View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:29



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Pedalmeck - analogman 
Author Message

Joined: 27 Jan 2009, 00:09
Posts: 459
Location: Uppsala
Post Pedalmeck - analogman
Jag har en Analogman Sunface NKT275 som kom fram nyligen. Batteriet som satt i var kört, så jag bytte till billigt alkaliskt, kopplade in, och det väsnas nåt förskräckligt när man slår på pedalen. Sen lugnar det ner sig efter ~5sekunder eller så, men fortfarande inte samma välljud som förut.

Jag har beställt kol-zink batterier att prova med, men misstänker att det är mer än så som ska till :(

Finns det nån i Svedala som är bra på såna här grejer? Eller ska jag prova att skicka den på service till Analogman? Misstänker att det kan bli både krångligt och utdraget.

_________________
///dacca

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"


28 Aug 2018, 16:45
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Pedalmeck - analogman
Varför skulle det ha med batteriet att göra?

Dom här pedalerna är kort sagt ingen raketforskning, d.v.s. inte så mycket som kan gå snett. Om det inte är nåt glapp så ligger germaniumtransistorn (NKT275) högt på listan över misstänkta, germanium började fasas ut redan på 60-talet mycket p.g.a. att dom inte är lika hållbara som kisel. Inget man använder i en raket m.a.o.!


06 Sep 2018, 13:20
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Pedalmeck - analogman
Prova vrida bias ratten fram å tillbaka några gånger när pedalen är igång, om den har legat oanvänd ett tag kan dom bli lite skymma, detta hjälpte iaf när min lät skumt.

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


06 Sep 2018, 13:24
Profile

Joined: 27 Jan 2009, 00:09
Posts: 459
Location: Uppsala
Post Re: Pedalmeck - analogman
awe wrote:
Varför skulle det ha med batteriet att göra?

Dom här pedalerna är kort sagt ingen raketforskning, d.v.s. inte så mycket som kan gå snett. Om det inte är nåt glapp så ligger germaniumtransistorn (NKT275) högt på listan över misstänkta, germanium började fasas ut redan på 60-talet mycket p.g.a. att dom inte är lika hållbara som kisel. Inget man använder i en raket m.a.o.!


Säkert en del som tycker detta är mumbo-jumbo, men så här skrivs det i alla fall

Using a power supply may add AC hum noise, and can affect the tone, as the best sound is obtained by using an old style non-alkaline battery. I get these two for a dollar at the DOLLAR STORES. I like the Eveready 1222 "black cat", Maxell, or Panasonics. An Alkaline battery will sound a bit dull in a germanium fuzzface, it can lose some character (you can hear the difference in a sound sample above). It's not just the voltage that makes batteries and power supplies sound different. It's the resistance, inductance, and capacitance in the battery, which is part of the circuit in a fuzzface.

- http://analogman.com/fuzzface.htm


06 Sep 2018, 22:44
Profile

Joined: 27 Jan 2009, 00:09
Posts: 459
Location: Uppsala
Post Re: Pedalmeck - analogman
Britbender wrote:
Prova vrida bias ratten fram å tillbaka några gånger när pedalen är igång, om den har legat oanvänd ett tag kan dom bli lite skymma, detta hjälpte iaf när min lät skumt.


Tack för tipset, ska prova det.


06 Sep 2018, 22:45
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Pedalmeck - analogman
dacca wrote:
awe wrote:
Varför skulle det ha med batteriet att göra?

Dom här pedalerna är kort sagt ingen raketforskning, d.v.s. inte så mycket som kan gå snett. Om det inte är nåt glapp så ligger germaniumtransistorn (NKT275) högt på listan över misstänkta, germanium började fasas ut redan på 60-talet mycket p.g.a. att dom inte är lika hållbara som kisel. Inget man använder i en raket m.a.o.!


Säkert en del som tycker detta är mumbo-jumbo, men så här skrivs det i alla fall

Using a power supply may add AC hum noise, and can affect the tone, as the best sound is obtained by using an old style non-alkaline battery. I get these two for a dollar at the DOLLAR STORES. I like the Eveready 1222 "black cat", Maxell, or Panasonics. An Alkaline battery will sound a bit dull in a germanium fuzzface, it can lose some character (you can hear the difference in a sound sample above). It's not just the voltage that makes batteries and power supplies sound different. It's the resistance, inductance, and capacitance in the battery, which is part of the circuit in a fuzzface.

- http://analogman.com/fuzzface.htm


Jo, men det låter ju inte skit, bara lite olika!


06 Sep 2018, 22:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Pedalmeck - analogman
Apopå det.
Var inte rädda för att prova att använda en SMPS trafo för att driva en sådan här pedal,som då anses känslig vad avser brum osv.

Färdiga sådana trafos av kretskortstyp är inte dyra och kan mkt väl vara räddningen.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


08 Sep 2018, 14:14
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Pedalmeck - analogman
Hur gick det ?

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


26 Sep 2018, 08:12
Profile

Joined: 27 Jan 2009, 00:09
Posts: 459
Location: Uppsala
Post Re: Pedalmeck - analogman
Det går illa! Låter inge bra.

Jag får kolla igenom den. Är det nåt enkelt kan jag nog fixa det själv, men om man ska byta ut komponenter vill man ju gärna veta att det är 'rätt' grejer. Påverkar ju värdet om inte annat.

_________________
///dacca

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"


28 Sep 2018, 23:29
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Pedalmeck - analogman
Aha, trist :(
Analogman Mike verkar vara vettig, så testa att maila honom om du inte redan gjort det.
Han brukar stå bakom sina byggen rätt bra :)

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


29 Sep 2018, 09:14
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.