View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:45



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Tyst/glapp i en Fender twin 1976 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 20:03
Posts: 107
Location:
Post Tyst/glapp i en Fender twin 1976
Hallå! Ja, min nyinköpta Fender twin beter sig lite underligt. Säljaren vet såklart ingenting och känner inte till felet. Och den fungerade felfritt när jag var och hämtade den och i 1 dag. Men nu är det iaf nått glapp i den. Så här beter den sig:
* Den är i princip helt tyst, men om jag lyssnar noga så hör jag ett svagt svagt distat ljud ur högtalarna.
* Provade byta förstegsrör. Ett i taget. Inget fel på förstegsrören. 96% säker på det.
* Jag har provat rucka på alla kontakter, högtalarkablar mm.... ingen skillnad.
* Nästa dag är ljudet tillbaka... va fan... Nått glapp ändå kanske? Jag lirar och ljudet kommer och går och nu är den helt tyst igen.. Men jag hittar fasiken inte felet. Transformator? Ajajaj... Kan det va nått sånt?
* Säkringarna hela. Öppnade upp och allt ser helt och original ut. Dock ditsatt ett lineout jack på baksidan.
Jag får väl lämna in vid nästa löning men vill ju veta nu, och lira. Kan ju säkert vara vad f som helst... Men har ni någon aning?
Mvh / Fredrik


14 Feb 2019, 20:53
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Tyst/glapp i en Fender twin 1976
Klassisk felsökningsdoktrin säger att man tittar på "säkringar, rör och reläer" först och sedan börjar man grotta i resten. Ditt fel får mig att tänka på elektromekaniska saker, som omkopplare, potar och kontakter, dvs det som man lite generellt kan kalla "glappkontakt".

Kolla att alla rör sitter som de ska och att de glöder.
Använd lite kontaktspray på eventuella omkopplare, kontakter/jackar med brytfunktion och potar.
Kolla lödningar på högtalaranslutningar/kontakter.
Kolla högtalaren! Tilledningar till talspolen kan ha lossat.

Med kontaktspray menas kontaktspray, inte 5-56 eller liknande klägg. Spruta på lite på objektet och motionera lite - låt avdunsta. Obs! spänningslös apparat.


14 Feb 2019, 22:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Tyst/glapp i en Fender twin 1976
"Ett ditsatt lineout" ??
Är det ett som bryter när man sätter i kontalten ? Prova att sätta i en kontakt och dra ut den igen.

( kolla alltid modifikationer och tillbyggnader först - dessa är vanligen av sämre utförande än originalet)

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


14 Feb 2019, 22:33
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tyst/glapp i en Fender twin 1976
peterh wrote:
"Ett ditsatt lineout" ??
Är det ett som bryter när man sätter i kontalten ? Prova att sätta i en kontakt och dra ut den igen.

( kolla alltid modifikationer och tillbyggnader först - dessa är vanligen av sämre utförande än originalet)

Hear hear. Detta är ju det absolut vanligaste felet med dessa symptom i stärkare med loop som med switch bryter linan när man sätter i telejacken.

_________________
Johan Hansson


14 Feb 2019, 22:41
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 20:03
Posts: 107
Location:
Post Re: Tyst/glapp i en Fender twin 1976
Tubis wrote:
peterh wrote:
"Ett ditsatt lineout" ??
Är det ett som bryter när man sätter i kontalten ? Prova att sätta i en kontakt och dra ut den igen.

( kolla alltid modifikationer och tillbyggnader först - dessa är vanligen av sämre utförande än originalet)

Hear hear. Detta är ju det absolut vanligaste felet med dessa symptom i stärkare med loop som med switch bryter linan när man sätter i telejacken.


Tusen tack för era tips. Jag ska följa era råd och testa så fort jag bara hinner vilket blir på lördag. Återkommer med resultat...


15 Feb 2019, 01:12
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 20:03
Posts: 107
Location:
Post Re: Tyst/glapp i en Fender twin 1976
Okej! Då har jag hittat felet. Ett trasigt/glappande högtalarjack... Suck... Inte första gången för mig. Trodde jag hade uteslutit det. Klantigt!! Hoppas nu inte trafon tog stryk nu då.. Men visst har väl fender ett motstånd på högtalarjacket, just för att skydda haveri på trafon?
Låter bra gör den men undrar om den inte är lite låg i volym?!? Pluggade in i EXT speaker jacket... Men en 100w twin ska man väl inte kunna spela med master och volym på fullt, utan att kräkas. Visst det är högt som fan men ändå inte som förväntat av en sådan här. Jag har ju andra 100w stärkare och dom går ju inte att maxa så här.
Fråga:
Har Ext. speaker jacket annat Ohm månne? Det står inte tydligt markerat. Det står: total 4 ohm under både speaker, och ext. speaker... Kanske main alltid måste vara i. Säkert så förstås.
Jag mätte Biasströmen till ca 27mA på samtliga 6L6or. Vilket är lite snålt kan jag ju tycka.
Mvh / F


17 Feb 2019, 22:30
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Tyst/glapp i en Fender twin 1976
Tomgångsström på 27 mA per rör är lite lågt för de flesta standardkopplingar med 6L6, men lämpligt värde har lite med anodspänningen att göra också. Rörhandbokens förslag för ett par som ger 47 W, är att B+ är 360 V, spänning på g2 är 270 V och katodström i tomgång 38 mA. Men låg tomgångsström är inte i sig själv direkt en orsak till lägre uteffekt, rören kan vara veka också. Prova att ställa upp lite och se om det verkar piggare.


