. Ladda ur med ett motstånd då och då. Om kondingarna är räddningsbara, så bör man kunna komma upp till märkspänningen till slut, med nästan inget läckage. Om det finns ett bleedermotstånd i stärkaren, bör det kopplas ur eller så tar man hänsyn till att det ju drar ström hela tiden (som läggs till läckaget). Principen är samma som en variac-start, men man slipper ta hänsyn till ev likriktarrör och man ser hur behandlingen fortskrider (läckströmmen).

Tack för tipset! Hade jag haft ett likspänningsaggregat hade jag nog testat detta. Hade varit kul att kunna följa förloppet så att säga.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


28 Sep 2019, 23:07
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Uppstart av vintage förstärkare efter 20 år?
Är det den som låg på blocket ?

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


29 Sep 2019, 13:37
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Uppstart av vintage förstärkare efter 20 år?
Britbender wrote:
Är det den som låg på blocket ?

Japp.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


29 Sep 2019, 17:12
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Uppstart av vintage förstärkare efter 20 år?
Apropå bruket att formatera om e-lytar.

En fråga.
Som vi alla vet innehåller de elektrolytvätska. Hur många av er har "korkat av" en gammal lyt,öppnat den och kikat invändigt.?
För egen del får jag säga att jag inte chansar längre.
Oavsett vad,nytt är nytt och detta är i min mening förbrukningsmaterial.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 Oct 2019, 10:12
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Uppstart av vintage förstärkare efter 20 år?
Ett trick är ju, iom att gamla lyter är gigantiska, att bara stoppa i en modern i det gamla skalet för att fortsättningsvis kunna visa upp rätt vintageutseende inombords.

_________________
Johan Hansson


02 Oct 2019, 10:59
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Uppstart av vintage förstärkare efter 20 år?
Tubis wrote:
Ett trick är ju, iom att gamla lyter är gigantiska, att bara stoppa i en modern i det gamla skalet för att fortsättningsvis kunna visa upp rätt vintageutseende inombords.


BTDT och håller med dig till 100%.
Många ggr handlar det ju om att tex ngn vintage nörd vill att det skall SE rätt ut och då är utan tvekan det du tar upp ett bra alternativ.
Lytar,där menar jag att även bland oss som håller på Johan är det många som inte riktigt är med i matchen kring specen för vad en lyt skall klara under givna betingelser.
Eller uttryckt på ett annat sätt,där e fan mkt teknik på ett järnspett ibland. :mrgreen:

Sanningen är oavsett den att en lyt kan mkt väl ge vettiga ESR som kapacitanser och ffa vara närmast torr som skam invändigt. Så att väga de,när spec för det finns,är som jag ser det alltid en bra idé och skall man återvinna vad som sitter där så är det faktiskt närmast en förutsättning.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 Oct 2019, 11:37
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Uppstart av vintage förstärkare efter 20 år?
Idag fick jag hem Champen och kunde ta en närmare titt under huven. Man ser att elyterna har små bulor vid plus sidan så det är nog ingen ide´att försöka gjuta liv i dessa.
Image

Det sitter en avklippt två ledars nätkabel i dagsläget som jag byter mot en jordad dito. Blir ju en med amerikanskt snitt då den går på 110 V och jag får köra med 230/110 V konverterare.
Svart (hot) till säkringen? och vit till on knappen/switchen väl? Samt jord till chassi förstås. Death cap bort.
Image

Men riktigt snygg liten sak är det!
Imagepicture sharing

Sitter ett 5V4 GA likriktar rör i nu men ska enligt schema vara 5Y3 GT.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


03 Oct 2019, 22:47
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Uppstart av vintage förstärkare efter 20 år?
5V4 orkar ju ge BRA mycket mer mos än 5Y3 så det där hade jag bytt direkt. Annat spänningsfall med för den delen.
5Y3 är vidare en mkt vanligare flaska,och billigare iom det.
Om du nödvändigtvis vill ha ett NOS kan jag nog ha liggande.

Nu vet jag att jag är lite extrem, men kanske framför allt med gamla maskiner brukar jag installera ngr grejer som förhindrar att det ballar helt i händelse av ras.
Då vi talar maskin med centertapp,givetvis,så sätter jag en "fail safe" säkring på respektive HT lina. Detta för att skydda primärt mellan PT och rörlikriktaren. Mao säkring mellan PT och likriktarröret. Då dessa är till för att primärt skydda PT´ns sekundärlindning i samband med tex likriktarras så gör det inget om de säkringarna är NÅGOT för kraftiga (i mA räknat) om man nu känner sig tryggare av det. Tex 315mA för en dubbel 6V6 smälla.
Det andra är att jag installerar sk "saver diodes". Helt vanliga 1N4007 som jag installerar på sockeln,och då drar HT linan till "fel" pinne för att möta respektive diod..innan det hela ges möjlighet att rusa in i likriktarröret via rörets ledande stift/pinnar.
Finessen är att det minskar stressen på röret ganska betänkligt,men det är oxå det enda som sker. Spänningsfallet osv röret ger är där ffa,precis som vanligt.

