View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 11:34



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Kondensator 
Author Message

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Kondensator
Hallå!
Inte en specifik rörfråga egentligen men jag tänker att det rör elektronik så jag ställer den här.

Jag håller på att fixa med mitt Leslie 760 (transistorversionen) och det kommer ett hummande från den ibland vilket jag tänker är kondensatorerna i den som
börjar bli gamla, Leslie't är ju trots allt över 40 år gammalt så det är väl dags för dem att bytas. Så till frågorna då.

Fråga ett
Finns det någon affär/internetaffär som säljer delar till förstärkare i Sverige? Vet att jag såg en tråd om detta här på ljudbojen men jag
har sökt och jag kan inte hitta den, har för mig att den affären jag tänker på fanns här i Göteborg. Vet ni vilken jag menar?
Jag kan ju självklart beställa från utlandet men det känns ju lite trist med dyr frakt och sånt.

Nu till den andra frågan.
Enligt schemat så är det tre stycken kondensatorer som skulle behöva bytas.
2 stycken som är 3000 mfd (uf?) 50 volt respektive 1000 mfd 35 volt.
Jag har kollat Elfa men det finns inga med exakt dessa värden, vad skulle hända om jag bytte till en med ett liknande
värde, t.ex 3300 mfd 50 volt?

Mvh
Berra


20 Jan 2019, 12:44
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Kondensator
www.nordstromaudio.se

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


20 Jan 2019, 12:50
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Kondensator
berra.b wrote:
Hallå!
Inte en specifik rörfråga egentligen men jag tänker att det rör elektronik så jag ställer den här.

Jag håller på att fixa med mitt Leslie 760 (transistorversionen) och det kommer ett hummande från den ibland vilket jag tänker är kondensatorerna i den som
börjar bli gamla, Leslie't är ju trots allt över 40 år gammalt så det är väl dags för dem att bytas. Så till frågorna då.

Fråga ett
Finns det någon affär/internetaffär som säljer delar till förstärkare i Sverige? Vet att jag såg en tråd om detta här på ljudbojen men jag
har sökt och jag kan inte hitta den, har för mig att den affären jag tänker på fanns här i Göteborg. Vet ni vilken jag menar?
Jag kan ju självklart beställa från utlandet men det känns ju lite trist med dyr frakt och sånt.

Nu till den andra frågan.
Enligt schemat så är det tre stycken kondensatorer som skulle behöva bytas.
2 stycken som är 3000 mfd (uf?) 50 volt respektive 1000 mfd 35 volt.
Jag har kollat Elfa men det finns inga med exakt dessa värden, vad skulle hända om jag bytte till en med ett liknande
värde, t.ex 3300 mfd 50 volt?

Mvh
Berra

Då du har förmånen att bo i götet så finns en lokal elektronikaffär som har vad du behöver :
TEMA elektronik
Adress: Nordostpassagen 7, 413 11 Göteborg

Att byta värden går bra, tumregel är att spänningen skall vara lika eller högre på utbytesdelarna, kapaciteten inom +- 20%
Vad som brukar vara problem är mekaniska utformningen och anslutningen.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


20 Jan 2019, 13:56
Profile WWW

Joined: 15 Jun 2016, 21:07
Posts: 25
Post Re: Kondensator
När du skriver att det brummar ibland kan jag tänka mig att det är något annat än elektrolyterna i nätdelen som är dåliga. Dåliga nätdelslytar borde ge konstant brum. Kanske något så enkelt som dålig kontakt i överföringen av ljudet orgel-Leslie. Men som du skriver så är det nog en bra idé att byta oavsett med tanke på åldern. Minns inte hur förstärkarens slutsteg är uppbyggda, om det sitter några elektrolyter på utgångarna mot högtalarna så bör man nog byta dem också.

