David Wikström wrote:
Något som jag varit sugen på länge att testa är att bygga om en stärk med LTP till en concertina, och idag fick jag tummen ur..
Jag har noterat att det finns en del likheter mellan min Marshall 2061X och en Fender Princeton 6G2. Den stora skillnaden dock är fasvändaren. Så jag lånade den från 6G2-kretsen och byggde in den idag.
Allt fungerade till en början, men först när jag började mäta mig omkring så lade jag märke till hur jag hade ca 60V (Lägre en enligt Fender-schemat) rakt på gallret på fasvändaren. På Fenderschemat ser vi ju också att det mycket riktigt kommer bli så, p.g.a. 1M-motståndet.
Men kan det verkligen vara rätt att ha spänning på gallret sådär?
Absolut. Det enda "röret bryr sig om" är spänningarna mellan elektroderna internt, så att säga. I detta fall tar röret in signal på gallret och för att det ska styra som vanligt, måste gallret ligga på ett par volt lägre än katoden (annars blir det gallerström och låter illa). Katoden ligger rätt högt (56 V enl schemat) pga att det är en stor resistans till jord i kretsen. Röret har katodbias pga 1000 Ohm i katodlinan, men katoden ligger "högt" pga de 56 kOhm som återstår till jord. Fullt normalt, skulle jag vilja säga.
Edit: När man mäter och beskriver "bias" brukar man ju mäta mot jord, men det viktiga är spänningen mellan styrgaller och katod. I slutsteg, där man kanske inte har nåt katodmotstånd alls är det ju sak samma, men om katoden har spänning mot jord, så måste man se hur gallret ligger i förhållande till katoden för att få greppet om situationen.