View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 04:58



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Dioder Twin reverb? 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1850
Post Dioder Twin reverb?
Har ni några favoriter till TR AB763? Såg att någon bytt på min och att det satt 4 st istället för 6. Två var kraftigare så jag misstänker att de ersatte 4 mindre. Några tankar kring detta? Kan man mixa olika storlekar utan att det påverkar brusnivåer mm? Finns det några dioder ni föredrar om jag skulle byta? Har noll koll på detta med dioder... :oops:

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


20 Oct 2018, 19:41
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1223
Location: Vallentuna
Post Re: Dioder Twin reverb?
Kanske dumt att lägga mig i här eftersom jag inte kan kretsen du hänvisar till, men om det är fråga om spänningsförsörjning (dvs typ anodlikriktning eller liknande) så vill jag påstå att det inte spelar nån roll vad man använder, så länge dioden (eller dioderna) klarar lastströmmen och den maximala motspänningen. Man bör då tänka på att max. motspänningen blir närmare 3 X märkspänningen på trafons lindning. Att ta dioder som är ett snäpp biffigare än vad som krävs är inte fel. Om man använder fler dioder i serie beror det nog på att man vid konstruktionstillfället inte hittat nån modell som klarar motspänningen.


20 Oct 2018, 19:48
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Dioder Twin reverb?
Grejar man mycket vill man ju gärna köpa på sig en bunt med standardkomponenter. 1N4007 är något som fungerar nästan alla dar i veckan och är det som oftast sitter i förstärkare i dag på dessa strömnivåer.

_________________
Johan Hansson


20 Oct 2018, 20:53
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1850
Post Re: Dioder Twin reverb?
Tackar för svar! Då drar jag slutsatsen att det inte spelar så stor roll vilka dioder (fabrikat mm.) man använder så länge de klarar den spänning och ström som en Twin ger där. Läste nånstans att förstärkaren kan bli tystare med "snabbare" dioder (typ UF4007, tror jag det var) och att vissa även kör nån konding typ 0.1 uF/1000 V parallellt med varje diod för att minska nån slags "spike".

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


21 Oct 2018, 00:06
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1223
Location: Vallentuna
Post Re: Dioder Twin reverb?
Allt "prassel" eller brus etc som kommer från likriktarna, bör ätas upp direkt av filterkondingarna. Att parallellkoppla dioder med en liten (rejält spänningstålig!) konding har jag sett på fler ställen, troligen för att ännu bättre absorbera små spikar just när dioden börjar resp. slutar leda. Har man fler dioder i serie är det väl nästan praxis att varje diod har en konding eller resistor ( i megohm-klassen) parallellt, för att rättvist jämna ut spänningen när dioderna spärrar. (annars fanns risken att motspänningen blir högre över en av dioderna i paret och det skulle ju motverka syftet med att ha fler i serie).

Brus från anodspänningsförsörjningen är lite kontroversiellt; vissa hävdar att det är vanligt, andra är av annan åsikt. Filterkondingarna ska ju rimligen vara som kortslutning för allt som har med AC att göra. Dåliga filterkondingar kan däremot skapa lite oljud, speciellt de som sitter och filtrerar till lågnivåstegen. I vissa sammanhang sätter man en vanlig pappers-/plast-/keramkonding på nån mikrofarad parallellt över elektrolyterna, just för att minimera eventuellt "brus" från ellyterna. Att ljudbilden generellt skulle påverkas av vilken likriktare (diodtyp, rör...) man har är enligt min uppfattning inte rimligt.


21 Oct 2018, 10:37
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Dioder Twin reverb?
Har någon någonsin råkat ut för hörbart missljud från likriktaren om de inte har massa specialdioder och snubberkondingar??

_________________
Johan Hansson


21 Oct 2018, 11:07
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1223
Location: Vallentuna
Post Re: Dioder Twin reverb?
Tubis wrote:
Har någon någonsin råkat ut för hörbart missljud från likriktaren om de inte har massa specialdioder och snubberkondingar??


På andra forum, där intresset för förstärkare etc har en annan "profil", eller vad man ska säga (typ HiFi), finns det teorier av märkliga slag om det mesta. Jag tror personligen att en väl konstruerad nätdel inte alls påverkar ljudet, oavsett hur den byggd och bestyckad (rör, dioder, selenlikriktare...), men det blir lätt lite dålig stämning om man är för kategorisk (även om man tror man har rätt...).


21 Oct 2018, 13:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1850
Post Re: Dioder Twin reverb?
lampuradio wrote:
Allt "prassel" eller brus etc som kommer från likriktarna, bör ätas upp direkt av filterkondingarna. Att parallellkoppla dioder med en liten (rejält spänningstålig!) konding har jag sett på fler ställen, troligen för att ännu bättre absorbera små spikar just när dioden börjar resp. slutar leda. Har man fler dioder i serie är det väl nästan praxis att varje diod har en konding eller resistor ( i megohm-klassen) parallellt, för att rättvist jämna ut spänningen när dioderna spärrar. (annars fanns risken att motspänningen blir högre över en av dioderna i paret och det skulle ju motverka syftet med att ha fler i serie).

Brus från anodspänningsförsörjningen är lite kontroversiellt; vissa hävdar att det är vanligt, andra är av annan åsikt. Filterkondingarna ska ju rimligen vara som kortslutning för allt som har med AC att göra. Dåliga filterkondingar kan däremot skapa lite oljud, speciellt de som sitter och filtrerar till lågnivåstegen. I vissa sammanhang sätter man en vanlig pappers-/plast-/keramkonding på nån mikrofarad parallellt över elektrolyterna, just för att minimera eventuellt "brus" från ellyterna. Att ljudbilden generellt skulle påverkas av vilken likriktare (diodtyp, rör...) man har är enligt min uppfattning inte rimligt.

Tack för bra förklaring!

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


21 Oct 2018, 14:40
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Dioder Twin reverb?
lampuradio wrote:
Tubis wrote:
Har någon någonsin råkat ut för hörbart missljud från likriktaren om de inte har massa specialdioder och snubberkondingar??


På andra forum, där intresset för förstärkare etc har en annan "profil", eller vad man ska säga (typ HiFi), finns det teorier av märkliga slag om det mesta. Jag tror personligen att en väl konstruerad nätdel inte alls påverkar ljudet, oavsett hur den byggd och bestyckad (rör, dioder, selenlikriktare...), men det blir lätt lite dålig stämning om man är för kategorisk (även om man tror man har rätt...).


Jag hade blivit förvånad om dom mest inbitna Hi-fi-nördarna INTE ansåg att val av dioder påverkar ljudet. :lol:


26 Oct 2018, 09:54
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.