View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 14:51



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Spänning på gallret? 
Author Message
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Spänning på gallret?
Något som jag varit sugen på länge att testa är att bygga om en stärk med LTP till en concertina, och idag fick jag tummen ur..

Jag har noterat att det finns en del likheter mellan min Marshall 2061X och en Fender Princeton 6G2. Den stora skillnaden dock är fasvändaren. Så jag lånade den från 6G2-kretsen och byggde in den idag.
Allt fungerade till en början, men först när jag började mäta mig omkring så lade jag märke till hur jag hade ca 60V (Lägre en enligt Fender-schemat) rakt på gallret på fasvändaren. På Fenderschemat ser vi ju också att det mycket riktigt kommer bli så, p.g.a. 1M-motståndet.

Men kan det verkligen vara rätt att ha spänning på gallret sådär?

http://ampwares.com/schematics/princeton_6g2.pdf

Ett annat problem uppstod när jag började dra på ordentligt med volym. Då började volymen sjunka och till slut blev det helt tyst. Lät ungefär på samma sätt som när man drar ur strömmen ur väggen och spelar samtidigt, fast det gick långsammare. Enda sättet att få liv i i den igen var att starta om den och då funkar den igen "problemfritt" tills man drar på volymen riktigt högt igen.
Någon som kan guida mig till vart jag ska börja felsökandet?

_________________
David


09 Mar 2019, 18:41
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Spänning på gallret?
David Wikström wrote:
Något som jag varit sugen på länge att testa är att bygga om en stärk med LTP till en concertina, och idag fick jag tummen ur..

Jag har noterat att det finns en del likheter mellan min Marshall 2061X och en Fender Princeton 6G2. Den stora skillnaden dock är fasvändaren. Så jag lånade den från 6G2-kretsen och byggde in den idag.
Allt fungerade till en början, men först när jag började mäta mig omkring så lade jag märke till hur jag hade ca 60V (Lägre en enligt Fender-schemat) rakt på gallret på fasvändaren. På Fenderschemat ser vi ju också att det mycket riktigt kommer bli så, p.g.a. 1M-motståndet.

Men kan det verkligen vara rätt att ha spänning på gallret sådär?


Absolut. Det enda "röret bryr sig om" är spänningarna mellan elektroderna internt, så att säga. I detta fall tar röret in signal på gallret och för att det ska styra som vanligt, måste gallret ligga på ett par volt lägre än katoden (annars blir det gallerström och låter illa). Katoden ligger rätt högt (56 V enl schemat) pga att det är en stor resistans till jord i kretsen. Röret har katodbias pga 1000 Ohm i katodlinan, men katoden ligger "högt" pga de 56 kOhm som återstår till jord. Fullt normalt, skulle jag vilja säga.

Edit: När man mäter och beskriver "bias" brukar man ju mäta mot jord, men det viktiga är spänningen mellan styrgaller och katod. I slutsteg, där man kanske inte har nåt katodmotstånd alls är det ju sak samma, men om katoden har spänning mot jord, så måste man se hur gallret ligger i förhållande till katoden för att få greppet om situationen.


09 Mar 2019, 19:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Spänning på gallret?
Tack för svaret!

Jag var ner igår kväll och pillade lite till och ser så klart att det inte är 60V "rakt in på gallret" som jag utryckte mig sist. Efter att passera 1M-motståndet så är det bara 24V kvar.

Jag såg också att jag hade lämnat kvar en konding som tidigare satt innan fasvändaren som nu låg kvar mellan tonkontrollen och det sista gainsteget som inte behövs längre. Så jag tog bort den och efter det så slutade stärkaren att dö ut som den gjorde innan.
Jag förstår inte själv egentligen hur en extra kopplingskonding efter tonkontrollen skulle kunna ställa till med ett sådant problem, men det är det enda jag ändrat och nu fungerar den helt felfritt.

_________________
David


11 Mar 2019, 08:22
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Spänning på gallret?
Om det satt en konding efter tonkontrollen (och volymkontrollen) och rörets styrgaller, så ser det på schemat ut som om det inte skulle finnas en gallerläcka till jord åt sista gainsteget före PI. Det är lite osunt... det som troligen hände var i så fall "självblockering", dvs gallret funkar som en diod och vid högre volym kommer signalspänningen att tvinga ner gallret till så stor bias att röret stryper. Sen tar det tid innan konsingen laddar ur och steget vaknar igen.


11 Mar 2019, 11:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Spänning på gallret?
Jag kan inte annat än säga att jag är sjukt imponerad av kunskapen! :D
Men gött då. Då lyckades jag fixa problemet utan att vara medveten om jag gjorde det. :lol:
Skönt också att veta att allt funkar nu.
Är för övrigt nöjd med sättet den låter (beter) sig annorlunda nu. Vilken sjuk skillnad!
Nu skall bara experimenteras med NFB-värdet.
Tack så mycket för hjälpen!

_________________
David


12 Mar 2019, 18:45
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Custom Sam and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.