View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:37



Reply to topic  [ 7 posts ] 
PPIMV eller Master? 
Author Message

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post PPIMV eller Master?
Tjena!
Äntligen skrämt liv i mitt gamla lik.
Klurar nu på att jag borde ha en master eller PPIMV så jag kan dra ner volymen så jag slipper arg sambo och barn som inte hör pokemon på Tvn om jag vill ha dist.

Vad är för/nackdelar med de olika alternativen?

En master före fasvändaren låter enklast, därför borde det ju finnas något magiskt med PPIMV. annars borde de ju inte existera.


26 Oct 2018, 22:15
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: PPIMV eller Master?
Det ska inte bli så snygg dist om man sätter en ppmv efter en sådan fasvändare. Jag hade klämt in en vanlig master mellan drivaren och själva fasvändaren. Tänk på att blocka DC med konding på var sida om poten för fasvändaren har DC bias på gallret.

_________________
Johan Hansson


27 Oct 2018, 19:39
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: PPIMV eller Master?
tokfan wrote:
Tjena!
Äntligen skrämt liv i mitt gamla lik..
Grattis, snyggt jobbat :mrgreen:


27 Oct 2018, 21:24
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: PPIMV eller Master?
Ja jag testar nog banne mig med master då.
Kanske kan testa med PPIMV på nästa i studiesyfte.

Vet inte riktigt vad jag ska ha stärkaren till än.
Vet inte om man kan få den så bra att man kan använda den med bandet eller om man ska lajja med den i källaren bara.
Läste att PPIMV gör sig bäst när man kör på ganska hög volym. Men det finns ju säkert tusen teorier och åsikter om det (som jag gärna tar del och lär mig av) . Hade ingen koll på att det beror på typ av fasvändaren heller men det låter ju rimligt när man tänker efter.

Fasen va kul det vore om man får koll på sånt här i framtiden.

Tack zoork!
Förbaskat mycket kämpande, klurande och velande i veckor för något som fölk här på bojen skulle ha plockat fram en multimeter och fixat på 10 min.
Det bästa med stärkaren är att det mesta var kasst så man får öva massor på en enda stärkare för 500 spänn :)
Hoppas du får fart på din.


27 Oct 2018, 22:14
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: PPIMV eller Master?
Jag blev tvungen att läsa på lite om "PPIMV"... och det finns en del att läsa, kan man säga. Rent kretstekniskt är det ju en fråga om var man vill ha sin dist och vid vilken volym man vill ha den. En mastervolym precis före slutrören (en PPIMV, alltså) gör ju att man kan driva allt före slutrören till sin gräns och bortom, utan att man får ut full effekt i högtalaren, dvs man kan få fram den färgning som distorsionen ger, ända fram till det som bildas i själva fasvändaren, men ändå bara ta ut precis så mycket ljudstyrka som passar för tillfället. Den som gillar hur det låter med överstyrda slutrör, kommer dock inte att ha nån användning av en sådan PPIMV, den personen måste ha en dämpsats efter utgångstrafon för att kunna påverka volymen men behålla distorsionen/ljudkaraktären. Såvitt jag kan begripa är det inget som hindrar att man har både en master före PI och en efter, om man så önskar. Sätter man dem på max är det ju som om de inte fanns där alls och bör då inte störa varandra.

I din förstärkare finns en motkopplingsslinga från högtalarlindningen och till en punkt före PI. Sätter man in förstärkningsreglering inuti slingan kan det få påverkan på frekvensgången, men på vilket sätt är inte lätt att säga.


29 Oct 2018, 19:41
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: PPIMV eller Master?
Ska man dra den före eller efter drivsteget innan fasvändaren?
Får man ut mycket fläsk ur ett sådant steg?

https://drive.google.com/file/d/1Vs01LK ... p=drivesdk

Egentligen kanske man borde testa båda så man bildar sig en uppfattning om vad man sysslar med.

Hur gör ni rutinerade rävar?
Mickar ni upp och spelar in ljudet mellan varje ingrepp och jämför?


29 Oct 2018, 22:50
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: PPIMV eller Master?
Tubis wrote:
Det ska inte bli så snygg dist om man sätter en ppmv efter en sådan fasvändare. Jag hade klämt in en vanlig master mellan drivaren och själva fasvändaren. Tänk på att blocka DC med konding på var sida om poten för fasvändaren har DC bias på gallret.


Det där är även min (löst grundade) uppfattning. Men om man ändå vill ha master efter PI så ska väl en gallerbroms kunna minska risken för att PI "bajsar på sig"?
Vissa rekommenderar att man sätter dit en sån även om man inte installerar en master men vill spela så högt att PI överstyrs.

tokfan wrote:
Ska man dra den före eller efter drivsteget innan fasvändaren?
Får man ut mycket fläsk ur ett sådant steg?


Om du sätter den mellan drivsteg och PI spelar fläsket som kommer ut ur drivsteget ingen roll. Anledningen till den placeringen vore att drivsteget blir överstyrt i stället för fasvändaren (som blir fallet med en PPIMV), samtidigt som du har ett gainsteg mer i kedjan (=mer överstyrning) jämfört med om du sätter mastern innan drivsteget. Snabbt kollat på schemat ser det väl ut som att du inte skulle ha nån större glädje av en master före drivsteget.
Och givetvis, sätter du den efter PI så har du ytterligare ett steg som driver på, och i den där ska det väl vara tillräckligt för att skrämma upp PI ordentligt, men frågan som sagt då hur bra det låter.

Av den enkla anledningen att det är så enkelt att prova kunde man väl testa med en sk. crossline master, men hur det börjar låta är ett frågetecken.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


30 Oct 2018, 11:57
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.