View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:33



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Mystiskt fenomen med säckande Marshall 
Author Message
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Mystiskt fenomen med säckande Marshall
Halloj rörisar. Drabbats av en grinig stärkare som dör intermittent liksom. Det är min ombyggda Marshall-top, 45a med nytt försteg och diodlikriktning mm. Har inte lyckats provocera fram felet (än). Ej heller kunnat ha mätinstrumentet framme just när det händer (men får väl snart sätta mig och vänta...).

Det yttrar sig så att stärkaren småknastrar ibland när jag spelar vissa toner, men det verkar inte vara vibrations-relaterat. Det är inte förstegsrörssprak. Mer knaster, som om det kommer från B+matningen eller ngt sådant. Typ som ett dåligt anodmotstånd eller spänningssänkare.

Så plötsligt försvinner ljudet iväg, ungefär som när man stänger av stärkarens main-switch. Fast rören glöder och allt verkar vara igång. Efter en stund är den igång igen. Det smäller inte. Hittar inget som glappar, har knackat runt på kretskortet, inget särskilt händer. Har bytt rör mm.

Någon som känner igen felet och kan sätta ficklampan på rätt ställe?

//Gunnar


13 May 2019, 16:02
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Mystiskt fenomen med säckande Marshall
Hade intermittent problem på en marshall som liknade detta. Då var de tyvärr utgångstrafon. Efter byte blev det helt stabilt.
Kollat om det blir stömrusning?(oscillation)
Kollat att det inte är något lurt med inputjack som jordar?
Tålamodsprövande detta med intermittenta fel...gäller att vara redo med oscilloskopet eller liknande när felet är framme så man kan isolera för/slut-steg åtminstone.
Smartast kanske att ha multimeter kopplad på slutrörens anoder och skärmgaller för att se om någon av dessa spänningar diffar ordentligt när problemet uppstår samt att ha scopet redo med testsignal skickat i input och mäta på strategiskt utvalda ställen för att isolera felet.


13 May 2019, 18:17
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Mystiskt fenomen med säckande Marshall
Ja självklart är lösningen att sitta där redo med mätinstrument. Får kanske göra det någon hockeykväll.
Jag tycker själv det låter som att antigen glöden försvinner någonstans eller att B+ droppar. Men själva knastret låter mkt som kassa anodmotstånd.


13 May 2019, 19:40
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Mystiskt fenomen med säckande Marshall
Som du själv är inne på låter det som om det skulle kunna vara B+ som försvinner nånstans. Kanske inte till slutsteget, det borde bli rätt abrupt tyst, men att nåt seriemotstånd (spänningssänkare) är dåligt eller att det finns en kallödning, så att för-/drivsteg blir utan matning ibland. Intermittenta fel är bland det svåraste man kan ge sig på och det är inte lätt att hitta nån "standardlösning" för hur man ska hitta dem. I ditt fall skulle jag kanske försöka ordna en "lyssningspunkt" precis vid ingång till fasvändaren, där man kan hitta signalen. PI och slutsteget brukar ju vara rätt "tighta" och om signal kommer till PI borde den höras...

I och för sig kan det kanske vara nån form av problem med en standby-switch, om det finns en sån på din maskin. Kortslut den i så fall och se om det påverkar.


13 May 2019, 20:07
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Mystiskt fenomen med säckande Marshall
Det är inte den där hemska ohmswitchen som gör sig påmind?

_________________
Johan Hansson


13 May 2019, 20:22
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Mystiskt fenomen med säckande Marshall
Nu förstod jag vad du menar med "som förstärkarens mains switch". Den tonar alltså ut i distortion? Då låter det troligt med glödfel.


13 May 2019, 20:24
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Mystiskt fenomen med säckande Marshall
Tubis wrote:
Det är inte den där hemska ohmswitchen som gör sig påmind?


Skulle kunna vara det när den dör, men förklarar inte riktigt knastrande vid normal drift.


13 May 2019, 21:11
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Mystiskt fenomen med säckande Marshall
speed wrote:
Nu förstod jag vad du menar med "som förstärkarens mains switch". Den tonar alltså ut i distortion? Då låter det troligt med glödfel.