Jag köpte för en massa år sedan ett 760-leslie som var ett "objekt för den händige". Dock var mekaniken i fint fungerande skick och kabinettet skapligt med tanke på att det varit på turne. Utrymmet uppe vid diskantrotorn var en upplevelse för sig. Därinne satt två lampor, rotorn hade någon limmat aluminiumfolie på och det satt några speglar därinne också. Förmodligen tyckte någon att det var häftigt på 70-talet men det rev jag ut. Origninalförstärkaren åkte också ut och skänktes till en annan orgelfantast. En original 122-högtalare (med 16 ohm impedans) köptes beg från Hammond/Lesliegurun Bryan Davenport som då fanns i Göteborg. Högtalaren som satt i var någon gammal PA- eller kanske Hifi-bas från JBL med fel impedans. Mr Davenport ansåg f.ö. att originalförstärkaren var bra. Men jag använde hellre en Gösta Bäckström GM128 med rör vilket innebar att ett passivt delningsfilter fick byggas.
Bryan (har hört från fler håll) tipsade att skyddstrafon som finns i de danskbyggda 760 är klent dimensionerad och med fördel kan tas bort. Den var ett S-märkningskrav. Jag har ingen aning om vilka hemska risker man utsätter sig för om man tar bort den. :) Syftet är väl annars att få mer isolation. Jag tyckte i alla fall trafon var överflödig när jag tog bort förstärkaren och byggde en egen motorstyrning. Motivet att ta bort den var att spänningen påstås sacka. Fördelen med 760-förstärkaren är att den innehåller en vettig styrning av hastigheten till motorerna där mer klassiska gamla Leslien har en hemsk relälösning som man bör bygga bort av elsäkerhetsskäl och för att slippa reläljud. Men det är ganska lätt att bygga en styrning med solid-state-"relän" som både blir ljudlös och styrs från orgeln med klenspänning. Ytterligare en fördel med originalförstärkaren i 760 är att det är betydligt mer effekt än de flesta andra Leslien, vill minnas att det var totalt 100W. Ett absolut måste är att byta ut de värdelösa originalhandtagen på sidorna mot något rejält som inte börjar slamra vid basspel.


21 Jan 2019, 21:00
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: Kondensator + fråga om traynor mark 3 kondensatorer
Tack för svaren :) Jag har inte fått tummen ur ännu och fixat med Leslie't, jag lider inte så jättemycket av det.

Mvh
Berra


02 Apr 2019, 15:11
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: Kondensator
Nu har jag fått tummen ur och äntligen bytt alla kondensatorer förutom 1 i Lesliet. Det var inga problem med att få dit de med skruvanslutning, de hade
samma omkrets och placering av anslutningen så de var bara till att skruva på plats.

Lite knixigare var det med de andra som jag bytte eftersom ledarna var för korta så det blev till att förlänga vissa av dem.
Passade även på att "tapetsera" det med dekorplast med träimitation. Om det finns något intresse av det så
kan jag lägga upp bild på det?

Leslie't är numera tyst och fint :)

Mvh
Berra


25 May 2019, 21:46
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Kondensator
Kul att det funkade! Bilder!!!!

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


27 May 2019, 07:48
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: Kondensator
d95err wrote:
Kul att det funkade! Bilder!!!!


Här kommer bilder som önskat. Har ingen bild på hur det såg ut före så jag tog en referensbild från det stora vida nätet.


Inte mitt men det är så här dem ser ut.
Attachment:
$_72.jpeg
$_72.jpeg [ 12.55 KiB | Viewed 8067 times ]



Efter
Attachment:
IMG_0990 2.JPG
IMG_0990 2.JPG [ 188.67 KiB | Viewed 8067 times ]


Efter
Attachment:
IMG_0988 2.JPG
IMG_0988 2.JPG [ 213.15 KiB | Viewed 8067 times ]


28 May 2019, 20:13
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: Kondensator
Ja självklart så har det ju dykt upp nya problem nu. Efter en stunds spelande så fastnar förstärkaren i Choraleläge, när den gör detta
går det varken att växla till Tremolo eller sätta den i offläge.

Vad jag har lyckats mäta mig till med den knapphändiga kunskap jag har så läcker diod 11 i backriktning samt transistor två (Q2) verkar vara kass. För den ska väl inte läcka i alla riktningar?
Körde med enkel diodmätning på den.

Någon är duktig och tycker det är roliga att läsa elscheman? :)
Jag själv tycker att det är roligt dock är jag väl egentligen inget vidare på det.

http://www.captain-foldback.com/Leslie_ ... 60_770.gif

Jag har bättre upplösning på schemat om så önskas vet inte hur jag ska få in det här bara.

Jag har kontaktat Mafy som kan ta sig an Lesliet om minst en månad så jag tänkte att fram tills dess så kan jag ju felsöka lite själv, om inte
annat för att bli bättre på att läsa scheman och använda multimeter.


12 Jun 2019, 20:44
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Kondensator
Så som Q2 är kopplat hade jag lödat loss den för att mäta den utanför krets. Gör samma sak med dioden.


16 Jun 2019, 13:27
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.