View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 05:10



Reply to topic  [ 122 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
”Pre shape” 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: ”Pre shape”
polifemo wrote:

Vet ej om jag har tagit ner signalen tillräckligt mellan stegen (kanske behöver man ett oscilloskop till det?) men det är inte grötigt och ofokuserat i alla fall (Ska lägga upp schemat när jag är klar så ser du säkert direkt :-) )
Örat. Använd pot sänk lågt och gå upp till precis när det börjar öppna sig. Jag brukar använda muted strings för detta då hör man tydligt precis när crispet kommer. Bara att vrida på poten menas man tuggar på strängarna.

polifemo wrote:
Ang asymmetriskt steg: Du tänker på 3:e stegets 39k?
Ja eller 10k.

_________________
Johan Hansson


20 Oct 2018, 13:37
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Bra tips med pot!
Ska provas :-)


20 Oct 2018, 14:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Att gå från 100k till 220k på anoden till V1a gjorde inget positivt med ljudet.
Kräver säkert viss anpassning för att få ut max av det, men det får bli 100k.

Kommer testa 2.7k/470nF (istället för 2.7K/680nF) på katoden till V1a och sen kvarstår att få upp ljudnivån på boostläget en del.

Nöjd blir man väl aldrig, men jag har kommit en bit på vägen i alla fall :-)


20 Oct 2018, 15:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: ”Pre shape”
Hmm... när du säger ”kötta till det”... vad menar du då? Mer kompression? Mer lågt mellanregister? Mer dist?

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


20 Oct 2018, 16:36
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Tom-Andrew wrote:
Hmm... när du säger ”kötta till det”... vad menar du då? Mer kompression? Mer lågt mellanregister? Mer dist?


Bra fråga, är nog en blandning av det du skriver!


20 Oct 2018, 19:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: ”Pre shape”
polifemo wrote:
Tom-Andrew wrote:
Hmm... när du säger ”kötta till det”... vad menar du då? Mer kompression? Mer lågt mellanregister? Mer dist?


Bra fråga, är nog en blandning av det du skriver!

Hmm... då hade jag testat att gå från 2k7//680nF till typ 2k2//2u2 för att se vad som händer.

Hur ser kretsen ut nu?

Jag har en stärkare med lite Bogner-flavor: 820//680nF första stegets katod, 2k2//2u2 andra stegets katod och den har gott om lågt mellanregister och kompression. 3-stegare med CF.
Med 2k7//680nF istället blir det skarpare och mer genomträngande.

Håller på och pillar i ett bygge där jag kan växla mellan olika värden på katoderna. Det är upplysande!

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


20 Oct 2018, 19:34
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Ska bifoga schema när jag är klar (för stunden i alla fall ;-) )

Jag har en ”Fat-switch” på 1:a steget där jag kan koppla in 2.2uF parallellt med 680nF och då blir det givetvis lite ”köttigare”!
Har provat för lite på stark volym och är lite osäker på ifall ljudet/basen håller ihop då.
Är en 15wattare med 6V6:or det handlar om.


20 Oct 2018, 19:47
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Gillar tex detta sound som är väldigt tight och separerat men som ändå har nån sorts ”köttighet” i sig, vilket märks tydligast vid ”single notes”.

https://youtu.be/TjnyUbXoBt8


20 Oct 2018, 20:17
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: ”Pre shape”
polifemo wrote:
Gillar tex detta sound som är väldigt tight och separerat men som ändå har nån sorts ”köttighet” i sig, vilket märks tydligast vid ”single notes”.

https://youtu.be/TjnyUbXoBt8

Han har ju en hyfsat köttig gura vilket bidrar en hel del till soundet.

_________________
Johan Hansson


20 Oct 2018, 20:49
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Tubis wrote:
polifemo wrote:
Gillar tex detta sound som är väldigt tight och separerat men som ändå har nån sorts ”köttighet” i sig, vilket märks tydligast vid ”single notes”.

https://youtu.be/TjnyUbXoBt8

Han har ju en hyfsat köttig gura vilket bidrar en hel del till soundet.


En Greco Les Paul med Duncan ”Jeff Beck” i stall och ”59” i neck.
Vet inget mer om instrumentet.

Spelar själv enbart på ”Japan Vintage-instrument” (från 70-/80-/90-tal) och vet hur bra dessa instrument kan vara. Vet dock inget om just detta exemplar.


20 Oct 2018, 20:58
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: ”Pre shape”
Det är vanlig Marshall katodföljarkrets i den jag håller på med. Tyckte inte att det gick att få rätt "studs" i ljudet med 820 Ohm på katoden på CF-drivern, så jag satt dit en 1k8 med en 1uF över, och det gillade jag bättre. Ännu bättre när jag tajtade till basen mer tidigare i kretsen och bytte ut 1uF till en 10uF, alltså helt avkopplad katod på CF-drivern.