Mm, vi kör helkvällstest med multimeter redo så får vi se


13 May 2019, 21:12
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Mystiskt fenomen med säckande Marshall
CC motstånd i stärkan eller glimmer kondingar?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


14 May 2019, 20:11
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Mystiskt fenomen med säckande Marshall
Amp Healer II wrote:
CC motstånd i stärkan eller glimmer kondingar?


Gissa! 8) :wink:

Klart jag har en del kolmassa... och misstänker förstås något av dem.

Några få glimmerkondingar. Brukar även de ge knaster?

Men tusan, hade stärkaren isärplockad och igång hela kvällen och en timme på morgonen, lirade en hel del. Utan att något hände. Grrh, man blir tokig när det inte går provocera fram. Ska göra ytterligare lite rörbyte nu så eliminerar vi nog den möjliga felkällan.


14 May 2019, 20:32
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Mystiskt fenomen med säckande Marshall
Izzy wrote:
Amp Healer II wrote:
CC motstånd i stärkan eller glimmer kondingar?


Gissa! 8) :wink:

Klart jag har en del kolmassa... och misstänker förstås något av dem.

Några få glimmerkondingar. Brukar även de ge knaster?

.



Varför fråga om du vet svaret ?

CC är värda att misstänka, då dessa kan mäta ok , men ändå vara boven.

Ja glimmerkondingar kan ge upphove till massa konstiga ljud.'
Hade själv inne en AC30 som hade ägs av Leif (rip) som startade LH musik, som hade konstiga ljud (länge sen minns inte vilka).
Jag kollade runt fixasade det jag som jag tyckte var tvivelaktigt , och stärkan lät helt okey.
Men det var innan jag satt dit bakluckan , då kom alla ljuden tillbaka.
Bytte glimmerkondingar o allt blev sen okay.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


15 May 2019, 19:56
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Mystiskt fenomen med säckande Marshall
Quote:
Varför fråga om du vet svaret ?

CC är värda att misstänka, då dessa kan mäta ok , men ändå vara boven.

Ja glimmerkondingar kan ge upphove till massa konstiga ljud.'
Hade själv inne en AC30 som hade ägs av Leif (rip) som startade LH musik, som hade konstiga ljud (länge sen minns inte vilka).
Jag kollade runt fixasade det jag som jag tyckte var tvivelaktigt , och stärkan lät helt okey.
Men det var innan jag satt dit bakluckan , då kom alla ljuden tillbaka.
Bytte glimmerkondingar o allt blev sen okay.


Tycker det är svårt hitta rätt bara. Har inget oscilloskop. Enda sättet jag har att hitta ev knaster från cc-motstånd är ju att byta dem vilket är en de pyssel. Tänkte nog om det kunde finnas andra orsaker att kolla först.

Det märkliga är att när jag nu skruvade ihop stärkaren så kom knastret tillbaka, en stund i fall. Märkligt. Det kom dock inte när jag hade gain lågt ställt (det är typ en tre gainstegs-preamp) och mmaster högt, utan bara när jag gasade på försteget rejält. Torde betyda att knastret kommer från försteget. Får ta fram lödkolven nu.


15 May 2019, 21:06
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Mystiskt fenomen med säckande Marshall
Izzy wrote:

Tycker det är svårt hitta rätt bara. Har inget oscilloskop. Enda sättet jag har att hitta ev knaster från cc-motstånd är ju att byta dem vilket är en de pyssel. Tänkte nog om det kunde finnas andra orsaker att kolla först.

Det märkliga är att när jag nu skruvade ihop stärkaren så kom knastret tillbaka, en stund i fall. Märkligt. Det kom dock inte när jag hade gain lågt ställt (det är typ en tre gainstegs-preamp) och mmaster högt, utan bara när jag gasade på försteget rejält. Torde betyda att knastret kommer från försteget. Får ta fram lödkolven nu.



