View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 06:04



Reply to topic  [ 122 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
”Pre shape” 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Tubis wrote:
Kondingstorleken är helt relativ till resistansen. Skulle du a 10M resistans skulle du kunna ha en mycket lite konding. Vilket du ser om du använder kalkylatorn för högpassfiltret.



Det är ju en befintlig krets jag börjat modda och inte ifrågasatt i grunden av den enkla anledningen att jag kan för lite.
I ljuset av det du påvisat känns det ju märkligt (?) med 1M som pot och kanske behövs inte heller nån 680k-resistor?
Mycket att fundera över.


05 Oct 2018, 16:51
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: ”Pre shape”
Hur stora resistanser man använder har att göra med hur steget innan klarar att driva. Ju lägre resistanser ju mer gain tappar du.

_________________
Johan Hansson


05 Oct 2018, 16:55
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Tubis wrote:
Hur stora resistanser man använder har att göra med hur steget innan klarar att driva. Ju lägre resistanser ju mer gain tappar du.


Borde ju lätt kunna köra 0.001uF där med befintliga värden efter och kanske prova att bypass 680k.


05 Oct 2018, 17:32
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: ”Pre shape”
Om du gör så här får du en gainberoende frekvensåtergivning som gör gainratten mer funktionerande över hela svepet. På max ser ju 1n kondingen mindre resistans än på låg gain pga r15. Det ger mer fylliget på lägre gain och mer tighthet på högre gain vilket låter som botten håller sig jämn på alla gaininställningar. Samma gäller för bettet som bibehålls på lägre gain via c22. Detta filter kan man utgå från och sedan efter behov beroende på hur mycket dist totala kretsen ska innehålla lägga till fler filter i kretsen tex tighta katodavkopplingar eller fler tighta anodkopplingar. https://drive.google.com/open?id=1MMZoH ... 6GFz-NksPP

_________________
Johan Hansson


05 Oct 2018, 19:02
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Tack!

Den insikt jag fått via tråden förändrar ”allt”.
Den konding (0.0022uF) vi diskuterat var 0.022uF i orginal så jag trodde ju att jag skurit botten rejält. Nu har jag verktyg för att bättre förstå vad som händer.


05 Oct 2018, 20:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
I OD-läget, mellan V2a och V3a, ligger det: 470k, 1M mot jord, 220k, 220k, 470k mot jord.
Är det den totala resistansen jag ska räkna på eller endast 470k+1M till jord?

https://drive.google.com/file/d/1oWuk33 ... sp=sharing


Last edited by polifemo on 06 Oct 2018, 10:50, edited 1 time in total.



06 Oct 2018, 08:58
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: ”Pre shape”
Jag är lite osäker på exakt hur man ska räkna där. Det är inte alla resistanser tillsammans. Möjligen 220k+220k+470k parallellt med 1M. https://www.allaboutcircuits.com/tools/ ... alculator/ Så finns inte 1M längre utan ett nytt värde. Tror det är så men någon kan ju rätta mig om jag har fel.

Edit: Jå så blir det ju det är ju som att 220k 220k 470k är en pot. Poten ger ju samma frekvens över sitt svep så man får räkna alla dessa resistansers summa parallellt med 1M och sen plussa ihop det med det första 470k och sen in i högpassfilteruträkningen

_________________
Johan Hansson


06 Oct 2018, 09:29
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Ok, fick det rätt till sist :-)

Nu när du sett preampen vad skulle du säga är bra EQ-värden för baskap i en 4-stegare?

Förväntar mig givetvis inga exakta siffror, men när man mixar gitarrer skär man ju alltid massor med botten och min plan är att ha ett ljud som redan från början är tight med mycket sträng. "Köttig dist" är ju kul på egen hand men grötar bara till det i ett musikaliskt sammanhang (såvida det inte är powertrio).

Rejält med baskap i början av kretsen tänker jag och så har jag en koppling i slutet mot NFB som släpper fram mer botten där. (Typ som presence fast för basen. Glömt bort vad det kallas)


Last edited by polifemo on 06 Oct 2018, 10:00, edited 1 time in total.



06 Oct 2018, 09:45
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: ”Pre shape”
polifemo wrote:
Typ 476k då.

Nu när du sett preampen vad skulle du säga är bra EQ-värden för baskap i en 4-stegare?

Förväntar mig givetvis inga exakta siffror, men när man mixar gitarrer skär man ju alltid massor med botten och min plan är att ha ett ljud som redan från början är tight med mycket sträng. "Köttig dist" är ju kul på egen hand men grötar bara till det i ett musikaliskt sammanhang (såvida det inte är powertrio).

