View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 04:22



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Låg förstärkareffekt till hög högtalareffekt?? 
Author Message
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Låg förstärkareffekt till hög högtalareffekt??
Jag är lite sugen på att byta element i min 212:a till två stycken Jensen C12K som är på hela 100W styck. Alltså totalt 200W för kabinettet, men förstärkaren i fråga är min lilla 18W Marshall.
Finns det någon anledning/argument till att inte köra en förstärkare med låg effekt till ett kabinett på hög effekt?
Säkerhetsmässigt kan jag väl inte tänka mig att det inte på något sätt kan vara fel, men kan det ha någon påverkan rent ljudmässigt?

_________________
David


24 Jul 2018, 12:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Låg förstärkareffekt till hög högtalareffekt??
Det beror på hur lättdrivna högtalarna är och att impedansen stämmer. Du får prova och se om det blir godkänt.

_________________
- Ingvar -


24 Jul 2018, 12:17
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Låg förstärkareffekt till hög högtalareffekt??
Musikanten wrote:
Det beror på hur lättdrivna högtalarna är och att impedansen stämmer.

Vad innebär lättdrivna?
Det skulle i detta fall bli 2st 16ohm kopplade parallellt för 8 ohm totalt.
https://www.jensentone.com/vintage-ceramic/c12k

Quote:
Du får prova och se om det blir godkänt.

Jo, det är klart. Tänkte bara ifall någon spontant hade något att påpeka.
Det är ju lite dumt med att "testa" högtalare eftersom att man måste köpa dem först. Att bara höra en högtalare i en annan låda säger ju inte så mycket. Jag har ju redan testat att spela toppen genom Deluxe Reverbens kabinett (C12K) och det låter ju fint, men det kan ju bli en annan upplevelse i Marshallådan som är dels sluten, 2st element men också helt annan volym (alltså rymdvolym inte ljudvolym).

_________________
David


24 Jul 2018, 12:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Låg förstärkareffekt till hög högtalareffekt??
Lättdrivna är samma sak som känslighet/Sensitivity som i detta fall är 99,4dB, vilket är en hyfsad siffra.
Och känslighet/Sensitivity är den facktorn som avgör hur högljutt det kommer bli, så 98dB kommer vara hälften så högljutt som 100dB (om jag nu minns rätt)

Det du vinner med hög watt, är att det låter mer stärkare och mindre påverkan av högtalerens egna ljud.
Som exempel: så om du tagit 2 st celestion Blue som är 15 watt (nya har högre tålighet , typ det dubbla ) 100 dB så kommer du driva högtalaren mer och så få mer av högtalarens karaktär

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


24 Jul 2018, 15:36
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Låg förstärkareffekt till hög högtalareffekt??
Faktiskt 99db i detta fall. 16 ohmsversionen är 0.4db lägre än 4 ohmsversionen som länken automatiskt går till.
Men de som sitter i är ett par G12H på 100db så jag tror inte det blir någon jätteskillnad. Det blir inte ens någon jätteskillnad när jag kör genom DR-kabinettet som bara har 1 C12K.

Jag får nog hoppas på det bästa och bara köra. :)
Tack för tips och råd.

_________________
David


24 Jul 2018, 15:47
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1223
Location: Vallentuna
Post Re: Låg förstärkareffekt till hög högtalareffekt??
Känsligheten är ju precis bara en angivelse av hur mycket ljudnivå (dB) man får per Watt. Två högtalare med samma känslighet men olika märkeffekt (maxeffekt) kommer att ge samma ljudnivå med samma inmatade effekt. Skillnaden i det fallet blir ju bara att en av dem brinner upp först när man ökar uteffekten...

Givetvis under förutsättning att man har impedansmatchning i båda fallen.


24 Jul 2018, 17:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Låg förstärkareffekt till hög högtalareffekt??
David Wikström wrote:
Faktiskt 99db i detta fall. 16 ohmsversionen är 0.4db lägre än 4 ohmsversionen som länken automatiskt går till.
Men de som sitter i är ett par G12H på 100db så jag tror inte det blir någon jätteskillnad. Det blir inte ens någon jätteskillnad när jag kör genom DR-kabinettet som bara har 1 C12K.

Jag får nog hoppas på det bästa och bara köra. :)
Tack för tips och råd.


