View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:18



Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Tube Tech MP1A trafo 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 933
Location: Bollnäs
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Släng upp frågan på http://www.groupdiy.org/
Jakob på Gyraf är väldigt flitig där och hjälper mer än gärna till med frågor. Det är han som designat denna.

_________________
Hasse.


17 Feb 2019, 11:28
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
HasseA wrote:
Släng upp frågan på http://www.groupdiy.org/
Jakob på Gyraf är väldigt flitig där och hjälper mer än gärna till med frågor. Det är han som designat denna.


Bra tips! Fanns bl.a en 100 lång sidor tråd som han skapat själv där som support. Shysst kille.
Folk tycks ha haft vissa problem mee att få den att låt bra. och olika moddar rekommenderades
Hittade ett inlägg där han frågas om trafon i MP!A, den hade han inte en aning om däremot...

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


17 Feb 2019, 23:47
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 933
Location: Bollnäs
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Typiskt!
Jag har byggt en sån här. Låter kalas!
http://gyraf.dk/gy_pd/g9/g9_sch.gif

_________________
Hasse.


18 Feb 2019, 08:46
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
HasseA wrote:
Typiskt!
Jag har byggt en sån här. Låter kalas!
http://gyraf.dk/gy_pd/g9/g9_sch.gif


Aha! Det var just den jag länkade till i ett tidigare inlägg här som jämförelse, och det var om G9 som den långa tråden på diy-forumet handlade.
Berätta mer :)
Gjorde du exakt som schemat? PCB? Och var hittade du 11-lägesbrytaren...?
Du har inte märkt av några problem som nämndes i tråden, typ för lite bas, instabilitet eller störningar?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


18 Feb 2019, 11:32
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 933
Location: Bollnäs
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Sitter på jobbet med mobilen. Så inga länkar. Tar för lång tid.
Switcharna är Lorlin. Ställbara. Från Mouser tror jag.
Trafos direkt från Lundahl. Strömtrafos från electrokit.se
Inga problem alls med bas eller annat. Ingen instabilitet eller nåt.
Pcb från Gustav. Danmark. Rakt av utan moddar.
Gjorde en faceplate från Schaeffer med fpd. Frontpanel Designer. (Vektorbaserat ritprogram) Utgick från Gyrafs mall med några ändringar.
Image

_________________
Hasse.


18 Feb 2019, 17:40
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Lynxtrap wrote:
hittade du 11-lägesbrytaren...?

Ser inte någon helt off i gainkontrollen så med en 12 lägesbrytare skulle du ju bara kunna ha killswitch. 12 är ju ett vanligt antal lägen på en switch. 11 är lite mer svårletat

_________________
Johan Hansson


19 Feb 2019, 22:24
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
HasseA wrote:
Sitter på jobbet med mobilen. Så inga länkar. Tar för lång tid.
Switcharna är Lorlin. Ställbara. Från Mouser tror jag.
Trafos direkt från Lundahl. Strömtrafos från electrokit.se
Inga problem alls med bas eller annat. Ingen instabilitet eller nåt.
Pcb från Gustav. Danmark. Rakt av utan moddar.
Gjorde en faceplate från Schaeffer med fpd. Frontpanel Designer. (Vektorbaserat ritprogram) Utgick från Gyrafs mall med några ändringar.


Nice!
Hur löste du detta med glöden?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


19 Feb 2019, 22:36
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 933
Location: Bollnäs
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Tubis wrote:
Lynxtrap wrote:
hittade du 11-lägesbrytaren...?

Ser inte någon helt off i gainkontrollen så med en 12 lägesbrytare skulle du ju bara kunna ha killswitch. 12 är ju ett vanligt antal lägen på en switch. 11 är lite mer svårletat

Du behöver ingen offswitch. Man kan dra ner output till noll om man skulle behöva det.
12 läges Lorlin switchen kan ställas till valfritt antal. 11 i detta fall.