Fast Intermittenta fel är ju svåra att hitta även utan oscilloskop.
Men så många anodmotstånd har du väl inte i den stärkan ?
Och att cc-motstånd skulle ge knaster på andra ställen än på anoderna, har jag aldrig hört talas om.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


16 May 2019, 15:52
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Mystiskt fenomen med säckande Marshall
Amp Healer II wrote:
Izzy wrote:

Tycker det är svårt hitta rätt bara. Har inget oscilloskop. Enda sättet jag har att hitta ev knaster från cc-motstånd är ju att byta dem vilket är en de pyssel. Tänkte nog om det kunde finnas andra orsaker att kolla först.

Det märkliga är att när jag nu skruvade ihop stärkaren så kom knastret tillbaka, en stund i fall. Märkligt. Det kom dock inte när jag hade gain lågt ställt (det är typ en tre gainstegs-preamp) och mmaster högt, utan bara när jag gasade på försteget rejält. Torde betyda att knastret kommer från försteget. Får ta fram lödkolven nu.



Fast Intermittenta fel är ju svåra att hitta även utan oscilloskop.
Men så många anodmotstånd har du väl inte i den stärkan ?
Och att cc-motstånd skulle ge knaster på andra ställen än på anoderna, har jag aldrig hört talas om.


Nä det är ju inte många; typ 3 i försteg + kanske fasvändarens båda anoder. Tänkte möjligen även på spänningssänkarna. Har ett par 10k, 1w eller om det är 2w. Får återkomma när jag bytt. Har meckargrejorna nedpackade, flyttat runt en del på senaste tiden..


16 May 2019, 19:18
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Mystiskt fenomen med säckande Marshall
Spänningssänkare (i anodspänningsmatningen) följs ju i princip alltid av en filterkonding. Denna lär äta allt knaster som ett seriemotstånd producerar, så dessa motstånd är inte ofta de mest misstänkta. Man kan ju kolla filterkondingarna förstås.


17 May 2019, 18:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Mystiskt fenomen med säckande Marshall
Jaha, då ska vi se. Bytte lite kolmassa, några anodmotstånd och ett par till i biaskrets och nfb-krets. Lät katoder vara, liksom spänningssänkarna.
Har kört en stund nu och inte hört ngt knaster.
Och den har inte säckat heller (inte sedan jag bytte slutrör och några förstegsrör).
Skumma fel. Vi får hoppas den är kurrant igen...
Det är alltså en RI45a som jag först lyfte ut kretskortet ur och byggde om till ptp 1987/1986 med lite egna mods, bland annat zener till skärmgaller. Sedan har Folkesson gjort en tvåkanals eternal classic-mod på den. Av respekt för hans levebröd rotar jag inte inte i kretsdetaljerna. Den låter... bra 8)

Image

Image

Och ett litet ljudklipp. Tele med Lundgren BJFE och medium gain setting.
https://soundcloud.com/user-532258908/marshall-45-ecm


18 May 2019, 12:59
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Mystiskt fenomen med säckande Marshall
gött du fick ordning på den :)
Jag hade liknande problem med en gammal 2203:a, bytte alla förstegsrör-socklarna, då någon glappade och ett gäng pottar så var den glad igen :)


22 Jul 2019, 11:25
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Mystiskt fenomen med säckande Marshall
SLA wrote:
gött du fick ordning på den :)
Jag hade liknande problem med en gammal 2203:a, bytte alla förstegsrör-socklarna, då någon glappade och ett gäng pottar så var den glad igen :)


Ja, jag bytte som sagt en del motstånd och ett par förstegsrör. Men jag kunde inte identifiera exakt vad som var fel. Nu knastrar den inte och den säckar inte heller. Svårt hitta exakt vad felet var.


22 Jul 2019, 13:16
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Mystiskt fenomen med säckande Marshall
nä det kan vara klurigt, mätte genom hela rasket men blev inte klokare på det, bytte ett motstånd och kände att lika bra o byta socklarna o de mest sprakande pottarna och träffade rätt nånstans, hur som skönt att bli av med spraken o de rätt slitna socklarna..bara för sinnesron..


22 Jul 2019, 13:23
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.