Re: Never ending story, men nu så...
Tack Lampuradio för en uttömmande förklaring! Alltid intressant att lära sig saker!
Ja, det handlar om att komma åt "andra kanten" av rörets arbetsområde jämfört med Soldanos 39kohm-katod. Där är man långt ät höger så att säga i ett rördiagram, röret kan knappt förstärka alls, utan det blir en jämn och fin surrig smet, inga nyanser och det är löjligt enkelt att spela fort...
Disten blir lite hård när man ökar katoden, medan om man minskar den klipper det mjukare. Vi pratar om en liten nyans här jämfört med 1,5k.
Jag har det på V1 via omkopplare på min gamla Fenderstärkare, den står alltid på 820 ohm i stället för 1,5. liten skillnad men det blir lite behagligare. Sedan sitter det som katod på fjärde steget, och det steget klipper mjukare än de andra när jag tänker på det.. Har reglerbar gain på varje steg så det går att höra.
Jag fick det från något tips på (tror jag) detta forumet.
Det lägsta man kan ha (om jag inte minns fel) är någonstans på 620 ohm, sedan börjar det bli farligt, som Lampuradio skriver.
För att komplettera Lampuradios eminenta förklaring skrev Martin Kûhn för ett tag sedan i en annan tråd att 820 ohm egentligen är det bästa för ett 12AX7-rör, och ironiserade att Fender troligen hade en järnvägsvagn med 1,5k som de behövde göra slut på... därav "standarden" 1,5 k