View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:48



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Byta slutstegsrör och ställa BIAS på DRRI 
Author Message

Joined: 29 Mar 2010, 21:01
Posts: 218
Location:
Post Byta slutstegsrör och ställa BIAS på DRRI
Hej på er,

Har nyligen haft min Deluxe Reverb '65 Reissue på service och självklart har nu ett av slutstegsrören blivit mikrofoniska direkt efteråt, behöver därför byta dem. Eftersom jag inte har någon bil är det riktigt bökigt för mig att köra stärkaren till service och jag tänker därför att jag borde kunna lära mig att byta slutstegsrör själv (och för att spara pengar såklart). Vad jag förstår behöver jag då också ställa BIAS och det är väl det som kan vara svårt (och lite farligt?).

Tänkte därför höra om ni har någon guide att länka till som beskriver hur man göra detta på en Deluxe Reverb Reissue eller om ni kan ge mig råd/tips/beskrivning på hur jag skall göra.

Vad jag förstått hittills behöver jag bara en multimeter och en skruvmejsel. Har kollat på den här videon och jag antar att jag borde hitta en liknande punkt på kretskortet på min DRRI?

https://www.youtube.com/watch?v=harkrTLWDp0&t=416s

Bästa hälsningar
Gustav


08 Jun 2018, 11:46
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Byta slutstegsrör och ställa BIAS på DRRI
Använd plast-mejsel. Biaspot finns, har för mig att den är åtkomstbar underifrån. Köp 2 färdigmatchade rör så kan du höra hur det låter istället för att ge dig in och löda 1ohms motstånd osv. Livsfarligt. Första alternativet är livsfarligt det också BTW...
Annars är en biastester (för Oktalsockel) trevlig att ha. Kolla Ebay. Även färdigmatchade rör verkar kunna sväva iväg eter ett tag har jag förstått.


09 Jun 2018, 15:24
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Byta slutstegsrör och ställa BIAS på DRRI
Du skulle ju kunna välja det enkla sättet och bara mäta biasspänningen vid TP36 och ställa den till -37VDC (Enligt Fenders rekommendation).
Du kommer ju då inte veta egentligen hur rören jobbar, men resultatet kanske inte blir helt åt h€lvete i alla fall, om rören faktiskt är matchade.

_________________
David


24 Jul 2018, 12:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Byta slutstegsrör och ställa BIAS på DRRI
Bästa sättet (Tm) är att löda in ett motstånd på 10 ohm mellan stift 8 i varje slutrörsockel och jordkabeln som nu sitter där.
Dessutom ansluta en "testkabel" som dras till ett testuttag på baksidan ( eller som slutar i en kontakt som kan
rullas upp och fästas på insidan).
Testkabeln är för att enkelt kunna mäta spänningen ( 0.3V eller så ) som finns mellan jord och respektive katod. På så
sätt vet man att rören har rätt ström och man kan justera utan risk med bara en multimeter och en mejsel. Att ha ett motstånd
per rör verkar slösaktigt, men det underlättar felsökning och är en bekräftelse på att rören är matchade.

Matchade rör skall användas ( men det är ingen belastning då de flesta leverantörer erbjuder detta utan kostnad)

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


24 Jul 2018, 12:58
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.