View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:38



Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Tube Tech MP1A trafo 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Tube Tech MP1A trafo
Detta är alltså en studiopreamp, dansk, modellen tillverkas inte längre.
Vad jag undrar över är utgångstransformatorn.
Google leder till en dansk tillverkare som heter Dantrafo, förmodligen specialtillverkad.

Förutom det som syns på schemat så säger specs för denna förstärkare en bandvidd om 5 Hz - 60 kHz och utgångsimpedans om <60 ohm, samt: All transformers, with the exception of the mains transformer, are enclosed in MU-metal cans. Input and output transformers come with a static screen between the primary and secondary wirings.

På det har vi alltså push-pull med bägge halvor av ett ECC82, B+ tills vidare okänt.

Kan det existera en serietillverkad trafo som motsvarar dessa specs (MU-metal cans och static screen behöver man väl knappt ens fundera på). Eller åtminstone en som skulle funka hyfsat i kretsen?

Attachment:
tubetech_mp1a.gif [102.67 KiB]
Not downloaded yet

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


12 Feb 2019, 14:00
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
För övrigt två andra saker jag inte begriper här: Gainkontrollen och kopplingen till vad jag tolkar som slutrörets gallerläckor där det står "Offset 24V"

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


12 Feb 2019, 16:11
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Lundahl gör ju ett antal olika trafos, inte omöjligt att det finns nåt som kan passa (det är ju inga effekter det handlar om här, så man kan titta på interstage modellerna (mellanstegstrafos)) förutom rena utgångstrafos.

"Offset" är att man i den här mojängen har väldigt stora Rk på slutrören (47k) och därmed måste "lyfta" styrgallret med +24 V för att det ska bli nåt på utgången. Känns mer exotiskt än praktiskt för min del.


12 Feb 2019, 16:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Ah, Lundahl. Tack för tipset. Man kan säkert maila dem och fråga.
Vad kan man tänka att ett ECC82 vill se på primären i ett sånt här fall? Jag känner att det här är lite för djupt vatten för mig...

Händelsevis håller jag ju på med en annan maskin med ECC82 som slutsteg, och där hade jag väl tänkt typ 8-10K.

Jag läste Rk som 4.7K, men i alla fall, tack.
Nu finns ju strömförsörjningen inte med här, men om man får 24V ur "Offset"-linjen så borde väl Va i försteg och fasvändare inte ligga långt därifrån?
Utgångstrafon tycks ha en egen matning.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


12 Feb 2019, 17:33
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Argh. Såg fel, 4k7 står det ju. Blir i alla fall lite häftig katodspänning... rören måste ju dra ett antal milliampère om det ska ge nåt och då lär man kompensera med lite "offset"...

24 V kommer från spänningsdelaren 470k - 51k, så matningen till förrören bör ju ligga på lite drygt 200-220 V (orange ledare enl schemat).

Slutrören vill absolut se nåt vettigt på primären. Den faktiska impedansen de jobbar mot blir ju beroende av hur lasten ser ut, i och med att trafon i princip bara är en "impedansomsättare". Detta att köra trioder som ECC82 i push pull har jag inte gjort så mycket, byggde en grej med 6SN7GT enligt den principen och då blev det lite chansning med utgångstrafon - det blev 10kOhm anod-anod (med en vanlig 8 Ohm högtalare som last); det funkar OK. Trioder är rätt förlåtande och om man inte ska maxa uteffekten är det inte ett jätteproblem med lite mismatch.


12 Feb 2019, 17:52
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Funkar inte en hammond i 125 serien den går ju in i 1 rackenhet om jag inte räknar fel ända upp till 8wattaren. Frekvensgången blir ju bredare när man inte kör trafon med full effekt och 8 watt är ju flera ggr mer än du får ur en 12au7 eller 12at7

_________________
Johan Hansson


12 Feb 2019, 21:56
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Tubis wrote:
Funkar inte en hammond i 125 serien den går ju in i 1 rackenhet om jag inte räknar fel ända upp till 8wattaren. Frekvensgången blir ju bredare när man inte kör trafon med full effekt och 8 watt är ju flera ggr mer än du får ur en 12au7 eller 12at7

Hmm, jag skulle nog inte lita på att den håller måttet i en sån här. Och om man dessutom ska ha ut kring 60 ohm? Finns knappast någon 125 som har en sån ratio?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


12 Feb 2019, 23:28
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
lampuradio wrote:
Argh. Såg fel, 4k7 står det ju. Blir i alla fall lite häftig katodspänning... rören måste ju dra ett antal milliampère om det ska ge nåt och då lär man kompensera med lite "offset"...

