View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 13:35



Reply to topic  [ 97 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Impact 60W - Sixten? 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Impact 60W - Sixten?
En sån här fick följa med hem i dag, helt okänd för mig tills jag googlade lite och nästan alla träffar landade hos Sixten/ @Sustain /Edgar, bl.a de enda scheman som fanns på nätet.
Så det vore toppen om även Sixten ville titta in i tråden!
Fick den nedprutad då bl.a treble potarna inte fungerade som de ska, eventuellt inte heller baspoten. Och så var det nåt brum/muller som eventuellt kunde vara filterkondingarna. Jag öppnade inte chassis förrän jag kom hem.

Och var finner man där? En krets som i det stora hela varit orörd sen när nu dessa tillverkades, ca 1970? Har inte lyckats hitta nåt serienummer.
Ena slutstegssockeln är uppenbarligen bytt i något skedet, och bakpå sitter en klisterlapp från någon förstärkarmeckare så nån har varit inne här.

I övrigt en skönhet. Komponenter och trådar i militärisk ordning, jordbussar lite här och var runt hela kretsen.
Partridge-transformatorer hela vägen. Eller OT har ingen märkning, och den ser också "geggig" ut, vad nu det innebär?

Skyddsjord och säkringar fixade, ifall de inte var där i original.

Made in England of course.

Hela rörbesättningen är Philips. Frågan är så det inte är originalrören.

De gula filterkannorna ser dessvärre ganska "original" ut. Minus på skalet, vilket väl inte direkt är vad som gäller i dag?`

Har inte hunnit spåra upp hela kretsen, men det ser väl ut att vara en sån där "bright" modell som Sixten har schema på.
Bypass kondindar överallt.

Katoderna på förstegsrören har 0.1uF/400V, vilket man inte ser varje dag.

Båda kanalerna är identiska så vitt jag ser.
Testade lite grann i affären, och den är ju bright som tusan. Inte ens med treble på 0 gick det att skruva bort det (nu var det knas på båda dessa potar, men ändå). Med bass poten på fullt försvann all diskant och det blev väldigt mulligt - så ska det väl inte vara`?

Drog inte på max i affären och kommer väl inte att göra det heller åtminstone förrän e-lyterna är bytta.

Förutsätter det någon ny koppling om man köper nya kannor jämfört med de gamla med minus på skalet? Dessa har ju också en minuspol som är jordad inuti chassi.

Känns ju som att det bor en Marshall därinne, och fick genast en tanke om att förvandla andra kanalen till en inkopplingsbar 2203 med "cold clipper" och mastervolym.
Men det kanske är helgerån att modda de här?

Attachment:
Impact_1.jpg
Impact_1.jpg [ 93.85 KiB | Viewed 16573 times ]

Attachment:
Impact 3.jpg
Impact 3.jpg [ 120.36 KiB | Viewed 16573 times ]

Attachment:
Impact 2.jpg
Impact 2.jpg [ 94.28 KiB | Viewed 16573 times ]

Attachment:
Impact 6.jpg
Impact 6.jpg [ 119.31 KiB | Viewed 16573 times ]

Attachment:
Impact 7.jpg
Impact 7.jpg [ 75.26 KiB | Viewed 16573 times ]

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


26 Feb 2019, 00:31
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Några bilder till och Sixtens schema som torde motsvara denna.

Attachment:
Impact 60 A-S.JPG
Impact 60 A-S.JPG [ 127.38 KiB | Viewed 16572 times ]

Attachment:
Impact 8.jpg
Impact 8.jpg [ 90.23 KiB | Viewed 16572 times ]

Attachment:
Impact 5.jpg
Impact 5.jpg [ 115.05 KiB | Viewed 16572 times ]

Attachment:
Impact 4.jpg
Impact 4.jpg [ 109.03 KiB | Viewed 16572 times ]

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


26 Feb 2019, 00:33
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Försöker bena ut filtreringen. Två kannor med 16+16 per kanna tycks sköta första filter, det som i schemat visar två seriekopplade 64uF.

