View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:57



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Klemt Echolette S NG 51 - fixas just nu 
Author Message
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Klemt Echolette S NG 51 - fixas just nu
För att inte kapa Vinyljunkie's två trådar...

http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=118916
http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=119076

...så skapar jag en egen:

Det visade sej att även jag hade en Klemt Echolette S NG 51.
En kund-kompis kom över med den för typ 10 år sen, ja kanske tom 15 år sen. Kollade lite som hastigast då och tänkte att den fixar jag samtidigt med mitt Dynacord Echo. Det var mycket svårare att hitta delar, schema etc på den tiden så den låg kvar på hyllan och min kompis dog tyvärr för mer än 5 år sen. Men när jag insåg att det var samma modell som Vinyljunkie skrev om så tänkte jag att den måste bara fixas! Men jag var ju i Indien och det skulle dröja en månad innan jag kom hem...

Image


Jag monterade tillbaka lite mekaniska delar etc och drog försiktigt igång den med vridtrafo, rotade fram lite gamla DIN-tele adaptrar som jag gjort på 70-talet till min Dynacord Eminent, kopplade in gura och förstärkare. Bandtransporten låter som ett tröskverk, det svajar och har sej och alla potar etc rasslar och skrapar, men det låter, det låter fruktansvärt illa. Jag inser att jag behöver googla några timmar efter schema och delar etc.

Behöver en ny bandslinga, fram med ett gammalt rullband, skarvblock, rakblad och tabs (tejp) Och visst kommer jag ihåg hur man gjorde, men klistret i tabsen var kass och slingan höll bara typ en minut. Beställa nya tabs och rullband, nä, jag har redan hittat nya slingor på Ebay för typ 10:-/st i 10,15, eller 25 pack, jag köpte ett 25-pack fast övertygad att det här kommer bli hur kul som helst.

Nästa problem, kapstan-rullen är torr och har minst 3 hack efter att den stått parkerad i aktivt läge allt för många gånger och allt för länge. Försöker då rugga upp ytan och mjuka upp gummit efter olika konsters regler, det blir sådär så jag beställer en ny rulle på Ebay, dyrt men jag är övertygad om att det är värt det.

Om man blir väckt mitt i natten och nån nämner ”gammal rör-apparat” så svarar man instinktivt, ”kondingarna, kondingarna, asså lytarna måste bytas”. Naturligtvis är det min tanke och jag har hittat sorter som ska passa för typ 500:- inkl frakt, de är väl ok tycker jag. Men, men, i helvete vad trångt det är inuti, p2p får en helt annan innebörd här, allt är lött kors och tvärs, inga kretskort, knappt några lödstöd ens, trångt, trångt, trångt. Vet i fan hur jag ska göra. Jag kollar kondingarna och jag verkar inte ha nått rippel i nätdelen, även kopplingskondingarna verkar ok, inget läckage av likspänning.

Image

Efter en vecka eller två dyker bandslingorna upp och sen kom även tryckrullen, och dom kom snabbt på plats. Väldigt mycket bättre låter det nu och rent mekaniskt låter det bara en bråkdel av tröskverksoljudet, men det svajar fortfarande lite, inte jättemycket men lite störande. Motorkondensatorn tillhör den där jobbiga kandidaten att bytta, ja tom den jobbigaste. Men motorn startar direkt och bromsar man den så känns den stark och fin så jag tror inte det än nåt problem. Så jag plockade bort de tre plastrullarna till bandtransporten och gjorde rent både axel och hål och ytorna mot bandet, smorde sen med en microdroppe Hammond-olja. En del säger att man ska ha grafitpulver men det har jag inte så det får bli en annan gång.

Wow nu börjar det bli bra!

Image

Nätintaget byter jag mot ett vanligt uttag istället för den plåt som satt där den gamla sladden gick genom med röd jord som satt fastskruvad i en av transformatorskruvarna, satt och satt, den hade skruvat upp sej skapligt mycket. Jag löder fast min nya jord i ett lödöra som är nån sorts jordpunkt, kanske hittar jag nåt bättre sätt när jag rotat runt lite mer. Helt underbart att våra moderna nätintag passar exakt där ett gammalt en gång i tiden suttit. Potarna blir bättre efter att ha rattat runt lite, ett DIN-uttag är spräckt så det ska jag byta, det sitter skapligt till, bör ta 5 min, men säkert så kommer det ta en timme minst om jag känner Herr Klemt rätt. Alla tonhuvud verkar i skapligt skick, inte gjort några inställningar alls, bara gjort rent och avmagnetiserat. Även rören är ok, har bara gjort ren pinnarna lite och juckat i rörhållarna.