24 V kommer från spänningsdelaren 470k - 51k, så matningen till förrören bör ju ligga på lite drygt 200-220 V (orange ledare enl schemat).


Ja se där, missade spänningsdelaren. Då är jag med. Man kanske lika bra kunde strunta i 24V och köra mer normala värden på Rk.

Quote:
Slutrören vill absolut se nåt vettigt på primären. Den faktiska impedansen de jobbar mot blir ju beroende av hur lasten ser ut, i och med att trafon i princip bara är en "impedansomsättare". Detta att köra trioder som ECC82 i push pull har jag inte gjort så mycket, byggde en grej med 6SN7GT enligt den principen och då blev det lite chansning med utgångstrafon - det blev 10kOhm anod-anod (med en vanlig 8 Ohm högtalare som last); det funkar OK. Trioder är rätt förlåtande och om man inte ska maxa uteffekten är det inte ett jätteproblem med lite mismatch.


Ja det är där det blir knepigt. Det är enkelt med en högtalare. Här vet man egentligen inte vilken last den ska kopplas in i, fast det i regel väl borde vara ett mixerbord. Jag antar att man gå utgå från "<60 ohm" som står i specsen.

Om man skulle ha originalmaskinen framför sig, hur mäter man då för att få reda på hur trafon jobbar, vad gäller impedans?

Har tillgång till ett original, och en kompis funderar på om vi skulle bygga en egen.

Har sett de här gå för långt över 3000 euro på nätet. Bra lär de dessutom låta. Jag blev mest förvånad åt att den är uppbyggd helt som en vanlig förstärkare. Hade definitivt INTE väntat mig tre gainsteg och push-pull slutsteg.

Och så var det ju den märkliga gain-kontrollen då. En dubbelpot? Ser ut som att den först jobbar med rörets katodmotstånd, men sen gör den nåt efter följande steg också... Lite kryptiskt för mig det där....

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


12 Feb 2019, 23:46
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Vad gäller transformatorer, så brukar det enklaste vara att koppla upp dem mot en växelspänning på en lämplig lindning (typ att trycka in glödspänning 6,3 V på en högtalarlindning) och mäta vad som uppstår på de andra lindningarna. impedansomsättningen är kvardraten på spänningsomsättningen, dvs är det ett spänningsförhållande på 1:10, har man en impedansomsättning mellan dessa lindningar på 1:100. Har man tillgång till en tongenerator och en bra förstärkare, kan man ju använda andra frekvenser och spänningar än just glödspänning för mätandet.

Den aktuella trafon (enligt schemat) har ju en motkopplingslindning som är inritad på en annan plats i schemat, så där finns en viss "kompensationsförmåga" för olika belastningar. Som jag tolkar detta med <60 Ohm är förstärkaren specad att jobba mot en last som är lägre än 60 Ohm, vilket är ett okänt värde för mig. Ska man ha dit en egen trafo, kan man ju välja själv vad man vill ha för utimpedans - dvs vad man behöver till sin egen utrustning.

Gainkontrollen kunde jag inte dechiffrera riktigt; det ser ut som om man jobbar både med dämpning (stegvisa seriemotstånd) och nån form av motkoppling (i ett annat steg), men det var inte helt självklart - vissa omkopplarsteg såg ut som det bara var överkopplat mellan lägena.