Rejält med baskap i början av kretsen tänker jag och så har jag en koppling i slutet mot NFB som släpper fram mer botten där. (Typ som presence fast för basen. Glömt bort vad det kallas)

Jag gillar hur du tänker precis som mig. Folk är så rädda för att kapa bort botten får då låter det ju inte häftigt basigt när man spelar på pojkrummet. Dock så blir det såååå mycket tydligare och separerat. Den här är min senaste mod där jag pillat in absurdum för att hitta en sweetspot på baskapet https://drive.google.com/open?id=1VN2-D ... 2ap7UWBFDZ Som synes är det tre filter första anod andra katod andra anod. Första anod är ju beroende av gainnivå som jag nämt tidigare i tråden pga av den extra resistorn på poten.

_________________
Johan Hansson


06 Oct 2018, 09:58
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Hmm... Som jag skrev i början av denna tråd har jag haft ett uppehåll på 3 år när det gäller att modda och jag upptäckte ett slarv i mitt schema: V1a är gemensam för båda kanalerna (Clean/OD/Boost) och jag hade och jag hade inte alls 2.2nF där utan 10nF för att det rena ljudet skulle funka.
Att sätta 1nF där gick jättebra i OD-/Boost-lägena men det rena ljudet blev tunt som en sytråd...
Blir att ge och ta där och mindre än 10nF kan jag ha men INTE 1nF ;-)

Tack förresten Johan för ditt schema här ovan! Har du några ljudklipp?


06 Oct 2018, 11:36
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: ”Pre shape”
polifemo wrote:
Att sätta 1nF där gick jättebra i OD-/Boost-lägena men det rena ljudet blev tunt som en sytråd...
Blir att ge och ta där och mindre än 10nF kan jag ha men INTE 1nF ;-)
Koppla andra kanalen med en egen konding. Inte svårare än så.
polifemo wrote:
Tack förresten Johan för ditt schema här ovan! Har du några ljudklipp?

Nä...

_________________
Johan Hansson


06 Oct 2018, 12:12
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Tubis wrote:
polifemo wrote:
Att sätta 1nF där gick jättebra i OD-/Boost-lägena men det rena ljudet blev tunt som en sytråd...
Blir att ge och ta där och mindre än 10nF kan jag ha men INTE 1nF ;-)
Koppla andra kanalen med en egen konding. Inte svårare än så.
polifemo wrote:
Tack förresten Johan för ditt schema här ovan! Har du några ljudklipp?

Nä...



Ok, då måste jag, som är ovan, tänka lite :-)

Jag skulle ju även kunna sätta typ 1.3nF i slingan till OD-kanalen i serie med den 10nF som satt i cleankanalen, eller hur!?
(Om jag vill hamna runt 1nF vill säga. Råkar ha en 1.3nF här hemma.)


06 Oct 2018, 12:39
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: ”Pre shape”
polifemo wrote:

Jag skulle ju även kunna sätta typ 1.3nF i slingan till OD-kanalen i serie med den 10nF som satt i cleankanalen, eller hur!?
(Om jag vill hamna runt 1nF vill säga. Råkar ha en 1.3nF här hemma.)

jepp

_________________
Johan Hansson


06 Oct 2018, 12:41
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Bara så att jag förstår vad som händer: Vi tänker oss alltså att jag lägger 1.3nF i serie med cleankanalens 10nF in i distkanalen och får då ett värde på ca 1nF.

De motstånd som följer direkt efter är bypassade med kodningar: 470k/500pF i OD-läget och 680k/2.2nF i boostläget.

Då ligger den "nya 1nF kodningen" seriellt med 500pF i ena fallet och 2.2nF i det andra.
Minskar "1nF kodningen" då enl formeln för seriell kapacitans, eller gäller andra regler när det rör sig om efterföljande kodningar som bypassar motstånd?


06 Oct 2018, 14:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: ”Pre shape”
polifemo wrote:
Bara så att jag förstår vad som händer: Vi tänker oss alltså att jag lägger 1.3nF i serie med cleankanalens 10nF in i distkanalen och får då ett värde på ca 1nF.

De motstånd som följer direkt efter är bypassade med kodningar: 470k/500pF i OD-läget och 680k/2.2nF i boostläget.

