View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 09:56



Reply to topic  [ 27 posts ] 
50 cycle hum, Fender Twin reverb -67. 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post 50 cycle hum, Fender Twin reverb -67.
Har en nyligen införskaffad -67:a som jag tycker har en något hög nivå av 50 cycle hum. Har bytt alla kondingar i den. Utan telesladd i så blir inte brummet högre vid volympådrag. Spelar jag med singlecoils så blir det väldigt känsligt hur gitarren är placerad i förhållande till förstärkaren då brummet reproduceras (?) genom gitarrens mickar. Med humbuckers blir det bättre, men den låga brumtonen finns med hela tiden och är lite påfrestande vid spel hemma.

Några tips på åtgärder? Har även testat med andra rör utan skillnad.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


26 Nov 2018, 22:16
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: 50 cycle hum, Fender Twin reverb -67.
Om det är så att det finns brum med neddragen volym, så är det nog inte omöjligt att det finns två olika problem här.

Om det är ett push-pull slutsteg kan man kolla att rören är rätt balanserade, dvs de drar lika mycket ström. Med endast slutrör i ska det då vara helt tyst. Om det blir brum när man sätter i PI, är det nåt i signalvägen till PI som bär brumsignal och då kan man ha en del sökande att göra.

Brum genom att gitarrmikarna plockar upp magnetfält är väl ingen omöjlighet? Det är ju så de jobbar, med magnetfält. Sådana genereras i rejäl mängd av nättrafon.... Annat sätt för brum att ta sig in i signalvägen är ju med dåligt skärmade kablar, smutsiga/slitna kontakter och liknande. Sånt brum ska dock försvinna med volymen nerdragen.


26 Nov 2018, 23:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: 50 cycle hum, Fender Twin reverb -67.
lampuradio wrote:
Om det är så att det finns brum med neddragen volym, så är det nog inte omöjligt att det finns två olika problem här.

Om det är ett push-pull slutsteg kan man kolla att rören är rätt balanserade, dvs de drar lika mycket ström. Med endast slutrör i ska det då vara helt tyst. Om det blir brum när man sätter i PI, är det nåt i signalvägen till PI som bär brumsignal och då kan man ha en del sökande att göra.

Brum genom att gitarrmikarna plockar upp magnetfält är väl ingen omöjlighet? Det är ju så de jobbar, med magnetfält. Sådana genereras i rejäl mängd av nättrafon.... Annat sätt för brum att ta sig in i signalvägen är ju med dåligt skärmade kablar, smutsiga/slitna kontakter och liknande. Sånt brum ska dock försvinna med volymen nerdragen.

Ok, tack för svar. Gjorde faktiskt ett sådant test innan jag fått din post, alltså att först testa med bara slutrören i. Det var iaf inte knäpptyst, men blev mer brum när PI röret åkte in. Så då är det kanske något innan slutsteget som fångar upp brummet? Vad är troligast; dålig/felaktig jordning någonstans eller att ac-glöden fångas upp någonstans? Går något att utesluta?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


26 Nov 2018, 23:56
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: 50 cycle hum, Fender Twin reverb -67.
Som du säger är det något före eller i PI som plockar upp störningen. Du skulle ju kunna (om du inte redan gjort det) ta ur alla rör före PI och "jobba framåt" och höra om störningsnivån ändras vid nåt visst steg. Att utesluta störkälla är antagligen svårt utan att börja titta på vågformer. Det man kan kolla är ju såklart att glödkretsarna är anslutna till jord på nåt sätt (balanspot eller motstånd eller mittpunktsjordning) och att den förbindelsen är hel. Om allt verkar OK där, så kan man sätta i alla rör och starta upp och sedan -med försiktighet- jorda styrgaller på ingångssteget i PI och framåt för att se var störningen slinker in, dvs där man kan jorda men det inte släcker störningen har man problemet "efter" den punkten. Exakt var det skulle kunna slinka in brum är svårt att gissa på, men nån bristande jordning i tonkontroller, smuts i nån potentiometer, nån avkopplingskonding som lossat från jord... och det går att fortsätta länge... Men att försöka ringa in "området" är nog det jag skulle börja med först.


