View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:06



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Problem med 1987/2204-liknande 18-wattare 
Author Message
User avatar

Joined: 09 Jun 2008, 15:15
Posts: 148
Location: Hässelby/Linköping
Post Problem med 1987/2204-liknande 18-wattare
På repet härom veckan "tystnade" min stärkare plötsligt mitt i en låt. När resten av bandet slutat spela så hördes enbart ett ganska lågt tämligen distat ljud från högtalarlådan när jag fortsatte spela, liknande restljudet man hör en kort stund när förstärkaren stängs av (fast konstant). Vi kunde relativt snabbt konstatera att problemet låg just i min förstärkartopp och inte i sladdar eller pedaler etc.

Jag har själv byggt förstärkaren (schema och layout finns i topic "Soupa upp en 20w plexi") och tänkte börja leta efter felet i helgen. Skulle nog dock vara hjälpt i detta arbete av lite tips från de gamla rävarna här på forumet på vad som skulle kunna vara problemet i sammanhanget. Kanske inte så lätt att konstatera utifrån den knappa infon, men alla tips mottas med stor tacksamhet.

Jonas


26 Apr 2018, 16:46
Profile
User avatar

Joined: 09 Jun 2008, 15:15
Posts: 148
Location: Hässelby/Linköping
Post Re: Problem med 1987/2204-liknande 18-wattare
Har i helgen gått igenom stärkaren ordentligt, mätt spänningar och kontakt inne i stärkaren etc utan att hitta några konstigheter (anodspänningar etc ligger inom förväntade nivåer, c:a 340 V). Har även testat att byta slutrör (EL84) och ställt bias utan att det påverkade någonting.

I princip är ljudet någorlunda normalt, nog lite mer distat än vanligt, men output är bra mycket klenare än det borde vara. Har jämfört med min Ampmaker SL-18 (liknande krets men lite enklare, 2 preampsteg in i PI och sedan 2 EL84 i push-pull; samma hardware som i den krånglande förstärkaren) och den har betydligt mer punch i output.

Några gissningar på vad som är problemet? Något fel på OT (har en ny likadan hemma så jag kan prova att byta)? Eller något annat? Försteget...?

Jonas B


29 Apr 2018, 13:11
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Problem med 1987/2204-liknande 18-wattare
Jag kunde inte se schemat enligt länken i den gamla tråden. Det du beskriver skulle kunna vara ett rör tidigt i förstärkarkedjan, som har lagt av, kanske t.o.m. ett glödtrådshaveri, eller ett avbrott i nån konding. I en del konstruktioner finns det som "alternativa signalvägar" som gör att det i sådana fall inte blir helt tyst. Kollat alla rören? Nästa steg är att försöka "injicera" signal på valda ställen i stärkaren och se vad som kommer ut. Om du har en tongenerator är det bra, men det går ju även med nån mp3-spelare eller vadsomhelst som kan ge linjenivå ut. Koppla en kanal till en prob och anslut jord/skärm till chassi (motsv.), spela upp någonting och peta med proben på ställen där signalen ska gå. Undvik spänningssatta punkter, annars kan det gå illa med signalkällan...


29 Apr 2018, 18:23
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Problem med 1987/2204-liknande 18-wattare
Jag gissar nog på en bränd utgångstrafo, tyvärr.


30 Apr 2018, 07:38
Profile
User avatar

Joined: 09 Jun 2008, 15:15
Posts: 148
Location: Hässelby/Linköping
Post Re: Problem med 1987/2204-liknande 18-wattare
Tack lampuradio och Ballz för svar och synpunkter. Jag har nu testat att byta förstegsrören, inkl PI, ett efter ett med ljudtest emellan. Blev inte någon skillnad, samma klena output. Jämförde även med en c:a 4 W single-ended 6V6-stärkare (Ampmakers lilla kit) och även denna har tydligt starkare output.

Jag börjar nog luta åt Ballz idé, att det är något åt helvete med OT:n. Får bli nästa test (men behöver resa iväg så det får vänta ett tag).

Jonas B


30 Apr 2018, 10:41
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Problem med 1987/2204-liknande 18-wattare
Om vi enbart talar effekt kan du med enkelhet kontrollera amplituderna ut mot resp slutrör.
Det säger ingenting om ljudkvaliteten,men dock om ifall slutrören får den amplitud som behöver för full utstyrning eller inte.

Om inte minnet sviker behöver EL-84 kring 11VAC.

Om det finns amplitud i närheten av de siffrorna på slutrörens styrgaller finns all anledning att misstänka OT´n.

DC mät isf till att börja med från CT till respektive sida.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 May 2018, 00:34
Profile
User avatar

Joined: 09 Jun 2008, 15:15
Posts: 148
Location: Hässelby/Linköping
Post Re: Problem med 1987/2204-liknande 18-wattare
Tjena Jesper! :D

Få se om jag fått länken till photobucket att fungera, schema:

Image

Vet inte om jag fattar dig rätt, spontant känns det som att jag ska mäta AC-spänning mellan respektive punkt A i schemat och jord för att mäta output från PI in till slutrören...? Du skriver att jag ska börja med att mäta DC-spänning "från CT till respektive sida", vilket jag tolkar som mellan B och respektive C i schemat (??). Vad säger det?

En grej till när jag ändå är på gång: När jag fått ordning på stärkaren tänkte jag pröva att sätta zener + litet motstånd i ställer för de skärmgallermotstånd (R25 och R26) som sitter där nu, i ett försök att få maskinen lite rappare. Med c:a 340 V på anoderna (EL84), vad kan tänkas bli lagom storlek på zener, omkring 20 V?

