View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:16



Reply to topic  [ 10 posts ] 
ECC83M? 
Author Message

Joined: 15 Feb 2010, 02:21
Posts: 769
Location: Gävle
Post ECC83M?
Köpte en gammal Marshallförstärkare och i den satt tre stycken rör märkta ECC83M.
Ingen annan märkning fanns på rören. Kan det vara Marshalls "eget" rör? och i så fall, någon som vet något om dem?


22 Apr 2018, 15:05
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: ECC83M?
Det förefaller inte otroligt att det är Marshall som låtit märka rör för sin egen förbrukning - den enda referens till ECC83M jag fann via en sökfunktion var just rörbestyckningen i en Marshall.

Det finns ju flera olika "notationer" för vissa rörtyper, som E88CC vs ECC88 och ett antal andra typer med samma varianter (E80CF/ECF80). Oftast är det ju så att rören är elektriskt likadana (samma spec på de viktiga parametrarna), men är anpassade för olika speciella miljöer, som vibrationer, speciell uppvärmningstid, långa glödströmskedjor etc. Att byta mellan dessa rörvarianter är i princip helt ofarligt och gör bara skillnad i de fall man har en sådan speciell miljö som kräver rör av specialkvalitet. Vissa rör är dessutom märkta SQ för Special Quality- av samma anledning som ovan.

Stora tillverkare av utrustning gör gärna lite reklam för sig själva även om de inte konstruerar, bygger eller säljer rör själva, jfr Tektronix och HP som ju var stora på annat än just gitarrförstärkare. Troligen är det fråga om att de märker rör som gått genom en matchningsprocess för att det som de sätter i apparaterna ska vara så likartade rör som möjligt. Troligen är ECC83M inte ett avvikande rör från ECC83, men det är nog uppmätt för att ligga bra till inom specen för just ECC83.


23 Apr 2018, 09:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: ECC83M?
Dodger wrote:
Köpte en gammal Marshallförstärkare och i den satt tre stycken rör märkta ECC83M.
Ingen annan märkning fanns på rören. Kan det vara Marshalls "eget" rör? och i så fall, någon som vet något om dem?

Tillverkare som köper mängder av rör kan beställa dem med egen "märkning".
Så det rör sig (!) om både att man köper direkt , s.k. branding och kanske att man testar dem . Fast detta med
test är antagligen inte sant.
Vad du ser är alltså att marshall köpt in billiga rör och fått sin egen märkning på dem. Att man har "egna rör" innebär
att man kan sälja dem som reservdelar i framtiden. Gissa om de är dyrare än andra rör ?

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


23 Apr 2018, 10:41
Profile WWW

Joined: 15 Feb 2010, 02:21
Posts: 769
Location: Gävle
Post Re: ECC83M?
peterh wrote:
Dodger wrote:
Köpte en gammal Marshallförstärkare och i den satt tre stycken rör märkta ECC83M.
Ingen annan märkning fanns på rören. Kan det vara Marshalls "eget" rör? och i så fall, någon som vet något om dem?

Tillverkare som köper mängder av rör kan beställa dem med egen "märkning".
Så det rör sig (!) om både att man köper direkt , s.k. branding och kanske att man testar dem . Fast detta med
test är antagligen inte sant.
Vad du ser är alltså att marshall köpt in billiga rör och fått sin egen märkning på dem. Att man har "egna rör" innebär
att man kan sälja dem som reservdelar i framtiden. Gissa om de är dyrare än andra rör ?


Så de rören är inget som man behöver "spara på" alltså.
Har köpt en gammal förstärkare där iaf slutrören behöver bytas och då tänkte jag passa på att byta allihopa, om inte ecc83:orna var något "gammalt och bra" alltså...


23 Apr 2018, 10:57
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: ECC83M?
Dodger wrote:

Så de rören är inget som man behöver "spara på" alltså.
Har köpt en gammal förstärkare där iaf slutrören behöver bytas och då tänkte jag passa på att byta allihopa, om inte ecc83:orna var något "gammalt och bra" alltså...

Du kan alltid lägga ut dem på tradera, det finns säkert någon som vill betala extra för äkta marshall-rör.

Gamla NOS rör har inget utöver nya, det är en allmän missuppfattning att de skulle vara bättre i något avseende.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


23 Apr 2018, 11:19
Profile WWW

Joined: 15 Feb 2010, 02:21
Posts: 769
Location: Gävle
Post Re: ECC83M?
peterh wrote:
Dodger wrote:

Så de rören är inget som man behöver "spara på" alltså.
Har köpt en gammal förstärkare där iaf slutrören behöver bytas och då tänkte jag passa på att byta allihopa, om inte ecc83:orna var något "gammalt och bra" alltså...

Du kan alltid lägga ut dem på tradera, det finns säkert någon som vill betala extra för äkta marshall-rör.

Gamla NOS rör har inget utöver nya, det är en allmän missuppfattning att de skulle vara bättre i något avseende.