I förstärkaren är det kopplat som jag ritat nedan. Undertill två ritningar där jag försökt rita hur det skulle se ut schematiskt.

Jag ställer mig då frågan varför man behöver två kannor, totalt fyra poler, för att åstadkomma detta som vad jag begriper resulterar i 32uF parallellt med 200K? Med reservation för att jag räknat ut det fel.

Sen detta med "plain negative" och "can not isolated"... Kort sagt, vad ska jag köpa när jag ska byta dem? :)

Attachment:
PSX_20190226_175145.jpg
PSX_20190226_175145.jpg [ 28.9 KiB | Viewed 16478 times ]

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


26 Feb 2019, 18:10
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Filterkopplingen är nog rätt säkert för att det inte (dåförtiden) var lika lätt att hitta kondingar med rätt kapacitans och rätt spänningstålighet. Så i princip är det 32 mikroF seriekopplat med 32 mikroF för spänningens skull och varsitt 100 k motstånd för att jämna ut spänningen. Där kan man nog spara utrymme med dagens komponenter. Antar att det är rätt hög B+, så det kan kanske bli fråga om att seriekoppla även nu, men det borde kunna gå att hitta mindre burkar på 32 snarare än dubbel-16-burkar.

"Plain neg" betyder ju bara att det omärkta kontaktörat är "-". Burken är oftast oisolerad, därav det gula höljet, troligen är det sammalunda med moderna ellyter. Om du måste seriekoppla är det nåt som måste hanteras, en av lytarna kommer ju då att ligga på halva B+ på negativa polen.


26 Feb 2019, 19:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Tackar!
Man kanske kunde passa på att öka filtreringen något, ser lite snålt ut.
Sen undrar jag också lite över kopplingen av B+ till skärmgallren. Varför har man gjort på detta sätt? Å andra sidan kommer jag inte på någon uppenbar nackdel med det heller, men det är ju inte precis nåt man ser varje dag. En mer standardmässig koppling från andra sidan om chocken plus var sitt sgm är enkelt fixat förstås.

Justerbar bias ska också fixas. Behöver väl åtminstone tills vidare inte vara mer invecklat än en pot i serie med 47K resistorn mot jord.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


26 Feb 2019, 21:27
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Impact 60W - Sixten?
B+ till anoderna och g2 tas ut vid punkten "A", efter ett "pi-filter", dvs C-L-C. Detta är nog avsiktligt att även anodströmmen filtreras genom drosseln, eftersom kondingarna är rätt små. Totala C efter likriktaren är ju bara 16 mikroF (32 i serie med 32) så tvåstegsfilter är absolut önskvärt. G2 sitter bra, enligt min mening, de behöver få rätt hög spänning för den effekt man vill ha ut av steget (60W). Jag skulle inte ändra där, annat än att kanske öka C till 25 mikroF (50 i serie med 50) på båda ställena.


26 Feb 2019, 22:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Kul! :-)

Enligt noteringar jag gjort så ligger B+ på c:a 450V efter omkoppling till vanligare koppling med drosseln efter första tappningen och större kondingar. Så med 500V kondingar kan du förenkla det hela. T.ex. kan du skippa två av de axiella kondingarna för smårören, om du har två dubbel-burkar.
Alla bright-kondingar på 1n kan du ta bort, den är bright nog ändå. Jag har aldrig träffat på någon med den där kopplingen, men de måste låta förfärligt vasst.

Transformatorerna är normalt inte Partridge, även om jag sett bilder på förstärkare där det är så. I det här fallet verkar det gälla bara drosseln, kanske även nättrafon. Annars ska fabrikatet enligt uppgift från en av grundarna, Don Mackrill, vara Ladbroke Transformers, tillverkade i London.

F.ö. har jag inte hållit på med min på många år, däremot har jag skaffat en till. Båda har lite brister gällande kabinettet, så tanken är att jag ska få till en som blir komplett och fin. Kanske behålla ett chassi med originalkoppling. Min första har jag byggt om en hel del.

