View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 11:03



Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Skära i basen före eller efter distorsion 
Author Message

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 407
Location:
Post Skära i basen före eller efter distorsion
Har just skaffat en Laney CUB 10, och som vanligt blir man nyfiken på schemat och fundersam på om något borde förändrats i kretsen. Själv tycker jag att basfrekvenserna är lite för mkt uppskruvade, och det saknas en ratt för det ändamålet. Funderar på om jag ska försöka göra ngt åt det. Dock ska jag (i alla fall inledningsvis) försöka undvika att bråka med dom ytmonterade komponenterna och avstå från att borra i chassit. Kanske tills vidare offrar pilotlampan och nätströmbrytaren för att ge plats för eventuella nya kontroller.

Nu är frågan om jag ska skära i basen före eller efter att signalen blir överstyrd. En variant på det förra skulle kunna vara att minska kopplingskondingen till steg 2 - C17, 22 nF (tror inte den är SMD). En variant på det senare är att införa en baskontroll i den fixa tonstacken genom att parallellkoppla R12 med en potentiometer (500k log). Det provar jag nog i vilket fall, eftersom jag vill kunna variera baspådraget.

Om man avlägsnar basfrekvenserna före distorsion så försvinner ju dessa frekvenser helt och inga övertoner bör bildas från dom. Om man däremot skär efter distorsion har ju även dom låga frekvenserna överstyrts, och man lär få kvar en del övertoner från den överstyrningen. Vilket är bäst? Vad har ni för åsikter/erfarenheter på detta?

Image

Hela schemat:
http://www.thetubestore.com/lib/thetube ... 10%20(2009)-Schematic.pdf


Last edited by beneri on 29 Mar 2017, 17:10, edited 2 times in total.



28 Mar 2017, 15:08
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
Det bildas även undertoner därav låter det alldeles för bumligt om man inte skär INNAN dist när man har mycket distortion.

_________________
Johan Hansson


28 Mar 2017, 15:22
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1223
Location: Vallentuna
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
Det blir ju också en fråga om vilka frekvenser som bidrar till att det bildas distorsion. Det vill säga, om bassignalen (den delen av signalspektrum som innehåller de låga frekvenserna) är på en hög nivå, är det de frekvenserna som kommer att skapa distorsion om det handlar om klassisk överstyrningsdist. Klipper man basen före den punkt där distorsionen introduceras, så kan ju kvarvarande signal bli såpass dämpad, att det påverkar hur disten uppkommer. Och allt beror ju på hur kretsarna ser ut där disten skapas...


28 Mar 2017, 15:39
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
Ibland kan en förstärkare fungera och låta fett till ett visst typ av spel med mycket bas in i distortionen men helt ospelbar till annat. Raka powerchord brukar inte vara problematiskt och ljust solospel utan blir mycket fetare, men palmmutes brukar låta alldeles för bumligt och snabba flersträngade saker på bassträngarna grötar ihop. Ju mindre distortion ju mindre blir detta problem och ju mindre behöver man kapa. Så det handlar en del om vad man ska spela på aktuell lina och hur mycket dist man har. Det är därför jag vill ha en distratt som har mer bas på lågt och mindre på högt.

_________________
Johan Hansson


28 Mar 2017, 15:47
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 407
Location:
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
Vad skulle kunna vara en lagom brytfrekvens i HP-filtret före dist i den aktuella kretsen (CUB 10)? Nu ser brytfrekvensen ut att vara c:a 7 Hz (22 nF, 1 Meg), vilket ju känns löjligt lågt. I t.ex. Laney LC15 ligger den på typ 120 Hz.


28 Mar 2017, 15:56
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
Du har en serieresistor på 220k som ska plussas på. Och sen parallell resistor på 1M. Tonkontrollen ger 500K på fullt och 1M på noll och spannet mellan. Alltså först och främst 220k+500K på max. Utgångsresistansen ska med räknas in med men vetifan vad den är på partiell avkopplad katod.
Jag skulle tänkt i banorna 100Hz brytfrekvens eftersom detta inte verkar vara så väldigt högdistande apparatur.
Tänk på att den partiellt avkopplade katoden redan kapat lite botten.

