View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:43



Reply to topic  [ 30 posts ] 
Diodklippning/Dioder? 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Diodklippning/Dioder?
Vill så småningom testa diodklippning och behöver tips på vilka dioder jag ska skaffa.
Har i och för sig lite germaniumdioder jag använde i en fuzz* liggande någonstans men de kanske inte alls lämpar sig i en förstärkare.
Förstår att det är en djungel av olika sorts dioder och specar och där det finns olika uppfattningar om vad som låter bäst men lite tips, så att jag kan handla in lite komponenter, vore trevligt :-)

Bifogar ett gammalt klipp jag hittade med en Cameronstärkare med diodklippning, samt två scheman där det finns dioder.

- Cameron: https://drive.google.com/file/d/14dw557 ... sp=sharing
(klippet har några år på nacken och soundet känns väl inte lika "i framkant" som det gjorde då. Tycker tex Henric Hermansson har tagit soundet till nya nivåer)

- Fortin Cali Mod: https://drive.google.com/file/d/1Z-9aFy ... sp=sharing
- Cameron CCV: https://drive.google.com/file/d/1pgHS2p ... sp=sharing

Är placeringen, före tonstack, av dioderna den "bästa"?



* I fuzzen var det så enkelt som att sätta dioderna från output till jord


05 Nov 2018, 09:41
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Diodklippning/Dioder?
Man använder zenerdioder här, antagligen för att inte behöva gå ner så mycket i signalnivå, som synes 2ggr 20V i serie till skillnad från vanliga dioder som sätts parallellt. Skälig resistor innan klippsteget. Har inte labbat själv med det så kan inte gå in på det längre än så.

_________________
Johan Hansson


05 Nov 2018, 10:05
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Diodklippning/Dioder?
Tubis wrote:
Man använder zenerdioder här, antagligen för att inte behöva gå ner så mycket i signalnivå, som synes 2ggr 20V i serie till skillnad från vanliga dioder som sätts parallellt. Skälig resistor innan klippsteget. Har inte labbat själv med det så kan inte gå in på det längre än så.


Och zenerdioder finns inte av olika modeller/typer, utan det är "volt specen" som skiljer dem åt?

Har för mig att jag, när jag skummade över äldre trådar i ämnet, såg ett förslag du hade på en annan placering av dioderna som du tyckte bättre om, stämmer det?

Som jag sagt tidigare så brukar dina tips vara extrem bra :-)

/Peter

Är tex dessa ok:
https://www.elfa.se/sv/zenerdioder-do-4 ... er_Zenerspänning%7E%7EV=20&filter_Buyable=1&page=7&origPos=291&origPageSize=50&simi=99.9

https://www.elfa.se/sv/zenerdioder-017a ... er_Zenerspänning%7E%7EV=20&filter_Buyable=1&page=4&origPos=171&origPageSize=50&simi=99.9


05 Nov 2018, 10:20
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Diodklippning/Dioder?
polifemo wrote:
Tubis wrote:
Man använder zenerdioder här, antagligen för att inte behöva gå ner så mycket i signalnivå, som synes 2ggr 20V i serie till skillnad från vanliga dioder som sätts parallellt. Skälig resistor innan klippsteget. Har inte labbat själv med det så kan inte gå in på det längre än så.


Och zenerdioder finns inte av olika modeller/typer, utan det är "volt specen" som skiljer dem åt?

Har för mig att jag, när jag skummade över äldre trådar i ämnet, såg ett förslag du hade på en annan placering av dioderna som du tyckte bättre om, stämmer det?