_________________
Hasse.


19 Feb 2019, 22:40
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 933
Location: Bollnäs
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Lynxtrap wrote:
HasseA wrote:
Sitter på jobbet med mobilen. Så inga länkar. Tar för lång tid.
Switcharna är Lorlin. Ställbara. Från Mouser tror jag.
Trafos direkt från Lundahl. Strömtrafos från electrokit.se
Inga problem alls med bas eller annat. Ingen instabilitet eller nåt.
Pcb från Gustav. Danmark. Rakt av utan moddar.
Gjorde en faceplate från Schaeffer med fpd. Frontpanel Designer. (Vektorbaserat ritprogram) Utgick från Gyrafs mall med några ändringar.


Nice!
Hur löste du detta med glöden?

Kommer inte ihåg. 8 år sedan jag byggde den. Vad är problemet där? 12 v likriktad. Rören i serie. Kommer ihåg att jag fick byta kylflänsen på regulatorn till en större. Blev för varm. Är det något där som folk har haft problem med?

_________________
Hasse.


Last edited by HasseA on 19 Feb 2019, 22:56, edited 1 time in total.



19 Feb 2019, 22:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
HasseA wrote:
Du behöver ingen offswitch. Man kan dra ner output till noll om man skulle behöva det.
12 läges Lorlin switchen kan ställas till valfritt antal. 11 i detta fall.
Jag menar om man nu använder en 12 positions som finns där många brukar beställa övriga delar så blir det ju i alla fall inte ett helt oanvänt läge där allt börjar tjuta i stället.

_________________
Johan Hansson


19 Feb 2019, 22:56
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 933
Location: Bollnäs
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Tubis wrote:
HasseA wrote:
Du behöver ingen offswitch. Man kan dra ner output till noll om man skulle behöva det.
12 läges Lorlin switchen kan ställas till valfritt antal. 11 i detta fall.
Jag menar om man nu använder en 12 positions som finns där många brukar beställa övriga delar så blir det ju i alla fall inte ett helt oanvänt läge där allt börjar tjuta i stället.

Iom att den är ställbar så blir det bara 11 lägen. Det sista blockas med en liten sprint.

_________________
Hasse.


19 Feb 2019, 22:59
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
HasseA wrote:
Lynxtrap wrote:
Nice!
Hur löste du detta med glöden?

Kommer inte ihåg. 8 år sedan jag byggde den. Vad är problemet där?


Att jag tittar på trafon med matningar för 6.3VAC och 12VAC och grunnar på hur jag ska förvandla det till 12VDC. Men det har ju redan kommit några tips i tråden.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


19 Feb 2019, 23:00
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 933
Location: Bollnäs
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Aha. Tittar du på schemat så är det två st motkopplade 15v trafos. Glöden likriktas från 15v och hamnar då på 12v. Samma med 48v tapen. Fast den tripplas.

_________________
Hasse.


19 Feb 2019, 23:26
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
12VAC räcker för att stabba till 12VDC. Har du en trafo med betydligt större strömutgång så är även de där 12Volten högre. Spänningen anges vid full last om säljaren är seriös.

_________________
Johan Hansson


19 Feb 2019, 23:47
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Ang glödmatning generellt.

Om man likriktar får man 1,4 X lindningsspänningen att jobba med (förutsatt att man har nån form av filterkonding efter likriktaren). Spänningsstabbar behöver ett par volt att jobba med, så har man 8-9 V DC efter likriktaren, kan man säkert få 6,3 till glödmatning, samma gäller för 12 V, dvs vill man ha 12,6 V, behöver man runt 15 att mata in i en stab. Eller så struntar man i de finesserna och gör ett RC filter som tar ner spänningen, det duger gott. Det är dramatisk overkill att stabba glödspänningen. Eventuellt glödbrum från ett försteg kommer ju att minskas dramatiskt bara genom likriktning och enkel filtrering, bara genom att glödtrådens matning ändras från AC 30 V pp till 12,6 VDC med typ 1 V rippel. Konstra inte till kretsar i onödan. Det ger mycket mer i fråga om störningshantering att hålla koll på filtrering av B+ och kabeldragning.