_________________
Johan Hansson


28 Mar 2017, 16:03
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 407
Location:
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
Tänkte inte på 1M-resistorn, men det tycks bli ca 10 Hz med den (om vi kan glömma utg.resistansen och katodavkoppling). Kanske kan minska C17 ner mot 1 nF? Men man kanske kan kompromissa med typ 1,5 - 2,2 nF och ta resten efter distproduktionen.

Synpunkter på min idé att parallellkoppla R12 (tonstackens fixa "basreglage") med en pot (t ex 500 k log)? Man lär inte kunna öka basen, men minska den ska väl gå på det viset, eller ....? Har testat lite med Duncan Tone Stack Calculator.


28 Mar 2017, 16:31
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
Du kan byta ut resistorn mot en pot precis som i en vanlig tonstack, självklart går det att sätta poten paraellellt men då blir det totala värdet mycket lägre så du inte kan höja upp till original om du vill.
Basen kommer sjunka pga 100k droppresistorn ner till en viss punkt då även avrullningen kommer in i hörbart spann då blir det både sänkning och avrullning.

_________________
Johan Hansson


28 Mar 2017, 16:40
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 407
Location:
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
Eftersom R12 är ytmonterad så tänkte jag låta den sitta kvar, tillsvidare i alla fall. Hade den varit en vanlig benmonterad komponent så hade den ju åkt väck. Hoppas på att det funkar ändå. Jag vill ju skära i basen och inte öka den. Löda tänkte jag göra på benen på C6 och C8.

R7 skulle kunna minskas på samma sätt (är det den du kallar dropresistor?), om det nu skulle vara någon vits med det. Öka blir ju svårt enligt ovanstående resonemang. Ev. kanske jag senare provar att koppla en pot parallellt med R6 också, för att kunna skära i diskanten. Men det ultimata är väl att skrota SMD-motstånden och installera en komplett tone stack med potar, men det får bli senare i så fall.


28 Mar 2017, 16:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
Värmer du snabbt växlandes mellan lödpadsen så petar du lätt bort en ytmonterad resistor.

_________________
Johan Hansson


28 Mar 2017, 17:05
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 407
Location:
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
Jodå, att få bort den ska nog funka (men den kanske går sönder under den processen). Det svåra infinner sig när man ska sätta dit den igen, om man ångrar sig och vill återställa.


28 Mar 2017, 18:02
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
Det är enkelt att löda dit en ytkomponent. Lägg en bloppa lod på en padsen och smält ner komponenten i denna hållandes med pincett. Löd sen fast andra sidan. Klart.

_________________
Johan Hansson


28 Mar 2017, 18:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2052
Location: Tjörn
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
Om man ser till det musikaliska så blir det ofta så att man rattar in ett mustigt ljud när gitarristen spelar själv. I bandsammanhang är det däremot ofta bättre att lämna plats för basen i ljudbilden.

Om inte blir det lätt väldigt brötigt och bumligt. Dvs basen åt basisten!

Men det visste ni förstås. :)

_________________
/Lennart


28 Mar 2017, 18:17
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 407
Location:
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
Låter ju enkelt och betryggande. Har faktiskt gjort det några gånger i andra produkter (med en fin lödkolvspets som inte var min egen), men lite pilligt kändes det. Man bör nog ha en rätt smidig spets på sin lödkolv? Sen ska man ju ha tillgång till rätt SMD-komponent också, och det har man ju inte på hyllan. Finns ju i olika storlekar också.

Apropå det här med att låta all bas gå in utan filtrering i förtsteget, finns det inte risk att diststeget då "viker ner sig"/"storknar"/"kvävs"/"skiter på sig"/"mättas" så att dom andra frekvenserna störs och inte kan förstärkas på rätt sätt?


28 Mar 2017, 18:22
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 407
Location:
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
Custom Sam wrote:
Om man ser till det musikaliska så blir det ofta så att man rattar in ett mustigt ljud när gitarristen spelar själv. I bandsammanhang är det däremot ofta bättre att lämna plats för basen i ljudbilden.

Om inte blir det lätt väldigt brötigt och bumligt. Dvs basen åt basisten!

Men det visste ni förstås. :)


Jo, det där känner jag igen. Det är två helt olika saker att spela ensam (då är det inte så svårt att få det att låta hyfsat) och att spela ihop med ett band.


28 Mar 2017, 18:28
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
beneri wrote:
Apropå det här med att låta all bas gå in utan filtrering i förtsteget, finns det inte risk att diststeget då "viker ner sig"/"storknar"/"kvävs"/"skiter på sig"/"mättas" så att dom andra frekvenserna störs och inte kan förstärkas på rätt sätt?