Jonas B


02 May 2018, 17:02
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Problem med 1987/2204-liknande 18-wattare
Ett alternativt sätt att göra en grundmätning, är att mäta upp alla DC-spänningar som behövs. Dvs att anoderna ligger ungefär lika på en rimlig nivå (340 låter högt om det är EL84; 300 vore mer rimligt (min åsikt)), att styrgallren ligger på typ -15, g2 på likartat som anoderna etc etc. Man kan även mäta på katoderna. Med det motståndet som är inritat (en ohm) bör man ju få en millivolt per milliampère rörström. Det blir väldigt lite (typ 10 mV) i viloläge, men är mätbart. Sedan går man bakåt genom PI'n med liknande mätning (rimliga DC-värden). Idén med att mäta mellan punkterna C och B är att spänningsfallet i lindningarna bör vara lika om OT'n är OK på primären; dvs det bör vara några volts skillnad, men lika stor till bägge anoderna. Om du har rimliga DC-värden och sedan lägger signal på övre kontakten på VR2 och inte får ut någon volym att tala om, så får man börja grotta mer. Detta är bara ett alternativ till att mäta signalspänning. Har du en bra mätare för AC så kan det ju vara minst lika bra och kanske snabbare.

Motstånden på 820 Ohm till g2 är nog främst för att minimera risk för högfrekventa parasitsvängningar i slutrören. Spänningsfallet är inte stort, typ 10 V vid full last. Att dra ner konstant med 20 V kan såklart ge skillnad i ljudupplevelse, men hur är svårt att veta i förväg.


02 May 2018, 19:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Problem med 1987/2204-liknande 18-wattare
Nejdå.
EL-84´or har rent empiriskt visat sig tåla vida förbi 400VDC dagligen... No need to worry. g2 spänning kan däremot vara vettigt att ha kontroll på, och ett enkelt sätt att säkerställa det är vår gode Niemands lösning med zeners mot g2 i händelse att spänningarna mot g2 kutar iväg.
Eftersom varken EL-84 eller 6V6 (eller 6L6 för den delen) äter ngr större mängder ström via sina skärmgaller funkar det alldeles utmärkt med upp till 47v/5w i applikationen.
Pick your poison så att säga...
För sammanhanget kan nämnas att Hohner använde "systerröret" PL-84 upp till och förbi 700VDC på anoderna. Rena vansinnet i en novalsockel,men så var det iaf.
I modellen 1200 Duo tog de enl egna uppgifter ut 60watt per par. (Två par,en stereomaskin för orgelbruk)

Ja. Mät mellan punkterna du angett i ditt schema. Var medveten om att en DMM INTE är rätt instrument i sammanhanget om vi vill se specifika siffror,men att det duger för att se om signal är närvarande iaf.
Skall det göras rätt är det skåpet fram.
Men ja,för att säkerställa att allt funkar som det skall till punkten g1 på slutrören så är rätt grej att mäta tex amplitud in på styrgallrena.
Helt balanserad fasvändare existerar ju inte,men se till att de båda sidorna är i rätt härad från varandra iaf.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 May 2018, 13:09
Profile
User avatar

Joined: 09 Jun 2008, 15:15
Posts: 148
Location: Hässelby/Linköping
Post Re: Problem med 1987/2204-liknande 18-wattare
Tack och bock för tips och synpunkter! Tänkte fortsätta pula med förstärkaren nästa helg, återkommer då med rapport på utfallet.

Jonas B


06 May 2018, 13:57
Profile
User avatar

Joined: 09 Jun 2008, 15:15
Posts: 148
Location: Hässelby/Linköping
Post Re: Problem med 1987/2204-liknande 18-wattare
Nu har jag kollat vidare. Mellan respektive punkt A i schemat ovan (input till slutrör) och jord uppmätte jag c:a 30 V växelström (medan jag spelade). Mellan CT (punkt B) på OT:n och respektive sida (C) mätte jag ett spänningsfall på c:a 130 mV på ena sidan och c:a 1,8 V på den andra. Tecken på att OT:n är kass antar jag?

Bytte till ny OT och mätte sedan spänningsskillnader mellan CT och respektive sida till c:a 2 V på båda sidor. Därefter inkoppling av gitarr och nu låter det som det ska! Bra tryck och fint ljud, precis som det ska vara. Problem solved!

Återstår att testa om zenermod på skärmgallren gör något intressant.

Jonas B


12 May 2018, 16:51
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Problem med 1987/2204-liknande 18-wattare
Så bra att du lokaliserade felet och kunde avhjälpa det! Det var ju inte det första jag skulle ha misstänkt, men man lär sig vartefter!


12 May 2018, 19:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Jun 2008, 15:15
Posts: 148
Location: Hässelby/Linköping
Post Re: Problem med 1987/2204-liknande 18-wattare
...och nu har jag testat zenermod. 22 V (5 W) zener + 47 ohm (2 W) på respektive slutrörs skärmgaller, i stället för motstånden om 820 ohm som satt där tidigare. Verkar funka fint. Inbillar mig att det blir lite "rappare", men ljudminnet är ju inte precis lysande. Vi får se hur det känns på repet till veckan.

Jonas B


12 May 2018, 20:12
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Problem med 1987/2204-liknande 18-wattare
Ja.
Zeners gör framför allt mindre maskiner "rappare" som du säger. Några har reagerat på att maskinen blir ngt "kallare" i vad den levererar. Uteffekten poppar upp ngt med iom att oavsett hur PT´n sagar så ligger g2 med B+ mer eller mindre som referens.
Mao är anoderna alltid anod,mer eller mindre oavsett vad som händer.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 May 2018, 22:28
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.