20 Feb 2019, 00:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 933
Location: Bollnäs
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Hänvisar återigen till schemat. 30va trafo räcker. Man kan naturligtvis köpa en större om man är osäker. Har ju också att göra med 48v matningen. Då blir 12v lite väl lågt vid en trippling. Lämpligt med två motkopplade 15voltare helt enkelt.

_________________
Hasse.


20 Feb 2019, 00:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
HasseA wrote:
Hänvisar återigen till schemat. 30va trafo räcker. Man kan naturligtvis köpa en större om man är osäker. Har ju också att göra med 48v matningen. Då blir 12v lite väl lågt vid en trippling. Lämpligt med två motkopplade 15voltare helt enkelt.

Grejen är att med en annan konfig så behöver man inte i närheten av 2st trafosar a 30W, inte i närheten. Dessa 30W är för att man kopplar två "vanliga" trafosar back to back för att få anodspänning. Man kan halvera skrotet med en tillgänglig trafo med anodspänning och glöd som jag hittade med en enkel google search som är även där overkill. Kan man få tag i en specifik trafo för exakta strömmar blir det en riktigt liten pluttig en.

_________________
Johan Hansson


20 Feb 2019, 00:14
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 933
Location: Bollnäs
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Tror faktiskt att orsaken till denna lösning är att man slipper köpa en dyr trafo med dedikerade spänningar. Två små 15v trafosar är betydligt billigare. 6,3v växel är helt ok om man är noga med kabeldragningen. Men på kretskortet är allt förberett för 2x15 v och därför mycket enklare att få till 48v linan.
Jag har använt denna lösning själv när jag byggde en Pultec MB1:a. En primärtrafo på 6,3v sec och motkopplad med en 4v (tror jag) för en högre anodspänning. 360v ca. Otroligt smidigt och väldigt billigt. En 15v 30va ringkärnetrafo får du för 200:-

_________________
Hasse.


20 Feb 2019, 02:32
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Vill poängtera igen att det inte är en trippling man gör i schemat utan en "pentadroupler" eller vad man ska kalla det. Vet inte varför man tar till det hade räckt med en trippler. Uträkningen är ACspänningen gånger 1.4 gånger 5.

Denna koppling räcker således även vid 12V.

Man behöver heller inte en separat lindning för glöden men man måste halvågsrikta den eftersom 48 trafolindningen är jordad. Summa summarum är att med en anodspänningstrafo avsed för 12VDC glöd är det bara att ändra likriktarbryggan för glöden till en st diod aka halvågsrikning och använda den lindningen till både 12VDC och 48VDC. Att man får lägre tillgängligt stömuttag med halvåg spelar inte så stor roll eftersom de flesta trafosars glödlindning är anpassad för betydligt fler rör än vi har här.

Eller så gör man så som nämnts i tråden tidigare att ta 48V stabben från anodspänningen men måste då antingen ta ner spänningen innan stabben med resistorer(vilket fungerar dåligt vid strömmutag vet inte vad 48 ska leverera angående det) eller byta transistor till spänningståligare och ändra värdet på r40 så det inte flyter mer ström genom Zenerdioden. Edit: det hela måste byggas failsafe så kortis i trissan inte ger full anodspänning ut till mikrofonen

Jag vet, det absolut enklaste om man tycker allt verkar krångligt är att göra precis som i schemat. Men det blir mer koppar och järnskrot.

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 20 Feb 2019, 14:40, edited 1 time in total.



20 Feb 2019, 10:16
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 933
Location: Bollnäs
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Förstår inte vad du är ute efter faktiskt. Vill du diskutera olika lösningar på denna så får du nog kontakta Gyraf och ta det med honom. Jag tycker att det är ett smidigt, enkelt och relativt billigt sätt han fått till det på.
Lägger ner nu. Orkar inte tjafsa. Vilket är en av orsakerna till att jag inte hänger här så ofta längre.
Ps: Det ÄR en voltage tripler: ” The 48V phantom is also relatively straight-forward: It's a zener regulated design, adjustable with PR1,
and fed from a voltage tripler running off the 15V that goes from the first transformer to the second.”