27 Nov 2018, 10:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: 50 cycle hum, Fender Twin reverb -67.
lampuradio wrote:
Som du säger är det något före eller i PI som plockar upp störningen. Du skulle ju kunna (om du inte redan gjort det) ta ur alla rör före PI och "jobba framåt" och höra om störningsnivån ändras vid nåt visst steg. Att utesluta störkälla är antagligen svårt utan att börja titta på vågformer. Det man kan kolla är ju såklart att glödkretsarna är anslutna till jord på nåt sätt (balanspot eller motstånd eller mittpunktsjordning) och att den förbindelsen är hel. Om allt verkar OK där, så kan man sätta i alla rör och starta upp och sedan -med försiktighet- jorda styrgaller på ingångssteget i PI och framåt för att se var störningen slinker in, dvs där man kan jorda men det inte släcker störningen har man problemet "efter" den punkten. Exakt var det skulle kunna slinka in brum är svårt att gissa på, men nån bristande jordning i tonkontroller, smuts i nån potentiometer, nån avkopplingskonding som lossat från jord... och det går att fortsätta länge... Men att försöka ringa in "området" är nog det jag skulle börja med först.

Tusen tack för din hjälp! Vid ett par tillfällen har förstärkaren slutat fungera, alltså ej fått signal från gitarren, och då har ljudet kommit tillbaks efter några vridningar på volymkontrollen på vibratokanalen. Jag har efter det sprayat den med 7-78 och det är inget skrap när man vrider på den. Kan det kanske vara något med den jordningen? :?:

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


27 Nov 2018, 13:02
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: 50 cycle hum, Fender Twin reverb -67.
Det du beskriver med volymen är ju klassiskt "skräp i poten"-trassel, vill jag påstå. Måhända kan det vara idé att göra rent alla potar med nåt som dunstar utan rest (kanske det här 7-78 är nåt sånt, då passar det ju fint). Passa på att kolla hur lödningar etc ser ut runt potarna. Om de sitter i ett kretskort är det ju inte helt otänkbart att det finns glapp i nån lödning, eftersom det ju alltid blir lite rörelse i anslutningen när man använder poten. Mycket liten rörelse ioförsig, men med åren är det ändå en påkänning.


27 Nov 2018, 13:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: 50 cycle hum, Fender Twin reverb -67.
lampuradio wrote:
Om det är så att det finns brum med neddragen volym, så är det nog inte omöjligt att det finns två olika problem här.

Om det är ett push-pull slutsteg kan man kolla att rören är rätt balanserade, dvs de drar lika mycket ström. Med endast slutrör i ska det då vara helt tyst. Om det blir brum när man sätter i PI, är det nåt i signalvägen till PI som bär brumsignal och då kan man ha en del sökande att göra.

Brum genom att gitarrmikarna plockar upp magnetfält är väl ingen omöjlighet? Det är ju så de jobbar, med magnetfält. Sådana genereras i rejäl mängd av nättrafon.... Annat sätt för brum att ta sig in i signalvägen är ju med dåligt skärmade kablar, smutsiga/slitna kontakter och liknande. Sånt brum ska dock försvinna med volymen nerdragen.


Det finns inga skärmade kablar i en Twin från 67 (I flesta fall). I SF perioden började man införa detta mer o mer.
Vet inte hur många Fendrar jag har bytt till just skärmade kablar pga av brum problem och fått en tyst stärkare.
Jag skulle rekommendera att Polytone byta kablar från input och från volym till skärmade kablar med med gallermotstånd i slutet av dom, till rören.
Vill även mena att du ska byta alla potta som du använt 7-78 på, 7-78 innehåller olja och har inget med rengöring av pottar att göra.
Som tröst kan jag säga du är inte den första att göra det misstaget.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


27 Nov 2018, 17:37
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: 50 cycle hum, Fender Twin reverb -67.
Amp Healer wrote:
Det finns inga skärmade kablar i en Twin från 67 (I flesta fall). I SF perioden började man införa detta mer o mer.
Vet inte hur många Fendrar jag har bytt till just skärmade kablar pga av brum problem och fått en tyst stärkare.
Jag skulle rekommendera att Polytone byta kablar från input och från volym till skärmade kablar med med gallermotstånd i slutet av dom, till rören.
Vill även mena att du ska byta alla potta som du använt 7-78 på, 7-78 innehåller olja och har inget med rengöring av pottar att göra.
Som tröst kan jag säga du är inte den första att göra det misstaget.

Owe, har du själv använt 7-78 och fått problem efter användning? För mig har det fungerat utmärkt genom åren.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


27 Nov 2018, 19:58
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: 50 cycle hum, Fender Twin reverb -67.
Förtydligande: Jag avsåg externa kablar där skärmen är/blivit dålig, eller där kontakter blivit slitna etc, inte internt kablage.


