View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 12:42



Reply to topic  [ 2 posts ] 
Heraton 345.... 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Heraton 345....
Hm.
Min egen bildserver har ballat ur totalt,och polarn håller på att åtgärda..

Image

Så det får bli såhär tv. Bild tagen från nätet.

Heraton ja.
Mkt mkt lång historia,men den minnesgode vet med sig att det klingar bekant och det med all rätt för jag har gjort en sedan tidigare.

Heraton var Mr Kurt Reinkels brainchild. Fast..
Asså det som är grejen är att vid tiden stod det inte Heraton på prylarna utan Framus,och Framus är de flesta mer välbekant. Så Kurt tillverkade bla "Strato" för Framus sedan -50 tal,men nånstans på vägen sket sig det där samarbetet...
Å se resultatet var att Kurt skapade fabrikatet Heraton istället.

Image

Vad det handlar om är ett stycke tysk ingenjörskonst får vi nog säga. Eller ja..MASKINEN är. Den kompletta combon,som då e vad jag fått levererat denna gången,not so much..

Jaha?
Ja. Jo. Kurt har smitt ihop en tvåkanalare på sant -60tals manér med 4 EL-84´or i arslet som väger...FYRA KILO!! :shock: :shock:
Mm.
Effekt så det räcker för i princip allt utom numetal och det väger FYRA KILO!
Då med reverb osv.

Saken e väl den då att Kurt alltså smiskade till denna helt fantastiska lilla maskin...å sen fick ngn puckmupp ta över och göra cab...å det gjorde man i 19mm spånplatta och med ett sådant där tyskt "vi muttra ner detta från en stolpe från forna nazityskland." högtalarelement.....
Så dessvärre vart nettoresultatet att de vägde som alla andra djävla combos från tiden TOTALT sett.

Mao? Det är maskinerna som är det intressanta. 4 småttingrör och 4 för effekt. Kort summerat finns utrymme att hitta på lite av varje.

Denna ggn har jag så långt bara "rensat upp" i designen en smula och gjort en form av 2204 av det. Låter som man kan förvänta ungefär,fast då med finessen att...
Det väger FYRA KILO!! :lol: :lol:

Heraton följde i samma veva denna 345 Strato tillverkades med i hästkraftskriget som alla andra runt brytningen -70 varför det finns Heratons med 4st EL-34´or och med Marshall storlek på cabben med...


Men sammantaget?
Bra skit får jag nog säga,och även om de HAR designmissar (för det har de) så är det ffa värt besväret att göra rytande Marshall varianter av.

Så springer ni på en Heraton,klipp den. Iom att de är så okända som de är brukar det inte handla om ngr förmögenheter att handla sig en. Det är bra skit,och generellt sagt hade den gode Kurt koll på läget.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


30 Aug 2018, 19:06
Profile

Joined: 17 Aug 2010, 16:45
Posts: 24
Location:
Post Re: Heraton 345....
Kul att läsa om dina förstärkarbyggen igen!!

MVH
Daniel


04 Sep 2018, 10:41
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.