13 Feb 2019, 10:13
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Lynxtrap wrote:
Tubis wrote:
Funkar inte en hammond i 125 serien den går ju in i 1 rackenhet om jag inte räknar fel ända upp till 8wattaren. Frekvensgången blir ju bredare när man inte kör trafon med full effekt och 8 watt är ju flera ggr mer än du får ur en 12au7 eller 12at7

Hmm, jag skulle nog inte lita på att den håller måttet i en sån här. Och om man dessutom ska ha ut kring 60 ohm? Finns knappast någon 125 som har en sån ratio?

Mindre än 60 ohm innebär inte lastimpedans utan utgångsimpedans. Det är olika saker. Fattar egentligen inte hur de bara kan mata ut en öppen trafo på det viset med okänd last i andra änden, det ser inte ut som det är kopplat för balancerat heller finns ju inge jordtapp??, eller fattas något i schemat, eller fungerar det ändå med två svävande mot jord motfas signaler eftersom de känner till varandra via trafon?

Man kan ju sätta låga resistorer på utgången för att ställa lastimpedansen och sen kommer den högre impedansen på flera kiloohm i mottagaren inte att påverka. Så hade nog jag byggt om jag hade gjort det.

Edit:Allra sist i databladet står det angivet att alla specs gäller för RL = 600 Ohm
Dock vad jag läst är 600 gårdagens impedans och nu för tiden räknar man med högre. Bygger man själv är väl det bästa att bara använda den som man vet att man kommer att använda. En line in i mixer är väl 10kish eller? Denna måste ju rimligen vara avsedd att mata en micingång som har lägre impedans.

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 13 Feb 2019, 10:57, edited 1 time in total.



13 Feb 2019, 10:24
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Tackar för svaren!
Jag kan inte garantera att schemat är 100% korrekt, då jag inte ens sett maskinen.
Det är väl helt enkelt så att man får mäta och kolla i själva kretsen, och ska man bygga så får man försöka lösa saker med sunt förnuft utan att behöva följa allt slaviskt.

Den väsentliga frågan är väl egentligen: Vad är det som gör att den här förstärkaren låter så bra?
Dvs, vad har man "råd med" att göra annorlunda utan att den börjar låta märkbart annorlunda.

Egentligen finns det ju inte mycket som är märkvärdigt här förutom gainkontrollen, och så transformatorn som då alltså kan gå att kompromissa något med.
En sån gainkontroll lär ju inte ha kommit till utan att någon har tänkt till ordentligt, och då misstänker man ju att den har en väsentlig roll.

Logiskt sett kunde man tycka att syftet vore att ljudet inte ska påverkas av potens läge, fast jag tycker att det ser ut som motsatsen.

Ju mer man tittar på schemat desto mer verkar det som att den åtminstone kunde gå att kopiera - men det kan väl stupa på att man inte får tag på en pot.

Noterar även att det finns en massa punkter med färgkoder överallt i kretsen, förmodligen då trådar som kommer nånstans ifrån.

Misstänker att jag kommer att ha en hel del framtida frågor om detta i fall det blir att gå vidare med ett bygge...

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


13 Feb 2019, 13:32
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
En fråga är ju hur man får till det med motkopplingen om man inte har en egen lindning till den. Det går väl knappast att ta signal från den flytande utgången. Jag antar att det är just därför man har en egen lindning till motkopplingen.

_________________
Johan Hansson


13 Feb 2019, 14:51
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Den "flytande utgången" är säkert tänkt att passa in i en miljö där balanserad 600 Ohm var standardlösningen på att koppla ihop enheter med lite avstånd (ett antal meter). Om man inte tror att man behöver jobba med det systemet, kan man släppa en flytande 600 Ohm linje som krav på utgången. Annars tror jag att Lundahl löser det problemet också, om man frågar. De har ett antal lösningar färdiga, dessutom.

