View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:04



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Kortis... 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Kortis...
Meckat runt i mitt hemmabygge.

Det var liv i grejerna innan jag satte lödkolven i stärkaren igen efter ett par års väntan på tid över.

Efter några ändringar så blev den stående ute i förrådet en månad utan värmen på.

Igår fick jag slutligen tid över och gjorde klart för start, men säkringarna på sekundärsidan gick båda två.

Letade reda på reserver, ryckte ur förstegsrören och startade upp; säkringarna gick direkt.
Tog ur slutstegsrören; i med 2A tröga för felsökningens skull. Då började det fräsa lite. Efte lite petande inser jag att det är drosseln som det kommer rök ur. Den har även bubblat lite.

Slog av strömmen, sen på igen för lite mätningar, men då blixtrar det om effektloopsreturens pot...

Var börjar man jaga fel?

Jag har bytt lite värden i B+-linan så kan ha skadat en konding. Har även byggt om ganska omfattande kring loopen.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


21 Nov 2018, 14:59
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Kortis...
Det vanligaste (tror jag) är att nån elektrolyt ger upp, det kan hända bara genom tidens tand och har nog inget med kyla e.d. att göra. Om det är kondingen efter drosseln, kan ju även den lindningen ha överhettat vid tillfälle pga kortslutningsström genom kondingen.

Du bör nog byta alla filterelektrolyter och kontrollmäta drosseln (lindningen hel och ingen överledning till kärnan). Förvissa dig om att alla likriktardioderna (gissar på kisel) är hela efter den här övningen, så du inte riskerar nättrafon.

Rörfel som orsakar denna form av problem är enligt min uppfattning sällsynta och i princip aldrig relaterade till förstegsrören (de matas ju via nån form av resistor-kondensator-kombo i de allra flesta fall och kan inte ta så höga strömmar överhuvudtaget).


21 Nov 2018, 15:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Kortis...
lampuradio wrote:
Det vanligaste (tror jag) är att nån elektrolyt ger upp, det kan hända bara genom tidens tand och har nog inget med kyla e.d. att göra. Om det är kondingen efter drosseln, kan ju även den lindningen ha överhettat vid tillfälle pga kortslutningsström genom kondingen.

Du bör nog byta alla filterelektrolyter och kontrollmäta drosseln (lindningen hel och ingen överledning till kärnan). Förvissa dig om att alla likriktardioderna (gissar på kisel) är hela efter den här övningen, så du inte riskerar nättrafon.

Rörfel som orsakar denna form av problem är enligt min uppfattning sällsynta och i princip aldrig relaterade till förstegsrören (de matas ju via nån form av resistor-kondensator-kombo i de allra flesta fall och kan inte ta så höga strömmar överhuvudtaget).

Tack för svar!

Jag hittade felet: drosselns kablar löpte under komponentbrädan precis under 22nF-kodningen in i PI, dvs där loopen ansluter.
Eftersom jag moddat loopen så har jag varit där och lött en hel del. Drosselns tvinnade kablar har då kommit åt lödörat och jag har bränt igenom isoleringen. Drosseln har kortslutit via loopreturpoten till jord. Därför hade jag överslag i poten och höga likspänningar mellan kodningarna från loopretur och input PI som sitter bredvid varandra på kortet...

Misstänker att poten också strukit med.

Monterat bort drosseln och den är mkt riktigt bränd och lite bubblig. Sladdarna är skadade precis som jag befarade. Ersatte drosseln med ett effektmotstånd på 1k och nu är spänningarna normala igen längs hela B+-linan.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


21 Nov 2018, 16:08
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.