View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Nov 2018, 19:21



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Köra line-ut och ingen högt utan att blåsa utgångstrafon..? 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 2774
Location:
Post Köra line-ut och ingen högt utan att blåsa utgångstrafon..?
Jag har köpt en moddad Hammond L100 där förstärkaren sitter separat. Förstärkaren har både line ut och högtalare ut.

Hur ska jag göra för att inte riskera att blåsa utgångstrafon (och ev slutrören) när jag kör line ut och inte har något anslutet till högtalarutgången? Räcker det att plocka ur slutrören? (Det brukar vara två EL84:or i de där.) Eller finns de något annat knep. Eller tål de kanske att köras obelastade.

På sikt ska jag nog modda förstärkaren då att jag kan styra både ingångsgain och master plus att jag behöver kunna koppla in en dist eller overdrive .

Hoppas på snabbt svar, eftersom jag är sugen på att provspela den. :)

Tack på förhand.


16 Mar 2018, 21:58
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1177
Location: göteborg
Post Re: Köra line-ut och ingen högt utan att blåsa utgångstrafon
CarlM wrote:
Jag har köpt en moddad Hammond L100 där förstärkaren sitter separat. Förstärkaren har både line ut och högtalare ut.

Hur ska jag göra för att inte riskera att blåsa utgångstrafon (och ev slutrören) när jag kör line ut och inte har något anslutet till högtalarutgången? Räcker det att plocka ur slutrören? (Det brukar vara två EL84:or i de där.) Eller finns de något annat knep. Eller tål de kanske att köras obelastade.

På sikt ska jag nog modda förstärkaren då att jag kan styra både ingångsgain och master plus att jag behöver kunna koppla in en dist eller overdrive .

Hoppas på snabbt svar, eftersom jag är sugen på att provspela den. :)

Tack på förhand.


Montera ett motstånd på utgången, 100ohm 5w borde göra susen.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


16 Mar 2018, 22:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 2774
Location:
Post Re: Köra line-ut och ingen högt utan att blåsa utgångstrafon
peterh wrote:
CarlM wrote:
Jag har köpt en moddad Hammond L100 där förstärkaren sitter separat. Förstärkaren har både line ut och högtalare ut.

Hur ska jag göra för att inte riskera att blåsa utgångstrafon (och ev slutrören) när jag kör line ut och inte har något anslutet till högtalarutgången? Räcker det att plocka ur slutrören? (Det brukar vara två EL84:or i de där.) Eller finns de något annat knep. Eller tål de kanske att köras obelastade.

På sikt ska jag nog modda förstärkaren då att jag kan styra både ingångsgain och master plus att jag behöver kunna koppla in en dist eller overdrive .

Hoppas på snabbt svar, eftersom jag är sugen på att provspela den. :)

Tack på förhand.


Montera ett motstånd på utgången, 100ohm 5w borde göra susen.


Tack. Då ska jag kolla om det sitter något sånt där. Det är ingen risk att lasten blir för låg med ett 100 ohms motstånd? Det låter hur som helt som en väldigt smidig och bra lösning.


16 Mar 2018, 23:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 531
Location: Vallentuna
Post Re: Köra line-ut och ingen högt utan att blåsa utgångstrafon
Om man ändå ska skaffa motstånd för ändamålet, så kan man väl ta till ett värde som stämmer med högtalarens impedans. Det bör då förstås vara specat för förstärkarens utgångseffekt.

Att matcha så gott det går är skonsammare mot slutrören. För hög impedans på utgången ger väldigt höga spänningar över utgångstrafon och rörens anoder, känns onödigt.


16 Mar 2018, 23:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1177
Location: göteborg
Post Re: Köra line-ut och ingen högt utan att blåsa utgångstrafon
Ett motstånd på 100 ohm kopplat över 8 ohms utgången ger förmodligen tillräckligt med belastning för att hindra
skadliga spänningar över utgångstrafon samtidigt som det sitter kvar när man ansluter högtalare utan att förbruka
onödigt mycket av uteffekten.
( puh det blev en onödigt lång mening)

Det är alltså bättre att det är permanent inkopplat så att det aldrig är helt utan belastning än att det switchas ut och in.