Lycka till! Jag tittar in mer senare. :-)

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


27 Feb 2019, 00:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Sustain wrote:
Kul! :-)

Enligt noteringar jag gjort så ligger B+ på c:a 450V efter omkoppling till vanligare koppling med drosseln efter första tappningen och större kondingar. Så med 500V kondingar kan du förenkla det hela. T.ex. kan du skippa två av de axiella kondingarna för smårören, om du har två dubbel-burkar.
Alla bright-kondingar på 1n kan du ta bort, den är bright nog ändå. Jag har aldrig träffat på någon med den där kopplingen, men de måste låta förfärligt vasst.

Transformatorerna är normalt inte Partridge, även om jag sett bilder på förstärkare där det är så. I det här fallet verkar det gälla bara drosseln, kanske även nättrafon. Annars ska fabrikatet enligt uppgift från en av grundarna, Don Mackrill, vara Ladbroke Transformers, tillverkade i London.

F.ö. har jag inte hållit på med min på många år, däremot har jag skaffat en till. Båda har lite brister gällande kabinettet, så tanken är att jag ska få till en som blir komplett och fin. Kanske behålla ett chassi med originalkoppling. Min första har jag byggt om en hel del.

Lycka till! Jag tittar in mer senare. :-)



Fint, tack Sixten! Gissar att det kan dyka upp någon ytterligare fråga ännu som du kan ha svaret på eftersom du känner till dem.
Möjligen kunde jag skippa en kanna och använda de andra för filter av något steg längre fram, där ligger lytarna gömda under kortet. Kanske blir det nåt lödöra över på den kuppen.
Nu jag bara återställa till grundmodell så att den funkar, sen fundera på eventuella moddar. Är är Impact så heliga att de inte bör moddas :)

Jag såg ju genast en möjlighet att göra en high gain kanal av den andra typ 2203.

Nättrafon och chocen har samma gula Partridge lapp.

Bright jo, det är förnamnet. Det sitter en massa kondingar som ser ut som små genomskinliga ägg över allt och bypassar varje resisrtor och pot de kommit åt.
T.o.m vid ingångarna.

Fick inte bort diskanten med treble potarna, å andra sidan funkade potarna inte som de ska heller. Men om det inte ordnas VM i bybass caps inom kort så lär ett antal av dem ryka.

Vad säger man om tonstacken i denna? Avviker väl något från typisk Fender, men vad gör man om man t.ex. vill lyfta midden?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


27 Feb 2019, 01:10
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Finns det nån förklaring till att man vill modda ett nätaggregat så att man får sämre filtrering av B+ till anoderna? Visserligen är det ju ett P-P slutsteg, men ändå? Om man ska förbättra kunde man ju öka på C efter drosseln rätt rejält men om man sätter anoderna på första C före drosseln så lär det ju vara mycket rippel där. Jag undrar bara, det kanske finns nån vits som jag inte inser direkt.


27 Feb 2019, 14:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Jag tycker du tar bort alla de där bright-kondingarna till att börja med. Jag fattar inte alls vitsen med den där versionen.

För mig är inte Impact heliga alls, för de har en stor förbättringspotential från originalkretsen, som inte är särskilt lyckad. För det behöver man ju inte göra en "Marshall" av den, såna finns det så gott om ändå. ;-)

Prova tonkontrollerna innan du gör något med dem. Det händer en hel del med dem om jag minns rätt.

Här är schemat på min efter modifieringar. Fråga mig inte hur den låter, för det är nog 15 år sedan jag hade den igång. Men jag har för mig att det i alla fall var bättre än original.
Fasvändaren är inspirerad av storebror Impact 100. som i sin tur har slutsteget inspirerat av VOX's föregångare till AC100. Inkl. rejäl hot-plating i originalutförandet. ;-)


Attachments:
Impact 60 PA-S rev2.JPG [223.57 KiB]
Not downloaded yet

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm
27 Feb 2019, 14:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Ah, äntligen en dator med tangentbord så att man förhoppningsvis kan formulera begripliga meningar i skrift.

