View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:00

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Kondningar - rätt riktning? 

Post Kondningar - rätt riktning?
Framstår förmodligen som en komplett idiot för de som kan sånt här nu, men det bjuder jag på! :)

Googlade lite och kom in på den här sidan:
(det är på sida 2 det börjar bli intressant)

http://www.diytube.com/phpBB2/viewtopic.php?f=4&t=898&start=15

Man diskuterar kondningars "riktning" i monteringen i förstärkare och att det har ljudpåverkan. Måste erkänna att jag faktiskt har reflekterat över att mina ryssar har en symbol som skulle kunna tolkas som att de ska sitta åt ett visst håll, men inte tänkt mer på det. Men nu gör jag det. Så hur ligger det till?

På nedan bild ser ni symbolen som är som en svart fyrkant med rundade hörn och en prick i. Man pratar om "inner and outer foil".

06 Nov 2018, 22:49
Profile WWW

Post Re: Kondningar - rätt riktning?
Detta stycket alltså:

i have the K40Y-9 and the K42Y-9 does anyone know if the outer foil is on the left? read below

I recently read an article in Vacuum Tube Valley (http://www.vacuumtube.com/) magazine, issue # 11, that dealt with this subject… I was skeptical about such a claim at first. I’ve always known that electrolytic caps had to be ‘polarity oriented’, but never gave signal caps a second thought when installing new ones in amps, stereos, TVs, etc. Well the article explained some experiments with several different types of caps; Illinois Cap MWR - metallized polyester, Nichicon Metallized, 716P SBE Orange Drops, Hovland Musicap - polypropylene film and foil, and 2 others that I wasn’t familiar with.

I had to know what the idea behind this article was so I called Charlie Kittleson at VTV and asked if this really was a ‘concern’ about ‘signal transfer’, and if it actually affected tone in any way. He said it had a lot to do with tone, and asked me how many Fender amps I had. I’ve got about 7, and he asked me if I had time to try an experiment with one of the amps, and to check all the signal caps and their ‘polarity’.

The signal caps should be wired so that the inner foil points toward the output and outer foil points toward the input. The way this is figured out is this: the outer foil was sometimes identified with a printed band on older caps and normally is on the left side of the capacitor when reading the printed information on the cap. If you wire the outer foil to the output side, the sound will be muffled and rolled off. If in doubt, try reversing the leads. Also, avoid using the same brand and type of capacitor throughout the amplifier. Mix and match capacitor brands and types (oil, film, paper, etc.) like you would add spice or seasoning in your favorite dish.

....the reason why the inner foil is connected to the grid of the output tube:
1. Impedance and reactance are different.
2. This in turn, has an effect on the frequency response going through the cap.
3. In general, most inner foils are on the right side of a cap when reading it. When caps are unmarked, you can run a high frequency pulse through it and measure the response on a scope. The best response is indicated by hooking up the positive probe of the scope to the inner foil.

Well, I ‘popped the hood’ on my BFSR and checked all the caps - guess what? 3 of the signal caps were ‘backwards’… I reversed them after listening to the amp for about 15 minutes, and played through it again. The highs were crisper, the mids came alive, and the amp sounded better!!! I couldn’t believe my ears. If you, too, are skeptical try it on your amp; it DOES make a difference!

also read http://www.aikenamps.com/OutsideFoil.htm

06 Nov 2018, 22:57
Profile WWW

06 Nov 2018, 22:58
Profile WWW

Icke-polariserade kondingar (dvs pappers/plast/keramiska/glimmer/luft etc...) har i många fall en elektrodkonfiguration som innebär att 2 ledande folier är rullade till en cylinder (eller liknande) med ett dielektrikum emellan. Nåt folie kommer -oundvikligen- att hamna ytterst i sista varvet, av rent tekniska skäl. På vissa kondensatorer (olika fabrikat, olika typer) görs en markering för att visa vilken anslutning som går till "outer foil", eftersom det kan ha betydelse i apparater som hanterar höga frekvenser; i fall där kondingen skulle kunna tänkas fånga upp eller avge störningar är det bra att kunna ha det yttersta lagret på den minst känsliga sidan av kondingen. Frekvensgång och liknande påverkas inte, vill jag påstå; kondingen har sin kapacitans oavsett hur den är orienterad i en växelströmskrets och riktningen påverkar inte detta alls. Det finns en uppenbar risk för ormoljedebatt här. Vettig fysisk layout i en förstärkare är alltid viktigt, i vissa extremfall kan det ha betydelse hur man vänder en konding, men det finns inte (normalt sett) nån riktning som är "fel" på en vanlig signalkonding. Vissa fabrikat anger ju inte ens en ledtråd i ärendet på sina produkter.

07 Nov 2018, 00:21
Profile WWW

En annan variant för att förstärkaren inte ska bli full av dämpande strökapacitanser som fassläcker och förstör crispet är väl att inte använda enorma kondingar som då sitter tätt ihopknött utan så små som spänningstålighet och farad finns att köpa.

07 Nov 2018, 11:45

Shoegazers Anonymous wrote:

"[...]Well, I ‘popped the hood’ on my BFSR and checked all the caps - guess what? 3 of the signal caps were ‘backwards’… I reversed them after listening to the amp for about 15 minutes, and played through it again. The highs were crisper, the mids came alive, and the amp sounded better!!! I couldn’t believe my ears. If you, too, are skeptical try it on your amp; it DOES make a difference!"

99-100% av den upplevda skillnaden vid en sån här test är ren placebo. Det är personens förväntningar som ger den upplevda skillnaden. Vid ett kontrollerat äkta blindtest (varken försöksperson eller försöksledare vet vad som är före/efter) hade det knappast blivit någon skillnad.

Tycker det hela påminner om Svalander som hävdar att han kan höra skillnad på "riktningen" på kablar:
https://www.svalander.se/tips_fakta/hif ... /riktning/

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)

07 Nov 2018, 22:49

:mrgreen: :idea: :mrgreen:
d95err wrote:
Shoegazers Anonymous wrote:

"[...]Well, I ‘popped the hood’ on my BFSR and checked all the caps - guess what? 3 of the signal caps were ‘backwards’… I reversed them after listening to the amp for about 15 minutes, and played through it again. The highs were crisper, the mids came alive, and the amp sounded better!!! I couldn’t believe my ears. If you, too, are skeptical try it on your amp; it DOES make a difference!"

99-100% av den upplevda skillnaden vid en sån här test är ren placebo. Det är personens förväntningar som ger den upplevda skillnaden. Vid ett kontrollerat äkta blindtest (varken försöksperson eller försöksledare vet vad som är före/efter) hade det knappast blivit någon skillnad.

Tycker det hela påminner om Svalander som hävdar att han kan höra skillnad på "riktningen" på kablar:
https://www.svalander.se/tips_fakta/hif ... /riktning/

12 Nov 2018, 19:24

Nu känner jag inte till just de där kondingarna, men jag vet att det finns många som har markering för "outer foil" som inte stämmer.
För att markering ska stämma så måste tillverkaren mäta varje kondensator efter tillverkning och sedan markera outer foil i efterhand. Ett sådant exempel är Fenders re-issue på blue astron kondensatorer.

Man kan själv läsa av vilken sida som är outer foil med hjälp av ett oscilloskåp.

I en signalväg ska signalen gå från outer foil mot inner foil.
Om kondensatorn går till jord ska outer foil vara kopplad till jord.

09 Jan 2019, 00:01
Profile WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]