27 Nov 2018, 20:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: 50 cycle hum, Fender Twin reverb -67.
Polytone wrote:
Amp Healer wrote:
Det finns inga skärmade kablar i en Twin från 67 (I flesta fall). I SF perioden började man införa detta mer o mer.
Vet inte hur många Fendrar jag har bytt till just skärmade kablar pga av brum problem och fått en tyst stärkare.
Jag skulle rekommendera att Polytone byta kablar från input och från volym till skärmade kablar med med gallermotstånd i slutet av dom, till rören.
Vill även mena att du ska byta alla potta som du använt 7-78 på, 7-78 innehåller olja och har inget med rengöring av pottar att göra.
Som tröst kan jag säga du är inte den första att göra det misstaget.

Owe, har du själv använt 7-78 och fått problem efter användning? För mig har det fungerat utmärkt genom åren.


Nej, då jag lärde mig tidigt att spray med olja i inte har med elektronik att göra ! Jätte bra när jag meckar bil.
Misstänker du inte förstår hur en pott funkar o varför olja på en dålig pott inte är så bra.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


27 Nov 2018, 20:57
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: 50 cycle hum, Fender Twin reverb -67.
lampuradio wrote:
Förtydligande: Jag avsåg externa kablar där skärmen är/blivit dålig, eller där kontakter blivit slitna etc, inte internt kablage.

Det är okay Lasse, men då detta inte är en sluten metallisk konstruktion , så spelat skärm i detta fall betydelse .

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


27 Nov 2018, 21:00
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: 50 cycle hum, Fender Twin reverb -67.
Amp Healer wrote:
Nej, då jag lärde mig tidigt att spray med olja i inte har med elektronik att göra ! Jätte bra när jag meckar bil.
Misstänker du inte förstår hur en pott funkar o varför olja på en dålig pott inte är så bra.

Även här är du fel ute :wink:
Jag har rengjort potar mekaniskt (suddgummi på kolbanan) efter att ta jag tagit loss och plockat isär dem men det är tidskrävande och ibland vill man ha en quick fix. Jag fattar att olja kan riskera att det samlas damm och annat skräp i poten men jag har som sagt hittils inte haft en strulande pot efter att jag använt 7-78. Finns det något medel du sprayar i dina potar eller plockar du alltid isär och rengör?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


27 Nov 2018, 22:46
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: 50 cycle hum, Fender Twin reverb -67.
Polytone wrote:
Jag har rengjort potar mekaniskt (suddgummi på kolbanan)

Que? Kolbanan behöver bara rengöras från löst kolskrap inte suddas, isoprop och en tops räcker gott. Det är släpet där det stora kontaktproblemet sitter i form av oxid.

_________________
Johan Hansson


27 Nov 2018, 23:03
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: 50 cycle hum, Fender Twin reverb -67.
Jag gjorde tjänst en kort tid på en instrumentmakarfirma. I arbetsuppgifterna ingick att rengöra potar i diverse dyrbara utrustningar för mätbruk. Då använde man koltetraklorid, som är en fettlösande vätska, som avdunstar utan rest (ingen olja etc inblandad). Ren sköljverkan fick bort fett och damm och man vred poten under rengöringen för att "skrapa banan" och få även löparen ren. Nu är det ju så, att koltetraklorid och även trikloretylen ("TRI") är lika farliga som de är effektiva och andra ämnen har tagits i bruk för samma ändamål. Isopropanol i vätskeform är ett bra alternativ, den måste då tillföras med nån form av "spruta" och liksom spola bort eländet som man vill avlägsna. Det finns sprayer av olika slag som kallas "elektronikspray" och liknande och de som faktiskt avdunstar utan rest är de absolut bästa; en form av kemtvätt för elektroniken. Man kan även använda kemiskt ren bensin (brukar finnas på ICA och liknande), funkar precis på samma sätt. Aceton är även det bra som rengöring, men kan angripa olika material på ett oväntat sätt (löser upp plaster, lim etc) så det är lite dumt att chansa.

Minns med viss fasa hur en person (kollega) använde 5-56 på en bokstavligen oersättlig reläsats i ett system som kan beskrivas som en reläbaserad dator. Det tog nog minst 10 behandlingar med isopropanol och putsning med minipolerverktyg (tänk tandläkarutrustning) på varenda reläkontakt innan satsen funkade normalt igen. Försiktighet med rengöringsmedel är en bra idé.


27 Nov 2018, 23:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: 50 cycle hum, Fender Twin reverb -67.
Tubis wrote:
Que? Kolbanan behöver bara rengöras från löst kolskrap inte suddas, isoprop och en tops räcker gott. Det är släpet där det stora kontaktproblemet sitter i form av oxid.