Jag rörde till det där med skärmgaller lite då jag satt med näsan i förstärkaren i stället för att kolla på schemat. Precis som konstaterat så sitter ju anodmatningen/trafon efter choken, och sen den lite ovanliga lösningen med skärmgaller på en 820 resistor direkt från matningen. Den sitter på ena rörsockeln lödd från den oanvända pinnen.
Det kan väl få förbli så tills vidare i varje fall. Noterar ändå att Sixten har 220uf i serie som första filter, betydligt mer än original alltså.

Alla filterkondingar, resistorer och dioder i strömförsörjningen ska bytas, och jag går nog upp i filtrering lite över hela linjen bara på magkänsla.
Övriga kondingar förutom kannorna sitter som sagt under kortet, som i sin tur inte kan lyftas utan att löda loss en del trådar och kopplingar till jordbuss.
Så då får man passa på att se över potarna också, troligtvis ska nån bytas. Ska väl testa lite till ännu vad som är problemet där, men vill inte köra maskinen alltför mycket innan kondingarna är bytta.

Fixar justerbar bias och motstånd på katoder för mätning.

Sen får man väl fundera på eventuella moddar när man har grepp om hur det låter, och som sagt, knipsa en del av glasäggen till brightkondingar lär väl också ske.

På baksidan har någon för övrigt borrat ett hål av pot-storlek i chassit och vid det är det skrivet på finska nåt som kunde översättas som "lampkupa 100V". Den modden hade varit intressant att se :) Den tycks dock inte ha föranlett några ändringar alls i kretsen, enda som ser ut att vara nyare lödningar än fabrik sitter kring den bytta sockeln till ena slutröret.

Vad tror ni om Philipsrören annars? Kan de tänkas vara lika gamla som förstärkaren?
Har ingen möjlighet att testa rör, men kanske säkrast att beställa ett par EL34:or.
Detta är faktiskt min första egna apparat med EL34 trots alla förstärkare som passerat och som ligger staplade i verkstan..

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


27 Feb 2019, 20:37
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Impact 60W - Sixten?
I och med att det (enligt schema) är halvledardioder från anodlindningen, så måste man ta inkopplingsströmmen i beaktande, dvs man kan inte lägga in hur stora C som helst där, då lär man skada nånting. Efter L kan man ha rejält stora C, eftersom L blockar transienten, så att säga. Jag föreslår att man sätter effektiv C på 25 mikroF före L och därefter kan man ta till 50+ mikroF. Om man slipper seriekoppla är det ju bra, annars gäller ju att seriekoppling av två lika C ger halva kapacitansen. Det lilla seriemotstådet till g2 är nog för att minska risken för parasitiska svängningar, inte för att anpassa spänningen. Det går bra att ha ett gemensamt.


27 Feb 2019, 20:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Impact 60W - Sixten?
lampuradio wrote:
I och med att det (enligt schema) är halvledardioder från anodlindningen, så måste man ta inkopplingsströmmen i beaktande, dvs man kan inte lägga in hur stora C som helst där, då lär man skada nånting. Efter L kan man ha rejält stora C, eftersom L blockar transienten, så att säga. Jag föreslår att man sätter effektiv C på 25 mikroF före L och därefter kan man ta till 50+ mikroF. Om man slipper seriekoppla är det ju bra, annars gäller ju att seriekoppling av två lika C ger halva kapacitansen. Det lilla seriemotstådet till g2 är nog för att minska risken för parasitiska svängningar, inte för att anpassa spänningen. Det går bra att ha ett gemensamt.


Hur blir det med två parallella, t.ex 25uF (=50uF) med 220K parallellt före choke och två parallella 47uF (094uF) efter choken? Då skulle kannorna göra varsitt jobb och man skulle slippa två av de under kortet och frigöra några lödöron till annat.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


27 Feb 2019, 23:32
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Finns det några etsade koder på EL34:orna? I så fall borde det vara xf2 eller xf3 och något mer.
Men jag tycker ju att de ser ut som öststatsrör, med sina vida socklar. Troligen Östtyska RFT i så fall och knappast originalrören.