Som jag sagt tidigare så brukar dina tips vara extrem bra :-)

/Peter

Är tex dessa ok:
https://www.elfa.se/sv/zenerdioder-do-4 ... er_Zenerspänning%7E%7EV=20&filter_Buyable=1&page=7&origPos=291&origPageSize=50&simi=99.9

https://www.elfa.se/sv/zenerdioder-017a ... er_Zenerspänning%7E%7EV=20&filter_Buyable=1&page=4&origPos=171&origPageSize=50&simi=99.9
Jag har säker haft förslag på alternativ placering jag har alltid åsikter om saker men minns inte exakt. Jag kan också ändrat åsikt det händer. Jag får också nya uppenbarelser genom åren som jag inte hade i mig för flera år sedan. Eftersom jag inte minns vad jag sagt så kan jag inte kommentera det. Känner inte till några specialzener. Eftersom man använder en stor resistor innan zenern är effektutvecklingen försummar. Koppla inte in dem utan resistor dock för då kan det bli andra bullar. Vill du sätta dem efter tonstacken kanske det ska vara lägre värde på dem, eller inte. Jag vet inte exakt hur "klippigt" två ggr 20 blir. Jag har testat diodklippning på lägre skala typ pedal och man vill ju gärna hålla den lätt. De där cameronmodden låter bara för toksaturerat. Blir helt trött i hjärnan bara av att höra det. Man kan ju även spänningsdela innan dioderna för att justera. Men resistorvärdet påverkar nog klippkaraktären

_________________
Johan Hansson


05 Nov 2018, 10:36
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Diodklippning/Dioder?
Tubis wrote:
Man använder zenerdioder här, antagligen för att inte behöva gå ner så mycket i signalnivå, som synes 2ggr 20V i serie till skillnad från vanliga dioder som sätts parallellt. Skälig resistor innan klippsteget. Har inte labbat själv med det så kan inte gå in på det längre än så.


Jag är som du Johan, inte labbat mycket med det.
Provade en gång med två IN4001 i en fender efter andra steget om jag minns rätt. Jag det lät väl okey, fast rätt känsligt för hur mycket drive man hade, o därför blev lite one trick ponny .

Annas är det vanligare med att sätta Zener efter katodföljaren 12-20 V (olika volt på dioderna ska påverka hur det låtter, skrivs det).

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


05 Nov 2018, 11:13
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Diodklippning/Dioder?
Amp Healer wrote:
Tubis wrote:
Man använder zenerdioder här, antagligen för att inte behöva gå ner så mycket i signalnivå, som synes 2ggr 20V i serie till skillnad från vanliga dioder som sätts parallellt. Skälig resistor innan klippsteget. Har inte labbat själv med det så kan inte gå in på det längre än så.


Jag är som du Johan, inte labbat mycket med det.
Provade en gång med två IN4001 i en fender efter andra steget om jag minns rätt. Jag det lät väl okey, fast rätt känsligt för hur mycket drive man hade, o därför blev lite one trick ponny .

Annas är det vanligare med att sätta Zener efter katodföljaren 12-20 V (olika volt på dioderna ska påverka hur det låtter, skrivs det).



Det är bla 1N4001 jag har hemma, så jag kan ju prova med dessa när det blir dags :-)


05 Nov 2018, 11:19
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Diodklippning/Dioder?
Amp Healer wrote:
olika volt på dioderna ska påverka hur det låtter, skrivs det).
Lägre märkspänning ger mer klippning eftersom de cuttar av signalen hårdare. Det är egentligen inte märkspänningen som låter olika utan signalnivån relativt till zenerspänningen.

_________________
Johan Hansson


05 Nov 2018, 11:32
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Diodklippning/Dioder?
Tubis wrote:
Amp Healer wrote:
olika volt på dioderna ska påverka hur det låtter, skrivs det).
Lägre märkspänning ger mer klippning eftersom de cuttar av signalen hårdare. Det är egentligen inte märkspänningen som låter olika utan signalnivån relativt till zenerspänningen.


1N4001 verkar vara specad till 50v om jag förstått rätt.


05 Nov 2018, 12:33
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Diodklippning/Dioder?
polifemo wrote:
1N4001 verkar vara specad till 50v om jag förstått rätt.