Ett lågre motstånd är ju mera likt normal belastning men kommer att tra effekt från högtalaren. Välj själv.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


16 Mar 2018, 23:51
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 6467
Location: Uddevalla
Post Re: Köra line-ut och ingen högt utan att blåsa utgångstrafon
Alltså, ett litet större motstånd med lägre effekt är väl fine för att gardera sig mot tillfälliga fel eller misstag.
Men om man ska stå och pumpa stärkaren kontinuerligt ska man väl ändå ha ett motstånd med samma resistans som högtalaren med adekvat effekttålighet. Dessutom om line out är på högtalarutgången vill man väl att slutsteget ska bete sig korrekt i välljudsaspekt. Har man ett stort motstånd där gör den ju det "inte".

_________________
Johan Hansson
Skadat gods


17 Mar 2018, 08:49
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1177
Location: göteborg
Post Re: Köra line-ut och ingen högt utan att blåsa utgångstrafon
Tubis wrote:
Alltså, ett litet större motstånd med lägre effekt är väl fine för att gardera sig mot tillfälliga fel eller misstag.
Men om man ska stå och pumpa stärkaren kontinuerligt ska man väl ändå ha ett motstånd med samma resistans som högtalaren med adekvat effekttålighet. Dessutom om line out är på högtalarutgången vill man väl att slutsteget ska bete sig korrekt i välljudsaspekt. Har man ett stort motstånd där gör den ju det "inte".

Helt sant !
Att dra ur rören höjer B+, vilket kanske inte är bra.
Att bryta B+ till el84 kommer på sikt att förgifta deras katoder.
Bäst är kanske att jorda signalen till fasvändaren, så att rören sitter monterade men inte får någon signal.
Ett 100 ohms motstånd som jag skrev är aldrig fel, och det behöver bara vara på ett par w.

Men varför inte låta hammondens högtalare vara aktiva samtidigt som man pumbar in det i pa ? Då får
man direktljud som hörs nära orgeln och pa som hörs längre bort. Eller talar vi om att använda lesley ?

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


17 Mar 2018, 10:37
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 6467
Location: Uddevalla
Post Re: Köra line-ut och ingen högt utan att blåsa utgångstrafon
Jag har inte förstått var line out är tagen ifrån. Försökte hitta en sådan utgång på schemat men gjorde det inte. Är det en del av den nämnda modifiering? Man ser inte sällan line out tappad från högtalarutgången och då är ju högtalaren på samtidigt och då hjälper inga trick att koppla bort slutrören osv utan då ska man switcha bort högtalaren och använda konstlast i stället.
Är line out tagen innan slutsteget är det ju bara att bryta signalen efter den utgången.

_________________
Johan Hansson
Skadat gods


17 Mar 2018, 11:04
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 2774
Location:
Post Re: Köra line-ut och ingen högt utan att blåsa utgångstrafon
Tack för alla inlägg, men jag måste nig förtydliga mig lite.

En Hammond L100 som jag har (två av) är i original en tonhjulsorgel med inbyggd förstarkare (2xEL84) och två onbyggda 12-tummare som tillverkade emellan 61 och 71. Orgeln är väl egentligen från början tänkt som en kyrkorgelersättare för mindre församlingar, men de flesta används idag på ett helt annat sätt som ett överkomligt alternativ till Hammond B3.

Originalhögtalarna åker ofta ur eftersom ingen tycker att de är särskilt kul. Jag har som sagt två och min första var line-ut-moddad när jag köpte den och saknade både utgångstrafo och slutrör som antagen havererat tidigare.

Den kör jag via en gitarrförstärkare (t ex Madamp M15 Mk2, WEM/Marshall-inspirerad med 2xEL84) vidare till ett leslie utan inbyggd förstärkare.

Min första L100 är osågad och en utmaning att bära upp och ner för trapporna till vår replokal, så därför har jag köpt en likadan fast nerkapad och med förstärkaren separat, vilket gör att den är betydligt lättare att bära i svängda trappor.

Den här orgeln har i efterhand dels fått en line ut (d v s pre out) och har en högtalarutgång. Säljaren har själv fått den i inbyte och vet inget om hur den funkar, så därför får jag försöka reda ut det själv.

Inledningsvis vill jag köra den line ut, precis på samma sätt som jag kör med min "stora" L100, men på sikt så tänkte jag modda den inbyggda förstärkaren så att den fick insert så att jag kan stoppa in OD/dist emellan orgeldelen och förstärkaren. Den ska få både gain-kontrol (på pedal) och master samt eventuellt en tonstack, så att jag inte behöver använda något extra förstärkare, vilket vore smidigare på flera sätt.

Men jag vågar förstås inte prova line ut innan jag vet hur jag ska göra för att inte skada utgångstrafon eller slutrören p g a av för låg last. Jag ska kolla om det sitter något 100 ohms motstånd eller någon annan lösning i den att köra 8 ohm/30w blir ju lite som att kör med en HotPlate helt nerdragen och det sliter ju dels på slutrören (som inte hörs) och dels blir det ju en onödig och ganska stor värmeutveckling.