Image

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


27 Feb 2019, 23:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Sustain wrote:
Finns det några etsade koder på EL34:orna? I så fall borde det vara xf2 eller xf3 och något mer.
Men jag tycker ju att de ser ut som öststatsrör, med sina vida socklar. Troligen Östtyska RFT i så fall och knappast originalrören.

Image


Inga såna figurer på dem. Står bara Philips och under EL34. Sockeln skulle jag ändå inte kalla vid, ca 1 mm vidare än glaset.
Annars ser de rätt lika ut som på din bild.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


28 Feb 2019, 00:13
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Lynxtrap wrote:
lampuradio wrote:
I och med att det (enligt schema) är halvledardioder från anodlindningen, så måste man ta inkopplingsströmmen i beaktande, dvs man kan inte lägga in hur stora C som helst där, då lär man skada nånting. Efter L kan man ha rejält stora C, eftersom L blockar transienten, så att säga. Jag föreslår att man sätter effektiv C på 25 mikroF före L och därefter kan man ta till 50+ mikroF. Om man slipper seriekoppla är det ju bra, annars gäller ju att seriekoppling av två lika C ger halva kapacitansen. Det lilla seriemotstådet till g2 är nog för att minska risken för parasitiska svängningar, inte för att anpassa spänningen. Det går bra att ha ett gemensamt.


Hur blir det med två parallella, t.ex 25uF (=50uF) med 220K parallellt före choke och två parallella 47uF (094uF) efter choken? Då skulle kannorna göra varsitt jobb och man skulle slippa två av de under kortet och frigöra några lödöron till annat.


Det behövs inget motstånd alls om du parallellkopplar ett par kondingar. Jag tycker kanske att 50 µF låter lite mycket sådär direkt på dioderna, men det kan funka. I och med att det finns en drossel, så är det nästan bättre att köra max 32 före och, som du föreslår, 2x47 efter. Om du vill ha ett urladdningsmotstånd så kan det sitta var som helst, egentligen, det kanske var det du tänkte med 220 k? Och jag skulle låta punkten A mata både anod och g2 när nu drosseln tydligen är gjord för det...


28 Feb 2019, 10:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Jo det var urladdning jag tänkte på.

Provade att köra igång den nu för att mäta spänningar och kolla bias.
Det enda jag gjorde var att löda dit 1 ohm motstånd på katoderna och knipsade bright kondingar på ena ingången

Anodförlusten ligger kring 24-25W med 497V på anod.

Det mystiska är att den nu fått nåt fel som inte uppträdde i butiken. Genast man sätter i fasvändarröret uppstår nån slags oscillation. Det börjar som ett kraftigt brum som övergår i ett högfrekvent skrik. En av tio gånger var det borta. Nytt rör hjälpte inte. Vad kan sånt betyda?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


28 Feb 2019, 12:08
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Märkligt. Oscillationen kommer från feedbackslingan, vilket jag först inte ens räknade som ett möjligt problem. Återkopplingen tycks plötsligt vara positiv utan att nåt har ändrats.

Eller snarare, det som är annorlunda är ett annat högtalarskåp och 16 ohm istället för 8 i butiken. Men den ylade oberoende av impedansväljarens läge. Vilket jack man använder borde sakna betydelse eftersom de är länkade.

Kan detta ha att göra med den lustiga sekundärsidan på OT?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


28 Feb 2019, 13:24
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Märkligt...

Det kan vara idé att ta ur alla förrör och kolla om det spelar nån roll (med isatt PI). Sedan får man nästan kortsluta styrgallret på en av halvorna i PI i taget till jord, och se om det påverkar. Det finns en motkopplingsslinga från högtalarlindningen med ett 22k i serie med 110 Ohm på katoden på "första halvan" av PI. Kolla att allt är helt där.

Fortsätter efter ditt senaste inlägg: Aha, motkopplingen... Kanske någon tidigare har "fixat" med den och det har blivit fel?


28 Feb 2019, 13:28
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Den impedansomkopplingen var lite mer komplex än vanligt. Det är nog viktigt att den är kopplad precis som det är ritat och det är nog viktigt, att okopplaren är i gott skick så det inte finns glapp eller överledning.