Gainkontrollen känns för mig oerhört komplex och det ser ju ut som det är nån form av omkopplare med distinkta lägen. Man jobbar både med dämpning (SW3B) och nån form av ändring av förstärkningen (varierande motkoppling) i SW3A. Inom vissa system finns krav att veta exakt hur mycket förstärkning man har i alla lägen (typ rundradio och inspelningsstudios) och där kanske det är motiverat att trixa ihop nåt i den stilen. För egen del skulle jag nog snarare jobba med att få till väl utformade förstärkarsteg och en dämpsats (typ vanlig gainkontroll) på lämpligt ställe. För att minimera frekvensberoendet som en normal dämpsats (en vanlig volympot på 220-470 k eller så) ger, kan man lägga in den efter en katodföljare och hålla nere impedanserna, bara som ett exempel.

Personligen tror jag stenhårt på att proffsgrejer av den här typen (mik-förstärkare) byggs för att ha en rak frekvensgång och minimala fasfel, dvs minimal färgning av ljudet. Vill man skapa ett speciellt ljud, jobbar man senare i processen med equalizers och sådant. Tricket med att få den att "låta bra" är troligen samma trick man använder i mätförstärkare, dvs man siktar på en linjär förstärkare inom det intressanta (här = det hörbara) frekvensområdet.


13 Feb 2019, 16:57
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Gainkontrollen verkar ju ha två överlappande steg där det inte händer någonting??

_________________
Johan Hansson


13 Feb 2019, 21:12
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Hmm... Det där med flytande utgång begriper jag mig inte riktigt på. Alltså att utgången inte har jordreferens, men vad innebär det?

Ja hur "låter" en sån här förstärkare? Den låter som en "rörförstärkare" enligt de som hört den :)
Jo rak frekvensgång osv borde ju vara ett viktigt kriterium för en mikpreamp. Samtidigt kan man ju filosofera kring detta.

Om man anstränger sig tillräckligt för att göra en rörförstärkare som uppfyller alla kriterier på linjäritet, neutralitet, låg distortion osv, så kommer man väl snart till en punkt där samma sak kunde åstadkommas med solid state till ett betydligt lägre pris.
Så varför gör man då en rörförstärkare, och varför gillar folk den? Det är ju liksom folk som faktiskt har öron som använder en sån här, inte samma målgrupp som köper en Behringer med glödlampor bakom rören så att det ska lysa bakom frontpanelen...

En fråga för en annan tråd kanske, men jag tänker väl ändå att det är något med kretsen och inte bara önsketänkande och "mojo".

Hur som helst, som "food for thought" hittade jag en annan variant med ett komplett schema som man kanske kunde låna något från. Bl.a innehåller den Lundahl trafon med modellbeteckning och allt.
Och hoppas vid högre makter att strömförsörjningen inte måste se ut så där...

Attachment:
g9_sch.gif [126.03 KiB]
Not downloaded yet

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


14 Feb 2019, 18:58
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
600 Ohm balanserad signalöverföring är nån sorts gammal (typ antik) standard för telefonledningar och även "inomstudioförbindelser". Vitsen är att man inte riskerar att skapa jordloopar iom att signalen överförs utan jord och att uppfångade störningar i kabeln inte kommer att höras, eftersom de hamnar i båda trådarna i den balanserade anslutningen och därmed inte skapar signal som kan blandas med ljudet (den önskade signalen). På engelska talar man om "common mode rejection", dvs att störningar som kommer in in båda trådarna i en (kabel)förbindelse, inte ger upphov till signalspänning i mottagaränden. Kablarna behöver inte ens skärmas, men signalparet måste tvinnas.

Detta med hur kisel/germanium låter i förhållande till vakuum kan nog lätt urarta som diskussion, även om det är väldigt intressant; det kanske ska ha en egen tråd? För en mackapär i den angivna prisklassen skulle jag nog ändå tro att man jobbar för linjäritet i första hand, för har man råd med en sån, har man råd med en EQ och annat lullull också. Sen är ju min uppfattning, att rörkretsar ger mer med färre komponenter än om man går in för "solid state". Och det är en styrka rent konstruktionsmässigt.

Spänningsaggergatet är komplext, men den värsta biten är ju fantommatningen till kondensatormiken (48 V). Där är det ju verkligen noga med filtrering, eftersom alla störningar går direkt in på mikingången... Att B+ delen är som den är ritad är nog nån form av stabilisering - det går att lösa på flera sätt och måste inte se ut som det gör där... Dessutom har man ju skapat ett aggregat med två trafos, vilket lätt blir lite "omständligt".


