View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:56



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Leslie- Vad vet ni om dessa? 
Author Message
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Leslie- Vad vet ni om dessa?
Jag utgår från att man kan spela gitarr genom dessa. Vad vet ni om dom och är det något värde i dom?
Image
Image
Image
Image
Image

_________________
bneostman@live.se


25 Aug 2018, 08:33
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Leslie- Vad vet ni om dessa?
Är det två olika jag ser? Det ser ut som att det saknas diskant, horn samt motor till detta? Lådan verkar inte komplett. Kanske satt de inbyggt i en orgel?

De Leslie's jag meckat med brukar ha sådana runda roterande till basarna medan diskanten sprids mha horn.


25 Aug 2018, 17:55
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Leslie- Vad vet ni om dessa?
Jag är långt ifrån expert på Leslie-kabinett, men jag har ägt ett Fender "Vibratone" gitarr-Leslie, Mekaniken, trumman och motorn liknar den i den nedre bilden. Dock så sitter inte trumman på en låda, som den på bilden, utan på en plyfaskiva.
Men tekniken med en bredbandshögtalare med en frigolit-trumma framför var nog vanligast i hemorglar typ Farfisa, GEM, etc, men även Hammonds senare elektroniska elorglar.

För gitarr tycker jag att konstruktionen är lysande, så länge man kör med ett för gitarr lämpligt högtalarelement. Tycker att ett konventionellt Leslie med separat diskant rotor blir för elak i diskanten, dock så är ju dopplereffekten starkare i dom!

Värdera är svårt. Ett original Fender Vibratone är det ju en del som söker, så dom är ju inte helt gratis i dag. Men själva mekaniken kan ju bara intressera hemslöjdaren som vill bygga en egen låda, så suget är nog inte jättestort i Sverige!

Själv skulle jag inte betala mer än en femhundring för trumma och rotor ämnad till hemslöjd, kanske mer om det är frågan om att renovera ett Fender Vibratone, och att delarna är exakt av samma utförande.

_________________
pudas


26 Aug 2018, 09:42
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Leslie- Vad vet ni om dessa?
Verkar stämma med Fender Vibratone.
Resevdelar eller hemslöjd ja. Den svarta är nog såld redan och den andra kan man få för en 4-hunka.
Tack för input!
Bosse

_________________
bneostman@live.se


26 Aug 2018, 09:50
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Leslie- Vad vet ni om dessa?
pudas wrote:

Värdera är svårt. Ett original Fender Vibratone är det ju en del som söker, så dom är ju inte helt gratis i dag. Men själva mekaniken kan ju bara intressera hemslöjdaren som vill bygga en egen låda, så suget är nog inte jättestort i Sverige!

Själv skulle jag inte betala mer än en femhundring för trumma och rotor ämnad till hemslöjd, kanske mer om det är frågan om att renovera ett Fender Vibratone, och att delarna är exakt av samma utförande.


https://www.ebay.de/itm/Fender-Vibraton ... SwEftarEzi

ca 700€ och 1200€ i frakt :-)


27 Aug 2018, 11:47
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Leslie- Vad vet ni om dessa?
rudmark wrote:


"Speaker produces sound and effect; motor works great; but sound output is weak. Could use a servicing; which shouldn't be too complicated as the motor itself and rotary assembly is in working condition. Could be meant to be this way, but isn't producing at the same volume as my 4x12 cabinet"


Man undrar ibland vilka tomtar som ligger bakom en del annonser? Snubben förväntar sig att en liten tio-tummare bakom en frigolit-trumma ska låta lika högt som en 4X12"a!

_________________
pudas


27 Aug 2018, 12:34
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: Leslie- Vad vet ni om dessa?
Som Pudas säger så är detta ett internt leslie till en orgel, hur kan jag veta detta?
Jo det sitter nämligen ett likadant i min Hammond, de blev vanliga i Hammonds T-modeller hade dessa inbyggt (ej T-100 däremot T-200, T-300 etc)
och sen även i de sämre transistororglarna utan tonhjul.

Det går att bygga om dessa för gitarr, här kommer ett exempel från youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=iabyLD2Jexo

Tror inte att man får särskilt mycket för dessa tyvärr en tusenlapp på sin höjd skulle jag gissa.

Här en auktion med liknande leslien.
https://www.ebay.com/itm/Internal-Organ ... SwWcRa12BT


27 Aug 2018, 15:26
Profile

Joined: 15 Jun 2016, 21:07
Posts: 25
Post Re: Leslie- Vad vet ni om dessa?
Vill minnas att modellen på bilden heter "Rotosonic" och är en ganska förenklad modell.
Sök på "Leslie 122" så hittar man den klassiska modellen. De har en dubbel diskanttratt, där bara den ena tratten låter och den andra finns som balans. Den roterande tratten matas från en diskantdriver. För basen finns ett 15" element vars ljud "skyfflas ut" av en roterande trägrunka.
Diskant- respektive basrotorn har vardera två motorer, en för långsam och en för snabb hastighet.
Det är en närmast magisk upplevelse första gången man spelar ett ackord på en orgel och sedan får snurr på Lesliet. Alla som är det minsta musikintresserade måste vara med om detta någon gång i livet. Det finns lite olika simuleringar av Leslieeffekten som i ärlighetens namn kan låta ganska OK inspelat men det är en helt annan upplevelse att stå bredvid ett riktigt Leslie live.
Ett Leslie är nog så långt ifrån en HIFI-högtalare man kan komma.


07 Sep 2018, 21:53
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Leslie- Vad vet ni om dessa?
Den kritiska komponenten är väl remmen; om den är utsliten lär det bli svårt at hitta en ny. Kruxet med remmen är att den är tygklädd och TYST. För övrigt är det lite mek med att få till en låda (om man nu vill bygga en alltså) som ger lagom leslieeffekt och inte låter instängd och burkigt. Ett überbrajt element rekommenderas, diskanten försvinner bakom tratten. Kanske man t.o.m. kunde prova en Philips bredbandare eller liknande med tratt i mitten?
PS: om nån kunde tala om för mig var jag kan lägga upp en bild för att länka visar jag gärna en bild på min lösning.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


09 Sep 2018, 13:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Leslie- Vad vet ni om dessa?
Ang bild: kolla imgbb.com och skaffa konto där. Har funkar bra för mig sedan den förra gick över till betalkonto.

På imgbb får man välja kod för sin bild men den är lätt att kopiera och klistra in mellan IMG-taggarna här på Bojen.

Dock måste bilderna vara max 1200 pixlar - en begränsning här på Bojen. (stenålder)

Attachment:
Skärmbild_2018-09-09_13-42-04.jpg
Skärmbild_2018-09-09_13-42-04.jpg [ 113.5 KiB | Viewed 5669 times ]

_________________
##################


09 Sep 2018, 13:41
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Leslie- Vad vet ni om dessa?
Tack för tipset, men 1200 pixlar? är inte det typ som ett knappnålshuvud?

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


09 Sep 2018, 17:22
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.