28 Feb 2019, 13:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Ja jag begriper inte ett skvatt av hur sekundären är funtad. Feedbackslingan sitter på plus, men så har man en 1.5K resistor mellan plus och minus på högtalatjacket. Som skydd? Vad hindrar den från att bli en väg från minus till feedbackslingan?

Jag hade hoppats att inte behöva fundera på det där. Låter loopen vara bruten sålänge tills man blir klokare. Det uppenbara vore att testa flytta feedbacken till minussidan, men måste vara nåt annat som spökar här.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


28 Feb 2019, 15:39
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Lynxtrap wrote:
Ja jag begriper inte ett skvatt av hur sekundären är funtad. Feedbackslingan sitter på plus, men så har man en 1.5K resistor mellan plus och minus på högtalatjacket. Som skydd? Vad hindrar den från att bli en väg från minus till feedbackslingan?

Jag hade hoppats att inte behöva fundera på det där. Låter loopen vara bruten sålänge tills man blir klokare. Det uppenbara vore att testa flytta feedbacken till minussidan, men måste vara nåt annat som spökar här.


Jag tycker det ser ut som om det kunda vara tänkt att alla fyra lindningarna är i serie vid 15 Ohm, och att de är seriekopplade två och två i och i parallell parvis för 7,5 Ohm. Minussidan är ju kopplad till jord, så motståndet kan inte ge en bakväg till "fel fas". Kolla att minussidan på OT verkligen är satt till jord! Att motståndet finns där är väl för att det inte ska vara helt öppet om högtalaren inte är ansluten av nån anledning.


28 Feb 2019, 17:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Impact 60W - Sixten?
lampuradio wrote:
Lynxtrap wrote:
Ja jag begriper inte ett skvatt av hur sekundären är funtad. Feedbackslingan sitter på plus, men så har man en 1.5K resistor mellan plus och minus på högtalatjacket. Som skydd? Vad hindrar den från att bli en väg från minus till feedbackslingan?

Jag hade hoppats att inte behöva fundera på det där. Låter loopen vara bruten sålänge tills man blir klokare. Det uppenbara vore att testa flytta feedbacken till minussidan, men måste vara nåt annat som spökar här.


Jag tycker det ser ut som om det kunda vara tänkt att alla fyra lindningarna är i serie vid 15 Ohm, och att de är seriekopplade två och två i och i parallell parvis för 7,5 Ohm. Minussidan är ju kopplad till jord, så motståndet kan inte ge en bakväg till "fel fas". Kolla att minussidan på OT verkligen är satt till jord! Att motståndet finns där är väl för att det inte ska vara helt öppet om högtalaren inte är ansluten av nån anledning.

Helt riktig slutledning! :-)
Jag har även en Impact 100 med samma system. Den betedde sig konstigt när jag mätte omsättningen i trafon. Fick helt galna värden, som att det på primären blev 9,8k vid 8 på sekundären och 4,6k vid 16. :roll:
Det visade sig att en av de fyra sekundärlindningarna var kopplad i motfas! :shock:
Sedan hamnade primärimpedansen på dryga 1k i båda fallen.

http://edgaraudio.se/tubes/impact/Impact%20100.JPG

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


28 Feb 2019, 18:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Just det, tackar. Tänkte lite fel med plus och minus och jord.
Är det möjligt att det skulle uppstå positiv feedback om nån av trådarna på sekundärsidan är fel kopplade? Detta måste väl nästan ändå bero på att jag nu kör på 16 ohm (fast jag tyckte att jag testade med brytaren på 8 också).
För den faktiska lasten kan väl ändå inte utgöra skillnaden som orsakar detta?

I övrigt så knipsade jag alla brightkondingar i ena kanalen utom den över volympoten, och bytte in 25 uF på första katod och 2,2 uF på andra.
Resultatet är ju då en rätt normal gitarrpreamp, och ljudet därefter. Kontaktspray fixade potarna, och med alla dessa kondingar borta gör treble kontrollen vad den ska.

