View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:06



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Midkontroller 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Midkontroller
Har lite funderingar kring lösningar för midkontroller, gäller basförsteg.
Dels, i en tonstack modell Fender, vad är den funktionsmässiga skillnaden mellan traditionell placering av midpoten och att göra en sån där Framus innan stacken? Finns väl i Cobra VV-S2 enligt nåt schema jag sett.

Och i en James, har man nån glädje av en shiftkontroll mellan bas- och diskantpotarna? Eller t.o.m en Framus före stacken även här?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


15 Mar 2018, 21:38
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Midkontroller
Lite schema för att förtydliga vad jag talar om kanske...


Attachments:
i776075_JamesToneControlwithShiftSchematic.jpg
i776075_JamesToneControlwithShiftSchematic.jpg [ 153.82 KiB | Viewed 7378 times ]
Framus Mid.png
Framus Mid.png [ 20.98 KiB | Viewed 7378 times ]

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
16 Mar 2018, 11:50
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Midkontroller
Jag gör precis så i "mina" James,fast med ett värde av 1M.
Fungerar skitbra,och jag kallar det "balance" på faceplaten.

Sen har jag ju skojat runt det under tidens tand med att kunna variera kapacitans in mot diskant. Där använder jag idag ett 6 lägesvred där man kan skifta ifrån 100pF (mica) till 2,2nF i steg. Fungerar oxå mkt mkt bra och kan rekommenderas varmt.
Detta ett vred jag kallar "character",vilket primärt påverkar mid (eftersom funktionerna i en James är smått interaktiva givetvis mer än så dock-därav character).

Men 100k mot backen i skissen...nä nä nä nä. Då har man inte riktigt förstått vad en James gör,eller kanske rättare sagt hur. Sänk den resistorn till 10k.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


16 Mar 2018, 13:10
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Midkontroller
Racing wrote:
Jag gör precis så i "mina" James,fast med ett värde av 1M.
Fungerar skitbra,och jag kallar det "balance" på faceplaten.

Sen har jag ju skojat runt det under tidens tand med att kunna variera kapacitans in mot diskant. Där använder jag idag ett 6 lägesvred där man kan skifta ifrån 100pF (mica) till 2,2nF i steg. Fungerar oxå mkt mkt bra och kan rekommenderas varmt.
Detta ett vred jag kallar "character",vilket primärt påverkar mid (eftersom funktionerna i en James är smått interaktiva givetvis mer än så dock-därav character).

Men 100k mot backen i skissen...nä nä nä nä. Då har man inte riktigt förstått vad en James gör,eller kanske rättare sagt hur. Sänk den resistorn till 10k.


Ok, tackar för det, intressant!
Tror att det här schemat är ur en av Blencowes böcker, jag snodde den på nätet...

Framusen har jag provat som enda tonkontroll i ett litet experimentbygge, och där var det inte så tokigt. Men nån som har tankar kring av hur den funkar ihop med Fender eller James?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


16 Mar 2018, 16:09
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Midkontroller
Shiftpoten lider av samma problematik som om man gör resistorn i en klassisk fender/marshall stack justerbar. Den ändrar nivån mellan bas diskant samtidigt som den shiftar frekvensresponsen. Dvs vrider du den åt ena hållet minskar cut/boost av diskant och cut/boost ökar för basen och tvärtom när du vrider den åt andra hållet. Man kan givetvis komma till freds med detta och tycka god enough.

Framustonstacken måste du mata från en låg impedans som framus gör annars får du diskantbortfall ordentligt.

_________________
Johan Hansson


17 Mar 2018, 12:15
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Midkontroller
Tubis wrote:
Shiftpoten lider av samma problematik som om man gör resistorn i en klassisk fender/marshall stack justerbar. Den ändrar nivån mellan bas diskant samtidigt som den shiftar frekvensresponsen. Dvs vrider du den åt ena hållet minskar cut/boost av diskant och cut/boost ökar för basen och tvärtom när du vrider den åt andra hållet. Man kan givetvis komma till freds med detta och tycka god enough.

Framustonstacken måste du mata från en låg impedans som framus gör annars får du diskantbortfall ordentligt
.


Fast framus verkade inte bry sig om det, dom körde midkontrollen både anode o katod driven :wink:

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


17 Mar 2018, 21:20
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Midkontroller
Amp Healer wrote:
Tubis wrote:
Shiftpoten lider av samma problematik som om man gör resistorn i en klassisk fender/marshall stack justerbar. Den ändrar nivån mellan bas diskant samtidigt som den shiftar frekvensresponsen. Dvs vrider du den åt ena hållet minskar cut/boost av diskant och cut/boost ökar för basen och tvärtom när du vrider den åt andra hållet. Man kan givetvis komma till freds med detta och tycka god enough.