Låter rimligt. Novis som jag är utgick jag från någon DIY instruktion men resultatet blev bra. Man fick vara lätt på handen vid suddandet på kolbanan dock.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


27 Nov 2018, 23:59
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: 50 cycle hum, Fender Twin reverb -67.
Jag använder sedan närmare 10 år Teslanol från Kjell.com för elektronikrengöring. Troligen isopropanol. De säljer nog något annat märke numera.

Bland de första grejor jag rengjorde var potarna i en pedal som inte används varje år. De fungerade fortfarande bra när jag testade på eftersommaren i år. Rätt bra långtidsverkan i något som mest ligger i ett skåp.


28 Nov 2018, 01:48
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: 50 cycle hum, Fender Twin reverb -67.
Lite uppdatering: Kontrollerade slutrtören i min Avo rörprovare och det visade sig att det var ganska stor spridnig där ( 55-60-52 samt 50 mA) så jag bytte till en kvartett med lite mindre spridning dock inte helt optimalt. Efter det blev det mycket bättre. Det lilla brum jag hör, och fortfarande skulle vilja komma åt (fast nu är jag väldigt kräsen) hörs så fort man slår på förstärkaren, alltså innan rören blivit varma och redo att förstärka någon signal. Det hörs även med en dummy load inkopplad så alltså inget genom högtalaren. Vad är det som låter då? Vibrationer? PT:n? Kan glöden orsaka vibrationer i rörsocklar?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


28 Nov 2018, 13:06
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: 50 cycle hum, Fender Twin reverb -67.
Troligen nättrafon. Det uppstår nästan alltid en viss rent mekanisk vibration i en transformator beroende på magnetfältets växling och den vibrationen går ju ut i stommen och hörs då ifrån lådan, liksom. Olika fabrikat och konstruktionsmodeller på trafos är olika benägna att skapa detta brum.


28 Nov 2018, 14:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: 50 cycle hum, Fender Twin reverb -67.
lampuradio wrote:
Troligen nättrafon. Det uppstår nästan alltid en viss rent mekanisk vibration i en transformator beroende på magnetfältets växling och den vibrationen går ju ut i stommen och hörs då ifrån lådan, liksom. Olika fabrikat och konstruktionsmodeller på trafos är olika benägna att skapa detta brum.

Detta är vad jag också skulle gissa på. Det är ju en kraftig PT på en Twin också, därav antagligen mer av den varan än på mina mindre förstärkarmodeller.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


28 Nov 2018, 15:05
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: 50 cycle hum, Fender Twin reverb -67.
Är det nivå- eller balans-biasjustering på den?
Om det är balans, så testa den. Jag tycker det låter som att du har obalans i tomgångsströmmen mellan slutstegshalvorna.
Det brukar dock vara särskilt känsligt på UL-versionerna som kom -77. alltså 135-wattarna när det gäller de stora modellerna som Twin Reverb.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


03 Dec 2018, 21:56
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: 50 cycle hum, Fender Twin reverb -67.
Sustain wrote:
Är det nivå- eller balans-biasjustering på den?
Om det är balans, så testa den. Jag tycker det låter som att du har obalans i tomgångsströmmen mellan slutstegshalvorna.
Det brukar dock vara särskilt känsligt på UL-versionerna som kom -77. alltså 135-wattarna när det gäller de stora modellerna som Twin Reverb.


Det där är ju sådant som ska testas, helt klart. Dock, om det finns brumstörning redan innan rören hunnit börja leda (värmts upp), så är det nåt annat som spökar.


03 Dec 2018, 23:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: 50 cycle hum, Fender Twin reverb -67.
Sustain wrote:
Är det nivå- eller balans-biasjustering på den?
Om det är balans, så testa den. Jag tycker det låter som att du har obalans i tomgångsströmmen mellan slutstegshalvorna.
Det brukar dock vara särskilt känsligt på UL-versionerna som kom -77. alltså 135-wattarna när det gäller de stora modellerna som Twin Reverb.

Det är nivå-biasjustering på den. Lutar kanske att åt att det är den kraftfulla PT´n som i hemmiljö gör sig mer hörd än de PT´s som sitter i mina mindre stärkare.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


04 Dec 2018, 13:40
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: 50 cycle hum, Fender Twin reverb -67.
Polytone wrote:
Amp Healer wrote:
Nej, då jag lärde mig tidigt att spray med olja i inte har med elektronik att göra ! Jätte bra när jag meckar bil.
Misstänker du inte förstår hur en pott funkar o varför olja på en dålig pott inte är så bra.

