View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:46



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Ena slutröret har gått.... 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Ena slutröret har gått....
...och jag har ingen volym på den rena kanalen. Od- kanalen verkar funka som vanligt, den jag använder nästan uteslutande.

Undrar om stärken kan ta skada av att bara ett slutför funkar?sSlutsteget består två EL34 och stärken är en Koch Twintone 1.

Nya rör beställda, men vill spela på rel låg volym i hemstudion tills dess att jag fått dem bytta och biasjustering gjord.

Schemat finns här:

https://elektrotanya.com/koch_twintone_ ... nload.html

Matte

_________________
the older I get, the better I was


02 Nov 2018, 09:31
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Ena slutröret har gått....
clapton71 wrote:
...och jag har ingen volym på den rena kanalen. Od- kanalen verkar funka som vanligt, den jag använder nästan uteslutande.

Undrar om stärken kan ta skada av att bara ett slutför funkar?sSlutsteget består två EL34 och stärken är en Koch Twintone 1.

Nya rör beställda, men vill spela på rel låg volym i hemstudion tills dess att jag fått dem bytta och biasjustering gjord.

Schemat finns här:

https://elektrotanya.com/koch_twintone_ ... nload.html

Matte

Jag tror det är bäst att du har den avstängd tills det kommer nya rör.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


02 Nov 2018, 09:53
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Ena slutröret har gått....
Du har nog inget fel på dina slutrör med tanke på hur du beskriver problemet. Förmodligen ett förstegsrör som kan vara kass. Antingen rör 1 eller 2.


02 Nov 2018, 09:59
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Ena slutröret har gått....
Speed, ett slutrör lyser inte. Förstegsrören var min tanke också, ska testa att byta v1/v2, har några extra ecc83 hemma.

Har haft lite konstiga oljud från stärken senaste veckan, som högljudda sprakningar och kanalskifte från rent till od.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


02 Nov 2018, 10:27
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Ena slutröret har gått....
Förstärkaren har ju bara ett slutsteg, om OD-kanalen låter som den ska, borde slutsteget vara OK. Kanalerna skapas i preampen. Låter verkligen OD-kanalen OK?

_________________
Image


02 Nov 2018, 11:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Ena slutröret har gått....
Absolut, är med på det, min första tanke var också förstegsrören. Men eftersom det ena EL34 inte hade nån glöd i sig torde det vara paj. Alla förstegsrör lyser som de ska, men det behöver ju inte betyda att alla är ok.

Min fundering är om något mer vitalt i stärken kan paja om man bara kör på det ena EL34. Tänker på att många rycker 2 av 4 slutstegsrör i gamla Marshalls för att halvera effekten. Men å andra sidan är min stärk en helt annan krets....

Matte

_________________
the older I get, the better I was


02 Nov 2018, 12:28
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Ena slutröret har gått....
Din Koch är väl en Class AB förstärkare. (?) Slutstegen är ju i par, d.v.s. ena röret tar hand om positiva delen av "sinuskurvan", och det andra röret den negativa. Lite förenklat...
När man "rycker" 2 av 4 rör, måste man ta rätt rör parvis. Sen bör man väl välja annan impedans...

Har slutsteget 2 EL34:or, fungerar det i princip inte alls med bara ett rör. Det finns ju "enpetare", men det är en helt annan koppling.

Står ju så här i din manual:
"
Tubes rarely fail. If they are bad, these might be the symptoms:
PREAMP TUBES (ECC83, 12AX7, 7025):
- Microphonic whistling or squealing on one or both channels.
- No or low amp volume on one or both channels.
- Excessive noise on one or both channels.
POWER TUBES (EL34):
- Loud crackling that is not affected by front panel controls.
- Intermittent or regular blowing fuses.
- Weird amp ‘distorting’.
- Hum."

Nu är det nog att någon riktig rörpulare tar detta vidare, innan jag skriver för mycket felaktigheter. :oops:

_________________
Image


02 Nov 2018, 14:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Ena slutröret har gått....
Tog ur EL34:an som inte lyste och satte tillbaka igen- klart!

Bytte ut första 12ax7 mot ett som jag tror var fräscht- fick ett lågt surrande oljud, nästan som ett lågfrekvent gnissel på bägge kanalerna....ingen gitarrsignal gick igenom alls.

Bytte sedan runt med de övriga och fick ibland ljud på od- kanalen men inte på rena. Inser att det är bäst att byta alla fyra. Får vänta tills nästa vecka...

Matte

_________________
the older I get, the better I was


02 Nov 2018, 16:03
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Ena slutröret har gått....
Nu vill jag ju inte vara fördomsfull, men det är ju inte bara rör i den där maskinen. Minst två reläer och ett par IC etc, inklusive brytande jackar.

Om du menar att det slocknade slutöret vaknade efter att ha motionerats i sin sockel, så är det ju inte alls otänkbart att det är nåt annat mekaniskt (reläkontakter, jackar) som konstrar - din beskrivning låter inte som ett "typiskt rörfel".

Motionera alla rören i sina hållare.

Kör lite kontaktrengöring på jackarna.

Om reläerna är öppna, samma där.

Kommer du ingenvart med det, så är det nog antagligen en bra idé att mäta lite på var signalen finns/ofinns.


02 Nov 2018, 17:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Ena slutröret har gått....
lampuradio wrote:
Nu vill jag ju inte vara fördomsfull, men det är ju inte bara rör i den där maskinen. Minst två reläer och ett par IC etc, inklusive brytande jackar.

Om du menar att det slocknade slutöret vaknade efter att ha motionerats i sin sockel, så är det ju inte alls otänkbart att det är nåt annat mekaniskt (reläkontakter, jackar) som konstrar - din beskrivning låter inte som ett "typiskt rörfel".

Motionera alla rören i sina hållare.

Kör lite kontaktrengöring på jackarna.

Om reläerna är öppna, samma där.

Kommer du ingenvart med det, så är det nog antagligen en bra idé att mäta lite på var signalen finns/ofinns.


Tack för input, min meckarkompetens sträcker sig inte längre än till att byta förstegsrör, så hjälper inte det får nån annan ta över. Ska absolut motionera socklarna, men ändå dags för ett rörbyte och genomgång inom kort.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


02 Nov 2018, 21:10
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.