1:a steget är helt avkopplat, det används för rena/halvskitiga kanalen också.
2:a steget används endast för mer gainad Crunch och för OD, det är där jag delat anodresistorn till 75k/24k (75k närmast anoden) och tar ut genom 1nF mot spänningsdelaren 680k/330k, på vägen till 3:e steget ligger original omkopplingshistoria som moddats för att påverka låg mid/bas istället. 1k8/1uF katod.
3:e steget är gemensamt för alla kanaler, delad anod 15k/82k (15k närmast anod). Här sitter original relä som tappar av gain genom en 1uF 450V konding. Har switch för 2k7/3k9/10k på katoden, tycker 3k9 låter bäst, "sviktar" schysst men ger paradoxalt nog också ett mer direkt anslag tycker jag! Ska nog ditcha 2k7 och fixa för att switcha konding istället, 10uF kanske.
4:e steget (CF-driver + CF) är också gemensamt för alla kanaler, 1k8/10uF och 100k anod, 100k katod på CF (47k original). CF driver endast 1 tonstack i taget, det har jag ordnat genom ett extra relä. I den här förstärkaren, Marshall 410 HJS, så driver CF 2 tonstackar samtidigt i OD-läge i original, det låter bättre när man separerar dem!

Spänningarna ligger typ 345V till steg 4 och sjunker successivt till c:a 310V till steg 1. Har en zenerdiodkoppling på switch så jag kan sänka spänningarna till försteget med 45V, men det låter bäst med hög spänning :)

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


20 Oct 2018, 21:10
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
8) Tummen upp på den!
Ljudklipp?


20 Oct 2018, 21:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: ”Pre shape”
polifemo wrote:
Gillar tex detta sound som är väldigt tight och separerat men som ändå har nån sorts ”köttighet” i sig, vilket märks tydligast vid ”single notes”.

https://youtu.be/TjnyUbXoBt8

Jo, jag tycker det låter liksom "förförande" gott med den lågmid/basen, men jag funderar på hur det går fram i en bandsituation?
Mitt ljud är mindre "mulligt", mer tydlig mid, det händer mycket när man rattar midkontrollen, och det utan nå'n mod där.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


20 Oct 2018, 21:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: ”Pre shape”
Axewall wrote:
Spänningarna ligger typ 345V till steg 4 och sjunker successivt till c:a 310V till steg 1. Har en zenerdiodkoppling på switch så jag kan sänka spänningarna till försteget med 45V, men det låter bäst med hög spänning :)
Hear hear. Rören verkar inte fungera optimalt under detta utan blir filt på.

_________________
Johan Hansson


20 Oct 2018, 21:52
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: ”Pre shape”
Tubis wrote:
Axewall wrote:
Spänningarna ligger typ 345V till steg 4 och sjunker successivt till c:a 310V till steg 1. Har en zenerdiodkoppling på switch så jag kan sänka spänningarna till försteget med 45V, men det låter bäst med hög spänning :)
Hear hear. Rören verkar inte fungera optimalt under detta utan blir filt på.

Menar du med 345V eller med 45V mindre? Har testat med nästan 370V på steg 4 men tyckte att det blev väl "strävt" ljud då.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


20 Oct 2018, 22:47
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: ”Pre shape”
polifemo wrote:
8) Tummen upp på den!
Ljudklipp?

Hmm, ja det kanske kan ordnas, har ju en fin Zoom H4n (tror jag det är) att lira in på.
Eller så kör jag kamera, eller Johan Segeborn (det senare var ett skämt, trots att vi är kompisar; han har fullt upp :) ) :lol:

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


20 Oct 2018, 23:28
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Axewall wrote:

Jo, jag tycker det låter liksom "förförande" gott med den lågmid/basen, men jag funderar på hur det går fram i en bandsituation?


Ett sånt där ljud - med så mycket sträng och tonseparation - har ju alla förutsättningar att gå igenom!


21 Oct 2018, 08:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Hur tänker ni kring förstärkningen i första steget?

Jag har mest tittat på RC-filtret och missar själva graden av förstärkning...

1.5k/1uF ger ju i princip samma filter som 2.7k/550nF men förstärkningen blir ju en annan.

https://drive.google.com/file/d/1sqIlLi ... sp=sharing


21 Oct 2018, 10:12
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: ”Pre shape”
polifemo wrote:

1.5k/1uF ger ju i princip samma filter som 2.7k/550nF men förstärkningen blir ju en annan.

https://drive.google.com/file/d/1sqIlLi ... sp=sharing
Det ger inte samma filter det blir större dB skillnad mellan topp och botten i filtret. Samtidigt som filtret blir annorlunda blir max förstärkning lägre och det blir mer distortion på de avkopplade frekvenserna eftersom du ändrat headroomet. Ett 2.7k avkopplat ingångssteg färgar tonen mer men ger lägre utsignal.