Grejen är att veta var i kretsen som den huvudsakliga "eftertraktade" disten uppkommer.
Ta t.ex. om man distar ett Marshall 2203/2204 försteg, där uppkommer huvudsakliga disten i det andra röret d.v.s. i gainsteg 3. Före detta så finns baskapande gainsteg och filter, även ett filter precis före diststeget, som ser till så inte diststeget skiter på sig med den gain det är fråga om här.
Kollar man å andra sidan på t.ex. en modernare Marshall JVM410 så har man i stort sett all filtrering av basen redan från början i kedjan. I efterföljande steg adderas en del undertoner som fetar till signalen, vilket i mitt tycke gör disten grötig och odistinkt.

Men se'n så är det fråga om tycke och smak om ljud, gilla/ogilla :)

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


29 Mar 2017, 07:40
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 407
Location:
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
CUB 10 har ju bara två gain-steg (ett rör) så disten lär väl uppstå i det andra steget.

Tänkte först att de enda lämpliga alternativen var att kapa basen antingen före (C17) eller efter (R12) det andra steget, men nu har jag tänkt om och misstänker att det är enklast att kapa basen direkt på ingången: en konding i serie med C4 (direkt i kablaget från input-jacket). Där tycks det inte behövas en konding som tål högspänning heller. 50 V verkar räcka. Vad tror ni om det?

Första testet får nog bli den senare varianten (om ingen "protesterar") i kombination med en bas-pot i tonstacken. Ska bara först vänta in leverans av kablage/kontakter (såna som sitter på PCB), vilket jag tror ska underlätta moddandet en del.


29 Mar 2017, 10:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 407
Location:
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
By the way, skulle någon vänlig själ vilja tala om för mig hur man lägger upp bilder direkt i tråden? Har försökt men misslyckats. Finns det några speciella krav som måste uppfyllas? Nåt som måste undvikas?


29 Mar 2017, 11:31
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
beneri wrote:
By the way, skulle någon vänlig själ vilja tala om för mig hur man lägger upp bilder direkt i tråden? Har försökt men misslyckats. Finns det några speciella krav som måste uppfyllas? Nåt som måste undvikas?

Undvik att ha din bild på datorn. Använd Photobucket.com eller liknande.
Ladda upp bilden där, länka sedan via Img knappen som fiinns ovanför där du skriver. så blir det där du lägger in länken emellan img/img

Och ang frågan, varför inte en kondensator på högtalaren direkt som HPfilter? Cub10 är ju inte så stark
200uF i serie för -6db vid 100Hz om 8 Ohm? Då får du ju med allt så långt i kedjan som möjligt.


29 Mar 2017, 12:02
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 407
Location:
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
rudmark wrote:
beneri wrote:

Och ang frågan, varför inte en kondensator på högtalaren direkt som HPfilter? Cub10 är ju inte så stark
200uF i serie för -6db vid 100Hz om 8 Ohm? Då får du ju med allt så långt i kedjan som möjligt.

Ja, det var en ny variant som jag inte tänkt på. Enkelt, men inte så lätt att justera efter behag. Är det en välbeprövad metod? Har du provat själv? Vilka krav ställs på kondingen?


29 Mar 2017, 14:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 407
Location:
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
rudmark wrote:
beneri wrote:
By the way, skulle någon vänlig själ vilja tala om för mig hur man lägger upp bilder direkt i tråden? Har försökt men misslyckats. Finns det några speciella krav som måste uppfyllas? Nåt som måste undvikas?

Undvik att ha din bild på datorn. Använd Photobucket.com eller liknande.
Ladda upp bilden där, länka sedan via Img knappen som fiinns ovanför där du skriver. så blir det där du lägger in länken emellan img/img

Det är ung så jag har gjort, men mina bilder har legat på OneDrive (kopplat till Outlook på nåt sätt. Är det Microsoft?). Är det möjligen där skon klämmer? Kanske funkar bättre på Photobucket? Det finns inga krav betr upplösning och filstorlek, eller ...?


29 Mar 2017, 14:50
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
Finns ngn storleksbegänsning, både i Mb och ytstorlek Tror under 3mb funkar alltid.
Photobucket är enklast. Alltid vaken. Annars är ju bildlänk bara aktiv när datorn eller annan plattform är aktiv.