_________________
Hasse.


20 Feb 2019, 11:22
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Är det verkligen en sådan prisskillnad mellan att köpa ett par av de föreslagna trafona (230/15+15) jämfört att köpa nån liten Hammond eller liknande med "normal" lindningsuppsättning?

På mig verkar det som schemats kvaliteter ligger i signallinan, inte i spänningsaggregatet. Jag tycker fortfarande att det är overkill som man har gjort. Det som behövs är ju välfiltrerad B+, likriktad och filtrerad 6V tll 2 st ECC82 samt 48 V till en kondensatormik. En kondensatormik drar typ ingen ström alls i sitt grundutförande, den behöver bara en förspänning för att kunna ge ifrån sig signal när den används.


20 Feb 2019, 11:28
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
HasseA wrote:
Förstår inte vad du är ute efter faktiskt. Vill du diskutera olika lösningar på denna så får du nog kontakta Gyraf och ta det med honom. Jag tycker att det är ett smidigt, enkelt och relativt billigt sätt han fått till det på.
Lägger ner nu. Orkar inte tjafsa. Vilket är en av orsakerna till att jag inte hänger här så ofta längre.
Ps: Det ÄR en voltage tripler: ” The 48V phantom is also relatively straight-forward: It's a zener regulated design, adjustable with PR1,
and fed from a voltage tripler running off the 15V that goes from the first transformer to the second.”

Nu är det inte ämnat att tjaffsa utan diskuterar krets och förslår lösningar och försöker rätta felaktigheter så väl i krets och vad någon hävdar som inte stämmer för att slutanvändaren ska få det bästa. Motsatsen blir ju att folk köper rakt av vad som visas i ett schema och den rättning som sker när flera individer interagerar och diskuterar uteblir. Jag tycker det är en bra gång och inget man ska bli sur över och inte vilja vara med på forumet. Då har man missat poängen med ett diskussionsforum. För övrigt var jah inte insatt i att man inte fick diskutera lösningar på andras kretsar utan enbart ska ta det med skaparen som inte ens är med här på forumet. Tycker vi har diskuterar och dryftat massor av kretsar här och föreslagit olika lösningar och inte hållit med varanrda osv. Ser inte problemet.

Jag är helt med på att det blir enklast om man inte är så insatt att bara kopiera arret med trafosarna. Det betyder inte att man inte kan föreslå förbättringar och alternativa lösningar. Det är inte koranen jag försöker ändra i här.

Nej det är inte en trippler kopplar du upp och mäter så blir det 5ggr DC. En trippler kräver bara 3dioder och 3 kondingar. Det är liksom någon jag byggt massor av gånger. Jag kände inte igen aktuell krets med löpande jordlina genom kretsen som en trippler utan kopplade och testade och den gav 5ggr.

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 20 Feb 2019, 12:04, edited 1 time in total.



20 Feb 2019, 11:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
lampuradio wrote:
Är det verkligen en sådan prisskillnad mellan att köpa ett par av de föreslagna trafona (230/15+15) jämfört att köpa nån liten Hammond eller liknande med "normal" lindningsuppsättning?

På mig verkar det som schemats kvaliteter ligger i signallinan, inte i spänningsaggregatet. Jag tycker fortfarande att det är overkill som man har gjort. Det som behövs är ju välfiltrerad B+, likriktad och filtrerad 6V tll 2 st ECC82 samt 48 V till en kondensatormik. En kondensatormik drar typ ingen ström alls i sitt grundutförande, den behöver bara en förspänning för att kunna ge ifrån sig signal när den används.

Två 15V 30VA kostar 400kr. En st rinkärne anodspänning med glöd kostar kostar från 300kr till 400kr. Det finns inget att vinna här prismässigt med två 15V utan enbart för att man tycker det är lättast att kopiera aktuellt schema vilket är helt okej. Möjligen är det billigare frakt att hämta hem från elektrokit än Tyskland

_________________
Johan Hansson


20 Feb 2019, 12:01
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Puh, hoppas ingen kopplat än.......tar man 48 från anodspänningen måste detta annordnas failsafe så om trissan poppar får det inte ligga full anodspänningen ut till micken!!!!!!!

