View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 10:56



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Är min utgångstrafo bränd? 
Author Message

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Är min utgångstrafo bränd?
Renoverar en gammal dns förstärkare och byggt en justerbar bias krets, bytt filterkondingar mm för att få fart på den. Det har alltid varit klent ljud i den så länge jag kan minnas. Har trott att det berott på gamla rör.

Jag klurar nu på om utgångstrafon kan vara paj.
Mäter 56 ohm på ena primära till centertapp och 68 på den andra.
Kan man se redan där att den är kass eller krävs andra mätningar?

Har redan tråden: återuppliva DNS men startar denna så att folk lättare ska kunna fokusera på detta problem då den andra är så lång.


16 Oct 2018, 22:15
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Är min utgångstrafo bränd?
tokfan wrote:
Renoverar en gammal dns förstärkare och byggt en justerbar bias krets, bytt filterkondingar mm för att få fart på den. Det har alltid varit klent ljud i den så länge jag kan minnas. Har trott att det berott på gamla rör.

Jag klurar nu på om utgångstrafon kan vara paj.
Mäter 56 ohm på ena primära till centertapp och 68 på den andra.
Kan man se redan där att den är kass eller krävs andra mätningar?

Har redan tråden: återuppliva DNS men startar denna så att folk lättare ska kunna fokusera på detta problem då den andra är så lång.

Det är nästan alltid olika likströmsmotstånd då lindningarna är lika många varv men den övre har längre sträcka. Så skillnaden
betyder inget som enda mätning.

Vad du skall föra är att skaffa ett 8 ohms moptstånd 25-50w , montera detta på en kylfläns och ersätta högtalaren med.
Sedan kan du kräma på med en tongenerator och mäta olika saker, t.ex. spänningen över motståndet precis innanklippning
så får du effekten förstärkaren kan ge ( P = U2/R )
Då kan du bedöma om trafon är krank eller om ndu får full effekt.
För att göra detta behövs alltså ett effektmotstånd, ett oscilloskop och en sinus-generator .

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


16 Oct 2018, 22:26
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1223
Location: Vallentuna
Post Re: Är min utgångstrafo bränd?
Lite generellt om mätningar på en trafo.

Mät likströmsmotståndet i lindningarna. Det ger upplysning om det finns ett avbrott.
Mät motstånd mellan öppna lindningar sinsemellan, dvs mellan primär- och sekundärlindning(ar) när de är öppna och losskopplade.
Mät motstånd mellan lindningar och kärna.
De två senare kan med fördel göras med en "megger", dvs att motståndet mäts med hög spänning (runt 500-1000 V); i dessa fall ska det vara isolerat mellan mätpunkterna annars finns överledning ("paj trafo").

Sedan kan man mäta med växelström. Ett enkelt sätt är att mata in 6,3 V AC från en glödlindning på högtalarlindningen och mäta primärlindningens utspänning. Där får man hålla tungan i rätt mun eftersom det blir höga spänningar på sekundären. Om det är en P-P trafo, ska anodlindningarna ha lika hög utspänning mätt mot CT.

Edit: Jag lägger in en korektion här. Ovan skriver jag att det blir "höga spänningar på sekundären", men jag menar förstås, att om man matar in 6,3 V på högtalarlindningen, så blir det några hundra V på anodlindningen. Den utgör "sekundärlindning" i själva mätsituationen, men är såklart primärlindning på trafon så som den är tänkt att användas. /edit


Last edited by lampuradio on 17 Oct 2018, 10:08, edited 1 time in total.



16 Oct 2018, 23:02
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Är min utgångstrafo bränd?
8 ohm 100w motstånd kom i brevlådan idag.
Det ska jag testa.
Sägs att det ska kunna gå att kräm ur nästan 80W ur denna.
Jag kan nu spela med volymen på max utan att få ont i öronen.
Något är skumt.

Påverkar biaseringen av slutrören uteffekten mycket eller är det bara cross Over disten?
Får bara ut 20mA ur ena röret och 10mA ur det på samma sidan som DC resistansen var lägre.


16 Oct 2018, 23:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1223
Location: Vallentuna
Post Re: Är min utgångstrafo bränd?
Viloströmmar på 10 resp. 20 mA för de slutrör jag hört talas om här (EL504) låter lågt. Det påverkar det som kallas cross-over distorsion, vilket man kan se med ett oscilloskop som att en sinusvåg (på högtalarutgången) "tvekar" lite precis när den går igenom nollvärdet, det blir som ett trappsteg precis vid nollgenomgången (åt båda hållen). Om man då ställer upp tomgångsströmmen, så ska den disten försvinna. Rören kan då stå rätt "kallt", men full effekt ska man kunna få ut ändå, i princip. Förstärkaren arbetar då i gränslandet mellan AB och B, men det ger inte automatiskt en effektförlust. Att ställa upp tomgångsströmmen ger inte mer kraft, men det ger mer värmeförluster. Ljudet påverkas lite, men där är det ju tycke o smak som gäller. Jag tycker att man borde nå viloström på runt 50 mA per rör i din stärkare, som en bra utgångspunkt. Om man inte når dit, kan det vara justerområdet för gallerförspänningen som inte räcker till, dvs man har "för mycket bias".

Det kan också vara värt att mäta signalspänningarna fram till slutrören, dvs att faktiskt se hur hög signalspänning som kommer fram till gallren. De kanske inte styrs ut tillräckligt av fasvändaren (av något skäl). Även här är skåpet till hjälp, om det är kalibrerat någotsånär.


16 Oct 2018, 23:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Är min utgångstrafo bränd?
En kommentar:
mätning på slutrörens anoder under effekt kräver att man har probar för 5kV ( ofta 100:1 probar)
Vanliga probar tål bara 500V, anoderna kommer upp till 1000V i normalfallet, åtskilliga 1000 om lasten faller bort.

Men att mäta på katoder och G1 går alldeles utmärkt med 500V probar, likaså hela preamp delen. Likaså att
mäta på utsidan ( högtalarsidan ) av utgångstrafon.
Det är transformatorns egenskaper som gör att det kan bli så höga spänningar.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


17 Oct 2018, 00:04
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Är min utgångstrafo bränd?
Har ingen koll på vad som krävs när det gäller värme.
Kan detta funka?
Gammalt hölje med kylfläns från 90-tals stereo.

https://drive.google.com/file/d/1JAcMsN ... p=drivesdk


19 Oct 2018, 12:32
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.