Nu menar jag zenerdioders öppningspänning. Det är inte det samma som spänningstålighet hos en vanlig likriktardiod. din likriktardiod öppnar mer på 0.6v så det kommer klippa ganska brutalt efter katodföljaren

_________________
Johan Hansson


05 Nov 2018, 12:47
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Diodklippning/Dioder?
Tubis wrote:
polifemo wrote:
1N4001 verkar vara specad till 50v om jag förstått rätt.

Nu menar jag zenerdioders öppningspänning. Det är inte det samma som spänningstålighet hos en vanlig likriktardiod. din likriktardiod öppnar mer på 0.6v så det kommer klippa ganska brutalt efter katodföljaren


Då skaffar jag typ några såna här istället: https://www.elfa.se/sv/zenerdioder-017a ... er_Zenersp


05 Nov 2018, 14:10
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Diodklippning/Dioder?
Har labbat en del med detta, vilket även Sven har,och bruket av zeners fungerar utmärkt.

Som Johan är inne på...är precis så det ligger till varför det vakna är att välja zener efter var i kretsen det skall klippa. Förslagsvis då på ett sådant sätt,inom rimlig marginal,att efter ett visst gainutslag på en pot kliver zenerdioderna i kraft och gör sitt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Nov 2018, 14:41
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Diodklippning/Dioder?
Jag har testat lite med dioder á la Cameron, Friedman, dock inga genomgående tester. Testa med Zenerdioder mellan 10-20V om du ska sätta dem mellan katodföljare och tonstack. Observera att zenerdioder ska sitta i serie, inte parallellt som i en vanlig distbox.

Man kan ha ett motstånd i serie med dioderna för att mjuka upp klippningen. Runt 10k är vanligt. Kan vara läge att labba med värde på detta.

Vill man efterlikna den dist man får av fasvändaren i en pressad stärkare borde man kanske ha klippdioderna efter tonstacken. Då kanske man får gå ned lite i värde på zenerdioderna eftersom det är lägre signalnivå där. Har tänkt testa det men aldrig kommit till skott...

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


05 Nov 2018, 17:25
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Diodklippning/Dioder?
polifemo wrote:

Då skaffar jag typ några såna här istället: https://www.elfa.se/sv/zenerdioder-017a ... er_Zenersp


5W är overkill. Vanliga småsignaldioder funkar fint. Det kommer att gå extremt lite ström genom dem, så det blir inte mycket effektutveckling.

EDIT: typ nåt sånt här:
https://www.electrokit.com/produkt/bzx5 ... 20v-500mw/

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


05 Nov 2018, 17:57
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Diodklippning/Dioder?
d95err wrote:
polifemo wrote:

Då skaffar jag typ några såna här istället: https://www.elfa.se/sv/zenerdioder-017a ... er_Zenersp


5W är overkill. Vanliga småsignaldioder funkar fint. Det kommer att gå extremt lite ström genom dem, så det blir inte mycket effektutveckling.

EDIT: typ nåt sånt här:
https://www.electrokit.com/produkt/bzx5 ... 20v-500mw/



Tackar :-)

Funderar på att testa efter tonstacken och då bör jag alltså gå ner till typ 16v, 12v? Lägre?

Antar att kopplingen blir densamma (dvs resistor/konding/dioder i serie/jord)? även då?


05 Nov 2018, 18:09
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Diodklippning/Dioder?
Hade jag vart dig hade jag köp några mindre värden med bara för att kunna finjustera. Om det blir lite kraftigt kan man ju smälla dit en femma i serie med tjugan typ. En åt varje håll givetvis

_________________
Johan Hansson


05 Nov 2018, 18:31
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Diodklippning/Dioder?
Tubis wrote:
Hade jag vart dig hade jag köp några mindre värden med bara för att kunna finjustera. Om det blir lite kraftigt kan man ju smälla dit en femma i serie med tjugan typ. En åt varje håll givetvis


Så får det bli!


