View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:00



Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Bas preamp - slight return 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Bas preamp - slight return
Det händer nåt :)
Har insett ett par saker så här lång. Valet av kort var inte lyckat, rekommenderas icke. Ett helsike att löda på. Hade det i lådan, kretsen fick plats på det och då orkade jag inte längre börja om med att skära kortämne, borra hål och nita öljetter, även om jag har material även för det hemma.

Dessutom fick jag påpekat för mig att ingångsjacken jordar i chassi. Ibland har man inte koll på de mest basic saker.
Har liksom föreställt mig att även denna typ av jack är separerade så att det inte är kontakt mellan jordstift och chassi. Där gick min fina jordningsplan åt fanders :roll:

Är det bäst att skaffa plastjack med en gång, eller ska man invänta ljudprov och se om det finns något problem innan man korrigerar det?
Som det är nu jordar jacken alltså både i jordbuss/-punkter på kortet och i chassi, vilket ju inte känns optimalt.

Lokala filter alltså endast diodbrygga och de första två parallella elyterna hamnar på ett separat kort borta vid trafon (lite missvisande på schemat). Blev lat och placerade inte gallerbromsarna ända fram vid rörsocklarna, får väl se om det straffar sig i nån form.

Dessvärre har jag lite dålig koll på elläran, vad kan man tänkas behöva för säkring vid nätingången? Drog till med 2A på schemat, men är det för mycket? Brukar ni säkra båda trådarna?

Kommentarer mottages gärna om vad som helst, bifogar även senaste version av schemat.

Trots en del moddande, projekt och reparerande på egna och andras stärkare under åren är det här mitt första egna bygge från scratch.


Image
Image
Image

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


27 Nov 2018, 23:43
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Bas preamp - slight return
Har fått liv i apparaten, men givetvis är det nåt fel nånstans, och jag har inte lyckats hitta orsaken ännu.

Ett kraftigt 100Hz brum som följer med mastervolymen upp.
Försvinner när man rycker ur sista röret, dvs drivsteg + katodföljare.

Mystiskt nog försvagas brummet betydligt när första kanalens volymkontroll ligger i ett visst läge, typ 6-7 på ratten. Förbi 7 flyttar det ner till 50 Hz. Detta trots att brummet inte försvinner när man rycker första kanalens rör.
Tänker att detta kan vara en ledtråd, men vad kan den tyda på...?

Får signal ur båda kanalerna men svagare än den borde vara, speciellt från andra kanalen.

(EDIT: kan tillägga att jag kopplat ur "link"-funktionen, den fungerar ju inte som den är ritad på schemat eftersom den kanal som inte har någon sladd inkopplad är kortsluten i jacket.)

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


04 Dec 2018, 10:38
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Bas preamp - slight return
Nu tror jag inte att de jordade jacken är boven i dramat, men om du vill testa kan du helt enkelt ta en hyfsat tjock plastpåse-bit. lossa jacket och sedan lägga plastbiten över "fronten" på jacket, dvs emellan jacket och plåten, trycka igenom och dra fast och sedan skära ett hål för kabelkontakten. Så får du testat om det påverkar i alla fall.

Du behöver inte sätta plastjack, det finns små plastbrickor för ändamålet. snyggare.

Det kan göra ganska stor skillnad på främst en high gain-stärkare med en konsekvent genomförd jordning.

_________________
/Lennart


04 Dec 2018, 22:59
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Bas preamp - slight return
Jacken hann jag redan byta, men upptäckte något betydligt allvarligare när jag gick genom kretsen för sjuttielfte gången. Hade gjort en rätt allvarlig tabbe på B+ linjen med de lokala filtren/motstånden, givetvis det enda jag inte orkade rita ordentligt på schemat.
Det syns t.o.m på fotot i det tidigare inlägget om nån vill leka finn fem fel. Skämskudden är använd och felen korrigerade.

Dessvärre är det fortfarande nåt som inte står rätt till och som jag hoppas beror på nåt trivialt som en lödning i samband med den senaste operationen.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


05 Dec 2018, 21:12
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Bas preamp - slight return
Tjoho, äntligen succé :D
Fick liv i hela apparaten i kväll. Var problem med några lödningar och eventuellt brända anodresistorer. Och några trådar skärmkabel som nuddade wipern på ena volympoten. Sen var det fullt drag.

B+ ligger aningen högt, drygt 370 V vid noderna. Ska göra en noggrannare mätning i morgon vid alla relevanta punkter.

Först var den så tyst att jag trodde att nåt var helt fel. Men det var så att när det blev ordning på strömdragning och övrigt så försvann brummet också.
I sanningens namn bytte jag de första parallella filterlytarna till 2 x 47uF, som var det närmaste som tål 500 volt som fanns liggande i lådan.
350 V vid noderna är kanske också för klent?

Den är absolut inte tyst när man drar på mastern, möjligen ett litet brum men mest ett sånt där "drrrr" som brukar komma från lysrör och liknande. Skärmade kablar till ingångar och master verkar inte göra till eller från. Inte heller märks något när man petar runt med träpinne.
Hade ju varit optimalt om den var ännu tystare, å andra sidan lär ingen maxa varken master eller kanalvolym.