Framustonstacken måste du mata från en låg impedans som framus gör annars får du diskantbortfall ordentligt
.


Fast framus verkade inte bry sig om det, dom körde midkontrollen både anode o katod driven :wink:
Okej jag kollar på framus cobra schemat enbart och där är de kopplade katod. Om man lyckas få till allt med mycket högre resistorvärden kanske det fungerar på anoden men som synes ligger det 10k där som last vilket skulle bli pajas från anoden. Höjer man resistorerna kan det nog bli problem/interaktivitet men den efterföljande james stacken.

_________________
Johan Hansson


17 Mar 2018, 21:40
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Midkontroller
Jag kollade detta schemat : http://www.chasingtone.com/schematics/P ... a_V1-2.pdf

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


17 Mar 2018, 21:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Midkontroller
Amp Healer wrote:
Jag kollade detta http://www.warwickbass.com/warwick/data ... bra_V5.pdf

_________________
Johan Hansson


17 Mar 2018, 22:59
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Midkontroller
Amp Healer wrote:

Precis det schemat har jag på papper också men hitta det inte för att länka hit.
En katodföljare är inte till mycket glödje för första steg i en lten bas preamp. katodföljaren till effecr out hade jag däremot tänkt låna som matning till line out. Så tenken var att testa detta i srället för stanadr Fender/Alembik. Funkar det inte får man väl göra om tilll traditionel fender.

Men Tubis, menar du att shiften i James inte till nån nytta vad gäller mid?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


18 Mar 2018, 01:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Midkontroller
Lynxtrap wrote:
Men Tubis, menar du att shiften i James inte till nån nytta vad gäller mid?
Det säger jag inte jag säger att det är en långt ifrån perfekt funktion eftersom den stör funktionen balans mellan bas och diskants cut/boost. Men det kan mycket väl ses som okej resultat när det kommer till guror och basar och inte HIFI. För att få jämnast resultat ska du inte ha någon resistans till jord efter stacken INTE NÅGON. Har du efterföljande resistor/volympot blir resultatet illa eftersom basen kommer ändras väldigt drastiskt när du ändrar denna justerbara resistans. Att diskanten ändras kommer du dock inte undan eftersom den får en alternativ väg till jord via shiftresistorn speciellt när du drar ner på värdet. Här ska man nog ha en fast resistor i serie med shiftpoten för att begränsa svepet. Ju mindre svepet är destu lägre blir ju upprördheten av den. Att gå från 470k till 0 tex blir ju inte speciellt proffsigt om man skulle släppa iväg den till kund eftersom det fungerar så lång från bra i hela svepet. En standard jag själv strävar efter att hålla är att alla rattar ska fungera i hela sina svep. Både tonalt och stabilitetsmässigt.
I en james måste all resistorer och kondingar vara ganska exakt avvägda till varandra för att allt ska sköta sig hyfsat nivå och frekvensmässigt. Det är mycket interaktivitet som pågår och att ha en variabel pot stör balansen. Och inte ens när allt är så bra som det går är james en perfekt stack. Här är en mätning på en james jag gjorde för ett tag sedan i en hifi och där dömde jag ut den som inte tillräckligt bra. Extremt störigt när bas och diskant inte bara ändrar nivå men även karaktär när man vrider på reglagen. Som synes så shiftar centerfrekvensen när man höjer sänker nivåerna på bas och diskant en hel del. https://drive.google.com/open?id=1nozQ4 ... bPkutnwHLY
Det bättre sättet att gå är att göra en aktiv baxandall. Då försvinner denna shift av centerfrekvensen.
Lectyr: http://www.angelfire.com/electronic/fun ... one-A.html

_________________
Johan Hansson


18 Mar 2018, 10:02
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Midkontroller
Ja,till att börja med är en James inte en stack.

Sen Johan,ta gärna och prova innan du sågar.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


18 Mar 2018, 15:39
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Midkontroller
Racing wrote:
Ja,till att börja med är en James inte en stack.

Sen Johan,ta gärna och prova innan du sågar.

Det är väldigt vanligt att benämna den för james tone stack och att benämna eq kontrollen oavsett utförande i instrumentförstärkare som tonstack är ett vedertaget begrepp oavsett om man har synpunkter på vad "stack" betyder. Så jag fortsätter att benämna flerbandiga eq för stack.
Jag nämnde vilka tillkortakommanden det hela har precis som alla av de här enkla passiva kontrollerna lider av. Följt av "Men det kan mycket väl ses som okej resultat när det kommer till guror och basar" Hur var det sågning?
När det kommer till just james kontrollen så som jag sa så byggde jag in en sådan i en hifi förstärkare nyligen och det var inte tillräckligt dugligt för mina öron och det pga att centerfrekvensen flyttar på sig. När det kommer till midshiften så nämnde jag vad för interaktivitet det hela skapar och ett par saker man bör göra för att det ska fungera bättre är tex att inte sätta resistans till jord ytterligare efter den. Att enbart sätta en shift pot utan en resistor i serie som i bilden i tråden blir ju med pajas iom att det inte fungerar i hela sitt svep vilket jag tycker kontroller ska göra. Och om man tycker det fungerar i hela sitt svep dvs när poten bildar resistans noll så blir jag extremt frågande......Detta utifrån premissen att man bytt nedre resistor till 10k. Just bilden fungerar nog dugligare iom 100k men det resistorvärdet släpar ju med sig lägre cut/boost iom det.