05 Nov 2018, 19:12
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Diodklippning/Dioder?
Tycker du ska googla diode clipping in tube amp, och du kommer hitta mycket info.
Och dina germaniumdioder kan du mycket väl använda, dessa ger soft clipping.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


05 Nov 2018, 20:22
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Diodklippning/Dioder?
Jag funderar lite om inte 20V zener tuggar av väldigt mycket av signalen? De sitter i serie men detta är zener motkopplade så den ena tuggar positiv och den andra negativ så det blir 20Vpeak. Signalen på katoden kan väl vara runt 80-90Vpeak om steget styrs till max om jag inte tar fel. Det är ju en jädra klippning det. Inte enbart att det klipper väldigt mycket när det kommer till dist utan att det blir rejält med lägre signal ut sedan.

_________________
Johan Hansson


05 Nov 2018, 20:27
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Diodklippning/Dioder?
Amp Healer wrote:
Tycker du ska googla diode clipping in tube amp, och du kommer hitta mycket info.
Och dina germaniumdioder kan du mycket väl använda, dessa ger soft clipping.


Läser en del. Förstår vissa saker, inte allt.
Har tid på mig :-)


05 Nov 2018, 21:54
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Diodklippning/Dioder?
Tubis wrote:
Jag funderar lite om inte 20V zener tuggar av väldigt mycket av signalen? De sitter i serie men detta är zener motkopplade så den ena tuggar positiv och den andra negativ så det blir 20Vpeak. Signalen på katoden kan väl vara runt 80-90Vpeak om steget styrs till max om jag inte tar fel. Det är ju en jädra klippning det. Inte enbart att det klipper väldigt mycket när det kommer till dist utan att det blir rejält med lägre signal ut sedan.



Dioder är så billigt så jag beställer alltifrån 3.3v-39v så får jag se vad som funkar.


05 Nov 2018, 21:58
Profile ICQ WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Diodklippning/Dioder?
Tubis wrote:
Jag funderar lite om inte 20V zener tuggar av väldigt mycket av signalen? De sitter i serie men detta är zener motkopplade så den ena tuggar positiv och den andra negativ så det blir 20Vpeak. Signalen på katoden kan väl vara runt 80-90Vpeak om steget styrs till max om jag inte tar fel. Det är ju en jädra klippning det. Inte enbart att det klipper väldigt mycket när det kommer till dist utan att det blir rejält med lägre signal ut sedan.


80V in i 20V dioder blir en faktor 4. Det är inte så extremt jämfört med t.ex. en del Marshall-stärkare med diodklippning, eller vanliga distboxar.

Med seriemotstånd blir "headroom" för dioderna betydligt högre och klippningen mjukare. En variant är att ha seriemotståndet som en kontroll på framsidan ("Saturation"). 100k borde räcka för att gå från inte märkbart till hård klippning, med 20V dioder.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


05 Nov 2018, 23:39
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Diodklippning/Dioder?
Det här är ganska vanligt att man gör i Hammond-orglar, jag har gjort det på min men aldrig provat med gitarr faktiskt. Du har ju lite mer dynamik i en gitarr så gissar att det är svårare att ställa in.
Men till Hammond kan man få riktigt mulligt ljud om man:

1: dra ut 2 tåtar från förstärkaren, man kan ha typ några bra och isolerade testklämmor
2: skaffa en lite låda, typ vanlig dist-pedal och bygg i
3: ha en omkopplare typ 4-6 vägs som kopplar in olika antal dioder
5: sätt dit en pot i serie för att kontrolera graden av dist
6: sen kan man sätta dit lite kondensatorer som kontrollerar bas respektive diskantinnehåll
6: du kan sätta olika zenerdioder i serie för att uppnå en annat värde, du behöver inte köpa 118 olika värden
7: sen när man är klar och nöjd så i stället för testklämmor, monterar man ett uttag och har en fin kabel ut till boxen

Här e grund-idén, sen får man leka med värdena och anpassa till den stärkare man har och i kedjan man kopplar in det. Jag har min så sent som möjligt dvs efter fasvändaren/drivröret:

Image

Image

_________________
tligen


06 Nov 2018, 11:20
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Diodklippning/Dioder?
d95err wrote:

80V in i 20V dioder blir en faktor 4. Det är inte så extremt jämfört med t.ex. en del Marshall-stärkare med diodklippning, eller vanliga distboxar.

