View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:24



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Music Man RD 2100 100 
Author Message
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Music Man RD 2100 100
En kompis bad mig titta på hans Music man som han köpte trasig av en kompis.
Mitt första problem som jag stöter på är att i de scheman jag hittar på nätet så står det att den använder 6CA7 dvs EL34, men på den där fina lappen/skylten på insidan av kabinettet står det 6L6, så det borde väl stämma. Men varför stämmer inte då schemat?
(Orignialrören var urplockade av någon oförklarlig anledning)

Jag har snackat med den förre ägaren och han påstår att den dog under ett gig och sedan har den bara stått och ingen har tagit en titt på den.
Öppnar och ser att en sladd från pin 8 som går till en transistor på kortet är löslödd och hänger fritt i luften. Detta gäller båda rör. De scheman som jag tittar på stämmer överens med att det ska gå en sladd mellan dessa två punkter, men den förre ägaren svär över att ingen har varit och rotat i stärkaren. Det syns förövrigt tydligt att sladdarna lötts loss och inte nötts av eller slitits av.

Så, ska jag bara löda tillbaks dessa och försöka ignorera detta mysterium??

_________________
David


31 Jul 2018, 16:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Music Man RD 2100 100
Enligt den seriösaste hemsidan om ursprungliga Music Man så tyder jag det till att det ska vara 6L6:
http://www.pacair.com/mmamps/Misc__Info ... chart.html

Kan det vara så att det är en variant ämnad för en speciell marknad som byggts med andra rör?

_________________
pudas


02 Aug 2018, 08:28
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Music Man RD 2100 100
Kanske är det så att rören gått så hett att de där sladdarna helt enkelt lossnat av sig själva när pinnarna i sockeln blivit heta?
Enligt schema så ska de ju absolut sitta på pinne 8, annars finns ingen matning till katoden på rören.

Schema (både 6CA7 och 6L6), scrolla ner en bit: https://www.dropbox.com/s/cpumlhhdduvzwq9/2165-rd_%26_2100-rd.pdf?dl=0

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


03 Aug 2018, 12:13
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Music Man RD 2100 100
Fick ingen mailnotis om era svar. Såg först nu.
När jag kollar PDFn från dropboxen så utläser jag det som så att det är modellen 2165 som använder EL34. Men skit samma, 6L6GC är vad som måste gälla för denna då det står så på insidan av kabinettet.

Axewall wrote:
Kanske är det så att rören gått så hett att de där sladdarna helt enkelt lossnat av sig själva när pinnarna i sockeln blivit heta?
Enligt schema så ska de ju absolut sitta på pinne 8, annars finns ingen matning till katoden på rören.

Svårt att tro det då själva sladdarna hänger ett par centimeter från stiften, som att några dragit dem ur och ifrån stiften.

Jag tror mitt nästa steg får bli att löda tillbaks de två kablarna och sedan kicka igång den utan rör i och se vad som finns för spänningar i socklarna innan jag petar i ett par nya 6L6or. Gudarna ska veta vad som mer kan vara fel i denna maskin.
Men nu är ju semestern över och tid över till stärkarpill växer ju inte på träd precis. :cry:

_________________
David


09 Aug 2018, 20:22
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Music Man RD 2100 100
Den där kretsuppbyggnaden är ju nåt man skulle kunna ha en intressant diskussion om, men om man hoppar just det ideologiska, så är ju mitt favorittips i ett liknande läge, att helt enkelt noga återställa allt enligt tillgängliga scheman. Hybridbyggen är inte lätta att modda på ett bra sätt, så original är i många fall det enda säkra. Mätmotstånd för katodström är såklart ofarligt att lägga in.


09 Aug 2018, 21:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Music Man RD 2100 100
lampuradio wrote:
Hybridbyggen är inte lätta att modda på ett bra sätt, så original är i många fall det enda säkra.

Hehe. Nej. Det här är nog den sista förstärkaren jag skulle ge mig på att modifiera på något vis. Jag kan verkligen ingenting om transistorer och den typen av förstärkarkretsar.
I detta fall handlar det bara om att få den på benen igen. Ska faktiskt bege mig ner och ta en titt på den nu tänkte jag.

_________________
David


11 Aug 2018, 11:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: Music Man RD 2100 100
Om man bortser från solidstate-preampen så är slutsteget rätt intressant där transistorer reglerar bias genom en katodspänning. Sen att man kör slutrören med hög anodspänning i klass B.

_________________
/Lasse

LF Audioservice


12 Aug 2018, 11:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Music Man RD 2100 100
bb5000 wrote:
Om man bortser från solidstate-preampen så är slutsteget rätt intressant där transistorer reglerar bias genom en katodspänning. Sen att man kör slutrören med hög anodspänning i klass B.

Ja, på min egen Music man Seventy-five så finns ingen biaspot, men denna har en. Jag antar att jag ställer bias som vanligt ändå, eller?

_________________
David


12 Aug 2018, 11:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: Music Man RD 2100 100
Nja , den pot du justerar på den här justerar bias för de transistorer som styr katodspänningen. Enligt: http://www.pacair.com/discus/messages/6/35.html

_________________
/Lasse

LF Audioservice


16 Aug 2018, 21:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Music Man RD 2100 100
Där ser man. Tusen tack för infon. Då kan jag ju passa på att justera dessa istället. :)

Har dock för mig att det inte finns någon trimpot alls i min egen Musicman?? Men det var så länge sedan jag öppnade den nu så jag kan ha fel.

_________________
David


16 Aug 2018, 22:11
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.