View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:35



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Lite småfix Fender Bassman 135 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Lite småfix Fender Bassman 135
Har en Bassman 135 som jag haft en del tankar och problem med tidigare, långt om länge har jag tagit mig tid att fixa till denna.

Förstärkaren är tänkt att användas för bas, med lite inblandning av Normalkanalen för skitigare ljud och gitarr ifall man skulle vilja det ngn gång. Samt att gitarrljudet/Normalkanalen sätts lite rockigare, mindre basig.

Lytar är bytta, och jag tänkte splitta katoderna på V2B och V1B.

Det blir ett 820 ohms motstånd över där, tänkte jag sätta på V2A, dvs Normalkanalens första rör, med en konding på t.ex 5 uF som avkoppling. Vill få ett lite rockigare sound för gitarr. Ännu mindre konding kanske?

På V2B tänker jag 1,5Kohm, plus 22 Uf, dvs som vanligt. Tonskapandet har främst skett i V2A här.

Vad gäller katodmotstånd och konding på V1B så är min tanke 1,5 kOhm, men det låter väldigt lite med 2,5 uF som det väl blir om jag vill behålla samma ljud jämfört med den icke splittade katoden på 820/5uF?

Vilken storlek på kondingen kan vara lämplig?

Schema finns här, http://ampwares.com/schematics/bassman_135.pdf

Tackar på förhand!

_________________
/Lennart


27 Nov 2018, 23:34
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Lite småfix Fender Bassman 135
Har tänkt om en del sedan den tidigare posten när jag tittat djupare i stärkaren.

Det är en ganska udda design kan man tycka på denna stärkaren vad gäller avkopplingskondingar. Eftersom de är så pass små vrider man upp basen rejält, annars blir det inget muller i basen. Om ens då.

Baskanalen har som nämnts tidigare 5uF på första katoden, och delar på en 5 uF på andra katoden med Normalkanalen.

Eftersom båda kanalerna då har ynka 2,5 uF per kanal blir det som sagt tunt. Jag har rotat runt i andra Bassmanscheman, inget har vad jag kan se så små avkopplingskondingar, de flesta är på klassiska 25uF.

Efter lite funderande gjorde jag så att jag satte 10uF/1,5 kOhm på första katod på baskanalen, och med delad katod på andra katoden satte jag 5 uF/1,5 kOhm. Dvs dubbla värdena på katoderna jämfört med tidigare

Normalkanalen fick en mer vanlig setup vad gäller kondingar, men lite roligare motstånd. 22 uF/ 820 Ohm på båda. Klart fylligare behagligare ljud.

Om man byglar båda ingångarna har man ett bra spektrum på justeringsmöjligheter. Baskanalen är klart minst basig så länge man inte kopplar in Deep-switchen. Det blir dock FÖR bumligt i mitt tycke.


Eftersom jag inte hittade någon liknande setup på klassiska bassmanscheman funderar jag på om detta är en del av tidsandan, vi pratar om sent 70-tal och disco/funk och basspel med basen uppe i armhålorna var högsta mode. Slapbase med mera. Och gitarrljudet på samma skivor var ett tunt mesigt eggläge, " glitt, glitt glitt" någonting.

Någon som har en teori kring detta annars?

_________________
/Lennart


03 Dec 2018, 21:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Lite småfix Fender Bassman 135
Och nu något komplett annorlunda:

Någon som har ett tips på vad man använder för att limma fast den lilla centerplåten på Fenderrattar med? Två har ramlat loss.

Tackar på förhand!

_________________
/Lennart


04 Dec 2018, 23:01
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Lite småfix Fender Bassman 135
Custom Sam wrote:
Någon som har en teori kring detta annars?


Tja, det tycktes vara ett ständigt tweakande med Bassman-förstärkarna och varianterna är otaliga. Kanske var det förstärkarkillarnas egna lilla experimentlåda på Fender. Eller kanske mer troligt, man tycktes aldrig få till någon variant som blev någon verklig framgång bland basister. Vilket måste ha varit lite frustrerande med tanke på att de försökte göra en basförstärkare...

När 135 kom ut var väl som sagt tidens eftersträvade basljud ett annat. Och så kämpade man väl ständigt med att få ut mer volym och headroom, och just den här modellen ser åtminstone på papper ut att vara det närmaste man kom i det avseendet.

På 70-talet började Bassman-topparna i regel säljas ihop med 2x15" skåp, och att matcha högtalarna spelade möjligen också en roll när kretsarna designades.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


05 Dec 2018, 20:53
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Lite småfix Fender Bassman 135
Ja, det är lite komiskt att alla moddtips man hittar på Bassman är hur man gör den till en bättre gitarrförstärkare...

Högtalaren jag använder till är en JBL K140 om jag inte minns fel, 150 W. Dvs det är ju den typen av högtalarelement som Fender brukade använda i sina större högtalarllådor, även om det nog var D140 främst. Jag tror att detta är ngn form av uppföljare.

Diskuterade förstärkaren igår med min kompis som jag köpte den av, och han tyckte att förstärkaren hade ett ganska "näsigt" ljud, vilket inte förvånar med den setupen på kondingar...

_________________
/Lennart


06 Dec 2018, 17:19
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.