Säkringar och dioder må kännas lite som hängslen och livrem men då många av de här maskinerna går tex med PT´s som är mellan 40 och 90 år gamla å mer eller mindre omöjliga att få fram..så kan man som jag ser det kosta på sig dessa avstegen från original i tanke att det tillåter PT´n att leva vidare nästan oavsett vad.

Mkt vacker gammal maskin fö! Grattis! :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 Oct 2019, 03:50
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Uppstart av vintage förstärkare efter 20 år?
Racing wrote:
5V4 orkar ju ge BRA mycket mer mos än 5Y3 så det där hade jag bytt direkt. Annat spänningsfall med för den delen.
5Y3 är vidare en mkt vanligare flaska,och billigare iom det.
Om du nödvändigtvis vill ha ett NOS kan jag nog ha liggande.

Nu vet jag att jag är lite extrem, men kanske framför allt med gamla maskiner brukar jag installera ngr grejer som förhindrar att det ballar helt i händelse av ras.
Då vi talar maskin med centertapp,givetvis,så sätter jag en "fail safe" säkring på respektive HT lina. Detta för att skydda primärt mellan PT och rörlikriktaren. Mao säkring mellan PT och likriktarröret. Då dessa är till för att primärt skydda PT´ns sekundärlindning i samband med tex likriktarras så gör det inget om de säkringarna är NÅGOT för kraftiga (i mA räknat) om man nu känner sig tryggare av det. Tex 315mA för en dubbel 6V6 smälla.
Det andra är att jag installerar sk "saver diodes". Helt vanliga 1N4007 som jag installerar på sockeln,och då drar HT linan till "fel" pinne för att möta respektive diod..innan det hela ges möjlighet att rusa in i likriktarröret via rörets ledande stift/pinnar.
Finessen är att det minskar stressen på röret ganska betänkligt,men det är oxå det enda som sker. Spänningsfallet osv röret ger är där ffa,precis som vanligt.

Säkringar och dioder må kännas lite som hängslen och livrem men då många av de här maskinerna går tex med PT´s som är mellan 40 och 90 år gamla å mer eller mindre omöjliga att få fram..så kan man som jag ser det kosta på sig dessa avstegen från original i tanke att det tillåter PT´n att leva vidare nästan oavsett vad.

Mkt vacker gammal maskin fö! Grattis! :D

Tack Jesper! :) Jag har nog ett 5Y3G (Coca-cola flaska) liggandes. Funkar det lika bra som 5Y3GT? Låter klokt för övrigt med hängslen och livrem på gamla vintage pjäser, så det tåls att överväga helt klart.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


04 Oct 2019, 11:05
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Uppstart av vintage förstärkare efter 20 år?
Ja då.
Kan du lugnt använda.
Fö.
Jmfr datablad för 5V4 och 5Y3 så ser du snart nog grejen i det där bytet...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 Oct 2019, 12:54
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Uppstart av vintage förstärkare efter 20 år?
Inte lika snygg längre...
Image

...men fan va gött den låter! :) Jordad sladd, death cap bort och nya filter.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


07 Oct 2019, 17:51
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Uppstart av vintage förstärkare efter 20 år?
Jag förstår ju att man gärna vill ha original på vintageprylar och jag har själv formerat kondingar. I början tänkte jag mer som vintagegitarrer vad det gällde stärkare men nu tänker jag mer som gamla bilar. En ägare av en Mustang -66 önskar nog inte att bilen är totalt orörd, förhoppningsvis är alla förbrukningsdelar bytta. I bilsammanhang finns det många reprodelar som är identiska med originaldelarna och jag är ganska säker på att t.ex. filterkondingar i reproutförande (vad det gäller det visuella) hade haft en stor marknad. Eller det kanske redan finns?

Jag har själv slipat upp burkelektrolyter och epoxilimmat ner nya kondingar till en Lab Series men det berodde mest på att nätdelens kretskort var upphängda i kondingarnas klämmor.


22 Nov 2019, 14:05
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Uppstart av vintage förstärkare efter 20 år?
Tycke och smak är kanske dumt att diskutera, men personligen kan jag tycka att om det är tydligt, att det är en del jobb att byta filterkondingarna, så kan jag lägga tid på att "formera om" dem. Funkar processen utan problem, är det bara att vara nöjd. Ibland lirar det ju inte alls och ibland låter kondingarna sig formeras (dvs slutar läcka ström), men har uppenbart inte rätt kapacitans längre, då är det bara byte som gäller. Att en pryl ser vintage ut, men inte funkar som den ska, är för mig rena hädelsen. Funktion och pålitlighet går före utseende alla dagar i veckan. Att det finns sätt att göra ett byte av en viktig komponent på ett sätt så det ser snyggt ut är såklart inte fel.


22 Nov 2019, 20:22
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 26 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.