När det gäller "jätteskillnad" så har det nog med vad som sitter innan och vad man byter till?
Jag gjorde ett test med att byta högtalare i min Messa MKIII so det sitter en 200W EV högtalare och jag bytte på skoj mot en 64 Vox blue = celestion blue.
och det blev en helt annan stärkare, med totalt annan karaktär o ljud.
Nu bytte jag ju en 200:wattare mot en 15:wattare ( dock med samma känslighet) så det var väl lite ytterlighet, men dom som påstår högtalaren står för 50% av ljudet fick jag ju bara buga mig för denna gång :)

En annan sak jag upptäckte tidigt när jag en gång i världen började modda stärkare var: Om en stärkare lät bra i min EV högtalare så lät det bra i princip alla andra högtalare. Men modda en stärkare att låta bra till typ VC så var det inte lika givet att det lär bra i andra.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


24 Jul 2018, 18:08
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Låg förstärkareffekt till hög högtalareffekt??
Amp Healer wrote:
David Wikström wrote:
Faktiskt 99db i detta fall. 16 ohmsversionen är 0.4db lägre än 4 ohmsversionen som länken automatiskt går till.
Men de som sitter i är ett par G12H på 100db så jag tror inte det blir någon jätteskillnad. Det blir inte ens någon jätteskillnad när jag kör genom DR-kabinettet som bara har 1 C12K.

Jag får nog hoppas på det bästa och bara köra. :)
Tack för tips och råd.


När det gäller "jätteskillnad" så har det nog med vad som sitter innan och vad man byter till?
Jag gjorde ett test med att byta högtalare i min Messa MKIII so det sitter en 200W EV högtalare och jag bytte på skoj mot en 64 Vox blue = celestion blue.
och det blev en helt annan stärkare, med totalt annan karaktär o ljud.
Nu bytte jag ju en 200:wattare mot en 15:wattare ( dock med samma känslighet) så det var väl lite ytterlighet, men dom som påstår högtalaren står för 50% av ljudet fick jag ju bara buga mig för denna gång :)

En annan sak jag upptäckte tidigt när jag en gång i världen började modda stärkare var: Om en stärkare lät bra i min EV högtalare så lät det bra i princip alla andra högtalare. Men modda en stärkare att låta bra till typ VC så var det inte lika givet att det lär bra i andra.

O ja! Jag håller med dig till 100%. Jag menade "ingen jätteskillnad" i volymstyrka. Skillnaden mellan olika element och kabinettkonstruktioner kan verkligen vara natt och dag!

_________________
David


24 Jul 2018, 22:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1850
Post Re: Låg förstärkareffekt till hög högtalareffekt??
Amp Healer wrote:

När det gäller "jätteskillnad" så har det nog med vad som sitter innan och vad man byter till?
Jag gjorde ett test med att byta högtalare i min Messa MKIII so det sitter en 200W EV högtalare och jag bytte på skoj mot en 64 Vox blue = celestion blue.
och det blev en helt annan stärkare, med totalt annan karaktär o ljud.
Nu bytte jag ju en 200:wattare mot en 15:wattare ( dock med samma känslighet) så det var väl lite ytterlighet, men dom som påstår högtalaren står för 50% av ljudet fick jag ju bara buga mig för denna gång :)

En annan sak jag upptäckte tidigt när jag en gång i världen började modda stärkare var: Om en stärkare lät bra i min EV högtalare så lät det bra i princip alla andra högtalare. Men modda en stärkare att låta bra till typ VC så var det inte lika givet att det lär bra i andra.


Håller med. EV:n är väldigt neutral till sin karaktär och talar om hur förstärkaren i fråga låter.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


25 Jul 2018, 09:19
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Låg förstärkareffekt till hög högtalareffekt??
En liten update:
Jag hade 1st Jensen C12K (99SPL) liggandes. Jag testade byta ut de befintliga 2st (två) Celestion G12H30 70th Anniversary (100SPL) mot Jensenelementet och lät den andra platsen vara tom bara. Kanske ger det lådan lite mer open-back karaktär??

Men, till det intressanta. Det blev märkbart starkare volym med 1st Jensen än 2st Celestion! :shock:
Jag kan givetvis inte förklara detta på något vis. Intressant, men inget som spelar någon roll egentligen. Målet är ändå uppnått: Mer botten och värme.

PS: De två Celestion var på 16 ohm i parallellkoppling medan Jensen var på 8 ohm. Förstärkaren har i båda fall gått på 8 ohmstappen till korrekt matchad last. DS.

_________________
David


31 Jul 2018, 16:23
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.