View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:44



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Låt oss analysera en Philips EL6400 
Author Message

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Låt oss analysera en Philips EL6400
Har gett mig på att renovera en Philips EL6400. En rätt så enkel förstärkare.
Denna modell har 3st EF40, en ECC81 som fasvändare och två EL81or i slutsteget. Har bytt samtliga svarta oljekondensatorer, monterat ny nätkabel, telejack för högtalarutgång samt ersatt ena micingången mot tele.

Har testat lira på den med trafo i 10V-läge och den levererar ljud och så. Låter rätt basig och trist.
Framtill har vi ju två volymkontroller som vardera styr två ingångar med mittläget som 0. Detta gör att volymen är lite mer svårkontrollerad.

Tankar går i att behålla slutsteget precis som det är och ändra lite på annat.
Funderar på om man inte borde skippa NFB helt och hållet eller åtminstone byta mot trimpot och begränsa detta lite mer.
Funderar också på om man inte borde byta åtminstone volympottarna på framsidan till en vanlig volymkontroll samt en extra pot för annat ändamål.

Samtliga EF40 rören använder sig av grid-bias. Vad skulle jag vinna på att byta det mot det mer vanliga katodbias? Då kan jag lattja lite med bypass-kondingar också tänker jag.

Någon som har tips på enkla medel för bättre gitarrfeeling? Bifogar schemat.


Attachments:
EL6400.jpg [235.01 KiB]
Not downloaded yet
22 May 2018, 21:48
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Låt oss analysera en Philips EL6400
Exakt vad du önskar för ljudkaraktär är ju svårt att veta. Vid en "ytlig granskning" känner jag att gallerkretsarna på de första EF-rören riskerar ge diskanttapp, eftersom det finns seriemotstånd på 47 k och rören är triodkopplade - Miller-effekten kommer att märkas. Man borde kunna testa med att pentodkoppla en av kanalerna. Katodbias är mer förutsägbart vad gäller "headroom" för signalen, eftersom man ju vet vilken bias som råder. Med gallerströmsbaserad förspänning är det inte lika självklart var man hamnar och det blir rätt känsligt vad gäller eventuell drift i komponentvärdena (gallerläckan), det är i alla fall min erfarenhet. Det funkar fint när allt är friskt och fint, men, tja... Det går ju inte att mäta upp läget heller, med nån form av normala instrument, kretsen är för högohmig (10 MOhm).


23 May 2018, 17:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Låt oss analysera en Philips EL6400
Enig.
Börja med att sätta om ingångsstegen. De där maskinerna har faktiskt rätt bra järn vilket borgar för en välljudande maskin väl färdigt.
Har gjort ngr stycken vid detta laget och gillar vad de levererar. Å andra sidan,jag sätter ju om de totalt invändigt. Men i de lite mer omfattande Philips maskinerna i serien kan det vara mycket pulver ur ett ganska kompakt paket. Helt klart.

Men skippa du NFB helt till att börja med. Som Lampur är inne på,sätt om ingångsstegen till full pentod och ge de katodresistorer samt en liten lyt över resp sådan.
Är en bra början.

De brister lite vad avser Kirchoffs strömlag,hantera det så blir de tysta och behagliga som fan i tomgång med. Balanseringen av glöd är via ett par resistorer som sitter i ett lödöra på ena trafon. Dynga den skiten och ersätt med en 1/4w 500 Ohm trim. Originalresistorerna må SE stadiga ut,de ÄR det inte.

Som du ser sedan så har du ett "samlingssteg" i form av ett EF-40 till efter ingångsstegen. Samma resa där i min mening. Skillnaderna mellan EF-40 och EF-86 i sin tur anser jag små varför du som jag ser det gör vist i att tillvarata dessa flaskors förmåga till framför allt topp och sprill.

Med det gjort har du amplitud nog att så med det,närmast bokstavligt. Så driversteget till concertinan? Mnja. Nu är jag inte mkt för katodyn PI längre..det där hade jag satt om.
Varför inte till tex en paraphase? Om du inte har erfarenhet av att lattja med en para sedan tidigare så..de har sin plats som jag ser det.
Blir lite "råare" i karaktären vs tex en vanlig LTP,och det på ett fördelaktigt vis för min smak när vi talar lite snällare preamp designer.
Ett tips i det sammanhanget,alltså med en para,är att du installerar en spänningsdelare/trimpott på bortre gallret för att på det sättet kunna balansera utgående för respektive sida av den enklare.
Var då medveten om att har man mkt signalamplitud kan en sådan trimpott behöva vara av ganska betydande värde. Typ 220k eller så.


Image

En just 6400 som numer bor i sydöstra Sverige.

Image

I sin tur en 6411 som bor i Varberg sedan ngr år.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Jun 2018, 01:22
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.