Även här är du fel ute :wink:
Jag har rengjort potar mekaniskt (suddgummi på kolbanan) efter att ta jag tagit loss och plockat isär dem men det är tidskrävande och ibland vill man ha en quick fix. Jag fattar att olja kan riskera att det samlas damm och annat skräp i poten men jag har som sagt hittils inte haft en strulande pot efter att jag använt 7-78. Finns det något medel du sprayar i dina potar eller plockar du alltid isär och rengör?


1.På vad sätt har jag upprepat haft fel info ???

2.Du säger själv att du vet att olja samlar "damm" ( nä, binder kolrester i potten) men ändå använder du olja,,,, :?

3. vet troligen lösningen på transformator problem/brum, men blir inte direct sugen att berätta det eftersom jag är så fel.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


05 Dec 2018, 22:38
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: 50 cycle hum, Fender Twin reverb -67.
Jag vet inte om det är så konstruktivt att trappa upp debattnivån... Just 7-78 marknadsförs som rengöring som passar för potentiometrar och den beskrivs som "isopropanol med olja", ungefär. Det är inte omöjligt att den funkar OK, beroende på oljans egenskaper. Personligen skulle jag undvika olja, men om nån annan har provat att använda produkten med gott resultat så är det väl bara att gratulera. Troligen beror det på problemets art från början, och på den miljö apparaten används i, om det håller i längden.


05 Dec 2018, 23:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: 50 cycle hum, Fender Twin reverb -67.
Amp Healer wrote:
1.På vad sätt har jag upprepat haft fel info ???

2.Du säger själv att du vet att olja samlar "damm" ( nä, binder kolrester i potten) men ändå använder du olja,,,, :?

3. vet troligen lösningen på transformator problem/brum, men blir inte direct sugen att berätta det eftersom jag är så fel.

Nej, det var mest att jag reagerade på ditt drastiska förslag att byta alla potar som jag använt 7-78 på. Med tanke på att de sitter i en vintagepjäs från -67 där man värderar originaldelar är det kanske inte det mest smarta förslaget. 7-78 har ju onekligen funkat för många inklusive mig. Köper man 50 år gamla förstärkare kan man ju dessutom ta för givet att någon person någon gång under den tiden sprutat in någon ännu värre skit i potarna.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


06 Dec 2018, 23:20
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: 50 cycle hum, Fender Twin reverb -67.
Polytone wrote:
Amp Healer wrote:
1.På vad sätt har jag upprepat haft fel info ???

2.Du säger själv att du vet att olja samlar "damm" ( nä, binder kolrester i potten) men ändå använder du olja,,,, :?

3. vet troligen lösningen på transformator problem/brum, men blir inte direct sugen att berätta det eftersom jag är så fel.

Nej, det var mest att jag reagerade på ditt drastiska förslag att byta alla potar som jag använt 7-78 på. Med tanke på att de sitter i en vintagepjäs från -67 där man värderar originaldelar är det kanske inte det mest smarta förslaget. 7-78 har ju onekligen funkat för många inklusive mig. Köper man 50 år gamla förstärkare kan man ju dessutom ta för givet att någon person någon gång under den tiden sprutat in någon ännu värre skit i potarna.


Det drastiska i detta fallet är att du vetande sprutar in olja i dina potar, trots du vet vad det innebär .
Funkar, klart det gör om man som du tagit isär pottarna o rengjort dom = finns inga kolrester .
Och det du o andra "original nördar " inte förstår är pottar är en förslitningsvara och är i gruppen av rör o E-kondingar ( ju det finns dom som tycker man ska betala mer för stärkare med original E-kondingar, o0ch dom tycker jag ska hålla på att samla konst o inte en produkt som slits med åren)
lycka till med transformator brum

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


08 Dec 2018, 16:19
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: 50 cycle hum, Fender Twin reverb -67.
Amp Healer wrote:
Det drastiska i detta fallet är att du vetande sprutar in olja i dina potar, trots du vet vad det innebär .
Funkar, klart det gör om man som du tagit isär pottarna o rengjort dom = finns inga kolrester .
Och det du o andra "original nördar " inte förstår är pottar är en förslitningsvara och är i gruppen av rör o E-kondingar ( ju det finns dom som tycker man ska betala mer för stärkare med original E-kondingar, o0ch dom tycker jag ska hålla på att samla konst o inte en produkt som slits med åren)
lycka till med transformator brum

Jag har alltså inte tagit isär poten på denna stärkare. Bara använt 7-78.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


08 Dec 2018, 17:50
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 27 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.