Image

Nu har jag även spelat en hel del och den är riktigt ball måste jag säga!
Tror jag skruvar ihop den och lirar på den ett tag så får jag se hur jag gör med kondensatorerna. Jag ska beställa ett knippe nya DIN-kontakter och göra lite mer seriösa adaptrar tänkte jag. Fan tror jag måste skaffa en minidammsugare oxå…

Image

Image

Detta är lixom inget vanligt förstärkarfix, jag har ju knappt gjort nåt elektroniskt alls (än), inte ens sprejat potar...

Slut på del 1

_________________
tligen


18 Apr 2018, 19:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Klemt Echolette S NG 51 - fixas just nu
Vackra bilder (bandekoporr ung)
Skippa minidammsugaren. Använd pensel och vanlig dustsucker, gärna med mindre insug.


19 Apr 2018, 10:19
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Klemt Echolette S NG 51 - fixas just nu
Kul pryl, verkar det. Med den där komponentlayouten är det ju inte lätt att byta nån enstaka grej, precis. Om du inte hittar nåt fel som är kondensatorrelaterat, så skulle jag nästan föreslå att du inte sätter igång med nån byteskampanj.

Hammond-olja, är det som symaskinsolja? Det brukar funka fint i liknande mekanik om man är lite försiktig med mängden. Är kapstanaxeln direktdriven? Om inte kan det ju vara nån rem eller mellanhjul som skapar svaj. Annars är det ju själva motoraxelns och kapstansaxelns lagringar som är viktiga. Ofta är de ju bussningar av sinterbrons, som är "permanentsmorda", dvs smorda från fabrik med nån olja som man trodde skulle hålla apparatens livslängd. Denna livslängd är nog sedan länge förbi och oljan stelnar/torkar bara med tiden. Även på den sortens lager är symaskinsolja användbart (små mängder) om man inte vill göra en ordentlig omsmörjning av bussningarna, men då blir det ju ett rejält rivande i många fall.


19 Apr 2018, 20:57
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Klemt Echolette S NG 51 - fixas just nu
lampuradio wrote:
Kul pryl, verkar det. Med den där komponentlayouten är det ju inte lätt att byta nån enstaka grej, precis. Om du inte hittar nåt fel som är kondensatorrelaterat, så skulle jag nästan föreslå att du inte sätter igång med nån byteskampanj.

Hammond-olja, är det som symaskinsolja? Det brukar funka fint i liknande mekanik om man är lite försiktig med mängden. Är kapstanaxeln direktdriven? Om inte kan det ju vara nån rem eller mellanhjul som skapar svaj. Annars är det ju själva motoraxelns och kapstansaxelns lagringar som är viktiga. Ofta är de ju bussningar av sinterbrons, som är "permanentsmorda", dvs smorda från fabrik med nån olja som man trodde skulle hålla apparatens livslängd. Denna livslängd är nog sedan länge förbi och oljan stelnar/torkar bara med tiden. Även på den sortens lager är symaskinsolja användbart (små mängder) om man inte vill göra en ordentlig omsmörjning av bussningarna, men då blir det ju ett rejält rivande i många fall.


Väldigt kul pryl, jag har blivit jättekär... :D
Jag är ingen smörjexpert så därför är jag försiktig och har inte rört motorn eller smort nåt där än. Kapstanaxeln är direktdriven, inget annat finns mellan.
Hammond-oljan är ju till Hammond-orglar som smörjer typ 100 bronslager till tonhjulen via lika många tunna bomullstrådar, typ tunna vekar. Den oljan är jättetunn, mycket tunnare än symaskinsolja.

Jag smorde bara med en microdroppe Hammondolja till hjulen till bandtransporten, och tror inte att det kan göra nån skada direkt.
Efter det har jag läst att det rekommenderas grafitpulver. Vet inte riktigt vad det är, jag tänker typ som att man smörjer översadeln på guran med en blyertspenna. Måste kolla vidare där...

Svajet är inte så farligt nu, helt ok faktiskt. Antingen har det blivit bättre med tiden eller så har jag vant mej... :?

