View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 09:58



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Vilket märkligt problem?? 
Author Message
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Vilket märkligt problem??
Under ett rep i veckan så tyckte jag gitarren spelade ovanligt starkt trots att jag hade ställt volymen på samma som jag brukar. När jag försökte sänka volymen märkte jag att förstärkaren gav ljud (signal) även med volymen på 0. Det märkliga är volymratten fortfarande påverkar volymen som den borde. Som att signal skulle "gena" någonstans förbi volympoten, men några sådana signalvägar finns inte.

Någon som kan ge tips om vart jag borde starta min felsökning?

(Rören är friska enligt min Orange VT-1000 rörtestare och stärkaren i fråga är min Marshall 2061X, moddad till klassisk LTP fasvändare. Det finns inga andra missljud eller andra problem.)

_________________
David


11 Mar 2018, 17:05
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Vilket märkligt problem??
Förmodligen tappar volympotentiometern kontakt med jord så att den inte skickar ner all signal. Börja mäta om ena av de yttre benen på potentiometern har kontakt till jord.


11 Mar 2018, 17:09
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Vilket märkligt problem??
Eller så är det nåt så simpelt som att potten inte jordar i chassit i sin fästmutter :-)

Dra åt lite, tuta o kör?


11 Mar 2018, 18:17
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Vilket märkligt problem??
Hann svänga in en sväng på rasten och mäta lite. Det är inget fel på poten på något vis. Jordkontakt har den via rail till star. Några fler idéer? :oops:

_________________
David


13 Mar 2018, 20:56
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Vilket märkligt problem??
Dags för ett schema, tror jag. Sen kan det ju fortfarande vara fel på poten...en kortslutning p g a smuts/slitage över en bit av kolbanan, eller nåt.


13 Mar 2018, 22:09
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Vilket märkligt problem??
Det går inte med tillförlitlighet mäta sig fram om en pot läcker med en multimeter. Det enda är att jorda bort där poten borde jorda bort med tåt. Annars så är det inte helt ovanligt att signal hoppar genom stärkaren. Airborne. Speciellt när man gainat upp så dels att det blir signalnivåer som lättare hoppar och även att ytterst små läck i slutändan blir väldigt stora via förstärkning.

_________________
Johan Hansson


15 Mar 2018, 10:22
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Vilket märkligt problem??
Ballz wrote:
Dags för ett schema, tror jag. Sen kan det ju fortfarande vara fel på poten...en kortslutning p g a smuts/slitage över en bit av kolbanan, eller nåt.

Jag har tyvärr inget schema då jag moddat om den en del. Har ändrat kretsen på fasvändaren samt installerat biaskrets.

Tubis wrote:
Det går inte med tillförlitlighet mäta sig fram om en pot läcker med en multimeter. Det enda är att jorda bort där poten borde jorda bort med tåt. Annars så är det inte helt ovanligt att signal hoppar genom stärkaren. Airborne. Speciellt när man gainat upp så dels att det blir signalnivåer som lättare hoppar och även att ytterst små läck i slutändan blir väldigt stora via förstärkning.

Om du menar vad jag tror så är det redan så. Potens hus samt ben är lött till jord snarare än bara fastskruvad i chassit.

Bör kanske poängtera att jag körde stereo. Två stärkare samtidigt. Kan det möjligtvis uppstå något som en "signalloop" att signalen hittar tillbaks in i stärkaren via den andra?

Jag ska ta och testa lite mer vid tillfälle och återkomma ifall jag kan märka något som ger lite ljus över mysteriet.

_________________
David


16 Mar 2018, 23:23
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Vilket märkligt problem??
David Wikström wrote:
Om du menar vad jag tror så är det redan så. Potens hus samt ben är lött till jord snarare än bara fastskruvad i chassit.
Det jag menar är nog inte vad du tror. Jag pratar inte om hur den är byggt jag pratar om när du mäter för att konstatera att det inte är något fel på poten. Det jag hävdar är att det går inte att mäta det tillförlitligt utan du måste koppla ner poten tillfälligt med en tåt från mittenstiften till jord för att utesluta att det inte är ett mycket litet motstånd där dvs den har inte total kortslutning mellan sina stift när du satt den på noll volym.

_________________
Johan Hansson


17 Mar 2018, 08:36
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Vilket märkligt problem??
Tubis wrote:
David Wikström wrote:
Om du menar vad jag tror så är det redan så. Potens hus samt ben är lött till jord snarare än bara fastskruvad i chassit.
Det jag menar är nog inte vad du tror. Jag pratar inte om hur den är byggt jag pratar om när du mäter för att konstatera att det inte är något fel på poten. Det jag hävdar är att det går inte att mäta det tillförlitligt utan du måste koppla ner poten tillfälligt med en tåt från mittenstiften till jord för att utesluta att det inte är ett mycket litet motstånd där dvs den har inte total kortslutning mellan sina stift när du satt den på noll volym.

Det känns som att det du säger borde vara någonting enkelt, men jag fattar ingenting. :oops:
Så efter att jag kopplat mittstiftet till jord ska jag mäta mellan de andra stiften och mittstiftet?

_________________
David


23 Mar 2018, 20:06
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Vilket märkligt problem??
David Wikström wrote:
Så efter att jag kopplat mittstiftet till jord ska jag mäta mellan de andra stiften och mittstiftet?

Du ska inte mäta alls du ska "höra" ifall du då har noll volym. Om felet fortfarande är kvar letar sig ljudet framåt på annat sätt än via poten.

_________________
Johan Hansson


23 Mar 2018, 20:16
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Vilket märkligt problem??
Jaja. Då fattar jag. Det var ju ett smart knep. Det får jag testa nästa chans jag får!

_________________
David


23 Mar 2018, 20:20
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.