Då ligger den "nya 1nF kodningen" seriellt med 500pF i ena fallet och 2.2nF i det andra.
Minskar "1nF kodningen" då enl formeln för seriell kapacitans, eller gäller andra regler när det rör sig om efterföljande kodningar som bypassar motstånd?

Hej Polifemo och Tubis, rolig tråd att läsa för jag känner igen mig i frågeställningar jag själv tragglat mig igenom under åren :)
I det här fallet ovan så skulle jag räkna "1nF kondingen" och serieresistans (470k i ena fallet, 680k i andra fallet, plus pot eller resistans mot jord) för sig, och räkna de två hyllfiltren 470k/500pF i OD-läget och 680k/2.2nF i boostläget i serie med pot eller resistor mot jord för sig.
Tänker så, att "1nF kondingen" "ser" (samverkar) med hyllfiltrens resistans i serie med pot eller resistans mot jord.
Hyllfiltren "ser" (samverkar) med pot eller resistans mot jord.
Så det blir en kombination av dessa båda ihop, i slutänden. Tänker jag hyfsat rätt där, Tubis?

Jag använder nästan alltid Tone Stack Calculator och manipulerar oftast James-stacken vilt för att se vad t.ex. ett hyllfilter gör.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


06 Oct 2018, 17:34
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: ”Pre shape”
Axewall wrote:
I det här fallet ovan så skulle jag räkna "1nF kondingen" och serieresistans (470k i ena fallet, 680k i andra fallet, plus pot eller resistans mot jord) för sig, och räkna de två hyllfiltren 470k/500pF i OD-läget och 680k/2.2nF i boostläget i serie med pot eller resistor mot jord för sig.
Tänker så, att "1nF kondingen" "ser" (samverkar) med hyllfiltrens resistans i serie med pot eller resistans mot jord.
Hyllfiltren "ser" (samverkar) med pot eller resistans mot jord.
Så det blir en kombination av dessa båda ihop, i slutänden. Tänker jag hyfsat rätt där, Tubis?

Jepp så hade jag med gjort. Sen när det kommer till att beräkna ett hyllfilter är det ju en helt annan komplex historia än ett högpassfilter eftersom det är beroende av bägge resistorerna separat och konding för att få en övre gränsfrekvens och en undre gränsfrekvens och dB skillnaden mellan topp och botten. Hade en komplex formel för detta men vet inte vart jag har den.

_________________
Johan Hansson


06 Oct 2018, 18:05
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: ”Pre shape”
Tycker det är schysst med att manipulera TSC för att då också få en visuell bild/kurva av hur ett filter påverkar frekvensgången.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


06 Oct 2018, 22:21
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Har aldrig kunnat använda TSC då den inte finns för Mac (eller gjorde åtminstone inte det när jag senast moddade/2015).

Ser nu att den verkar finnas On Line!


06 Oct 2018, 22:49
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Måste köpa komponenter.
Kommer behöva signalkondingar under 1nF och där har jag just nu bara Silvermica och små keramiska och det kan man väl inte ha. (Eller funkar Silvermica?)
Vad köper jag och var?
Hade några butiker i Tyskland jag brukade handla från men det känns lite larvigt för en handfull kondensatorer.


07 Oct 2018, 08:11
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1223
Location: Vallentuna
Post Re: ”Pre shape”
Om kondingarna har rätt värden (kapacitans och spänningstålighet) är keramiska kondingar minst lika bra som andra. "Silvermica" är inte nåt jag känner till, men det skulle ju kunna vara en silver-glimmer kondensator; svårt att få bättre kvalitet än det i så fall.


07 Oct 2018, 12:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
lampuradio wrote:
Om kondingarna har rätt värden (kapacitans och spänningstålighet) är keramiska kondingar minst lika bra som andra. "Silvermica" är inte nåt jag känner till, men det skulle ju kunna vara en silver-glimmer kondensator; svårt att få bättre kvalitet än det i så fall.



Hittade här: http://nordstromaudio.se/komponenter/ko ... ver%20Mica


07 Oct 2018, 12:47
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1223
Location: Vallentuna
Post Re: ”Pre shape”
Tack för den länken! Jag skulle inte tveka att använda sådana kondingar varsomhelst där deras värden stämmer med behovet.


07 Oct 2018, 13:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Tubis wrote:
Jag gillar hur du tänker precis som mig. Folk är så rädda för att kapa bort botten får då låter det ju inte häftigt basigt när man spelar på pojkrummet. Dock så blir det såååå mycket tydligare och separerat. Den här är min senaste mod där jag pillat in absurdum för att hitta en sweetspot på baskapet https://drive.google.com/open?id=1VN2-D ... 2ap7UWBFDZ Som synes är det tre filter första anod andra katod andra anod. Första anod är ju beroende av gainnivå som jag nämt tidigare i tråden pga av den extra resistorn på poten.


