View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:33



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Traynor mark ygl 3 
Author Message

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Traynor mark ygl 3
Hallå!
Bestämde mig för att byta electrolytkondensatorer i denna besten. Det var svårt att få tag i exakta värden (köpte från tema elektronik).
Bytte några stycken igår och testkörde, så långt allt bra. Fortsatte och byta idag och när jag var färdig så skulle jag testkör stärkaren.
Direkt när jag slår på den så märker jag att det är ett hemskt oljud i den och rätt som det är smäller en av kondensatorerna. Ut med strömkabeln fort som fan!
Värdet på denna var från börja 8uf/250v (står det 5 eller 8 i schemat?) men jag fick ett värde på 6,3uf/450v (tror det var 450v minns inte eftersom jag inte har
den framför mig). Kan det ha varit detta som gjorde att den small?
Satte tillbaka den gamla kondensatorn igen.

En annan grej som gjorde mig fundersam var att jag bytte två stycken effektmotstånd som såg lite halvt brända ut, det såg helt enkelt ut som att
de hade fått jobba en del genom åren. När jag bytte dessa lät förstärkare förjävligt, krasigt och inte bra alls. Det slutade med att jag bytte det ena
av motstånden och behöll ett av de gamla. Varför blev det såhär?

Mm jag vet att jag borde låta någon kolla på den, jag finns i Göteborg om det är någon som känner sig sugen :)

Bifogar en bild på schemat med markeringar på de grejerna som krånglar så det blir lätt att hitta.

Mvh
Berra


Attachments:
traynor-ygl3_3a_mk3.gif [181.87 KiB]
Not downloaded yet
16 Apr 2019, 16:50
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Traynor mark ygl 3
Låter som du beskriver typiskt felpolariserad koppling. Du har blandat ihop plus och minus. Kondensatorn det handlar om är ju i BIASkretsen och ska ha positiva änden mot jord.

Du tog inte fel värde på motstånd? Ser ut att vara 470 ohm 10W.


16 Apr 2019, 18:42
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: Traynor mark ygl 3
speed wrote:
Låter som du beskriver typiskt felpolariserad koppling. Du har blandat ihop plus och minus.

Du tog inte fel värde på motstånd?


Tur att det inte var en större kondensator.. Ni behöver inte idiotförklara mig det vet jag redan om :)

Nja det tror jag inte. 470 ohm 10 watt, två stycken.


16 Apr 2019, 19:01
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: Traynor mark ygl 3
berra.b wrote:
speed wrote:
Låter som du beskriver typiskt felpolariserad koppling. Du har blandat ihop plus och minus.

Du tog inte fel värde på motstånd?


Tur att det inte var en större kondensator.. Ni behöver inte idiotförklara mig det vet jag redan om :)

Nja det tror jag inte. 470 ohm 10 watt, två stycken.


Det är väl det som schemat säger också?


16 Apr 2019, 21:39
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Traynor mark ygl 3
Ja schemat säger det. Är dina nya motstånd rätt? Det har inte råkat bli 470K istället för 470?


17 Apr 2019, 07:41
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: Traynor mark ygl 3
speed wrote:
Ja schemat säger det. Är dina nya motstånd rätt? Det har inte råkat bli 470K istället för 470?


Japp motstånden är rätt enligt vad som står på jag har dock inte mätt med en multimeter. Testade att byta mellan motstånden idag det vill säga jag tog bort ett av de nya och satte dit ett av de nya, blev samma krasande ljud.
Slutade med att jag satte dit det som jag hade satt dit igår.
Kan det vara som så att motståndet har ett fabrikationsfel och det är därför som det inte fungerar som det skall?

Märkte idag även vad jag hade gjort för fel med kondensatorn. Det var inte att jag hade vänt polariteten fel det var att jag tog en kondensator
med helt, helt fel värde.
Köpte på mig flera kondensatorer till mitt leslie 760 i samma veva. Och då fick jag en kondensator med värdet 6,3v 470uf.
Eftersom det stod 6,3 först på kondensatorn så tänkte jag inte i min dumhet att det var volten de menade.

Jag satte alltså på en kondensator som skall sitta i lesliet.
Kan detta ha gjort någon skada på stärkaren tror ni? Att jag satte på en kondensator med alldeles för fel värden. En med rätt värde sitter i nu (8,2uf/400v).


17 Apr 2019, 17:08
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Traynor mark ygl 3
Tror inte du skadat andra komponenter men det kan vara läge att kolla om dioden fortfarande är hel. Dina rör borde också ha klarat sig.

Angående motstånd har jag ingen aning. Jag hade mätt med multimetern i detta fall och kollat om DC-resistansen stämmer.


18 Apr 2019, 08:12
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: Traynor mark ygl 3
speed wrote:
Tror inte du skadat andra komponenter men det kan vara läge att kolla om dioden fortfarande är hel. Dina rör borde också ha klarat sig.

Angående motstånd har jag ingen aning. Jag hade mätt med multimetern i detta fall och kollat om DC-resistansen stämmer.


Då skall jag göra detta återkommer när jag har gjort detta. Tack för hjälpen!


18 Apr 2019, 09:28
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Traynor mark ygl 3
Om du behöver hjälp så dyk förbi.
Har verkstan i Åbro ind omr i Mölndal och är mkt väl bekant med gamla Traynors.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


28 Apr 2019, 13:53
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: Traynor mark ygl 3
Racing wrote:
Om du behöver hjälp så dyk förbi.
Har verkstan i Åbro ind omr i Mölndal och är mkt väl bekant med gamla Traynors.


Tack för erbjudandet Racing! Förstärkaren låter än så länge bra men om den börjar krångla så är det dig jag kommer
ta kontakt med även om det blir jobbigt för en ö-bo som mig att släpa bort den till Mölndal (är Hisingsbo :P).

Jag mätte för övrigt det motståndet som var nytt med multimeter och det verkar inte bättre än att det var trasigt,
mätte även dioden och den är hel.

Tack för hjälpen!

Mvh
Berra


25 May 2019, 21:40
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: Traynor mark ygl 3
Har en liten fråga som ni kanske kan svara på. När jag drar på tremolot så minskar volymen en del vilket gör att jag behöver höja
för att komma upp samma ljudnivån som det var innan jag startar tremolot. Är detta normalt?
Det har varit så sedan jag köpte förstärkaren så det är ingenting som jag egentligen har reflekterat över, eller jo jag har tyckt
att det har varit lite irriterande men tänkt "det är väl så det ska vara".


25 Nov 2019, 13:21
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Traynor mark ygl 3
Nej. Det är inte normalt.
Sannolikt sjunker signalamplituden,och det av en anledning.

Å e re så,det handlar inte om pengar...e långt ifrån allt här i livet :D . Behöver du mig vet du var jag finns. Har en del i elden fn,men gör plats för dina små problem om du behöver det.
Ta med ett paket kaffe så löser sig resten,kan du fö kika på mina Traynors om du vill jmfr. Har ett gäng ståendes...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


28 Nov 2019, 23:46
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: Traynor mark ygl 3
Racing wrote:
Nej. Det är inte normalt.
Sannolikt sjunker signalamplituden,och det av en anledning.

Å e re så,det handlar inte om pengar...e långt ifrån allt här i livet :D . Behöver du mig vet du var jag finns. Har en del i elden fn,men gör plats för dina små problem om du behöver det.
Ta med ett paket kaffe så löser sig resten,kan du fö kika på mina Traynors om du vill jmfr. Har ett gäng ståendes...


Tack så mycket Racing :) Tar kontakt via PM istället!


29 Nov 2019, 18:31
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.