_________________
Johan Hansson


20 Feb 2019, 13:58
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Nädå, ingen fara :)
Torde alltså ha tillgång till en fantomtrafo, men känner inte till den ännu. Nånstans ska ju den ha ström ifrån också, men förmodar att det är 230VAC.
Spontant tycker jag att det vore smidigt med en enda PT, men utesluter ingenting.

Ett eventuellt bygge blir i varje fall inte av med omedelbar verkan.
Det är heller inte jag själv som skulle ha apparaten.

Tanken var ju egentligen att bygga en MP1A, men utgångstrafon känns som ett för stort frågetecken.

Vad är egentligen grejen med utgångsröret i G9? Är det ett gainsteg och en katodföljare? Tycker att det ser märkligt ut med både galler och katod på V2A kopplad till anod på V2B.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


20 Feb 2019, 14:26
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
En annan grej med trafoval är ju hur slimmat man vill bygga Elektrokits 15V går inte in 1höjds rackenhet. Det gör musikdings anodspänning med glöd. Råkade av en händelse besitta bägge dessa. https://drive.google.com/open?id=17opYC ... xV9bn11_SW

_________________
Johan Hansson


20 Feb 2019, 14:36
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Slutsteget är en koppling som ibland kallas "single ended push-pull" och användes ibland i transformatorlösa slutsteg i (äldre!) TV och radioapparater. Klassisk var 2 st EL86 och en utgångsimpedans på 600 - 800 Ohm. Misstänker att man valt lösningen för att inte behöva en "vanlig" utgångstrafo med stor impedansomsättning. Rören (halvorna här) samverkar så att det kommer ut signalspänning via C13 till OPT.


20 Feb 2019, 14:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
:?
Vad gör single-ended push-pull (hur nu de två begreppen kan förenas)? Fördelar o nackdelar med det?
Svag signal skrev nån tidigare. Man kan alltså inte köra Mp1A kretsen in i det slutsteget utan vidare?

Läget är väl lite så här nu:

- bygga MP1A med några kompromisser kring gainkontroll men framför allt trafo - vet fortfarande inte hur den ska vara funtad.
- bygga g9 enligt schema med reservation för strömförsörjningen, och kolla hur den låter.
- bygga nån slags blandning av de båda kretsarna.

Vad hade ni andra gjort i ett sånt här läge...?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


20 Feb 2019, 23:55
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Rent spontant skulle jag nog vilja göra MP1s gainkontroll som verkar justera volymen efter "gainen" om jag inte missuppfattat det hela. Det blir ju lite svårt att höra vad som låter bäst om volymen går upp eller ned när man justerar "klangfärgen".

_________________
Johan Hansson


21 Feb 2019, 00:13
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Lynxtrap wrote:
:?
Vad gör single-ended push-pull (hur nu de två begreppen kan förenas)? Fördelar o nackdelar med det?


Man tvingar två rörenheter (alltså två olika rör eller två halvor) att samverka i en form av spänningsdelare och signalen tas ut i "mittpunkten" (via C13). Fördelen tycks vara att man får en lägre utimpedans än vad man skulle få av ett enda rör eller en "riktig push-pull". Rören samverkar på så sätt att när signal går in på gallret på det "undre röret" så styrs det övre ut i motfas, genom att signalen i princip går från undre rörets anod till övre rörets styrgaller (hänvisning till schemat som visades i tråden). Katoden i det övre röret påverkas såklart också, så det är ett rätt komplext system att bedöma. Resultatet är i alla fall att båda rören samverkar i att trycka ut signal på utgången. Jag har använt kopplingen endast en gång, i en stärkare byggd enkom för ett par 600 Ohm hörlurar där jag inte ville ha en utgångstrafo. Funkade OK. I det här fallet har man ju ändå en OPT, så jag skulle kanske överväga en mer klassisk klass A-koppling, med rörhalvorna parallellt (om det gick att hitta en trafo med rätt omsättning). Kretsen är beskriven här: http://frank.yueksel.org/sheets/030/e/EL86.pdf


21 Feb 2019, 00:45
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 79 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.