Försöker förstå/räkna på ditt schema i fråga om baskap.

- Anod/katodavkopplingar: 1.a, 3:e och 4:e är ju fullfrekvens medan 2:a kapar vid 106Hz.

Signalkonding+resistans:

Steg 1: 0.0022uF/470k= Baskap vid 154Hz

Steg 2: 0.001uF/470k samt 470k parallellt med 220k (ca 150k) dvs 620k= Baskap vid 257Hz (här har jag nog gått vilse)

Steg 3: 0.022uF/470k, 680k, 220k parallellt (=ca123k) följt av 220 k= Baskap vid 21Hz, dvs fullfrekvens


Är jag helt ute och cyklar?


08 Oct 2018, 08:40
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: ”Pre shape”
polifemo wrote:
Försöker förstå
Tankegången bakom här då. Första katodavkopplingen gör jag full eftersom det eliminerar att glödbrum plockas upp av katoden. Glödbrummets 100Hz(likriktat rippel, har likriktad glöd) kopplas helt enkel ner till jord. Därav för att få de tre filter jag behöver så snart som möjligt gör jag andra katoden partiell. Man skulle kunna ha full avkoppling på den katoden och sätta ett hyllfilter innan men ett sådant gifter sig inte bra med min frekvensändrande gainkontroll. Första anodkopplingens 2,2nF gränsfrekvens blir relativ till hur poten står. Vid 0 ser den 500k och vid max 500parallellt med 470k. Anodavkopplingen 1nF är den sista som behövs för att få rätt kap. Jag räknar inte på detta utan simulerar det i multisim där jag ser kurvan och dB. Jag vet ungefär vilka värden av erfarenhet och ändrar tills kurvan ser rätt ut.
Att ha tre filter ger en brantare kurva som behåller mer mid.
polifemo wrote:



Steg 1: 0.0022uF/470k= Baskap vid 154Hz
500k vid 0 gain och 500k parallellt med 470k vid max gain. Och värdena som blir där i mellan.
polifemo wrote:
Steg 2: 0.001uF/470k samt 470k parallellt med 220k (ca 150k) dvs 620k= Baskap vid 257Hz (här har jag nog gått vilse)
Nej 220k räknas inte med den är blockerad för bottenfrekvenser via 470pF. Den är istället en dämpad toppavrullning
polifemo wrote:
Steg 3: 0.022uF/470k, 680k, 220k parallellt (=ca123k) följt av 220 k= Baskap vid 21Hz, dvs fullfrekvens
Jepp sista steget är fullfrekvens. Räkna inte med gridstopper 220k de blir inte en del av filtret eftersom det inte finns resistans till jord efteråt. 470k för intresse är inte nödvändigt på det schemat men på riktigt sitter det ett relä där för att växla kanaler och den behövs för att det inte ska poppa.

polifemo wrote:
Är jag helt ute och cyklar?
Du är lite ute i rullgruset där på ett par ställen som synes

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 08 Oct 2018, 11:34, edited 2 times in total.



08 Oct 2018, 11:04
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: ”Pre shape”
Hmm... det är vanskligt att prata ”baskap”, tycker jag nog?

När man räknar brytfrekvenser för dessa enkla (första ordningens) filter så är det 3dB-punkten som man får fram, dvs vid vilken frekvens som signalen är 3dB lägre än nominellt. Vad detta innebär i praktiken för en signalkonding är att ”baskapet” - dämpningen - börjar redan lite högre upp i frekvens än vad 3dB-punkten anger.
Vidare är det ju inget ”kap” utan snarare en avklingning som sker, annars får man använda högre ordningens filter vilket inte är så vanligt i gitarrförstärkare.

Sen ska man inte glömma bort katodavkopplingskondingens inverkan (vilket jag vill minnas redan nämnts ovan) och dess bidrag vid lägre frekvenser.

Det är roligt att testa olika gurus kretsar och sedan försöka förstå hur och varför de låter som de gör!
Med några enkla grepp kan man hitta egna recept... enda kruxet är väl att man aldrig blir ”färdig” - se bara på de olika versionerna av Bogner Ecstacy och Shiva, Friedman BE/JJ/SS. :)

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


08 Oct 2018, 11:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: ”Pre shape”
Tom-Andrew wrote:
Hmm... det är vanskligt att prata ”baskap”, tycker jag nog?