Som sagt det är attans trångt och bökigt inne i elektronikens innersta gömma så man byter inte komponenter kors och tvärs för skojs skull.

Men jag har skruvat ihop den nu och tänker lira på den nästa vecka så mycket jag kan för att se att att allt lirar som det ska.
Om det verkar ok så köper jag nog nya lytar i alla fall...men väntar på att kolla mitt nästa bandeko-projekt* så jag kan samordna köpen lite...har lixom inte så bråttom, även om jag helt klart är

Kul pryl!

*=? 8)

_________________
tligen


20 Apr 2018, 00:38
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Klemt Echolette S NG 51 - fixas just nu
Säg till om du behöver reservdelar.
Har en som är skrotad.

Ja.
De är rent fruktansvärda att serva.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


21 Apr 2018, 11:31
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Klemt Echolette S NG 51 - fixas just nu
Racing wrote:
Säg till om du behöver reservdelar.
Har en som är skrotad.

Ja.
De är rent fruktansvärda att serva.


Ååå tack!
Behöver inga delar just nu, men det kanske dyker upp nåt problem...
Tänkte spela på det ett tag så får vi se hur den uppför sej
jag ska nog beställa lytar men det är inte akut, precis börjat med ett Dynacord eko oxå, behövs grejer där med

_________________
tligen


21 Apr 2018, 12:05
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Klemt Echolette S NG 51 - fixas just nu
Grattis! Ja, det är jättekul burkar, och ger helt klart en dimension ytterligare till vilken gitarrist som helst. Potten för kräm kan användas
för att ge disteffekter eller ett ganska rent ljud som går vidare. David Gilmour eller Eddie VH, nyckeln till deras sound känns det som ligger i ett bra röreko... :wink:

Nu har jag ett Dynacord, och det är ju väldigt likt. Och PtP i sin nästan mest extrema form. Jag har bytt alla kondingar utom de keramiska, var klart pilligt... Dynacords plastkondingar är inte alls bra, och när jag dessutom bytte en elektrolyt var det ingen idé att inte byta alla...

Funkar det så funkar det, kommer du undan med detta som du gjort så är det ju toppen...

_________________
/Lennart


24 Apr 2018, 11:09
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Klemt Echolette S NG 51 - fixas just nu
Hej tligen!

Det var ett tag sen men nu funkar även min maskin! Och det låter spännande om den! Säger jag som inte brukar gå igång på flummiga ljud. :lol: Allra coolast blir det när man byter mellan kort och långt eko medans man spelar för då byter det inte pang bom direkt utan speedar upp eller ner vilket skapar en svincool dip i ljudet innan den rättar till sig i rätt hastighet - den effekten skulle jag vilja ha i pedalform!!

Nu är det så att även min maskin behöver ny tryckrulle (den gamla är stenhård, nästan som bakelit) och nytt band också. Det finns ju som sagt på Ebay men jag undrar om det kan finnas i Sverige nånstans? Nån som har några tips?

Som overdrive låter den helt gudomlig för övrigt när man dra på volymen så att rören drivs på. Och då har jag bara testat i en enkel hemmastärk än så länge. Ska ta den till replokalen och köra in den i min Marshall-stack och se om det kommer att låta Blackmore mfl!

Och.... du har väl upptäckt att "Reverb Duration"-ratten är en push/pull? Då händer det galna saker!


06 Oct 2018, 12:18
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Klemt Echolette S NG 51 - fixas just nu
Vinyljunkie wrote:
Hej tligen!

Det var ett tag sen men nu funkar även min maskin! Och det låter spännande om den! Säger jag som inte brukar gå igång på flummiga ljud. :lol: Allra coolast blir det när man byter mellan kort och långt eko medans man spelar för då byter det inte pang bom direkt utan speedar upp eller ner vilket skapar en svincool dip i ljudet innan den rättar till sig i rätt hastighet - den effekten skulle jag vilja ha i pedalform!!

Nu är det så att även min maskin behöver ny tryckrulle (den gamla är stenhård, nästan som bakelit) och nytt band också. Det finns ju som sagt på Ebay men jag undrar om det kan finnas i Sverige nånstans? Nån som har några tips?


Kul och grattis!

Tvivlar att nån har en ny sån på lager i Sverige till ett lägre pris.
Så när jag hittade på ebay så köpte jag direkt, värd varenda krona, så nu flummar jag varje dag... 8) 8)

_________________
tligen


06 Oct 2018, 13:05
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.