View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:16



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Nya EL84 och HT-säkringen går ändå?? 
Author Message
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Nya EL84 och HT-säkringen går ändå??
HT-säkringen går på min Laney LC30 och jag köpte nya JJ rör och den går ändå. Har mätt upp resistorerna som sitter på rörsocklarna och de är okej. Har mätt upp de större 5 watts resistorerna och de är okej. Inga komponenter verkar vara brända eller läcka elektrolyt. Inga brännskador på kortet. Jag har rätt säkring; T315ma.

Hur kan jag gå vidare med min felsökning? Jag kan t ex mäta att rören får rätt volt, men då måste de ju sitta i, eller hur? Jag vet att det är höga volt och farligt men jag har tidigare biaserat flera EL34 stärkare utan incidenter. (med 1 ohms resistor inlödat).

Schema :

Attachment:
laney_lc30 _schema_1.jpg
laney_lc30 _schema_1.jpg [ 175.91 KiB | Viewed 6320 times ]

_________________
##################


09 Sep 2019, 11:22
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Nya EL84 och HT-säkringen går ändå??
Schemat ser väldigt konstigt ut, i och med att det är ritat som om skärmgallren är styrgaller och bromsgallren kopplade som skärmgaller, samt styrgallren inte anslutna alls. Troligen ett ritfel och inte orsak till dina problem...

Jag skulle rekommendera att testa katodkondingen och verifiera värdet på det gemensamma katodmotståndet, till att börja med. Det bör gå att löda loss och mäta, men om kondingen är dålig kan den ju behöva spänningssättas för att avslöja en svaghet. Du kan helt enkelt koppla loss katodkondingen och provstarta, får du rätt katodspänning när rören är varma och säkringen inte går, så är felet i kondingen. Har du en vridtrafo för nätspänning kan du kanske köra apparaten på 180-200 V och se om säkringen håller - och då mäta upp intressanta spänningar (katod, galler etc).


Last edited by lampuradio on 09 Sep 2019, 11:56, edited 1 time in total.



09 Sep 2019, 11:52
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Nya EL84 och HT-säkringen går ändå??
Alltså, går säkringen bara när rören är isatta? Annars är det ju en annan felbild...


09 Sep 2019, 11:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Nya EL84 och HT-säkringen går ändå??
Mer troligt är att någon av ellytarna är kass.
Prova att tra ut el84 och slå på med ny säkring. Går säkringen ändå så har du ringar in problemet lite mera
( det är inte slutrören, kan vara ellyterna)

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


09 Sep 2019, 11:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Nya EL84 och HT-säkringen går ändå??
Glömde skriva att jag testat utan slutrör och då gick inte säkringen. Men jag har alltså testat med två begagnade uppsättningar och en splitt ny uppsättning. Dessutom kunde jag spela ett kort tag med nya rören med stärkaren uppoch ner. Dock hade jag missljud, typ skorr och volymbortfall. När jag sedan vände den rätt och startade den igen var HT-säkringen gången igen.

Jag har inte heller sett att rören glött eller lyst upp extra.

Jag skall kolla era fina tips, så får vi se.

_________________
##################


09 Sep 2019, 12:03
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Nya EL84 och HT-säkringen går ändå??
Går säkringen bara när du matar med signal? Ser du att rören jobbar onormalt mycket vid signal in?


09 Sep 2019, 16:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Nya EL84 och HT-säkringen går ändå??
Katodkondingen är så billig så bara byt och den är ju prime suspect. Är det inte det så har du ändå en ny katodkonding

_________________
Johan Hansson


09 Sep 2019, 18:22
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Nya EL84 och HT-säkringen går ändå??
Tubis wrote:
Katodkondingen är så billig så bara byt och den är ju prime suspect. Är det inte det så har du ändå en ny katodkonding


Eller helt enkelt ta bort den o kolla om den är "boven"

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


09 Sep 2019, 21:01
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Nya EL84 och HT-säkringen går ändå??
Amp Healer II wrote:
Tubis wrote:
Katodkondingen är så billig så bara byt och den är ju prime suspect. Är det inte det så har du ändå en ny katodkonding


Eller helt enkelt ta bort den o kolla om den är "boven"

Jo om den manövern är lätt. Men om man behöver lossa femtioelva saker och lyfta kortet och sen sätta tillbaks allt igen för att kunna starta upp är min tanke.

_________________
Johan Hansson


09 Sep 2019, 21:04
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Nya EL84 och HT-säkringen går ändå??
Nu har jag kommit lite vidare. Jag har motionerat socklarna med elektronikspray (CRC) och beställt en ny standby switch. Jag skall också sätta ihop en "lampresistor" - gammal glödlampa, när grejerna kommer på posten. Och så har jag en Varivolt på gång kanske. En variac skulle ju kunna göra så att jag KAN starta den och våga mäta upp volten t ex.

Hittills nu har jag startat den 3 gånger med gången HT-säkring som följd, så därför gör jag inget förrän jag kan vidta ytterligare åtgärder.

Fortsättning följer....

_________________
##################


12 Sep 2019, 11:49
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Nya EL84 och HT-säkringen går ändå??
Du nämner ovan att du testat utan slutrören isatta och då gick inte säkringen. Med rör i däremot, så brinner den. Har du nån uppfattning om ifall säkringen då går direkt vid tillslag, eller om den går först när rören börjar dra ström (nåt tiotal sekunder)?


12 Sep 2019, 14:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Nya EL84 och HT-säkringen går ändå??
Tror att den går direkt. Men skall återkomma om det. Har en gammal variac på gång.

_________________
##################


12 Sep 2019, 19:41
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.