OK, då ska jag leta nya rör då. Tack för ditt svar


23 Apr 2018, 11:27
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: ECC83M?
"Gamla NOS rör har inget utöver nya, det är en allmän missuppfattning att de skulle vara bättre i något avseende."

Rätt kaxigt påstående från en som kränger nytillverkade rör. Jag vet i a f några som inte håller med dej :-)

ECC83M kan man söka på, ja. Förutom att dom finns i Marshall-häckar (då oftast med RÖD märkning som kan tyda på s k "branding") så kallar nån därute dom för "low noise" spec:ade och tycker att dom är bra. Men vad vet jag.


23 Apr 2018, 18:31
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: ECC83M?
Ballz wrote:
"Gamla NOS rör har inget utöver nya, det är en allmän missuppfattning att de skulle vara bättre i något avseende."

Rätt kaxigt påstående från en som kränger nytillverkade rör. Jag vet i a f några som inte håller med dej :-)

ECC83M kan man söka på, ja. Förutom att dom finns i Marshall-häckar (då oftast med RÖD märkning som kan tyda på s k "branding") så kallar nån därute dom för "low noise" spec:ade och tycker att dom är bra. Men vad vet jag.

Jag kränger NOS rör också. För de som vill ha, och för typer som inte tillverkas mera.
Man skall inte glömma att mycket av de s.k. NOS rör som säljs har letats upp ur gömmor där de hamnat
för att de inte var helt ok, men att man inte ville kasta dem. Brusiga, obalanserade mikrofoniska etc. Att handla
sådana är lite av ett lotteri. Köper man nytt så vet man vad man får.
De NOS rör jag har att sälja har jag gått igenom ( och kastat en hel del )

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


23 Apr 2018, 20:39
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: ECC83M?
Vi har nog - inledningsvis - lite olika definition på NOS. För mej är det fabriksnya rör från gammal tillverkning som ligger i obruten originalförpackning.
Ett NOS rör kan därför inte vara varken "ratat", undanlagt som "sekunda" eller ens uppmätt av nån - då är det inte NOS längre. Förpackningen är de facto bruten.

Vad beträffar nytillverkat vs gammalt:
Jag anser t ex att ett NOS (och NIB, New in box) GZ34 spöar ett nytillverkat 100 gånger av 100 i tillförlitlighet och livslängd. Ofta levererar dessutom ett 40 år gammalt GZ34 med flera tusen timmar på sej lika bra eller bättre än ett nytt JJ (som mycket väl kan dö vid första uppstart eller efter ett fåtal timmar).

Jag har dessutom haft förmånen att ha haft med musikanter att göra som i vartenda blindtest ger NOS-rören (och t o m urgamla "pulls", dvs 50 år gammalt, halvt utslitet skit) bättre betyg, ljudmässigt, än nytillverkat.

Vi kanske inte ska öppna den här maskburken mer än nödvändigt. Sorry, my bad. Jag tycker bara att du har kategoriskt fel i det där tvärsäkra påståendet.


23 Apr 2018, 22:27
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: ECC83M?
Ställer mig med en fot,till grad iaf,i respektive läger.

För ett är säkert. Det vi sysslar med är kvantitativ fysik. Det hoppas jag ALLA är med på. Det finns ingen svart magi utan precis ALLT ett rör är förmöget till kan vi mäta.
Ja,med modern teknik mer än ngn av oss nånsin kan behöva som parametrar.

Tillika håller jag med om att kvalitetssäkringen var oerhört mkt bättre förr. Vid tiden hade man ingen aning om ifall ett givet ECC-83 skulle sitta i en gammal Braun förstärkare eller en EKG apparat.
Till den grad att vissa tillverkare,som Tfk tex,märkte rör som var "speciellt" uppmätta. Men se..se då ovan,för idag kan vi med enkelhet göra samtliga mätningar på ett bräde. ÄVEN det som skulle kunna ge en förtjänt green tip eller red tip. Rättare sagt,det behövs ingen green tip eller red tip. Alls.
Men..kvalitetssäkringen var bättre. Ja. Tveklöst ja.
Jo,den slutsatsen kan vi nog dra för idag drivs inga EKG apparater med rör längre. Ger för handen att "sekunda" rör aldrig kom utanför portarna,vilket det bevisligen gör idag. Tyvärr.

Soniskt då?
Mm. Samma där,att NOS rör per definition låter så mkt bättre...snake oil. Som sagt,kvantitativ fysik och ALLT ett rör är förmöget till kan vi mäta.
Ja,vi kan även simulera vad som sker när röret ifrån matas med distorsion,tex. Å som det sagts många många gånger..."låter det bra så ÄR det bra".
Summa?
Vad som står på röret,var det kommer ifrån osv är för sammanhanget ingen som helst garanti. Den ENDA garanti vi kan slutleda är den subjektiva.
"Låter det bra så ÄR det bra".
Så subjektivt något kan bli eftersom allas hörsel skiljer. I stort eller smått.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 May 2018, 00:29
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.