View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:26



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Modda förstärkare med dubbla eq:s 
Author Message

Joined: 12 Mar 2018, 09:31
Posts: 41
Location: Tjörn
Post Modda förstärkare med dubbla eq:s
Hej!

Jag är ute på förstärkarjakt (som alltid) och har testat runt en hel del.

Ett stort problem jag ofta har är att jag hittar en stärkare som har ett schyst rent ljud eller ett schyst distat ljud men diggar inte båda kanalerna.

En tanke som ofta slår mig är att dessa stärkare ofta enbart har en delad eq för båda kanalerna. Min fråga är om det går att modda stärkare (säg typ en mesa studio 22) till två separata eq:s?

Mvh Andreas

_________________
_______________________________________
Tidigare Stratomaster med rungande 169 inlägg!


28 Jan 2019, 09:28
Profile

Joined: 13 Jan 2019, 21:26
Posts: 96
Post Re: Modda förstärkare med dubbla eq:s
Ett tips är att köpa en Orange Dual Terror !


28 Jan 2019, 09:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Modda förstärkare med dubbla eq:s
Enklast är förstås att köpa en stärk som har en kanal som du gillar, och sedan modda kanal två till något som du också gillar.

DVs en stärkare som t.ex diverse Fendermodeller med bra rent ljud men kanske inte så rolig dist, där finns redan dubbla uppsättningar kontroller m.m

Det man tycker saknas får man bygga in helt enkelt, Men det borde vara betydligt enklare än att behöva borra en massa hål för tonkontroller i en förstärkare utan de pottarna.

För att fixa en kanalväxling, kan enklast göras via en extern fottramp eller så får man bygga in det i stärkaren.

Jag har gjort det du är ute efter med en Fender, och det funkar utmärkt.

Vad är det för stärkare som du gillar? Rent/ distat?

(Kul att se någon mer än mig från Ön på Bojen...)

_________________
/Lennart


28 Jan 2019, 12:55
Profile

Joined: 12 Mar 2018, 09:31
Posts: 41
Location: Tjörn
Post Re: Modda förstärkare med dubbla eq:s
Custom Sam wrote:
Enklast är förstås att köpa en stärk som har en kanal som du gillar, och sedan modda kanal två till något som du också gillar.

DVs en stärkare som t.ex diverse Fendermodeller med bra rent ljud men kanske inte så rolig dist, där finns redan dubbla uppsättningar kontroller m.m

Det man tycker saknas får man bygga in helt enkelt, Men det borde vara betydligt enklare än att behöva borra en massa hål för tonkontroller i en förstärkare utan de pottarna.

För att fixa en kanalväxling, kan enklast göras via en extern fottramp eller så får man bygga in det i stärkaren.

Jag har gjort det du är ute efter med en Fender, och det funkar utmärkt.

Vad är det för stärkare som du gillar? Rent/ distat?

(Kul att se någon mer än mig från Ön på Bojen...)


Klokt svar!

Grejen är såhär att jag idag har en mesa studio preamp där jag tycker att jag kan ratta till ett riktigt bra cleant ljud och ett bra distat ljud, dessvärre inte med "samma" eq. Jag har kollat in mesa studio 22+ då jag förstått som att det mer eller mindre är samma försteg som studio preamp, men dessvärre kommer jag ju samma problem med kanalerna. Så egentligen är det ju att borra nya hål och montera dit pottar, men frågan är om det går utan att påverka för mycket av ljudet?

Men när du moddade din stärk, då fanns redan två eq:s också ändrade du värdena på kondensatorerna i stärkaren?

(Verkligen! Kul att se att man inte är ensam! :) )

_________________
_______________________________________
Tidigare Stratomaster med rungande 169 inlägg!


28 Jan 2019, 19:25
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Modda förstärkare med dubbla eq:s
Gunnarsson wrote:
Klokt svar!

Grejen är såhär att jag idag har en mesa studio preamp där jag tycker att jag kan ratta till ett riktigt bra cleant ljud och ett bra distat ljud, dessvärre inte med "samma" eq. Jag har kollat in mesa studio 22+ då jag förstått som att det mer eller mindre är samma försteg som studio preamp, men dessvärre kommer jag ju samma problem med kanalerna. Så egentligen är det ju att borra nya hål och montera dit pottar, men frågan är om det går utan att påverka för mycket av ljudet?

Men när du moddade din stärk, då fanns redan två eq:s också ändrade du värdena på kondensatorerna i stärkaren?

(Verkligen! Kul att se att man inte är ensam! :) )


Eq.sarna är väl det enda jag inte har ändrat... Kan väl säga att normalkanalen fått vara ifred, medan vibratokanalen är en kanal med stora möjligheter att få till dist, i varierande mängd ändringsbart med pedaltramp. Reverb och vibrato i båda kanalerna med mera.

Om det är en preamp kanske man skulle kunna bygga ngn sidolåda och ta ut signalen i ena ljudläget och bygga en liten eq där. Är det en sådan här http://mesaboogie.com/media/User%20Manuals/StudioPre.pdf

Där finns ju en effektloop, en variant är ju att koppla in en Eqpedal i den... Det kanske kan funka?

_________________
/Lennart


28 Jan 2019, 22:44
Profile

Joined: 12 Mar 2018, 09:31
Posts: 41
Location: Tjörn
Post Re: Modda förstärkare med dubbla eq:s
Custom Sam wrote:
Gunnarsson wrote:
Klokt svar!

Grejen är såhär att jag idag har en mesa studio preamp där jag tycker att jag kan ratta till ett riktigt bra cleant ljud och ett bra distat ljud, dessvärre inte med "samma" eq. Jag har kollat in mesa studio 22+ då jag förstått som att det mer eller mindre är samma försteg som studio preamp, men dessvärre kommer jag ju samma problem med kanalerna. Så egentligen är det ju att borra nya hål och montera dit pottar, men frågan är om det går utan att påverka för mycket av ljudet?

Men när du moddade din stärk, då fanns redan två eq:s också ändrade du värdena på kondensatorerna i stärkaren?

(Verkligen! Kul att se att man inte är ensam! :) )


Eq.sarna är väl det enda jag inte har ändrat... Kan väl säga att normalkanalen fått vara ifred, medan vibratokanalen är en kanal med stora möjligheter att få till dist, i varierande mängd ändringsbart med pedaltramp. Reverb och vibrato i båda kanalerna med mera.

Om det är en preamp kanske man skulle kunna bygga ngn sidolåda och ta ut signalen i ena ljudläget och bygga en liten eq där. Är det en sådan här http://mesaboogie.com/media/User%20Manuals/StudioPre.pdf

Där finns ju en effektloop, en variant är ju att koppla in en Eqpedal i den... Det kanske kan funka?



Ja, jag får ta mig en liten funderare på hur jag ska göra! Är ju naturligtvis enklast att bara köpa en stärkare som låter bra från början, men det är ju tråkigt att göra det enkelt :)

Det stämmer! Skulle ju faktiskt kunna göra något med effektloopen..

_________________
_______________________________________
Tidigare Stratomaster med rungande 169 inlägg!


29 Jan 2019, 09:44
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Modda förstärkare med dubbla eq:s
Tänkte spontant skriva att det mest vettiga vore en EQ-pedal i effektloopen, men det har ni ju kommit på själva.
Alternativt säljer du den du har, och skaffar en beggad Mesa Mk förstärkare med grafisk EQ.

_________________
Image


29 Jan 2019, 10:30
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.