View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:08



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Drossel på hela strömen 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Drossel på hela strömen
Försöker bygga ihop en enkanalig stärkare av Fender brownfacestuk.
Absolut inte ngt exakt som någon förlaga utan lite löst åt det hållet.
Rätt lik en enkanalig brownface vibroverb.
Lite funderingar på strömdelen har jag. Hittade en drossel på 6H och 200mA och tänkte att jag kanske skulle lägga den innan första noden.
Är det någon som testat detta och kan kommentera på vad som händer ljudmässigt och hur stärkaren känns?


10 Jul 2019, 17:05
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Drossel på hela strömen
Generellt sett är det ju bara bra att filtrera anodspänningarna så väl som möjligt. Hur en konstruktion "reagerar" på detta, går knappt att uttala sig om, inte utan att se schema och veta vad som är tänkt tomgångsström och hur mycket slutsteget drar vid fullt ös. Alltihop hänger samman med hur man väljer filterkondingarna också, liksom hur man likriktar (kisel/vakuum). Schema?


10 Jul 2019, 21:23
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Drossel på hela strömen
Denna kretsen var det tänkt fast bra en kanal. Drossel och en konding på 20mF innan anodspänningen
https://images.app.goo.gl/drXpnDQdEhdRCFkL7


10 Jul 2019, 22:05
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Drossel på hela strömen
OK, bra info. Personligen är jag lite "filternörd" och skulle absolut köra drossel på all förbrukning, men det är mer av princip än pga att jag vet att det ger nån speciell effekt eller känsla åt ljudet. Troligen finns nån som har provat och kan ge mer insatta kommentarer.


10 Jul 2019, 22:14
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Drossel på hela strömen
Jo det var ju det jag hoppades på


10 Jul 2019, 22:30
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Drossel på hela strömen
Provat det där..
6H räcker inte som jag ser det.

Saken är den att induktorer rent praktiskt i en gitarrförstärkare KAN få liknande effekter som att du använder en RLR eller keramiska resistorer på HT AC.
Rätt dimensionerat ser vi det i ett antal olika maskiner,inte bara på HT DC tapp ut utan även tex mellan CT och chassi.

Eftersträvansvärt? (Jag tänker spelmässigt nu). Du,det vette fan. Som sagt,man kan få liknande effekter (givetvis med andra tidskonstanter mm) på andra sätt och ärligt talat vet jag inte riktigt vad jag själv tycker när det kommer till det där med att "svälta" maskiner för ett visst,givet,ljud.

Nä. Jag ser det som så att det finns goda anledningar till varför vi normalt installerar en drossel efter 1a ut (dvs till anoderna på slutrören). Ser inte att det finns så mkt att vinna på att hatta med det där,spelmässigt.

Så jag vänder på det Michael,vad är det du vill uppnå? Vad är grundtanken?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


26 Jul 2019, 01:14
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Drossel på hela strömen
Tja, vad jag vill uppnå?
Har sett lösningen i scheman på Vox ac15, Fender tweed super 5E4 och 5F4 och eftersom jag hade en så pass strämtålig drossel liggande så tänkte jag det kunde vara kul att testa.
Varför menar du att 6H inte är nog? Har en på 10H med om det hade varit bättre.
Maskinen ska spelas någotsånär rent eller lite "crunchigt"
Lite kompression utan att det låter som den "kräks" är nog eftersträvansvärt.


26 Jul 2019, 10:59
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Drossel på hela strömen
Det en filterdrossel gör, framför allt, är att minska rippelspänningen. Ripplet kan ses som en växelspänning på 100 Hz överlagrad på anodspänningen. Det rippel som finns på första filterkondingen minskar, genom att drosseln utgör en reaktans som bromsar denna växelspänning, medan den följande filterkondingen i princip är en kortslutning för växelspänning. Kvarvarande rippel efter drosseln kan i viss mån beräknas genom att räkna på reaktanserna. En 10H drossel har en reaktans på 6800 Ohm vid 100 Hz, en konding (efter drosseln, då) på exvis 100 mikroF har en reaktans på i runda slängar 15 Ohm (om jag räknat rätt). Det blir en form av spänningsdelare, som tar ner ripplet ordentligt. Likspänningen är ju kvar men påverkas ju inte av drosseln.

För ett push-pull steg är rippel inte ett problem i normala fall, i och med att utgångstrafon är balanserat belastad. Hur belastningståligheten i nätaggregatet påverkas av drossel eller ej, är svårt att förutse, det beror på de filterkondingar man använder; framför allt storleken på första C kommer att påverka en del.

Man kan faktiskt göra nätaggregatet med drossel direkt efter likriktarna. Då får man en lägre anodspänning, men en mycket bra regleringsförmåga (späningen varierar inte så mycket med belastningen). Det är kanske inte intressant om man vill ha lite "vekhet" i B+.


26 Jul 2019, 11:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Drossel på hela strömen
Michael wrote:
Tja, vad jag vill uppnå?
Har sett lösningen i scheman på Vox ac15, Fender tweed super 5E4 och 5F4 och eftersom jag hade en så pass strämtålig drossel liggande så tänkte jag det kunde vara kul att testa.
Varför menar du att 6H inte är nog? Har en på 10H med om det hade varit bättre.
Maskinen ska spelas någotsånär rent eller lite "crunchigt"
Lite kompression utan att det låter som den "kräks" är nog eftersträvansvärt.


Ptja. Man brukar säga att för att mata en normal preamp är ett vettigt riktvärde kring 4 ungefär. Naturligtvis ingen exakt vetenskap ur det perspektivet,när vi nu talar spelintryck.

Har ju grävt i ett antal maskiner där man använder en drossel "rätt" och en enkel summering från mitt håll är att den spelmässiga påverkan kan variera oerhört.
Om det du jagar är en form av kompression under givna betingelser finns det andra vägar att gå som kanske framför allt är billigare,som lösningar.

Nu vet jag ju med mig att du är en duktig gitarrist..och att det inte är där det klämmer. Alls. Men samtidigt Michael så lurar jag ffa på vad som är målsättningen.?
Även om vi tex snackar kompression,varför just medelst drossel?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 Aug 2019, 23:39
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Drossel på hela strömen
Egentligen bara experimentlust och att jag ändå har den liggande så ngn extra kostnad blir det inte. Men lutar åt att jag struntar i den i vilket fall. Den adderar ju om inte annat en smula vikt. :D of


16 Aug 2019, 14:24
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.