View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:18



Reply to topic  [ 8 posts ] 
När det bubblar i röret 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post När det bubblar i röret
Ett märkligt ljud i en bekants gamla Blues Deluxe. Liksom ett inte alltför tydligt bubblande ljud på låga toner. Svårt att beskriva. Ungefär som en choruspedal hade löpt amok från 500Hz och neråt.
Jag ansåg ju att det måste vara lytarna, som mycket riktigt visade sig vara från början av 90-talet, Illinois.
Eftersom vi höll på att testa olika rör märkte vi att oljudet försvann med ett annat fasvändarrör, bägge AX7.
Senare har det tydligen kommit tillbaka och jag höll på att beställa nya lytar när han märkte att oljudet försvann med ett set andra slutrör.

Många lustiga ljud har man ju hört ur förstärkare, men slutrör som bubblar runt i basen är nytt för mig. Jag tror ju fortfarande på lytarna (som ju borde pensioneras oavsett), men vad tror expertisen?

Förstärkaren brummar dessutom väldans, ett brum som följer med förstegsvolymen.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


19 Sep 2018, 21:21
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: När det bubblar i röret
Orsaken kan vara en dålig elektrolytkonding i drivspänningen till förstegen.
Mest troligt är att elektrolyterna precis efter likriktaren är slut.
Att brummet blir mindre med bättre matchning av slutsteget tyder också på dålig filtrering av anodspänningen.

_________________
- Ingvar -


21 Sep 2018, 22:36
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: När det bubblar i röret
Det är ju oerhört sällan som rör i någon position lägger till ny information (nytt ljud) om man inte har en situation där det är upplagt för rejäl distorsion. En mycket bra grej att ha för att felsöka, är en tongenerator. Tryck in signalen på valfri plats och hör hur det låter, börja med ingång till fasdelaren. Där måste man kunna få rent ljud över hela registret upp till max uteffekt. Låter det rent där, får man gå bakåt ett steg i taget. Låter det inte bra, måste man nästan plocka fram ett oscilloskop, men mycket kan göras bara genom att mäta upp de elektrodspänningar som finns; för fasdelare och slutsteg bör det finnas möjlighet att hitta data på driftspänningarna som ska finnas på respektive elektrod.


21 Sep 2018, 22:59
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: När det bubblar i röret
Har haft flera sådana på reparation och det är ofta dåliga elyter och/eller glapp i lödningarna till rören. Byter du rör kan glappet tillfälligt bli bättre. Har det ordnat sig tillfälligt med att byta ett rör så kan man ju misstänka just glapp i rörsockeln eller dess lödanslutningar på pcb.

_________________
Johan Hansson


22 Sep 2018, 11:43
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: När det bubblar i röret
Ok, tack! Det är väl ungefär som jag tänkt.
Fast ljudet i sig var då märkligt ändå.
Men att det uppstår vid spel på bassträngarna på hyfsat hög volym säger ju rätt väl var nånstans det ska sökas.

Återstår att se om ägaren är nöjd tills vidare eller om det ska säga poff och ryka innan det blir översyn.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


23 Sep 2018, 22:20
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: När det bubblar i röret
Tubis wrote:
Har haft flera sådana på reparation och det är ofta dåliga elyter och/eller glapp i lödningarna till rören. Byter du rör kan glappet tillfälligt bli bättre. Har det ordnat sig tillfälligt med att byta ett rör så kan man ju misstänka just glapp i rörsockeln eller dess lödanslutningar på pcb.


Det blir väl rätt varmt kring slutrören inne i de där? Kan jag tänka mig efter den snabbtitt jag tog med motorhuven av.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


23 Sep 2018, 22:23
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: När det bubblar i röret
Lynxtrap wrote:
Tubis wrote:
Har haft flera sådana på reparation och det är ofta dåliga elyter och/eller glapp i lödningarna till rören. Byter du rör kan glappet tillfälligt bli bättre. Har det ordnat sig tillfälligt med att byta ett rör så kan man ju misstänka just glapp i rörsockeln eller dess lödanslutningar på pcb.


Det blir väl rätt varmt kring slutrören inne i de där? Kan jag tänka mig efter den snabbtitt jag tog med motorhuven av.


Inte bara det,de står helt vanvettigt varmt ifrån fabrik.

En av de vanligaste modifieringar jag iaf gör är ombyggnad till justerbar gallerförspänning på Pro Jr som Blues Junior. Blues DL och HRDL osv,de brukar vara justerade mkt hårt de med..
Kort sagt? Hela Fenderserien där är det kanske lite si och så med.

IC lytarna som sitter i de i sin tur är den värsta skiten i mannaminne. Tappat räkningen på hur många jag bytt. BDL/HRDL i sin tur med sina mkt tungt lastade keramiska resistorer i lågspänningskretsen. De behöver justeras ut så gott det går ifrån kortet för att inte lödningarna skall krokna,ge glapp osv.

Samtliga av de i sin tur,inte alls ovanligt med spruckna lödpunkter,som Johan nämner.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 Sep 2018, 23:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: När det bubblar i röret
Racing wrote:

IC lytarna som sitter i de i sin tur är den värsta skiten i mannaminne. Tappat räkningen på hur många jag bytt.
När jag skulle sätta proben på benet på första lyten för att kolla ripplet pga brumproblem så lossnade benet från lyten..........................

_________________
Johan Hansson


26 Sep 2018, 09:31
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.