_________________
Johan Hansson


21 Oct 2018, 11:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: ”Pre shape”
Axewall wrote:
Menar du med 345V eller med 45V mindre? Har testat med nästan 370V på steg 4 men tyckte att det blev väl "strävt" ljud då.
runt 345 verkar vara en sweetspot givetvis relativt till vad du sedan droppar mer. Går man för högt låter det nästan som man äter sönder plåten i röret när man spelar av den höga spänningen och för lågt en filt mellan plåten som hindrar elektronerna att flöda ordentligt...ljudupplevelse givetvis inte vetenskap.

_________________
Johan Hansson


21 Oct 2018, 11:42
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: ”Pre shape”
Tubis wrote:
Axewall wrote:
Menar du med 345V eller med 45V mindre? Har testat med nästan 370V på steg 4 men tyckte att det blev väl "strävt" ljud då.
runt 345 verkar vara en sweetspot givetvis relativt till vad du sedan droppar mer. Går man för högt låter det nästan som man äter sönder plåten i röret när man spelar av den höga spänningen och för lågt en filt mellan plåten som hindrar elektronerna att flöda ordentligt...ljudupplevelse givetvis inte vetenskap.

Ja, det var ungefär den ljudupplevelsen jag fick.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


21 Oct 2018, 11:56
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Labbar vidare och gör definitivt framsteg, men en 15-wattare har sina begränsningar som man aldrig kommer runt.

En svaghet hos denna topp är b.l.a. en PT som endast levererar knappa 300v (298v)...
Jag har redan tidigare modifierat resistorvärden på B+linan för att behålla spänningen så hög som möjligt genom kretsen (utan att problem uppstår) så där finns inte mer att göra.
Med låga spänningar kommer också ett ljud som inte har samma briljans och spänstighet som höga spänningar ger...

Kretsen har i original ingen presencekontroll men en trimpot för presence är installerad och står vidöppen (diskantkontrollen står också på max).
Jag försöker nu även släppa fram mer hög diskant (gäller boostläget när 4:e steget är inkopplat) genom att sätta en resistor med en kodning parallellt i signalvägen in/ut från det steget.

Jag testar och lyssnar men vill ändå fråga er - som förstår vad som händer - vad som är vettiga värden på en resistor i signalvägen när syftet är att inte bromsa signalen mer än nödvändigt men ändå skapa tillräckligt med motstånd för att bypasskondingen ska ha nån effekt?

Provar 100k parallellt med 330pF-500pF på två ställen i kretsen som endast påverkar just boostläget.

Är det vettiga värden?

Kan ju räkna på brytpunkten rent frekvensmässigt (tänker att det är diskanten från typ 3KHz - 4KHz och uppåt man vill åt) och det är väl mest resistorns storlek jag funderar över och planen är att den ska vara så liten som möjligt, men stor nog för att bypasskondingen ska ha nån effekt på diskanten.


28 Oct 2018, 11:07
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: ”Pre shape”
Motståndet är relativt till det andra motståndet. För att börja få någon riktig verkan är lika värde på de bägge motstånden en bra start. Vad dessa värden ska vara står i relation till vad drivsteget klarar. Därav ser du ofta 470k/470k. Kondingen däröver blir 470p för att ligga i "tugget" men mindre om du bara ska försöka få fram lite lyster. Ska du ha kraftigare filter så 680k/330k men under det börjar steget inte kunna driva hyllan i filtret så då får resistorvärdena gå upp i stället på bägge tex 1M 330k. Det är ju passiva filter så vad du gör är ju inte att höja något utan att sänka. Så det är en smäll man får ta. Ska du höja diskanten så innebär det att sänka resten.

_________________
Johan Hansson


28 Oct 2018, 11:43
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Tubis wrote:
Motståndet är relativt till det andra motståndet. För att börja få någon riktig verkan är lika värde på de bägge motstånden en bra start. Vad dessa värden ska vara står i relation till vad drivsteget klarar. Därav ser du ofta 470k/470k. Kondingen däröver blir 470p för att ligga i "tugget" men mindre om du bara ska försöka få fram lite lyster. Ska du ha kraftigare filter så 680k/330k men under det börjar steget inte kunna driva hyllan i filtret så då får resistorvärdena gå upp i stället på bägge tex 1M 330k. Det är ju passiva filter så vad du gör är ju inte att höja något utan att sänka. Så det är en smäll man får ta. Ska du höja diskanten så innebär det att sänka resten.


Förstår att jag endast får fram mer topp genom att bromsa resten.

