View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 10:15



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Säkringshållare till Vibrolux BF 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1850
Post Säkringshållare till Vibrolux BF
Min Vibrolux BF har ingen säkring till glöden. Tänkte sätta i en sån här: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... age-p41128

Har sett att det är vanligt med 8A. Ska det vara trög eller snabb säkring? Visst är det väl bara att ta ena gröna glödkabeln (spelar det någon roll vilken?) och fästa på säkringshållarsladden och fästa vidare till platsen där den gröna ursprungligen satt på?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


18 Oct 2018, 11:24
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Säkringshållare till Vibrolux BF
Rätt tänkt såvitt jag kan bedöma. Trög säkring, räcker bra med 6A i den förstärkaren, men en 8A lär väl gå också om det blir kortis.
Spelar ingen roll vilken tåt du tar.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


18 Oct 2018, 21:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1850
Post Re: Säkringshållare till Vibrolux BF
Sustain wrote:
Rätt tänkt såvitt jag kan bedöma. Trög säkring, räcker bra med 6A i den förstärkaren, men en 8A lär väl gå också om det blir kortis.
Spelar ingen roll vilken tåt du tar.

Tack Sixten.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


18 Oct 2018, 21:19
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2990
Post Re: Säkringshållare till Vibrolux BF
En del brukar väl anse att man inte ska ha säkring på glöden..?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


19 Oct 2018, 11:05
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1850
Post Re: Säkringshållare till Vibrolux BF
Lynxtrap wrote:
En del brukar väl anse att man inte ska ha säkring på glöden..?

Oj, varför inte? Vad kan hända? En fråga till: Har man säkring på glöden för att skydda...ja vad? Rör, OT, PT?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


19 Oct 2018, 12:32
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2990
Post Re: Säkringshållare till Vibrolux BF
Polytone wrote:
Lynxtrap wrote:
En del brukar väl anse att man inte ska ha säkring på glöden..?

Oj, varför inte? Vad kan hända? En fråga till: Har man säkring på glöden för att skydda...ja vad? Rör, OT, PT?

Det överlämnar jag till de kunnigare människorna som finns här, jag skrev med ett frågetecken efter av en anledning :)
Men jag tänkte att det kunde vara värt att väcka frågan.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


19 Oct 2018, 15:54
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1223
Location: Vallentuna
Post Re: Säkringshållare till Vibrolux BF
Det finns ingen anledning att inte säkra även glöden, som jag ser det. Även om man har en primärsäkring (på 230 V -sidan), så är det inte alls säkert att en överlast på glödlindningen får den att lösa ut, det blir nämligen inte så dramatisk strömökning på primären, men det kan ändå vara nog för att elda glödlindningen, vilket ju gör trafon rätt mycket mindre användbar. Trög säkring pga att glödtrådarna drar avsevärt mycket mer än märkstöm när de är kalla (ett par tre sekunder).


19 Oct 2018, 16:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1850
Post Re: Säkringshållare till Vibrolux BF
lampuradio wrote:
Det finns ingen anledning att inte säkra även glöden, som jag ser det. Även om man har en primärsäkring (på 230 V -sidan), så är det inte alls säkert att en överlast på glödlindningen får den att lösa ut, det blir nämligen inte så dramatisk strömökning på primären, men det kan ändå vara nog för att elda glödlindningen, vilket ju gör trafon rätt mycket mindre användbar. Trög säkring pga att glödtrådarna drar avsevärt mycket mer än märkstöm när de är kalla (ett par tre sekunder).

Är det ingångstransformatorn som kan gå sönder bara eller är det andra komponenter dessutom (framförallt är jag ju rädd om utgångstransformatorn)? Ingångstransformatorn på förstärkaren ifråga är av nyare årgång för 230 V så den är jag inte så rädd om.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


19 Oct 2018, 17:37
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1223
Location: Vallentuna
Post Re: Säkringshållare till Vibrolux BF
Säkringar är ju ett skydd både mot överbelastning av strömkällan och mot att övertrömmar leder till diverse pyrotekniska fenomen inuti ens anläggning. En kortis eller liknande av glödströmsledarna kan ju i värsta fall leda till lokal överhettning och kanske att nånting tar eld. Blir det fel inuti ett rör så är det ju ingen idé att skydda röret, men om glöden kortsluter kan ju ledarna bli för varma och isoleringen kan faktisk ta eld. Om inte annat luktar det rätt illa när plasten börjar ryka och förkolna. En trög säkring på 50 - 100% över beräknad märkström i glödkretsen är inte en dum idé, tycker jag. Det finns en teoretisk påverkan på katodmaterialet om katoden kallnar medan anodspänningen är på, dvs att materialet skulle ta skada. Det är säkert rätt, i teorin, och kanske även kan märkas om man mäter ett rör precis före och efter en sådan händelse, men troligen är det inget man märker ljudmässigt. I värsta fall skulle man få justera tomgångsströmmen lite (återigen; detta är lite teoretiskt). Jag kan för övrigt inte komma på nånting som kan skadas pga att man har en glödströmssäkring.

Edit: Det som kan skadas genom fel i glödkretsen är sådant som är (blir) anslutet till den. Utgångstrafon tror jag sitter helt säker, säkring eller inte.


19 Oct 2018, 17:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1850
Post Re: Säkringshållare till Vibrolux BF
lampuradio wrote:
Säkringar är ju ett skydd både mot överbelastning av strömkällan och mot att övertrömmar leder till diverse pyrotekniska fenomen inuti ens anläggning. En kortis eller liknande av glödströmsledarna kan ju i värsta fall leda till lokal överhettning och kanske att nånting tar eld. Blir det fel inuti ett rör så är det ju ingen idé att skydda röret, men om glöden kortsluter kan ju ledarna bli för varma och isoleringen kan faktisk ta eld. Om inte annat luktar det rätt illa när plasten börjar ryka och förkolna. En trög säkring på 50 - 100% över beräknad märkström i glödkretsen är inte en dum idé, tycker jag. Det finns en teoretisk påverkan på katodmaterialet om katoden kallnar medan anodspänningen är på, dvs att materialet skulle ta skada. Det är säkert rätt, i teorin, och kanske även kan märkas om man mäter ett rör precis före och efter en sådan händelse, men troligen är det inget man märker ljudmässigt. I värsta fall skulle man få justera tomgångsströmmen lite (återigen; detta är lite teoretiskt). Jag kan för övrigt inte komma på nånting som kan skadas pga att man har en glödströmssäkring.

Edit: Det som kan skadas genom fel i glödkretsen är sådant som är (blir) anslutet till den. Utgångstrafon tror jag sitter helt säker, säkring eller inte.

Tackar och bockar!

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


19 Oct 2018, 23:06
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.