Med seriemotstånd blir "headroom" för dioderna betydligt högre och klippningen mjukare. En variant är att ha seriemotståndet som en kontroll på framsidan ("Saturation"). 100k borde räcka för att gå från inte märkbart till hård klippning, med 20V dioder.

Jag menar i sammanhanget att sätta det hela efter en serie med så gott som klar distortion. Man får en faktor 5 i en 9V distpedal som matar 0.6 diod från en maxad opamp(större med rail-to-rail opamp givet). Jag tänker i banorna att man kanske skulle ge en något mer varsam sak om man vill simulera att lägga till ett snäpp slutstegsdist. Att undvika att fastna i "all the gain" vilket kanske känns skönt till en början men inte låter så där jättebra i längden.
Angående headroom så blir detta inte större än diodernas öppningsspänning oavsett hur stor resistor man sätter framför. Diodernas öppningsspänning kompromissas inte. Man kan dock lägga en förspänning på en diod så signalens klipp ändras men det är en annan historia.

_________________
Johan Hansson


06 Nov 2018, 12:42
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Diodklippning/Dioder?
@tubis - "Angående headroom så blir detta inte större än diodernas öppningsspänning oavsett hur stor resistor man sätter framför"

Du har nog fel där:
inget motstånd = maximal klippning, lågt headroom
stort motstånd = kretsen bortkopplad, maximalt headroom
klart det finns ett visst mellanläge/mellanlägen i praktiken, speciellt oxå om man räknar in kondensatorerna!
har du verkligen testat och lyssnat?

Jag har gjort det som du kanske såg...

_________________
tligen


06 Nov 2018, 13:24
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Diodklippning/Dioder?
tligen wrote:
@tubis - "Angående headroom så blir detta inte större än diodernas öppningsspänning oavsett hur stor resistor man sätter framför"

Du har nog fel där:
inget motstånd = maximal klippning, lågt headroom
stort motstånd = kretsen bortkopplad, maximalt headroom
klart det finns ett visst mellanläge/mellanlägen i praktiken, speciellt oxå om man räknar in kondensatorerna!
har du verkligen testat och lyssnat?

Jag har gjort det som du kanske såg...
Hej jag kanske misstog mig vilken resistor han pratade om. Jag trodde det var den 10k som syns innan dioderna i de scheman på cameron modden som länkats i tråden.

Pratar vi i stället om att sätta en resistor mellan dioderna och jord så ja det påverkar ju saker för det blir en spänning över resistorn. Det är detta som påverkar eftersom dioderna då får en biasspänning, inte att man successivt kopplar bort kretsen.

Dock så har detta ett litet designmässigt tillkortakommande, ju högre signal ju större spänning över resistorn och ju renare blir det. Detta ser visserligen snyggt ut i ett ögonblicksklipp på en sinuskurva men inte så snyggt om man sveper amplituden upp och ner. Det ska bli skitigare ju högre spänning som kommer in inte tvärtom.

_________________
Johan Hansson


06 Nov 2018, 14:51
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Diodklippning/Dioder?
Jag har alltså "krokat på" detta direkt på gallren i EL84:orna i slutsteget i min Porta B (fabriksportabel typ L100) och sen högtalareutgången direkt in till mitt Leslie 145 (där det sitter belastningsmotstånd på ingången)

Inget i min skiss (några snäpp upp) går till jord.
Om man väljer en lagom storlek på seriekondingen så får man rent ljud på baspedalerna och dist på manualerna

I princip kan man ju ha flera parallella kedjor med kondensator, dioder och motstånd och reglera graden av dist för olika frekvensomfång, typ som:

Om man googlar lite så har en som heter Kon Ziss (eller Zissis) gjort en mer avancerad och snygg och förmodligen dyr passiv box till B3 Hammond etc

Har massa scheman på det om man vill ha och inte hittar själv.
OBS det är ju tänkt till orgel, men man kan alltid få lite bra idéer.