När man räknar brytfrekvenser för dessa enkla (första ordningens) filter så är det 3dB-punkten som man får fram, dvs vid vilken frekvens som signalen är 3dB lägre än nominellt. Vad detta innebär i praktiken för en signalkonding är att ”baskapet” - dämpningen - börjar redan lite högre upp i frekvens än vad 3dB-punkten anger.

Speciellt när det är mer än ett filter. Jag lägger ju dem betydligt lägre ner än där "Dämpningen" ska börja för att det bygger på. Sen ser det hela ut så här i aktuell krets på max gain där första strecket är 100Hz och mittersta 1kHz(har medvetet manipulerat peakfrekvensen en bit under 1kHz just i denna annars brukar jag ligga på 1kHz) https://drive.google.com/open?id=15A5iV ... e7Y1D_OlAs
och vid 1% gain https://drive.google.com/open?id=1PTPf1 ... SpKDeiSVo9

_________________
Johan Hansson


08 Oct 2018, 11:22
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: ”Pre shape”
polifemo wrote:
Måste köpa komponenter.
Kommer behöva signalkondingar under 1nF och där har jag just nu bara Silvermica och små keramiska och det kan man väl inte ha. (Eller funkar Silvermica?)
Vad köper jag och var?
Hade några butiker i Tyskland jag brukade handla från men det känns lite larvigt för en handfull kondensatorer.

Audiofiler skyr ju keramik för de ska introducera små mängder distortion vissa värre än andra. De vill ha plastfilm. Frågan är 1. hör man denna distortion och 2. spelar den i sådana fall någon roll? Jag kör på keramik de är ju snorbilliga och blir det lite distortion tror jag den totalt integreras i sådana här hårdklippta kretsar. Har köppt hundratals av varje värde för några ören styck så jag utan ångest kan löda in och ur hej vilt på massa ställen och testa....Silver mica är ju trevliga att hålla i och visuellt snyggare än keramik dock. Och att ha både silver och glimmer i samma namn, whats not to like.

_________________
Johan Hansson


08 Oct 2018, 11:43
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Tubis wrote:



Steg 1: 0.0022uF/470k= Baskap vid 154Hz
500k vid 0 gain och 500k parallellt med 470k vid max gain. Och värdena som blir där i mellan.
polifemo wrote:
Steg 2: 0.001uF/470k samt 470k parallellt med 220k (ca 150k) dvs 620k= Baskap vid 257Hz (här har jag nog gått vilse)
Nej 220k räknas inte med den är blockerad för bottenfrekvenser via 470pF. Den är istället en dämpad toppavrullning
polifemo wrote:
Steg 3: 0.022uF/470k, 680k, 220k parallellt (=ca123k) följt av 220 k= Baskap vid 21Hz, dvs fullfrekvens
Jepp sista steget är fullfrekvens. Räkna inte med gridstopper 220k de blir inte en del av filtret eftersom det inte finns resistans till jord efteråt. 470k för intresse är inte nödvändigt på det schemat men på riktigt sitter det ett relä där för att växla kanaler och den behövs för att det inte ska poppa.

polifemo wrote:
Är jag helt ute och cyklar?
Du är lite ute i rullgruset där på ett par ställen som synes [/quote]

Bra att jag inte ligger i diket i alla fall :-)

2:a steget blir då runt 106Hz om jag inte tänkte tokigt igen.


08 Oct 2018, 11:51
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: ”Pre shape”
polifemo wrote:
2:a steget blir då runt 106Hz om jag inte tänkte tokigt igen.

Räknar du på katoden där? Anoden blir ju runt 169Hz. Det går inte räkna katoden med vanlig passiv högpassfilterformel det är ett aktivt hyllfilter. Jag kan inte formeln för detta.

_________________
Johan Hansson


08 Oct 2018, 11:58
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: ”Pre shape”
Får även poängtera här när du sitter och försöker räkna exakta värden att dessa inte stämmer riktigt för jag valt att inte ta upp utgångsimpedansen från rörsteget för enkelhetens skull. Den är inte helt obetydligt men varierar beroende på hur röret är inställt och om katoden är avkopplat helt eller ej. Det finns kalkylator för detta här https://www.ampbooks.com/mobile/amplifi ... impedance/

_________________
Johan Hansson


08 Oct 2018, 12:04
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 122 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.