14 Feb 2019, 19:28
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Lynxtrap wrote:

Hur som helst, som "food for thought" hittade jag en annan variant med ett komplett schema som man kanske kunde låna något från. Bl.a innehåller den Lundahl trafon med modellbeteckning och allt.
Och hoppas vid högre makter att strömförsörjningen inte måste se ut så där...

Attachment:
g9_sch.gif



Alla tre spänningsmatningar är troligen skapade för att eliminera rippelbrummet. Med mickförstärkning blir detta ju extra viktigt eftersom micksignalen är så liten. Jag tycker absolut du ska göra dessa framförallt med fantomen och glöden. Högspänningen kan du komma undan med rejäla motstånd men det äter ju spänning så då behöver du en del mer spänning. Späningstripplaren till fantomen verkar dock vara felritad. Jag kände inte igen kopplingen alls så jag körde den i multisim med resultatet 102V vilket inte stämmer med schemat och är inte en trippling.

Lundals utgångstrafo är en lågspänning 2:1 Som du ser är den inte DC matad och signalen ut från rörstegen är mycket låg vi pratar line level eller lägre alltså under 4V ut från rören. Den passar inte alls till den tidigare apparaten men om du gör denna är det nog inte så svårt att hitta en sådan liten trafo som har bra frekvensgång om du inte köper just en från Lundahl.

_________________
Johan Hansson


14 Feb 2019, 19:50
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Som sagt så är det ju kampen mot rippel som gör en del av komplexiteten i nätaggregatet. Man kan ju lösa den problematiken på många olika sätt. Har man möjlighet att använda en drossel i B+ linan är det ju inte fel - tar bort rippel utan stort spänningsfall. Många filter är ju byggda C-L-C-R-C och har utmärkt dämpning utan att ha för stora förluster. Det visade aggregatet verkar ha stabilisatorer på alla utgångar, då blir det ju lite komplext... Man kan troligen avvara det på glöden om man kan filtrera ordentligt. På B+ är det sällan absolut nödvändigt, men matningen till en kondensatormik är ju rätt känslig. Å andra sidan drar en sån mik knappt nån ström, så man kunde nog gjort en enklare stabkrets än den som visas. Dessutom skapar den 48 V från en 15 V lindning med en tripplarkrets, man kunde troligen gått från B+ med en spänningsdelare och en Zenerdiodkombo och sluppit hela den grenen. Å tredje sidan är det ju billigt med dioder och transistorer och små kretskort, så det är ju inte nån kostnad i serieproduktion när man väl designat kretsen. Ska man själv tråckla ihop nåt tjänar man däremot ofta på att hålla det enkelt.


14 Feb 2019, 21:19
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Spänningstabbar gör att man kan ha mindre kondingar dock. Se tex vilka pluttar det sitter på glöden. Hade man haft så små kondingar utan stabb så hade du haft redig sågtandsbrum.

_________________
Johan Hansson


14 Feb 2019, 21:26
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Tubis wrote:
Spänningstabbar gör att man kan ha mindre kondingar dock. Se tex vilka pluttar det sitter på glöden. Hade man haft så små kondingar utan stabb så hade du haft redig sågtandsbrum.


Så sant... :D


14 Feb 2019, 21:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Jag är ju helt borta när det gäller sånt som inte glöder. "Spänningstabbar", är det IC-kretsarna i nätdelen alltså? Vad gör de? Är det den som gör att 15VAC blir 12VDC på glöden trots fullvågsbryggan?

Själv har jag haft en viss tro på parallella elektrolyter, men det kanske inte räcker i så här känsliga kretsar? Och alla dessa dioder... Nåja kopierar man en krets behöver man kanske inte begripa allt, men jag gillar inte att bygga nåt jag inte begriper.