Har en känsla av att jag inte kommer att ha tålamod att vänta på komponenterna till strömförsörjningen innan jag går loss på andra kanalen också ;)

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


28 Feb 2019, 18:41
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Lynxtrap wrote:
Just det, tackar. Tänkte lite fel med plus och minus och jord.
Är det möjligt att det skulle uppstå positiv feedback om nån av trådarna på sekundärsidan är fel kopplade? Detta måste väl nästan ändå bero på att jag nu kör på 16 ohm (fast jag tyckte att jag testade med brytaren på 8 också).
För den faktiska lasten kan väl ändå inte utgöra skillnaden som orsakar detta?



Det du nämner är möjligt. Motkopplingen bygger på att en viss mängd av signalen återgår i motfas. Om en eller fler lindningar är vända åt oväntat håll, kan det bli så att återföringen av signal blir i "medfas" och då kan det bli självsvängning. Om det är last eller inte kommer inte att påverka fasen, men det blir mer spänning på utgången om det inte finns last, vilket = starkare motkoppling om det är rätt kopplat. Är det fel, så kommer det att bli självsvängning även utan last, vilket är ett dåligt läge!

Den där impedansomkopplingen skulle jag inte vilja ha på någon apparat. Om den inte är garanterat rätt från fabrik och plomberad, då kanske man kan lita på den, annars är det stor risk att nån vimsat till det med lite handarbete. Du kan bli tvungen att kolla polariteten, men då behövs nog ett oscilloskop med två kanaler och en signalkälla, samt att hela härket måste kopplas loss så lindningarna kan mätas mot varandra.


28 Feb 2019, 19:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Här är ett schema med färgerna på sekundärtåtarna.

Attachment:
Impact 60 PA-S.JPG [173.69 KiB]
Not downloaded yet

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


28 Feb 2019, 22:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Lynxtrap wrote:
Sustain wrote:
Finns det några etsade koder på EL34:orna? I så fall borde det vara xf2 eller xf3 och något mer.
Men jag tycker ju att de ser ut som öststatsrör, med sina vida socklar. Troligen Östtyska RFT i så fall och knappast originalrören.

Image


Inga såna figurer på dem. Står bara Philips och under EL34. Sockeln skulle jag ändå inte kalla vid, ca 1 mm vidare än glaset.
Annars ser de rätt lika ut som på din bild.

Det är just det, att socklarna har större diameter än glaskolvarna. Det tyder på att rören inte är tillverkade av Philips eller Mullard, vilket är det vanligaste för Philips-märkta rör, utan typiskt öststatstillverkning, såvitt jag noterat. Jag tror dock inte det gäller EI, kanske inte heller Tesla.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


28 Feb 2019, 22:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Sustain wrote:
Här är ett schema med färgerna på sekundärtåtarna.

Attachment:
Impact 60 PA-S.JPG


Tackar Sixten!
Det ser ut sådär. Bra att veta att det är rätt kopplat. Men mysteriet kvarstår...

Ang rören, de är alltså falskloggade? :)

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


01 Mar 2019, 00:08
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Komponenter anlände i dag och om allt går väl följer den med på gig i morgon.

Ett konstaterande inom parentes: Vad händer när man för skojs skull sätter 15K utan bypass på andra stegets katod i en sån här maskin? Svar: förutom volymsänkning, inte ett skit :D
Bra att veta nästa gång nån vill ha mer svep på volympoten i en cleankanal...

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


01 Mar 2019, 18:17
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Lynxtrap wrote:
Komponenter anlände i dag och om allt går väl följer den med på gig i morgon.

Ett konstaterande inom parentes: Vad händer när man för skojs skull sätter 15K utan bypass på andra stegets katod i en sån här maskin? Svar: förutom volymsänkning, inte ett skit :D
Bra att veta nästa gång nån vill ha mer svep på volympoten i en cleankanal...


Det borde bli en hel del kompression, då röret ligger rejält utåt högerkanten på förstärkningen, om man tänker ett rördiagram. Det är väldigt begränsat vad gäller sving och headroom (eller vad det nu heter). eller?

_________________
/Lennart


01 Mar 2019, 23:29
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 97 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.