18 Feb 2019, 10:00
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 20:03
Posts: 107
Location:
Post Re: Tyst/glapp i en Fender twin 1976
lampuradio wrote:
Tomgångsström på 27 mA per rör är lite lågt för de flesta standardkopplingar med 6L6, men lämpligt värde har lite med anodspänningen att göra också. Rörhandbokens förslag för ett par som ger 47 W, är att B+ är 360 V, spänning på g2 är 270 V och katodström i tomgång 38 mA. Men låg tomgångsström är inte i sig själv direkt en orsak till lägre uteffekt, rören kan vara veka också. Prova att ställa upp lite och se om det verkar piggare.


Ja, jag ska prova mäta lite mer och höja bias lite, direkt jag får tid. Men du tror alltså på veka rör annars? Samtliga rör i stärkaren ser då väldans fräsha ut och ska vara relativt nybytta (TAD 6L6GC-STR).
Jag var nästan säker på att det var annan impedance i EXT.speaker jacket... Alternativt att trafon blivit skadad, pga glapp i "main-jacket"...

Det sitter även en hemmagjord liten pappkartong runt speaker-jacken?!? (Alltså på insidan sitter den runt jacken) Varför? Aldrig sett eller hört om tidigare. Vad kan den tänkas isolera bort?
mvh / F


18 Feb 2019, 10:17
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Tyst/glapp i en Fender twin 1976
Hellvis wrote:
lampuradio wrote:
Tomgångsström på 27 mA per rör är lite lågt för de flesta standardkopplingar med 6L6, men lämpligt värde har lite med anodspänningen att göra också. Rörhandbokens förslag för ett par som ger 47 W, är att B+ är 360 V, spänning på g2 är 270 V och katodström i tomgång 38 mA. Men låg tomgångsström är inte i sig själv direkt en orsak till lägre uteffekt, rören kan vara veka också. Prova att ställa upp lite och se om det verkar piggare.


Ja, jag ska prova mäta lite mer och höja bias lite, direkt jag får tid. Men du tror alltså på veka rör annars? Samtliga rör i stärkaren ser då väldans fräsha ut och ska vara relativt nybytta (TAD 6L6GC-STR).
Jag var nästan säker på att det var annan impedance i EXT.speaker jacket... Alternativt att trafon blivit skadad, pga glapp i "main-jacket"...

Det sitter även en hemmagjord liten pappkartong runt speaker-jacken?!? (Alltså på insidan sitter den runt jacken) Varför? Aldrig sett eller hört om tidigare. Vad kan den tänkas isolera bort?
mvh / F


Nja, jag vill inte gå så långt som att påstå att rören ÄR veka, jag menade bara att låg tomgångsström kan bero på nedsatt emmissionsförmåga (slina rör) och då lär uteffekten bli lidande. Om strömmen däremot är låg pga bias, bör det inte påverka effekten så mycket. Har du möjlighet att få rören provade?

Om du misstänker att trafon är skadad, så måste den lödas loss för att kunna provas seriöst. Då mäter man lindningarnas resistans, isolation mellan lindningar och kärna och, om man vill, impedansomsättningen. Det är lite bök, faktiskt. Men jag misstänker att en skadad trafo skulle ge mer dramatik än bara sänkt uteffekt, så jag skulle inte börja med den.

Pappisolering runt högtalarjacket känns inte väldigt motiverat om det inte är andra lösa trådar som hänger och slänger i närheten...


18 Feb 2019, 10:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Tyst/glapp i en Fender twin 1976
Hellvis wrote:
lampuradio wrote:
Tomgångsström på 27 mA per rör är lite lågt för de flesta standardkopplingar med 6L6, men lämpligt värde har lite med anodspänningen att göra också. Rörhandbokens förslag för ett par som ger 47 W, är att B+ är 360 V, spänning på g2 är 270 V och katodström i tomgång 38 mA. Men låg tomgångsström är inte i sig själv direkt en orsak till lägre uteffekt, rören kan vara veka också. Prova att ställa upp lite och se om det verkar piggare.


Ja, jag ska prova mäta lite mer och höja bias lite, direkt jag får tid. Men du tror alltså på veka rör annars? Samtliga rör i stärkaren ser då väldans fräsha ut och ska vara relativt nybytta (TAD 6L6GC-STR).
Jag var nästan säker på att det var annan impedance i EXT.speaker jacket... Alternativt att trafon blivit skadad, pga glapp i "main-jacket"...

Det sitter även en hemmagjord liten pappkartong runt speaker-jacken?!? (Alltså på insidan sitter den runt jacken) Varför? Aldrig sett eller hört om tidigare. Vad kan den tänkas isolera bort?
mvh / F

Det är svårt att med hörseln bedöma effekten.
Rätt sätt är att ersätta högtalaren med ett effektmotstånd och mata in sinus på ingången samtidigt som man
med ett oscilloscop bedömer när förstärkaren börjar klippa. Sedan räknar man ut effekten
med formeln P = U^2 / R ( spänningen RMS i kvadrat delat med resistansen )
Har du 8 ohms last och 20V RMS blir det 50watt

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


18 Feb 2019, 13:02
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.