I varje fall är gainkontrollen enklare här. Och eftersom folk tycks ha byggt den enligt olika forum, så antar jag att det går att få tag på en sån brytare med 11 positioner. Om man inte struntar i den helt och hållet och ersätter med en mer normal gainkontroll.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


15 Feb 2019, 14:05
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
"Spänningsstabbar", dvs stabiliserande kretsar för utspänningen, verkar användas i alla grenarna. Just som du säger så är det en stab som håller ner glöden till 12 V trots att likriktad 15 VAC borde ge närmare 20 VDC med filterkonding. Som nämnts tar stabbarna hand om rippel också i viss utsträckning, de jobbar såpass snabbt att de kompenserar för en inspänning med visst rippel och ger en jämn utspänning. Alternativet är stora ellyter och seriemotstånd för att sänka utspänningen. Idén är inte ny, man gjorde stabbar med rör också tidigare. Principen är att de har en spänningsreferens (en Zenerdiod eller en neonlampa eller så) och mäter utspänningen i förhållande till referensen och kompenserar så fort utspänningen varierar, oavsett orsak, dvs man har stabil spänning oavsett last.

Jag skulle inte byggt nätdelen sådär, jag tycker den är onödigt komplex, men jag har å andra sidan aldrig byggt en mikförstärkare med sådana krav någongång heller - man kanske måste ta till vissa trix.

Exakt vad man vill med gainkontrollen är lite oklart. Man har ju även en vanlig "volymkontroll" (output level). Möjligen att man ska kunna sätta förstärkningen i försteget beroende på vilken mik man använder och få en mer konsekvent hantering av volymkontrollen; dvs man vet att just den här miken kräver X dB förstärkning i försteget för att man ska få rätt utspänning om man maxar volymen. Det ska väl föreställa en studiopryl, trots allt.


15 Feb 2019, 15:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Tackar! Tja, jag kan bara jämföra med den baspreamp jag gjorde nyligen. Den är brumfri även i studio utan några märkvärdiga lösningar. Jag är mer rädd för brus, och det kommer man väl inte direkt åt i strömförsörjningen.

Jo att man har en volymkontroll tidigt i kedjan kan jag förstå, däremot inte varför den ska vara konstruerad på det där sättet... Och dessutom sen följa upp den med enklaste möjliga variant som "output level". Men MP1A hade ju en annan lösning där via återkopplingsslinga, som iofs inte känns alldeles genomförbar med okänd trafo.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


15 Feb 2019, 15:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Dilemmat med hur man ska utforma PSU kokar väl ner till vad för transformatorer man kan få tag i. Här verkar man känt sig nödgad att sätta en back to back trafoconfig för att kunna få anodspänning. Vilket var väldigt oeffektivt när jag testade det en gång vilket väl är anledningen att de även var nödgade att ha 30VA trafosar?. Vilket blir väldigt bulkigt för en krets som behöver så lite ström som denna. Jag hade nog byggt runt något sådant här. Fortfarande overkill på30VAplus men dock en trafo mindre.https://www.musikding.de/Toroidal-trans ... V-270V-14V

_________________
Johan Hansson


16 Feb 2019, 11:24
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Tubis wrote:
Dilemmat med hur man ska utforma PSU kokar väl ner till vad för transformatorer man kan få tag i. Här verkar man känt sig nödgad att sätta en back to back trafoconfig för att kunna få anodspänning. Vilket var väldigt oeffektivt när jag testade det en gång vilket väl är anledningen att de även var nödgade att ha 30VA trafosar?. Vilket blir väldigt bulkigt för en krets som behöver så lite ström som denna. Jag hade nog byggt runt något sådant här. Fortfarande overkill på30VAplus men dock en trafo mindre.https://www.musikding.de/Toroidal-trans ... V-270V-14V

Man kan använda DC/DC omvandlare som drivs av 12V :
https://tubular-well.se/index.php/websh ... 390-detail

Dessa måste monteras "luftigt" för att bli av med sin värme, och de bör sitta lite avskilt för
att inte injecera störningar i elektroniken.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


16 Feb 2019, 12:17
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
När jag bygger RIAA-steg (som är rätt brumkänsliga) brukar jag likrikta glöden, på enklaste sätt. Likriktarbrygga + RC-filter. Det blir såklart lite rippel kvar, men på glöden har det ingen betydelse. Troligen skulle det funka i en sådan här maskin också.

