View unanswered posts | View active topics It is currently 13 Dec 2018, 19:00



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Klemt Echolette S100 
Author Message

Joined: 03 Nov 2009, 14:29
Posts: 286
Location:
Post Klemt Echolette S100
Hej!

Jag har precis köpt en Klemt Echolette S100. Är det någon här som sitter på ett schema till den? Såg nu att det var transistorer i försteget och rör i slutsteget. Har aldrig varit med om något liknande. För och nackdelar med detta?
Tänkte använda den som gitarrtopp.


30 Aug 2018, 10:21
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 547
Location: Vallentuna
Post Re: Klemt Echolette S100
"Hybrid"-apparater görs ju än idag, fast troligen är skälen annorlunda nu. Jag har tom sett CD-spelare som påstods vara rörbestyckade, men det var ju bara utgångsstegen (audiodelen) som var med rör, resten var såklart IC-kretsar och annat grus.

Skälet i det fall du nämner är troligen att man velat hålla nere utvecklingskostnaden. Småsignalsteg med transistorer utvecklades snabbt och där behövde inte varje apparattillverkare uppfinna hjulet på egen hand. Ett slutsteg, däremot, är oftast mer specialiserat och troligen blev det helt enkelt billigare att gå vidare med en redan etablerad, välfungerande konstruktion, än att designa nåt eget. Dessutom var det lite si och så med ljudkvalitet och tillförlitlighet på transistorslutstegen i början, särskilt de med lite högre uteffekt än en vanlig transistorradio.


30 Aug 2018, 16:01
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7224
Location: Götelaborg
Post Re: Klemt Echolette S100
Det är helt fantastiskt välbyggda maskiner.

Baksidan är att Klemt började använda transistorer mkt tidigt,och då primärt på ingångsstegen.

Schema är därför en smal sak eftersom det är precis samma konstruktion som en Showstar S-40 i grund och botten,bara med ytterligare två slutrör.
Därför söker du bara efter det SENASTE schemat till S-40. Exakt samma,med undantag av antalet slutrör. Av S-40 finns det tre versioner.

S-100,samt derivaten därav,är som sagt helt perverst genomtänkta konstruktioner. Klemts maskiner överlag får nog sägas vara just mkt "tyska". Iofs byggda på kretskort,men det är så stabilt att man undrar ifall det är stulet ur en Tiger tanks.

Klemt kom mkt tidigt att använda ECC-808. Ett i mitt tycke lika fantastiskt rör som maskinen det sitter i,men dessvärre då med baksidan att de kostar ju så man undrar ifall ngn sprungit med det dit det skall som kurirtjänst.
För NOS 808´or är det inte ovanligt med 100 Euro och upp i prisbild. Beggade brukar de betinga kring 30 Euro och upp,lika vansinnigt det.

Så vad jag oftast gör när 808´orna har ledsnat (de satt i lite andra,framför allt tyska,maskiner med som Hohner mfl), är att jag pinnar om aldrig så lite och ersätter de med nya rysktillverkade 6n2p.
Prestandan är väldigt snarlik,6n2p är i sanning en underskattad flaska...som kostar skit och inget.

I grunden är Showstar en "tysk" take på gamla Fender/Marshall kretsen eg,bara med lite annorlunda värden vad avser katodresistorer (som i många av de är parallellkopplade för ett givet rör-katoderna för de två trioderna för det givna röret alltså).
Vidare är PI´n med andra värden vs Marshall och Fender med.

Detta gör att Klemt maskinerna fom -63 års modell Showstar (som är enda årsmodellen som är helt rördriven) och framåt låter ganska hårt och kallt.
Ett råd är därför att du sätter om din Klemt till Marshall eller Fender värden istället.
Vissa av de saknar vad vidare är stopper in mot g1,vilket är en god idé att addera det med,precis som att du kliver upp i SGM värde mot g2. Standard i de flesta av de är 100 Ohm,och det räcker helt enkelt inte med dagens skörd av EL-34´or.

Men som sagt. Se det som en JMP (med transistorbjäfset pensionerat och ersatt med rör) som ngn konstruerat och layoutat rätt. I en Klemt hittar du ingen "kaotisk" jordning eller ngn lam djävla "ground bus" baktill på pottarna utan i en Klemt..e det rätt ifrån början. Chassina på de är ju vad vidare är konstruerade som en självbärande sk monocoque,vilket gör chassit både lätt och starkt. Men se..det stannar inte där.. :wink:
Nope. Chassit är nämligen gjort i lågvärdigt rostfritt. Rostfritt innebär att det inte rostar? Mjo...jo det gör det eftersom det är lågvärdigt,bara det att det rostar långt ifrån lika lätt som vanligt svartstål.
Men? Varför lågvärdigt då? Mjo se...det är för att lågvärdigt innehåller ferritiskt material MED vilket gör att varenda plåt invändigt i en Klemt inte bara utgör chassi utan även skärm.

Sa jag det att de är konstruerade av tyskar med koll på läget? Redan på tidigt -60tal,sådana som har "gått kursen". Nämnde jag det? :mrgreen: :mrgreen:

Klemt maskinerna,och de efterföljande Winston,ihop med mina dansktillverkade MAX är det som stannar. JUST för att det för att vara vintagemaskiner är så IN I HELVETE väldesignat.

Om du vill ha en lite lurigare nöt att grunna på,och knäcka,försök förstå presence kontrollen och dels HUR den är kopplad men framför allt VARFÖR den är kopplad som den är.
Som sagt,tysk....ngn har tänkt färdigt. I tre stämplade exemplar.

Men. Allt det där betyder ju inte ett skit om det inte LÅTER bra,å se orörda gör de inte det. Tacksamt nog är kretskortet i de tåligt och tacksamt nog byggt med goda marginaler vad avser plats..
Så ta dig den timmen det innebär att sätta om värdena för småflaskorna...å addera stoppers till g1 samt iaf 1k SGM till g2. Om du VILL kan du ersätta SGM med 25V/5W zeners...å du får en ännu rappare maskin...

Personligen muttrar jag vad vidare är ner PPIMV i varenda en av mina egna. Kretsen är ju i grund och botten en JMP rakt upp och ner,bara rätt layoutad vad avser jord mm...å med trafos värda namnet.
Å det vet ju alla när en JMP låter guttigt.. det är med allt "på elva". Å se..då ger den där Klemten gissningsvis kring 160-170 watt...så en PPIMV är som jag ser det en bra grej.

Om du ersätter de där transistorerna i början av kretsen med rör är ett tips att då bara installerar en rörsockel på en "z profil" som du drar fast i ena gaveln. I med en rörsockel i den bara.. Å så ta det därifrån.

Bra skit e ´re iaf det du fixat dig där...det skall stå HELT klart,som vintage maskin.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


30 Aug 2018, 18:44
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.