_________________
Johan Hansson


18 Mar 2018, 16:06
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Midkontroller
Tubis wrote:
Lynxtrap wrote:
Men Tubis, menar du att shiften i James inte till nån nytta vad gäller mid?
Det säger jag inte jag säger att det är en långt ifrån perfekt funktion eftersom den stör funktionen balans mellan bas och diskants cut/boost. Men det kan mycket väl ses som okej resultat när det kommer till guror och basar och inte HIFI. För att få jämnast resultat ska du inte ha någon resistans till jord efter stacken INTE NÅGON. Har du efterföljande resistor/volympot blir resultatet illa eftersom basen kommer ändras väldigt drastiskt när du ändrar denna justerbara resistans. Att diskanten ändras kommer du dock inte undan eftersom den får en alternativ väg till jord via shiftresistorn speciellt när du drar ner på värdet. Här ska man nog ha en fast resistor i serie med shiftpoten för att begränsa svepet. Ju mindre svepet är destu lägre blir ju upprördheten av den. Att gå från 470k till 0 tex blir ju inte speciellt proffsigt om man skulle släppa iväg den till kund eftersom det fungerar så lång från bra i hela svepet. En standard jag själv strävar efter att hålla är att alla rattar ska fungera i hela sina svep. Både tonalt och stabilitetsmässigt.
I en james måste all resistorer och kondingar vara ganska exakt avvägda till varandra för att allt ska sköta sig hyfsat nivå och frekvensmässigt. Det är mycket interaktivitet som pågår och att ha en variabel pot stör balansen. Och inte ens när allt är så bra som det går är james en perfekt stack. Här är en mätning på en james jag gjorde för ett tag sedan i en hifi och där dömde jag ut den som inte tillräckligt bra. Extremt störigt när bas och diskant inte bara ändrar nivå men även karaktär när man vrider på reglagen. Som synes så shiftar centerfrekvensen när man höjer sänker nivåerna på bas och diskant en hel del. https://drive.google.com/open?id=1nozQ4 ... bPkutnwHLY
Det bättre sättet att gå är att göra en aktiv baxandall. Då försvinner denna shift av centerfrekvensen.
Lectyr: http://www.angelfire.com/electronic/fun ... one-A.html


Mycket intressant där! Ska studeras i detalj.
Ska sägas att min tanke var en tvåkanalig låda med en Ampeg o en Fender preamp, och förstås börjar man ju genast fundera på vad annat extra man kunde slänga in på samma gång. Mera rattar o brytare = bra, som alla vet :P :wink:

Men funktion och ljud har givetvis förtur, det ska inte bara vara ett experiment. Och en effektiv midkontroll ser jag som ett stort plus. Den traditionella Fenders midkontroll är lite sisådär kan jag tycka.
Men en CF som ingång är jag lite fundersam till då det bara bli ett gainsteg. Räcker väl iofs till för bas..

Här ampegen jag tittat på, och där sitter ju volumen före tonkontrollerna. I mitt fall skulle det bli en efterföljande CF för utgång pÅ vare kanal

https://goo.gl/images/MvRLbh

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


19 Mar 2018, 02:06
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Midkontroller
Fördelen med separat midkontroll tycker jag är att man kan först ställa mid och sedan efterjustera bas och diskant i stället för att trixa till det med enbart bas och diskantkontroller. Midkontrollen i framus gör ju i stort sett detsamma som att vrida på bas och diskant samtidigt men blir ändå användbar även om man skulle kunna klara sig utan genom att bara vrida på bas och diskant. Sen kan man ju lägga midfrekvensen utanför basen och diskantens centerfrekvens och få andra effekter. Jag tycker att tonkontrollerna ska vara till för att finjustera grundljudet som man konstruerat i preampen. Inte för att lägga till enormt med mer eller mindre av någon frekvens. Behövs det har man ju inte fått till preampen......
Har man 1 rör som är över eller möjlighet att sätta i ett till så varför inte bara göra en aktiv kontroll i stället för de där halvdana Fender/marshall eller James som fungerar hjälpligt med massor av interaktivitet och frekvensshiftningar kan jag väl tycka.

_________________
Johan Hansson


20 Mar 2018, 12:18
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.