View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 17:13



Reply to topic  [ 6 posts ] 
99% off topic, radioavstörningskondingar, funktion... 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2063
Location: Tjörn
Post 99% off topic, radioavstörningskondingar, funktion...
Hej, nu är jag ute och åker båt med min fråga, men eftersom jag vet att det finns en massa folk med allmän elektronikkunskap här ställer jag frågan, hoppas OK.

Radioavstörningskondingen på en elmotor, i detta fallet med en anslutning till plus och en till minus och sedan jord funderar jag på om den kan läcka mellan polerna, så att strömmen på så sätt jordas och därmed mindre spänning till motorn?

Det är en fläktmotor i en båtvärmare som tappat farten, jag har bytt till grövre kablar, gjort rent från oxid m.m. men det är ändå ingen fart i motorn. Jag har testat att koppla loss jorden till kondingen, då förändras inget. Då tänker jag om det kan vara så att det läcker mellan polerna som sagt....

Jag kan förstås löda bort ena polen från kondingen och testa, men det är lite pill med krympslang etc.

Väldigt tacksam för svar!

_________________
/Lennart


15 Aug 2019, 16:49
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: 99% off topic, radioavstörningskondingar, funktion...
Custom Sam wrote:
Hej, nu är jag ute och åker båt med min fråga, men eftersom jag vet att det finns en massa folk med allmän elektronikkunskap här ställer jag frågan, hoppas OK.

Radioavstörningskondingen på en elmotor, i detta fallet med en anslutning till plus och en till minus och sedan jord funderar jag på om den kan läcka mellan polerna, så att strömmen på så sätt jordas och därmed mindre spänning till motorn?

Det är en fläktmotor i en båtvärmare som tappat farten, jag har bytt till grövre kablar, gjort rent från oxid m.m. men det är ändå ingen fart i motorn. Jag har testat att koppla loss jorden till kondingen, då förändras inget. Då tänker jag om det kan vara så att det läcker mellan polerna som sagt....

Jag kan förstås löda bort ena polen från kondingen och testa, men det är lite pill med krympslang etc.

Väldigt tacksam för svar!


Knappast kondingen som är problemet. ( hade den varit problemet skulle den bli varm eller het)

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


15 Aug 2019, 18:48
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: 99% off topic, radioavstörningskondingar, funktion...
Det finns ett tyskt orspråk som handlar om att "varför man ska gör saker enkelt när det går att göra det på ett komplicerat sätt". (Warum es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann). Elmotorer kan ibland passa fint in i detta resonemang...

En elmotor till en båtvärmare...
1. Hur drivs motorn i fråga. AC 230V? DC?
2. Avstörningskonding?

Om det är en AC-anordning, finns oftast en konding inblandad (som inte är en avstörningskonding!), om det är en motor med kortsluten rotor. Dessa drivs med ett roterande magnetfält, som skapas genom att statorn matas med AC och en av lindningarna har en konding för att skapa fasförskjutning. Statorns magnetfält kommer då att "rotera" och dra med sig den kortslutna rotorn. Sådana motorer kan göras utan konding, men då har de en kortslutningslindning som gör nåt liknande på induktiv väg.

Om det är en DC-motor, så bör en avstörningskonding sitta mellan borstarna, dvs plus och minus i matningen. Den är tänkt att absorbera spikar som uppstår när borstar och kommutator bildar gnistor. Det är högst osannolikt att en konding i det läget kan skapa fartminskning om den inte är helt kortsluten och drar enorma mängder ström.

Sen finns det ett antal mellanmodeller, dvs det finns AC-motorer med borstar (typ dammsugarmotorer) och DC utan borstar (elektroniskt styrda) och ytterligare ett antal varianter.

Tillägg:
Känn på motoraxeln... Fläktar ska ha lättgående axlar. Om den känns trög kan det helt enkelt vara ett mekaniskt problem, typ tröga lager. Många elmotorer av måttlig storlek har sintrade glidlager. De är indränkta i olja från tillverkningen och ska vara smorda för motorns livslängd (enligt tillverkaren...) men i många fall stelnar/torkar oljan och orsakar tröggång och då hjälper det med ny olja. Tunn motorolja eller symaskinsolja för akut felavhjälpning.

Med mer info kan vi kanske lösa problemet!


15 Aug 2019, 20:56
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2063
Location: Tjörn
Post Re: 99% off topic, radioavstörningskondingar, funktion...
Tack för informationen båda!

Jag kunde ju informerat lite mer om motorn. Det är 12V, så det är precis den varianten du nämner Lampuradio med konding mellan plus och minus.

Motorn går inte jättelätt, det skrapar lite från kolen efter att jag tog isär och gjorde rent kol m.m. Det var en del koldamm som jag tvättade bort med 556 och en tandborste. Sedan satte jag ihop motorn och smörjade lagren med tunn olja. om detta ljud är något som sätter sig efter lite slitage återstår att se.

Det jag tror blir nästa sak är lagringen till själva fläktrotorn, det är en "stående" rotor, tror det kallas för centrifugalfläkt. Det är enkla glidlager som är typ 35 år gamla. Dvs det du nämner Lampuradio.

Läste någonstans att man kan koka sådana lager i olja för att de ska återfå sina smörjande egenskaper.

Men då är det inte elektronik längre, så då får jag leta på annat håll. Tack för hjälpen! :)

_________________
/Lennart


16 Aug 2019, 13:14
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: 99% off topic, radioavstörningskondingar, funktion...
Om det är en permanentmagnet motor finns risken att magneterna "tappat sugen" om man demonterat den.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


16 Aug 2019, 19:44
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2063
Location: Tjörn
Post Re: 99% off topic, radioavstörningskondingar, funktion...
peterh wrote:
Om det är en permanentmagnet motor finns risken att magneterna "tappat sugen" om man demonterat den.


Tack för tipset Peter, jag ska inte ta isär den igen.... Det har gått bra, motorn funkar bättre än tidigare, så smörjning m. M har haft positiv effekt.

_________________
/Lennart


17 Aug 2019, 15:23
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.