Ska provköra den med en proffsbasist snart och se vilka ändringar i kretsen som kan behövas.

Att lajna gitarr via den verkar heller inte vara omöjligt alls.

Måste säga att den märkligaste funktionen är midshift-poten i Baxandallen. Blir inte riktigt klok på vad den gör faktiskt. Drar man på basen och sen shiften så läggs det till en massa lågt mellanregister. Rattar man i stället på diskanten så verkar shiften göra något kring typ 1-2 kHz.

Ska också försöka klura ut hur man enklast länkar kanalerna vid ingångarna med brytare.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


06 Dec 2018, 02:02
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Bas preamp - slight return
Grattis!!! Alltid kul att få saker att funka. :D

_________________
/Lennart


06 Dec 2018, 17:21
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Bas preamp - slight return
Custom Sam wrote:
Grattis!!! Alltid kul att få saker att funka. :D


Tack! Jo det känns nästan som ett mirakel när man börjat med att rita något på papper och till slut hör ljud ur en högtalare :)
Och Bojen har varit till ovärderlig hjälp som vanligt, tack för det.

Man är ju långtifrån den kunskap som många här besitter även om man pysslat på en del med olika projekt under åren.
Och ibland har man ju helt enkelt otur när man tänker :roll:

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


07 Dec 2018, 12:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bas preamp - slight return
Lynxtrap wrote:
Den är absolut inte tyst när man drar på mastern, möjligen ett litet brum men mest ett sånt där "drrrr" som brukar komma från lysrör och liknande. Skärmade kablar till ingångar och master verkar inte göra till eller från. Inte heller märks något när man petar runt med träpinne.
Hade ju varit optimalt om den var ännu tystare, å andra sidan lär ingen maxa varken master eller kanalvolym.

Om du inte justerat så det är runt line level nivå ut kan det ju mycket väl vara monstruös signalnivå ut som då förstärks ännu mer i slutsteget och då kommer minsta lilla spår av störning låta mycket.

_________________
Johan Hansson


09 Dec 2018, 21:25
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Bas preamp - slight return
Tubis wrote:
Lynxtrap wrote:
Den är absolut inte tyst när man drar på mastern, möjligen ett litet brum men mest ett sånt där "drrrr" som brukar komma från lysrör och liknande. Skärmade kablar till ingångar och master verkar inte göra till eller från. Inte heller märks något när man petar runt med träpinne.
Hade ju varit optimalt om den var ännu tystare, å andra sidan lär ingen maxa varken master eller kanalvolym.

Om du inte justerat så det är runt line level nivå ut kan det ju mycket väl vara monstruös signalnivå ut som då förstärks ännu mer i slutsteget och då kommer minsta lilla spår av störning låta mycket.


Jag har inte mätt signalnivån, men jag skulle väl inte kalla den "monstruös" på basis av test genom olika slutsteg. Men visst, man lär knappast ställa kanalvolymer och master samtidigt högre än ca klockan 12 vid "normal" användning.
Upp till den nivån är störningarna inte heller direkt märkbara.

Men kanal 2 ska dämpas lite mer ännu, och även tweakas i övrigt. Den är väldigt basig, och det ligger för mycket låga frekvenser på midpoten.
Mid-boosten är heller inte särskilt intressant för basändamål, ska möjligen göra den till en highboost eller kanske växling mellan olika avkopplingskondingar på något av de första stegens katod.
I kanal 2 tycker jag att det är väldigt mycket övertoner och sustain, vilket var förhoppningen med tre steg, så mission accomplished där.

Ska också titta över EQ på kanal 1. Midshiften är väl lite sisådär, tveksamt om jag alls hade lagt till den om jag hade testat på förhand. Det händer inte så mycket märkbart över största delen av svepet, mest påtagligt är att när man vrider på mycket bas så lägger shiftkontrollen till en hel del låg mid.
Och så ska det ju inte vara 100K till jord på baspoten vilket även hade påpekats i tråden men som jag hade glömt bort.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


10 Dec 2018, 15:24
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Bas preamp - slight return
Uppdatering. Det har hänt en del, mest i kanal 2. Missnöjet med EQ:n och forskande i alternativ utmynnade i att jag satte in en s.k. Dumble "Skyliner" inklusive Jazz/Rock-brytare.
Funkar klart bättre än den traditionella Fender-stacken.

Trots det var den fortfarande lite bumlig och aningen diskantfattig, och det åtgärdades hyfsat med 4.7uF på V2A katod och en dämpad konding över volympoten (felritat på schemat, måste ha varit hög på lödångor). Experimenterade en hel del med att hitta en bra balans där, och tyckte att detta funkade bäst.
4.7uF klarade fortfarande att återge basens E-sträng nedstämd till B, vilket också ska vara fallet när man räknar matematiskt på det. Ner mot 2.2uF blev för mycket.

Jag bytte ut 12AX7 i V2 mot ett 5751. Det är ju inte brist på gain i denna förstärkare, men jag ville ändå inte tappa det sjung och övertoner jag tyckte att jag fick till i kanal 2. 5751 funkar helt ok, och gör att kanalerna är bättre balanserade mot varandra volymmässigt. Nu kan man också använda största delen av svepet på kanalvolymen innan det blir hörbar overdrive.