PS
I Lesliet har man ju ett typ /diskant/mellanregister horn och en 15" bashögtalare med ett delningsfilter på 800Hz om jag inte minns fel, finns en poäng att kunna styra grad av dist till dom olika högtalarna.

Men nu ere risk att jag trådkapar och hamnar långt ner på OT-stegen

Så polifemo fortsätt att labba och berätta gärna...

_________________
tligen


06 Nov 2018, 16:08
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Diodklippning/Dioder?
tligen wrote:
Inget i min skiss (några snäpp upp) går till jord.

Jag kommenterade alltså inte din skiss utan en annan persons inlägg angående klippningen som är relaterat till att sätta dioder från en signalutgång till jord och bruk av resistorer i denna väg. Att sätta dioder mellan två steg i olika fas som i din skiss har jag inte ens funderat på vad som sker och är en helt annan historia.

_________________
Johan Hansson


07 Nov 2018, 11:15
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Diodklippning/Dioder?
Tubis wrote:
tligen wrote:
Inget i min skiss (några snäpp upp) går till jord.

Jag kommenterade alltså inte din skiss utan en annan persons inlägg angående klippningen som är relaterat till att sätta dioder från en signalutgång till jord och bruk av resistorer i denna väg. Att sätta dioder mellan två steg i olika fas som i din skiss har jag inte ens funderat på vad som sker och är en helt annan historia.


Oki, då e vi överens!
Jag bara delade mina erfarenheter från Hammond-ljungeln...
När jag först läste om det trodde jag det skulle låta skit, men till orgel låter det ball, och med Lesliet på slow.

_________________
tligen


07 Nov 2018, 11:28
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Diodklippning/Dioder?
tligen wrote:
Jag bara delade mina erfarenheter från Hammond-ljungeln...
När jag först läste om det trodde jag det skulle låta skit, men till orgel låter det ball, och med Lesliet på slow.

Jag tror att den kopplingen har potential när jag funderade över den. Den fassläcker ju det som är över diodernas öppningsspänning, resistorn bestämmer hur mycket fassläckning som ska ske och kondingar bestämmer frekvensberoende av detta. Att ha en icke linjär komponent som öppnar för fassläckningen skapar ju distortion så klart. Måste givetvis testas en någon dag.

_________________
Johan Hansson


07 Nov 2018, 11:38
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Diodklippning/Dioder?
Funderar på placeringen i kretsen och det vanligaste verkar var före tonstacken a' la "José-master".

Har även sett denna variant som sitter på gainpoten
https://drive.google.com/file/d/1VWC99q ... sp=sharing

Känns lite tidigt i kretsen, men vad vet jag...

Går det att göra samma lösning på min master-volympot, som är placerad efter tonstacken?
https://drive.google.com/file/d/1ovcWno ... sp=sharing

Tänker mig lite som en simulering av en distande fasvändare/ett klippande slutsteg.

Just det, jag kommer att ha dioderna på en switch så att jag kan koppla in/ur dem efter behov.

Edit: Söker på 1n4007-diod och får träffar med följande specar:

Typ 1N4007
Kapsling DO-204AL
tillverkargaranti Diotec
Tillv. -förk. DIO
IF 1 A
Backspänning U ® 1000 V
UF 1.1 V
Kategori Si-likriktardiod
Spänning referens 1 A
Blockeringsström 50 µA


Finns det andra specar eller ÄR en 1N4007 just så?


08 Nov 2018, 11:18
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 30 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.