Kondingen helst inte elektrolyt. 25V borde räcka. Det är alltså som ett vanligt delningsfilter. Men i mitt exempel ganska svagt (o-tvärt) så vill man kan man dela högre upp tex vid 150Hz.


29 Mar 2017, 14:59
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 407
Location:
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
Har laddat upp en bild på Photobucket och testar här att lägga ut schemat som vi pratar om. Tycks funka! Tack för hjälpen! Finns 4 olika sätt att kopiera bildlänken hos Photobucket. Tycks vara "Direct" som gäller.

Image


29 Mar 2017, 15:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 407
Location:
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
Tycker att bildkvalitén har försämrats en del på vägen. Kan jag ha gjort ngt fel eller brukar det bli så?


29 Mar 2017, 15:19
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
Axewall wrote:
gainsteg och filter, även ett filter precis före diststeget, som ser till så inte diststeget skiter på sig med den gain det är fråga om här.
Kollar man å andra sidan på t.ex. en modernare Marshall JVM410 så har man i stort sett all filtrering av basen redan från början i kedjan. I efterföljande steg adderas en del undertoner som fetar till signalen, vilket i mitt tycke gör disten grötig och odistinkt.

Men se'n så är det fråga om tycke och smak om ljud, gilla/ogilla :)
Problemet med den är inte att man kapar tidigt utan att man kapar alldeles alldeles för lite, od kanalerna är ren katastrof. Finns ingen chans att med en humbucker få ett ljud som inte grötar. Lite mer kap så kommer det där att låta betydligt bättre.

_________________
Johan Hansson


29 Mar 2017, 20:20
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 407
Location:
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
Vad tror ni om idén att filtrera bort basfrekvenserna redan direkt efter ingångsjacket, d v s minska kapacitansen på C4, eller egentigen att seriekoppla C4 med ytterligare en konding?


29 Mar 2017, 21:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
beneri wrote:
Vad tror ni om idén att filtrera bort basfrekvenserna redan direkt efter ingångsjacket, d v s minska kapacitansen på C4, eller egentigen att seriekoppla C4 med ytterligare en konding?

Kommer bli interaktivt med volymkontrollen på guran. Sen så får man en bonus att kapa lågar frekvenser "efter" första steget och det är att eventuella låga störfrekvenser som plockats upp och förstärkts i första steget dämpas.

_________________
Johan Hansson


29 Mar 2017, 21:13
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 407
Location:
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
Det var värdefulla synpunkter. Det är ju jättebra om man kan undertrycka t ex nätbrum. Är nog bäst att satsa på C17 då.

Tror du att interaktionen med gurans volympot blir stor?


29 Mar 2017, 21:35
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
beneri wrote:
Det var värdefulla synpunkter. Det är ju jättebra om man kan undertrycka t ex nätbrum. Är nog bäst att satsa på C17 då.

Tror du att interaktionen med gurans volympot blir stor?

Grejen med en pot är att på max är utgångsresistansen från den noll och på häften är den en fjärdedel av potens värde. Det blir ganska påtaglig med en 500k pot om du stoppar in det i högpassfilterformeln.

_________________
Johan Hansson


29 Mar 2017, 21:45
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 407
Location:
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
Med en volympot i guran på 250k blir dess utgångsresistans då max 63k, vilket ju inte är jättemycket jämfört med 1M (stärkarns inimpedans). Om jag fattar rätt så ändras basavskärningens brytfrekvens då med max 6,3 % (63k/1000k), vilket inte känns så dramatiskt. Dessutom bör den förändringen bli åt ”rätt” håll, d v s att gränsfrekvensen sjunker när man drar ner volymen, vilket rent av skulle kunna vara positivt. Rätta mig om jag har fel.

Bör inte gainpoten (VR1, 1M), tillsammans med R26 (1M), interagera mer påtagligt med C17 när det gäller brytfrekvens i HP-filtreringen. Där varierar ju resistansen mellan 0,5 och 1 MOhm, vilket ju är en faktor två, eller 100 % (har dock inte tagit hänsyn till serieresistorn R18, 220k). Dock tror jag att även den interaktionen är åt ”rätt” håll, och den poten (gain) varierar man kanske inte alls så mkt (står mest i ett ”lagom” läge).

Eller har jag fått allt om bakfoten?


30 Mar 2017, 10:46
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.