Det har kanske var krångligare än jag trodde...


17 Mar 2018, 12:22
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 6467
Location: Uddevalla
Post Re: Köra line-ut och ingen högt utan att blåsa utgångstrafon
CarlM wrote:
att köra 8 ohm/30w blir ju lite som att kör med en HotPlate helt nerdragen och det sliter ju dels på slutrören (som inte hörs) och dels blir det ju en onödig och ganska stor värmeutveckling.

Det blir samma värmeutveckling som med högtalaren och det sliter på saker precis som att spela via högtalaren

_________________
Johan Hansson
Skadat gods


17 Mar 2018, 13:02
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 2774
Location:
Post Re: Köra line-ut och ingen högt utan att blåsa utgångstrafon
Tubis wrote:
CarlM wrote:
att köra 8 ohm/30w blir ju lite som att kör med en HotPlate helt nerdragen och det sliter ju dels på slutrören (som inte hörs) och dels blir det ju en onödig och ganska stor värmeutveckling.

Det blir samma värmeutveckling som med högtalaren och det sliter på saker precis som att spela via högtalaren


Japp, det inser jag. Men eftersom jag kommer att överstyra försteget utan att ha någon master så kommer slutsteget att gå på fullt nästan hela tiden, om jag inte hittar något annat sätt att få orgeln att morra. Och att köra en förstärkare på fullt sliter ju en del på rören vilket är trist när man inte ens använder slutsteget.


17 Mar 2018, 13:19
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 531
Location: Vallentuna
Post Re: Köra line-ut och ingen högt utan att blåsa utgångstrafon
Ett lite oväntat faktum är att rören i ett slutsteg (om det inte är klass B eller C) har mindre effektförlust när man "kör dem hårt" än när de går i tomgång. Den tillförda effekten är nästan samma, men när det är tyst blir all effekt värme i slutrören, när man drar på går en del av effekten till högtalaren (eller konstlasten, om man har en sån).Om slutsteget är rätt inställt och har rätt last är det inte något nämnvärt slitage att köra för fullt.


17 Mar 2018, 18:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 2774
Location:
Post Re: Köra line-ut och ingen högt utan att blåsa utgångstrafon
lampuradio wrote:
Ett lite oväntat faktum är att rören i ett slutsteg (om det inte är klass B eller C) har mindre effektförlust när man "kör dem hårt" än när de går i tomgång. Den tillförda effekten är nästan samma, men när det är tyst blir all effekt värme i slutrören, när man drar på går en del av effekten till högtalaren (eller konstlasten, om man har en sån).Om slutsteget är rätt inställt och har rätt last är det inte något nämnvärt slitage att köra för fullt.


Gäller inte det bara klass A-kopplade slutsteg? Menar du att ett klass A/B-fungerar på samma sätt?


20 Mar 2018, 11:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 531
Location: Vallentuna
Post Re: Köra line-ut och ingen högt utan att blåsa utgångstrafon
CarlM wrote:
lampuradio wrote:
Ett lite oväntat faktum är att rören i ett slutsteg (om det inte är klass B eller C) har mindre effektförlust när man "kör dem hårt" än när de går i tomgång. Den tillförda effekten är nästan samma, men när det är tyst blir all effekt värme i slutrören, när man drar på går en del av effekten till högtalaren (eller konstlasten, om man har en sån).Om slutsteget är rätt inställt och har rätt last är det inte något nämnvärt slitage att köra för fullt.


Gäller inte det bara klass A-kopplade slutsteg? Menar du att ett klass A/B-fungerar på samma sätt?


AB är ju ett mellanting mellan A och B, kan man säga. B är inte så vanligt numera i musik-/ljudsammanhang (inte med rör iaf), bland annat pga kinkigheten med att ställa in tomgångsströmmen. Men jag menar att AB har samma egenskap som A väd gäller effekten, men i mindre utsträckning; detta pga att ett steg i klass AB kan sättas på lägre tomgångsström än ett i klass A. Klass B är i idealfallet avgjort bättre eftersom det drar så väldigt lite tomgångsström.

Jag kanske var onödigt kategorisk. Det är lite flytande gränser, kan man säga. Ett klass AB som är snålställt drar ju mindre viloeffekt än ett som är ställt "varmare" och nära klass A.


20 Mar 2018, 12:47
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.