Det är mer "lyster" jag är ute efter, men ligger nog ganska rätt för övrigt och därför tänkte jag mig att ta ner signalen så lite/ha så liten resistor, som möjligt.

Får testa vidare :-)


28 Oct 2018, 15:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Har labbat med att släppa fram mer diskant här o där i kretsen, men bestämde mig till sist för att slopa idén.
Ibland är det bättre att bara låta det va' ;-)

Återkommer med schema på kretsen när jag snyggat upp lite bland alla extra komponenter.

Nöjd blir man väl aldrig, men toppen låter i alla fall bättre än när jag började rota i den :-)


29 Oct 2018, 13:54
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Labbar med några push/pull-potar.

Har satt ett 2.2M-motstånd mot jord från resp mittpol (som alltid är "På") för att slippa knäpp när jag switchar.

Är det rätt tänkt?

https://drive.google.com/file/d/1KcmlEK ... sp=sharing

(Kopplingen/switchandet funkar så det är knäppen jag vill slippa)


31 Oct 2018, 17:11
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Vill ändra värde på sloperesistorn samt treblekondingen genom att switcha in komponenter parallellt via 1 P/P-pot
https://drive.google.com/file/d/1DYJedr ... sp=sharing



Samt switcha in en konding+motstånd parallellt med befintligt katodmotstånd på V2a via en annan P/P-pot.
https://drive.google.com/file/d/1wtM6Fb ... sp=sharing

Det fungerar som jag vill, men switchar inte tyst.


31 Oct 2018, 17:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Bifogar kladdigt schema av hur kretsen ser ut nu:

- Cleankanal: https://drive.google.com/file/d/1s3KdR8 ... sp=sharing

- OD-kanal: https://drive.google.com/file/d/1earizA ... sp=sharing

- Boostkanal: https://drive.google.com/file/d/1ex_FeT ... sp=sharing

Om det nu ens går att läsa så smög det sig ändå in några fel i distlägena...

- 2:a steget är komplett ritat endast på OD1-schemat men är detsamma även på Boost-läget

- Min "Depth-mod" är 6.8nF (inte 4.7nF som det står i nedkant på Boost-schemat) i serie med 47k som NFB-resistor

Att plussa på basen via denna mod är förutsättningen för att det ska låta bra (så även presence-kretsen jag inte ritat ut) och nånstans mellan 2.2nF-6.8nF funkar bra i mitt fall eftersom jag har en lågwattare med klen OT.

Min målsättning var att få till en stärkare med "mycket sträng" och stor tydlighet i ackorden så att jag kan spela intressanta ackord med täta intervall utan att det blir en enda röra av allt, och jag tycker nog att jag lyckades :-)

Måhända provar jag att lägga till diodklippning i en framtida modd men just nu får det vara bra såhär (switcharna är bara provisoriskt kopplade, och ej heller korrekt inritades schemat, men jag har får tips på hur de ska kopplas för bästa resultat) och det ÄR bra så här :-)


04 Nov 2018, 20:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Hej,

Lade inte ner någon större kraft på cleankanalen när jag moddade förstärkaren nu senast, men den blev rätt ok ändå.

Det är dock en sak jag gärna skulle vilja åtgärda:

-När jag ställer presencepoten (trimpot inne i stärkaren) så att distljuden låter som jag vill blir cleankanalen väl "toppig" i soundet.
Jag kan i och för sig hålla ner diskantkontrollen (rena kanalen har bas- resp diskantkontroll) men det blir då lite väl lite av den lägre diskanten kvar i ljudet.

Finns det något fiffigt sätt att kapa lite av de höga frekvenser som den högt ställda presence-kontrollen ger i cleankanalen?
Distljuden mår däremot finfint med presence så högt ställd :-)

Schema: https://drive.google.com/file/d/1s3KdR8 ... sp=sharing


Edit. Kan den inringade kodningen (100nF) spöka nåt med diskanten?
Den är ditlödad i en tidigare modd (kapar mid via baskontrollen när den blir högt ställd) men jag behöver inte den funktionen längre i och med att jag ändrade värde på mid-resistorn.
Komponenten sitter illa till så jag har inte orkat ta tag i just den biten ännu)


16 Jan 2019, 17:44
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2990
Post Re: ”Pre shape”
Kommer spontant att tänka på konding över ett av anodmotstånden, även om man inte så ofta ser det i rena kanaler. Det är åtminstone enkelt att testa och verkställa och ett simpelt sätt att kapa "presence"-frekvenser.
Behändigt nog finns det en räknare som hjälp för att hitta lagom värde på kondensatorn: https://www.ampbooks.com/mobile/amplifier-calculators/plate-bypass-capacitor/

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


17 Jan 2019, 17:06
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 122 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.