B+ bör duga efter att ha gått genom ett par RC-steg. Har man svårt att hålla spänningen tillräckligt hög, kan man ta till en drossel i stället för R i första steget. De värden på anodspänning som syns i schemat är ju inte kritiska, man kan få förstärkning även med betydligt lägre spänning. Ur brussynpunkt är det inte fel att hålla anodspänningen nere lite på förstegen.

Fantommatning 48 V borde lätt kunna lösas från B+ eller om det finns en biaslindning på trafon man väljer är det ju ännu bättre.


16 Feb 2019, 17:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Den här har jag använt tidigare, kanske kunde vara nåt även här:https://www.tube-town.net/ttstore/Transformer/Power-Transformer/Toroidal/Toroidal-47VA::5391.html?MODsid=mg9u13d3061raj89iek41tv7q4

Frågan är hur man ska landa på precis 12V efter likriktning - oavsett vilken trafo man använder..?

Med B+ är väl problemet snarare att hålla spänningen nere kring 250V. Med trafon som ligger kring 250-270 på sekundär blir det ju på tok för högt.

Den här finns också med 200VAC, men då har man endast lindning för 6,3VAC glöd. https://www.tube-town.net/ttstore/Transformer/Power-Transformer/Toroidal/Toroidal-30VA::2192.html?MODsid=mg9u13d3061raj89iek41tv7q4

Har eventuellt tillgång till en fantomtrafo, så den biten kan lösa sig.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


16 Feb 2019, 20:50
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Vid likriktning av glödström brukar det mest handla om småsignalrör, så det blir inte alltför hög ström. Ett lämpligt motstånd (med rätt effekttålighet...) mellan två ellyter brukar ge filtrering och spänningsanpassning så det funkar bra.

Om man tycker att man har för hög spänning på anodlindningen, så kan man göra på ett antal sätt...

Ett är att ha ett filter med drosselingång (dvs en "L" direkt efter likriktaren) och därefter en rejäl ellyt (ingen dramatisk inkopplingsströmstöt tack vare drosseln). Man måste ha ett bleedermotstånd som drar nåt tiotal mA och då får man stabil utspänning på c:a 0,9 gånger lindningsspänningen.

Ett annat är att ha ett stabrör (typ 85A2) i serie i B+ matningen. Då tappar man 85 V oberoende av hur stor ström rören tar (upp till max 30 mA).

Ytterligare metod är att helt enkelt ha flera filtermotstånd (filtersteg) så att rörens anodström sänker utspänningen.


16 Feb 2019, 21:00
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
Man kan sätta en zenerdiod i serie med för sänka spänningen. Effektlagen måste tas i beaktning precis som med resistorer..

_________________
Johan Hansson


16 Feb 2019, 21:18
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Tube Tech MP1A trafo
lampuradio wrote:
När jag bygger RIAA-steg (som är rätt brumkänsliga) brukar jag likrikta glöden, på enklaste sätt. Likriktarbrygga + RC-filter. Det blir såklart lite rippel kvar, men på glöden har det ingen betydelse. Troligen skulle det funka i en sådan här maskin också.

B+ bör duga efter att ha gått genom ett par RC-steg. Har man svårt att hålla spänningen tillräckligt hög, kan man ta till en drossel i stället för R i första steget. De värden på anodspänning som syns i schemat är ju inte kritiska, man kan få förstärkning även med betydligt lägre spänning. Ur brussynpunkt är det inte fel att hålla anodspänningen nere lite på förstegen.

Fantommatning 48 V borde lätt kunna lösas från B+ eller om det finns en biaslindning på trafon man väljer är det ju ännu bättre.

En 7812 regulator är vad doktorn brukar ordinera för att tillverka en ren 12V DC

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


17 Feb 2019, 00:15
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 79 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.