Kan bli en del små tweaks ännu när jag får den testad igen med en riktig basist och ett riktigt basslutsteg med högtalare.


Attachments:
Bass preamp rev5 kopia.jpg
Bass preamp rev5 kopia.jpg [ 178.71 KiB | Viewed 8868 times ]

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
27 Dec 2018, 12:28
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Bas preamp - slight return
Lite fundersam över spänningarna på V2:s anoder.
På V2A har jag 203V medan V2B mäter 227V. Ska det bli så stor skillnad bara pga katodmotstånden (1.5K vs 2.2K)?

Nu hittar jag inte pappret med siffrorna från en mätning för några veckor sedan, men jag kommer inte ihåg att det skulle varit så stor skillnad då.
De enda, i sammanhanget väsentliga, ändringarna sedan dess är nya filterkondingar (med större spänningstålighet) och 5751 i stället för 12AX7 som V2.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


28 Dec 2018, 14:36
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bas preamp - slight return
Lynxtrap wrote:
Lite fundersam över spänningarna på V2:s anoder.
På V2A har jag 203V medan V2B mäter 227V. Ska det bli så stor skillnad bara pga katodmotstånden (1.5K vs 2.2K)?


Det blir ganska stor skillnad eftersom bara en liten ström ger stort spänningsdropp över den stora anodresistorn enligt ohms lag. Därav ger en väldigt liten strömändring stor skillnad i spänningsdroppet.

_________________
Johan Hansson


28 Dec 2018, 15:06
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Bas preamp - slight return
Hade den på test på ett rep i dag, basisten körde in i effektreturen på sin basförstärkare.
Funkade bra, men upptäckte nåt jag inte märkt i tidigare test genom förstärkare eller ens lajnad in i ljudkort på datorn.

Den brusade påtagligt (brus som i "ssss"), troligen märktes det särskilt bra eftersom basförstärkaren hade en diskant-tweeter.
Bruset följer med bägge kanalvolymerna och mastern.

Var skulle ni börja jaga det problemet?

Kör ju metallfilm hela vägen så det borde inte ligga där i varje fall.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


08 Jan 2019, 22:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bas preamp - slight return
Sänk ingångsresistorn aka 68k/47k. Se till att ingången är jordad när du provlyssnar annars kommer 1M att brusa och då brusar det mycket. När guran är inkopplad kommer dess mickresistans ligga parallellt med 1M så då är den 1M inte ett issue.

_________________
Johan Hansson


09 Jan 2019, 11:30
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Bas preamp - slight return
Tubis wrote:
Sänk ingångsresistorn aka 68k/47k. Se till att ingången är jordad när du provlyssnar annars kommer 1M att brusa och då brusar det mycket. När guran är inkopplad kommer dess mickresistans ligga parallellt med 1M så då är den 1M inte ett issue.


Du menar att ingångsresistorerna ska ha så stor betydelse? Och värdena är ju rätt standard... men ska testa.
Brus är knepigt att jaga, brum är liksom mer uppenbart vad det kan bero på.

Kan brus annars bero på någon form av jordfel, och i så fall vad?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


09 Jan 2019, 23:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bas preamp - slight return
Lynxtrap wrote:

Du menar att ingångsresistorerna ska ha så stor betydelse? Och värdena är ju rätt standard... men ska testa.
Brus är knepigt att jaga, brum är liksom mer uppenbart vad det kan bero på.

Kan brus annars bero på någon form av jordfel, och i så fall vad?

Om det inte är något fel så är det den resistorns brus du hör när den första volymratten är uppvriden. Jordfel ger inte brus i sig om det inte påverkar någon resistanskoppling eller hur ett aktivt komponent opererar. Jag har dock inbillat mig att dålig kontakt kan ge brus tex lödningar eller rörsocklar. Jag har aldrig testat med en tweeter påkopplad men kan bara ana att med tanke på hur mycket en 68k brusar vanligt så borde det vara jobbigt med tweeter.

_________________
Johan Hansson


10 Jan 2019, 09:55
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Bas preamp - slight return
Att gallermotståndet sitter på kortet och inte direkt på rörsockeln borde väl inte ha någon betydelse just när det gäller brus, eller...?
Slarvade lite där när jag byggde :roll:

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


10 Jan 2019, 14:00
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bas preamp - slight return
Lynxtrap wrote:
Att gallermotståndet sitter på kortet och inte direkt på rörsockeln borde väl inte ha någon betydelse just när det gäller brus, eller...?
Slarvade lite där när jag byggde :roll:

Nej det spelar ingen roll.

_________________
Johan Hansson


10 Jan 2019, 15:32
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Bas preamp - slight return
Kom att tänka på en fråga till innan jag labbar vidare, som jag förstås borde ha tänkt på att kolla liiite tidigare...
Om man skulle vilja testa ett annat 12--7 rör i V3, ställer det till bekymmer för katodföljaren, eller har den ingen skillnad?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


11 Jan 2019, 23:55
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.